Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-912/12/MS
z 6 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 28 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2012r. (data wpływu 22 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę, będącego zakładem budżetowym, usług na rzecz Gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 21 sierpnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę, będącego zakładem budżetowym, usług na rzecz Gminy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2012r. (data wpływu 22 listopada 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443 - 912, 913, 914/12/MS z dnia 13 listopada 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją Naczelnika Gminy w S. z dnia 17 czerwca 1987r. został utworzony zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w S. (Wnioskodawca). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku VAT, odrębnym od Gminy, posiada odrębny rachunek bankowy i odrębny numer NIP. Przedmiot i zakres działania Wnioskodawcy określa statut. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca swym przedmiotem działania obejmuje bieżące i nieprzerwane zaspakajanie potrzeb ludności, a w szczególności świadczenie usług z zakresu: oczyszczania Gminy, wywóz nieczystości stałych i płynnych, utrzymanie terenów zieleni, utrzymanie ulic i chodników, świadczenie usług w zakresie ustalonym w wyżej wymienionych punktach, utrzymanie szalet publicznych, robót budowlano-remontowych dla odbiorców komunalnych, remontów, zaopatrzenia i usług komunalnych na rzecz jednostek oraz zakładów budżetowych gminy, wykonywanie bieżących zadań w zakresie remontów dróg, chodników i kanalizacji burzowej, wykonywanie zadań związanych z utrzymaniem i obsługą oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji ściekowej, wykonywanie wszelkich prac na drogach na terenie gminy oraz wykonywanie zadań zleconych przez Gminę w zakresie jej działania. Wnioskodawca usługi (czynności) te świadczy na podstawie zleceń wystawianych przez Gminę. Za świadczone usługi Wnioskodawca wystawia faktury. Faktury wystawiane są na Urząd Gminy z odpowiednią stawką podatku, zgodną z obowiązującymi przepisami.

Śledząc aktualne przepisy oraz literaturę Wnioskodawca posiada wątpliwości czy aby na pewno świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Gminy powinny być opodatkowane (tak jak czyni to Wnioskodawca do tej pory) czy powinny być zwolnione, a może w ogóle usługi te nie podlegają opodatkowaniu?

Przecież tak naprawdę Wnioskodawca świadczy usługi w imieniu Gminy, realizuje własne zadania Gminy, pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą nie tworzy się żaden stosunek prawny, na podstawie którego nastąpiłaby wymiana wzajemnych świadczeń pozwalających na ich opodatkowanie podatkiem VAT. Z tym poglądem zgadzają się niemal wszystkie sądy. Z wyroku NSA z 18 października 2011r. wynika, że realizacja przez samorządowy zakład budżetowy zadań własnych tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej w zakresie gospodarki komunalnej nie stanowi świadczenia usług między tymi podmiotami, bowiem zakład budżetowy nie wykonuje usług na rzecz jednostki samorządowej, lecz działa w jej imieniu, co pozostaje poza przedmiotem regulacji art. 8 ustawy o VAT. Podobne orzeczenie wydał również w wyroku z dnia 3 marca 1994r. w sprawie C-16/93 oraz wyroku z dnia 21 marca 2002r. w sprawie C-174/00Z Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej: świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy między usługodawcą, a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana wzajemnych świadczeń, a zatem realizacja przez zakład budżetowy zadań własnych tworzącej go jednostki samorządowej nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W świetle powyższego do usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie znajdzie zastosowania nawet przepis dotyczący zwolnienia o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) bo tak naprawdę czynności te zgodnie z orzecznictwem sądów nie podlegają opodatkowaniu.

Wnioskodawca świadczy również usługi na rzecz jednostek budżetowych tj. szkół, przedszkoli. Usługi te świadczone są na podstawie zleceń wystawianych przez daną jednostkę. Do usług tych Wnioskodawca zalicza m.in. usługi: różnego rodzaju remonty, koszenie trawy, usługi transportowe. Jak również usługi związane z wywozem nieczystości płynnych. Za usługi Wnioskodawca wystawia na rzecz danej Jednostki fakturę z odpowiednią stawką podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy także usługi na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w S.

