Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-716/12-5/AG
z 11 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14.09.2012r. (data wpływu 17.09.2012r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie skutków podatkowych połączenia przez przejęcie jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie skutków podatkowych połączenia przez przejęcie.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


C. jest podmiotem zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii w formie brytyjskiego odpowiednika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (ang. private company limited by shares). Spółka posiada osobowość prawną i jest brytyjskim rezydentem podatkowym.

C. S.A. („CE”) — podmiot ubezpieczeniowy — jest podmiotem zarejestrowanym we Francji w formie francuskiego odpowiednika spółki akcyjnej (fr. société anonyme). CE posiada osobowość prawną i jest francuskim rezydentem podatkowym. CE prowadzi działalność w innych krajach za pośrednictwem zarejestrowanych tam oddziałów. Jako CE S.A. Oddział w Polsce („Oddział CE”), CE prowadzi również działalność ubezpieczeniową w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobistych w Polsce. CE została zarejestrowana dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (dalej „CIT”) oraz podatku od towarów i usług (dalej „VAT”) w Polsce i uzyskała numer NIP.

Aktualnie wspólny właściciel C i CE planuje skonsolidowanie swojej działalności ubezpieczeniowej w Europie w jednej spółce — C poprzez włączenie do niej m.in. CE wraz z jej oddziałami. Konsolidacja nastąpi poprzez transgraniczne połączenie C i CE, w wyniku którego C jako podmiot przejmujący, będzie kontynuował działalność CE, również za pośrednictwem oddziału w Polsce. Umowa połączeniowa zawarta pod prawem brytyjskim będąca odpowiednikiem polskiego planu połączenia, o którym mowa w art. 499 i 5163 Kodeksu spółek handlowych, ustawy z dnia 8 listopada 2000 r., Dz. U. z 2000, Nr 94, poz. 1037 ze zmianami (dalej „KSH”), zakłada, że w rezultacie połączenia nie nastąpi w Polsce przerwanie działalności prowadzonej dotychczas przez Oddział CE, bowiem począwszy od dnia połączenia będzie ona kontynuowana przez polski oddział C, który przejmie wszystkie składniki majątkowe przejętego Oddziału CE.

Połączenie przeprowadzane zostanie z następujących przyczyn ekonomicznych:

  1. Transparentność — uproszczenie struktury zarządczej CE, struktury prawnej i raportowania finansowego w Cu osiągnięcia transparentności;
  2. Optymalizacja regulacji — możliwość utrzymywania jednego regulatora ubezpieczeniowego w odniesieniu do operacji przeprowadzanych w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego i usprawnienie procesu raportowania w jednym dokumencie dla całego EOG do poszczególnych „regulatorów krajowych” i możliwość wprowadzenia przez CE Europa Dyrektywy Wypłacalności II (Solvency II);
  3. Jednolity Ład Korporacyjny — umożliwienie wprowadzenia jednej zintegrowanej struktury korporacyjnej w ramach całego obszaru EOG i Szwajcarii; oraz
  4. Efektywność kapitałowa i inne — na podstawie Dyrektywy Wypłacalności II oraz zasad wynikających z Jednolitego Rynku optymalizacja efektywności kapitałowej jest osiągnięta w jednym pan-europejskim podmiocie, w związku z poniższym:
    1. Jeden w całej Unii wymóg kapitałowy został ustalony na poziomie przedsiębiorstwa;
    2. Większy bilans pozwoli na większą elastyczność w zakresie finansowania, silniejszą pozycję na rynku i pomoże w minimalizowaniu ryzyka;
    3. Optymalizacja możliwości przepływów kapitałowych w ramach jednego podmiotu z siecią oddziałów; oraz
    4. Mniejsze całkowite wymogi kapitałowe w związku z wystąpieniem dywersyfikacji ryzyka w ramach jednego podmiotu.


W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka zadała następujące pytanie:


Czy zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop), wartość majątku związanego z Oddziałem CE przejętego przez C w wyniku połączenia, będzie stanowić dochód (przychód) C?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 updop, wartość majątku związanego z Oddziałem CE przejętego przez C w wyniku połączenia, nie będzie stanowić dochodu (przychodu) C.


Spółka opiera swoje stanowisko na następujących argumentach prawnych, wywiedzionych z polskiego i europejskiego systemu prawnego:


  1. Prawo krajowe

Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 updop, przy połączeniu spółek kapitałowych dla spółki przejmującej nie stanowi dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 updop, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 6 updop, ust. 1-5 art. 10 updop stosuje się odpowiednio do podmiotów działających w formach prawnych wymienionych w załączniku nr 3 do updop.

C jest podmiotem zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii (w formie stanowiącej odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ang. private company limited by shares).

Tym samym, C jest podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do updop, tj. spółką utworzoną według prawa Zjednoczonego Królestwa, do którego ma zastosowanie art. 10 ust. 6 updop. CE jest podmiotem wymienionym w załączniku nr 3 do updop, tj. spółką utworzoną według prawa francuskiego, do którego ma zastosowanie art. 10 ust. 6 updop.

Podsumowując, ponieważ CE i C są podmiotami wymienionymi w załączniku nr 3 do updop, to należy uznać, że gdy CE jako spółka przejmowana ma w Polsce oddział, którego majątek przejmowany jest przez C (spółkę przejmującą) poprzez polski oddział C, ewentualna nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej nie może być uznana za dochód (przychód), o którym mowa w art. 10 ust. 1 updop.


  1. Prawo europejskie (Dyrektywa Rady 90/434/EWG)

Dodatkowo, brak dochodu na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 1 updop, należy wywodzić z postanowień Dyrektywy Rady 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia podziałów, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów, dotyczących spółek różnych państw członkowskich (Dz. U. UE.L.1990.225.1; uchylona przez Dyrektywę Rady 2009/133/WE z dnia 19 października 2009 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego, Dz. U. UE.L.2009.310.34; dalej: „Dyrektywa”).

Zgodnie z art. 2 Dyrektywy „łączenie” oznacza czynność, w wyniku której:

(i) jedna lub kilka spółek, na skutek i w momencie ich rozwiązania bez przechodzenia w stan likwidacji, przekazują ogół swoich aktywów i pasywów na inną istniejącą już spółkę, w zamian za wyemitowanie na rzecz akcjonariuszy papierów wartościowych reprezentujących kapitał tej innej spółki oraz, jeżeli ma to zastosowanie, wypłatę gotówkową nieprzekraczającą 10 % wartości nominalnej lub, w brak wartości nominalnej, księgowej wartości nominalnej tych papierów wartościowych;

(ii) spółka, na skutek i w momencie jej rozwiązania bez przechodzenia w stan likwidacji, przekazuje ogół swoich aktywów i pasywów na spółkę posiadającą wszystkie papiery wartościowe reprezentujące jej kapitał.


Łączenie przez przejęcie CE przez C spełnia warunki tej definicji.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 Dyrektywy łączenie nie stanowi podstawy opodatkowania zysków kapitałowych obliczonych poprzez odniesienie do różnicy między wartością rzeczywistą przekazanych aktywów i pasywów a ich wartością do celów podatkowych. Brzmienie przytoczonych postanowień stanowi niejako rozwinięcie preambuły do Dyrektywy, w której Rada Unii Europejskiej wskazała Ce, jakie przyświecały wydaniu Dyrektywy, tj. w szczególności:

„(2) (...) takie czynności [jak np. łączenie spółek — przyp. Spółki] nie powinny być hamowane przez ograniczenia, niekorzystne warunki łub zniekształcenia wynikające w szczególności z przepisów podatkowych państw członkowskich. W tym Cu niezbędne jest w odniesieniu do takich czynności zapewnienie reguł podatkowych, które są neutralne z punktu widzenia konkurencji, aby umożliwić przedsiębiorstwom dostosowanie się do wymagań rynku wewnętrznego, zwiększyć ich produktywność i poprawić ich siłę konkurencyjną na poziomie międzynarodowym.

(3) Przepisy podatkowe są niekorzystne w odniesieniu do takich czynności, w porównaniu z czynnościami, które dotyczą spółek tego samego państwa członkowskiego. Istotne jest usunięcie takich niekorzystnych warunków.


W świetle natomiast art. 10 ust. 1 zdanie trzecie Dyrektywy,,(...) Państwo członkowskie, w którym znajduje się stały zakład, oraz państwo członkowskie spółki przejmującej stosują do takiego przekazania [tj. m.in. przekazania aktywów w ramach łączenia, podziału — przyp. Spółki] przepisy niniejszej dyrektywy, tak jakby państwo członkowskie, w którym znajduje się stały zakład, było państwem spółki przekazującej.”

Jak wynika z powyższego przepisu Dyrektywy, do połączenia przez przejęcie zarówno państwo, w którym położony jest zakład, jak i państwo siedziby spółki przejmującej, stosują przepisy w taki sposób, jakby w państwie zakładu znajdowała się siedziba spółki przekazującej (przejmowanej).

W świetle postanowień Dyrektywy oraz preambuły (stanowiącej wskazówkę interpretacyjną w procesie odczytywania tychże postanowień), łączenie spółek w ramach Unii Europejskiej (w tym łączenie, gdzie zagraniczny oddział spółki przejmowanej jest położony w kraju innym niż siedziba spółki przejmującej) powinno być neutralne podatkowo dla podmiotów biorących w nim udział i nie skutkować opodatkowaniem łączących się spółek w jakimkolwiek kraju.


  1. Prawo europejskie (Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską)

Zgodnie z art. 43 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską ograniczenia swobody przedsiębiorczości obywateli jednego Państwa Członkowskiego na terytorium innego Państwa Członkowskiego są zakazane. Zakaz ten obejmuje również ograniczenia w tworzeniu agencji, oddziałów lub filii przez obywateli danego Państwa Członkowskiego, ustanowionych na terytorium innego Państwa Członkowskiego.

Swoboda przedsiębiorczości obejmuje podejmowanie i wykonywanie działalności prowadzonej na własny rachunek, jak również zakładanie i zarządzanie przedsiębiorstwami, a zwłaszcza spółkami w rozumieniu artykułu 48 akapit drugi, na warunkach określonych przez ustawodawstwo Państwa przyjmującego dla własnych obywateli.

Zgodnie z art. 18 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w zakresie zastosowania Traktatów i bez uszczerbku dla postanowień szczególnych, które one przewidują, zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państwową.

Biorąc pod uwagę zasadę pierwszeństwa prawa unijnego oraz uwzględniając podstawowe zasady unijnego systemu prawa (w szczególności swobodę przedsiębiorczości i zasadę niedyskryminacji), Spółka stoi na stanowisku, że konieczne jest zastosowanie wykładni polskich przepisów w sposób wykluczający mniej korzystną opodatkowanie dla C w wypadku przejęcia CE wraz z jej polskim oddziałem w porównaniu z sytuacją, gdyby CE i C prowadziły w Polsce działalność gospodarczą jako polskie spółki kapitałowe.


  1. Wnioski

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, C dokona połączenia z CE, która podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce z tytułu działalności prowadzonej przez Oddział CE.


W kontekście powyższego, należy uznać, że skoro CE i C są podmiotami, o których mowa w art. 10 ust. 6 updop, to transgranicznych połączenia tych spółek mających w Polsce zakład stosuje się art. 10 ust. 2 pkt 1 updop.


Dodatkowo, jest to zgodne z duchem jasnej regulacji Dyrektywy, która stanowi, że:

łączenie (transgraniczne) nie stanowi podstawy opodatkowania zysków kapitałowych obliczonych poprzez odniesienie do różnicy między wartością rzeczywistą przekazanych aktywów i pasywów a ich wartością do celów podatkowych (art. 4 ust. 1 Dyrektywy), oraz państwo członkowskie, w którym znajduje się stały zakład, oraz państwo członkowskie spółki przejmującej stosują do takiego przekazania przepisy Dyrektywy, tak jakby państwo członkowskie, w którym znajduje się stały zakład, było państwem spółki przekazującej (art. 10 ust. 1 zdanie trzecie Dyrektywy).


Do sytuacji, będącej przedmiotem niniejszego wniosku powinien mieć zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 6 updop.


Interpretacja taka jest także zgodna z duchem zasady swobody przedsiębiorczości wyrażoną w art. 43 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.


W konsekwencji, wartość przejętego majątku związanego z Oddziałem CE, nie będzie stanowiła dochodu C.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:


Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) - dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).


Jednak, w myśl art. 10 ust. 2 ww. ustawy, przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych:

  1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej.
  2. dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10 %, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Stosownie do treści art. 10 ust. 5 ww. ustawy przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

  1. o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  2. o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, formułuje ogólną zasadę, iż przy połączeniu/dzieleniu spółek kapitałowych dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej. Jednak w przypadku inkorporacji Dyrektywy Rady 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wydzieleń, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych Państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE pomiędzy państwami Członkowskimi polski ustawodawca przewidział (art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy) możliwość opodatkowania dochodu spółki przejmującej, w szczególnym przypadku, gdy między łączącymi się spółkami na dzień połączenia istnieje więź kapitałowa, w której spółka-matka jest spółką przejmującą, a spółka - córka przejmowaną, a więź ta jest relatywnie słaba. Przepis ten znajduje bowiem (wprost) zastosowanie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10%. Natomiast w sytuacji gdy spółka przejmująca/nowo zawiązana nie posiada wcale udziału w spółce przejmowanej/ dzielonej lub posiada udział w spółce przejmowanej/dzielonej w wysokości co najmniej 10%, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powyższe zasady mają zastosowanie, między innymi, do spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy (czyli do podmiotów mających jedynie ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce), podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy.

Stosownie zaś do treści art. 10 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ust. 1-5 tego artykułu stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w Załączniku nr 3 do ustawy.

Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca jest podmiotem z siedzibą w Wielkiej Brytanii, podlegającym w tym kraju opodatkowaniu od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania. Forma prawna Spółki – private company limited by shares została wymieniona wśród podmiotów wskazanych w Załączniku nr 3 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka przejmie majątek spółki z siedzibą we Francji, działającej w formie société anonyme, która posiada w Polsce Oddział - wymienionej wśród podmiotów wskazanych w Załączniku nr 3 do ustawy. W wyniku transgranicznego połączenia spółek, Wnioskodawca, jako spółka przejmująca będzie kontynuował działalność spółki przejmowanej, również za pośrednictwem Oddziału w Polsce.

W konsekwencji w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym dojdzie do przejęcia przez Wnioskodawcę majątku spółki przejmowanej w formie Oddziału w Polsce, którego wartość – nadwyżka wartości tego majątku ponad nominalną wartość akcji przyznanych akcjonariuszom spółki przejmowanej - nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy.

Należy podkreślić, że zgodnie z regulacją zawartą art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych Ców takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z powyższego wynika, że przepisy art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy mają zastosowanie gdy połączenie lub podział spółek następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak wiec gdy warunek powyższy nie zostanie spełniony, a głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania art. 10 ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania.

Nie można wykluczyć, że przepisy art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, znajdą zastosowanie w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.


Przy czym zbadanie przesłanek i celów dokonywanego podziału spółki jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Należy zatem wskazać, iż podatnik stosując przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie zobowiązany do wskazania dowodów, iż połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj