Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-656/11-4/JF
z 1 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-656/11-4/JF
Data
2011.08.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
premia pieniężna


Istota interpretacji
Spółka otrzymująca premię pieniężną nie będzie świadczyć usługi i Spółka nie jest zobowiązana do wystawiania z tego tytułu faktury VAT.



Wniosek ORD-IN 359 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.05.2011 r. (data wpływu 06.05.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26.05.2011 r. (data wpływu 27.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej i dokumentowania otrzymanej premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.05.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jawna (dalej: Spółka) prowadzi działalność handlową, jako hurtownia artykułów instalacyjno - sanitarnych i budowlanych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zawarła z niektórymi kontrahentami - dostawcami towarów umowy, na podstawie których otrzymuje premie pieniężne (bonusy) za zrealizowanie odpowiedniego poziomu zakupu towarów. Za uzyskanie przez Spółkę w danym roku określonego w umowie poziomu zakupów, wypłacana jest przez dostawców premia pieniężna. Pomiędzy dostawcą i odbiorcą (Spółką) nie dochodzi do usług wzajemnych. Otrzymane premie (bonusy) nie są związane z konkretną dostawą i konkretną fakturą. Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od przekroczenia wielkości netto zakupu towarów w okresie rozliczeniowym ustalonym w umowie.

Premia pieniężna naliczona jest od wartości netto faktur za dokonanie uzgodnionego poziomu zakupów, za które zapłacono w określonym terminie. Otrzymanie premii uzależnione jest od spełnienia dwóch warunków łącznie tj. zrealizowanie określonej wielkości zakupu towarów i zapłaty w terminie za te dostawy. Premia pieniężna otrzymana od dostawców nie ma charakteru wynagrodzenia za świadczenie usług, stanowi jedynie nagrodę za osiągnięcie przez Spółkę wielkości obrotów satysfakcjonującej dostawcę, nieodnoszącą się do konkretnych transakcji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług oraz interpretacją ogólną przepisów art. 8 i art. 29 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Ministra Finansów (pismo z 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026) otrzymane w latach 2008-2010 premie pieniężne Spółka dokumentowała fakturami VAT wystawionymi na rzecz wszystkich kontrahentów, z którymi zawarła umowy i spełniała warunki do otrzymania takich premii, naliczając podatek VAT 22%. Powyższe stanowisko Spółki zostało potwierdzone interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 lipca 2008 r. numer IPPP1/443-1126/08-2/SM.

Większość dostawców, dla których Spółka w 2011 r. wystawiła faktury za otrzymane w/w premie zwraca się z prośbą o korygowanie tych faktur i wystawianie not obciążeniowych, przekazując jednocześnie orzeczenia swoich Izb Skarbowych o nie naliczaniu podatku od towarów i usług od premii pieniężnych (bonusów).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane premie pieniężne (bonusy) za roczne (okresowe) osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów rodzą obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług...
  2. W jaki sposób dokumentować otrzymane premie: notami obciążeniowymi, notami uznaniowymi, fakturami czy innymi dokumentami...
  3. Jak postępować w sytuacjach, jeśli zawarta umowa jest z kilkoma kontrahentami (dostawcami) na otrzymanie premii pieniężnych, za określone warunki umowy i niektórzy dostawcy mają rozbieżne orzeczenia swoich Izb Skarbowych, gdzie w konsekwencji jedni zwracają się o wystawienie not obciążeniowych, a niektórzy faktur VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takie stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 3 marca 2011 r. nr ILPP2/443-582/08/11-S/AD.

Spełnienie określonych warunków umowy do otrzymania premii pieniężnej (bonusu) -a mianowicie: dokonanie określonego pułapu zakupów, a nawet jego przekroczenie oraz płacenie w terminie faktur - nie stanowi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, równocześnie dostawy towarów i świadczenia usług.

Wobec powyższego Spółka uważa, że premia pieniężna nie podlega podatkowi VAT, ponieważ nie może być zakwalifikowana do żadnej sytuacji wskazanej w art. 8 ustawy o VAT.

Uzyskanie przez Spółkę określonej wysokości obrotów towarami, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, nie może być uznane za usługę, a premia otrzymana od dostawcy nie ma charakteru wynagrodzenia za świadczenie usług. Odmienne stanowisko prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności.

Wypłacana Spółce przez dostawcę premia pieniężna z tytułu osiągnięcia przez Spółkę satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnoszącą się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność nabycia (dostawy) towarów przez nabywcę nie stają się jednocześnie usługą na rzecz dostawcy tylko przez fakt ich zsumowania.

Jeśli Spółka posiada zawarte umowy z różnymi kontrahentami na takie same usługi, to nie jest możliwe dokumentowanie takich samych usług różnymi dokumentami, tj