Gminne Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu jest gminną komunalną instytucją kultury, której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności kulturalnej, posiada odrębny NIP. Usługi świadczone są przez Wnioskodawcę na podstawie zleceń wystawianych przez Gminne Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu są to usługi w zakresie przygotowania imprez plenerowych - montaż, demontaż sceny plenerowej, przewóz, ustawianie ławek i parasoli, montaż lamp oświetleniowych, koszenie trawy i różnego rodzaje prace remontowe. Za świadczone usługi zakład wystawia na rzecz Gminnego Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu faktury z odpowiednią stawką podatku VAT i również tu Wnioskodawca posiada wątpliwości czy aby na pewno usługi te powinny być opodatkowane czy też powinny korzystać ze zwolnienia zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Do świadczonych przez Wnioskodawcę będącego samorządowym zakładem
budżetowym usług na rzecz Gminy należą:

  • wywóz nieczystości stałych i płynnych, utrzymanie terenów zieleni, utrzymanie czystości ulic i chodników, utrzymanie szalet publicznych - Wnioskodawca świadczy usługę na podstawie zleceń wystawianych przez Gminę,
  • roboty budowlano remontowe dla odbiorców komunalnych, wykonywanie bieżących zadań w zakresie remontów dróg, chodników i kanalizacji burzowej, wykonywanie zadań związanych z utrzymaniem i obsługą oczyszczalni ścieków oraz oczyszczania ścieków dopływających do kanalizacji ściekowej, wykonywanie wszelkich prac na drogach na terenie Gminy - na podstawie zleceń wystawianych przez Urząd Gminy,
  • wykonywanie zadań na podstawie zleceń wystawianych przez Gminę w zakresie jej działania.

Wymienione powyżej czynności Wnioskodawca na rzecz Gminy świadczy odpłatnie, z wyjątkiem czynności w zakresie wywozu nieczystości płynnych, które świadczone są nieodpłatnie. Wywóz nieczystości dotyczy budynków mienia komunalnego Gminy, których Wnioskodawca jest administratorem.

Wnioskodawca po wystawieniu na rzecz Gminy faktury za świadczone usługi z odpowiednią stawka podatku VAT otrzymuje wynagrodzenie (zapłata za fakturę).

Za świadczone usługi Wnioskodawca wystawia fakturę stosując następującą klasyfikacje statystyczną:

  • usuwanie nieczystości stałych - PKWiU 38.11.11.0,
  • usuwanie nieczystości płynnych - PKWiU 37.00.12.0,
  • oczyszczania ścieków dopływających do kanalizacji ściekowej - PKWiU 37.00.11.0,
  • utrzymanie czystości ulic i chodników - PKWiU 81.29.12.0. Pozostałe usługi Wnioskodawca świadczy z 23% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane czynności (świadczone usługi), przez Wnioskodawcę na rzecz jednostki macierzystej - Gminy (Urzędu Gminy) podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z ustawą o VAT, czy też korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów - ustawy o podatku od towarów i usługi (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) świadczone usługi przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizacja przez samorządowy zakład budżetowy zadań własnych tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej nie stanowi świadczeń (usług) w rozumieniu art. 8 ww. ustawy. Relacja pomiędzy Gminą, a jej zakładem budżetowym (Wnioskodawcą) nie ma charakteru stosunku cywilno prawnego, nie jest zatem możliwe prawnie skuteczne zawieranie umów cywilnoprawnych (zleceń) pomiędzy Wnioskodawcą, a Gminą której to jest jednostką organizacyjną. Wnioskodawca bowiem wykonuje powierzone mu przez jednostkę macierzystą - Gminę zadania, nie świadczy więc na rzecz Gminy usług.

Przemawiają za tym również wszystkie wyroki sądów administracyjnych (wyrok NSA z dnia 18 października 2011r. z którego wynika, że realizacja przez samorządowy zakład budżetowy zadań własnych tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej w zakresie gospodarki komunalnej nie stanowi świadczenia usług między tymi podmiotami) jak i orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (wyrok z dnia 3 marca 1994r. w sprawie C-16/93 oraz wyrok z dnia 21 marca 2002r. w sprawie C-174/00Z) z którego wynika, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy gdy między usługodawcą, a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana wzajemnych świadczeń. W ocenie NSA, pomimo wyodrębnienia pod względem organizacyjnym, majątkowym oraz finansowym gminnego zakładu budżetowego ze struktury tworzącej go gminy, które pozwala na uznanie go za samodzielnego od gminy podatnika VAT realizacja zadań własnych tej jednostki przez jej zakład budżetowy nie tworzy między tymi podmiotami takiego stosunku prawnego, na podstawie którego następuje wymiana świadczeń pozwalających na ich opodatkowanie VAT.

Udzielając zatem odpowiedzi na zadane w wniosku pytanie Wnioskodawca biorąc pod uwagę wyrok NSA przy uwzględnieniu orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej stoi na stanowisku, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy - jednostki która go powołała niepodlegają opodatkowaniu.

Nie znajdzie tutaj również zastosowania przepis dotyczący zwolnienia o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 i pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwolnienie bowiem dotyczy usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi oraz jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Gmina będąc osobą prawną nie jest ani jednostką budżetową, ani zakładem budżetowym, a zatem nie wystąpi zależność o której mowa ww. rozporządzeniu.

Organy podatkowe nie mogą wymagać, by realizacja zadań własnych gminy przez jej własny zakład budżetowy, którego powołała była przedmiotem regulacji art. 8 ustawy o VAT i podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Należy zauważyć, iż generalnie – poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na podstawie art. 15 ust. 2 ww. ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej – uregulowano w ustawie z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 45, poz. 236).

W oparciu o art. 2 tej ustawy, gospodarka komunalna, może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach: samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)., samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Na tle powyższego należy uznać, że zadania wykonywane przez samorządowy zakład budżetowy z zakresu gospodarki komunalnej mieszczą się w pojęciu działalności gospodarczej, o której stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obejmującej wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców.

W sytuacji zaś, gdy samorządowy zakład budżetowy jest podmiotem wyodrębnionym w stosunku do tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego pod względem organizacyjnym, majątkowym oraz finansowym, mimo że działa na zlecenie tej jednostki, należy uznać, że w powierzonym mu zakresie gospodarki komunalnej wykonuje tę działalność samodzielnie. Przemawia za tym stopień wyodrębnienia zakładu budżetowego ze struktury tworzącej go jednostki samorządowej, zarówno pod względem wydzielenia materialnych środków finansowych i rzeczowych, ale również stosunkowo swobodnego gospodarowania nimi.

W świetle powyższego należy zauważyć, że samorządowy zakład budżetowy, wykonując zadania własne jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej w zakresie gospodarki komunalnej, jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, wykonującą w tym zakresie samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem ma podmiotowość podatkową w podatku od towarów i usług odrębną od jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła.

Zatem pomimo, iż gmina i jej zakład budżetowy funkcjonują w ramach jednej osoby prawnej (w ramach gminy jako osoby prawnej może funkcjonować wiele jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej), to i tak gmina oraz jej zakład budżetowy są dwoma odrębnymi od siebie podatnikami, mogącymi dokonywać między sobą transakcji opodatkowanych. Należy wskazać, iż na gruncie prawa podatkowego dostawa towarów i świadczenie usług występuje pomiędzy dwoma podmiotami, rozróżnianymi przez przepisy prawa jako dostawca towaru i jego odbiorca, a także jako świadczeniodawcę i świadczeniobiorcę usług, a zatem w umowie muszą występować co najmniej dwie strony.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Decyzją Nr 23/87 Naczelnika Gminy w S. z dnia 17 czerwca 1987r. został utworzony zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w S. (Wnioskodawca). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku VAT, odrębnym od Gminy, posiada odrębny rachunek bankowy i odrębny numer NIP. Przedmiot i zakres działania Wnioskodawcy określa statut. Zgodnie z statutem Wnioskodawca swym przedmiotem działania obejmuje bieżące i nieprzerwane zaspakajanie potrzeb ludności.

Do świadczonych przez Wnioskodawcę będącego samorządowym zakładem
budżetowym usług na rzecz Gminy należą:

  • wywóz nieczystości stałych i płynnych, utrzymanie terenów zieleni, utrzymanie czystości ulic i chodników, utrzymanie szalet publicznych - Wnioskodawca świadczy usługę na podstawie zleceń wystawianych przez Gminę,
  • roboty budowlano remontowe dla odbiorców komunalnych, wykonywanie bieżących zadań w zakresie remontów dróg, chodników i kanalizacji burzowej, wykonywanie zadań związanych z utrzymaniem i obsługą oczyszczalni ścieków oraz oczyszczania ścieków dopływających do kanalizacji ściekowej, wykonywanie wszelkich prac na drogach na terenie Gminy - na podstawie zleceń wystawianych przez Urząd Gminy,
  • wykonywanie zadań na podstawie zleceń wystawianych przez Gminę w zakresie jej działania.

Wymienione powyżej czynności Wnioskodawca na rzecz Gminy świadczy odpłatnie, z wyjątkiem czynności w zakresie wywozu nieczystości płynnych, które świadczone są nieodpłatnie. Wywóz nieczystości dotyczy budynków mienia komunalnego Gminy, których Wnioskodawca jest administratorem.

Wnioskodawca po wystawieniu na rzecz Gminy faktury za świadczone usługi z odpowiednią stawką podatku VAT otrzymuje wynagrodzenie (zapłata za fakturę).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy i opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, iż w przedmiotowej sprawie odnośnie wywozu nieczystości stałych, utrzymania terenów zieleni, utrzymania czystości ulic i chodników, utrzymania szalet publicznych, robót budowlano remontowych dla odbiorców komunalnych, wykonywania bieżących zadań w zakresie remontów dróg, chodników i kanalizacji burzowej, wykonywania zadań związanych z utrzymaniem i obsługą oczyszczalni ścieków oraz oczyszczania ścieków dopływających do kanalizacji ściekowej, wykonywania wszelkich prac na drogach na terenie Gminy oraz wykonywanie zadań na podstawie zleceń wystawianych przez Gminę w zakresie jej działania, do czynienia mamy z odpłatnym świadczeniem usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wykonuje czynności związane z realizacją zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki komunalnej na podstawie powierzenia, ale należy podkreślić, iż wykonuje te czynności jako odrębny podmiot posiadający status podatnika VAT na rzecz Gminy, za które to usługi otrzymuje wynagrodzenie, a zatem pomiędzy tymi podatnikami następuje wymiana świadczeń wzajemnych. Dlatego też przedmiotowe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy, mieszczą się w szerokiej definicji usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w konsekwencji czego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Odnośnie natomiast wywozu nieczystości płynnych świadczonych przez Wnioskodawcę nieodpłatnie na rzecz Gminy stwierdzić należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca został utworzony decyzją Nr 23/87 Naczelnika Gminy w S. z dnia 17 czerwca 1987r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku VAT. Przedmiot i zakres działania Wnioskodawcy określa statut. Zgodnie z statutem Wnioskodawca swym przedmiotem działania obejmuje bieżące i nieprzerwane zaspakajanie potrzeb ludności w tym wywóz nieczystości płynnych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny w zakresie wywozu nieczystości płynnych stwierdzić należy, że nieodpłatne świadczenie ww. usługi przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Tym samym w przedmiotowej sprawie brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego świadczenia jako odpłatnego świadczenia usług. Zatem w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy i ww. świadczenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

-z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia, nie definiują terminów „jednostka budżetowa” i „samorządowy zakład budżetowy”, wobec czego należy posiłkować się regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W myśl art. 9 tej ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;

(…).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z brzmienia art. 14 ustawy o finansach publicznych wynika, że zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

  1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
    7a pomocy społecznej, reintegracji zawodowej i społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
  8. utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,
  9. cmentarzy

- mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 tej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Mając na uwadze treść powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że zwolnieniem przewidzianym w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. objęte są usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi.

Z uwagi na fakt, że Gmina nie jest jednym z wymienionych podmiotów, to do usług świadczonych na jej rzecz przez Wnioskodawcę, nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w ww. przepisie.

Na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy przepis nie dotyczy zatem usług świadczonych przez zakład budżetowy, więc zwolnienie to nie ma również zastosowania.

W konsekwencji powyższego świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Gminy, z wyłączeniem nieodpłatnie świadczonych usług wywozu nieczystości płynnych, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawek właściwych dla tych usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że świadczone przez niego na rzecz Gminy usługi niepodlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN z dnia 21 sierpnia 2012r. wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj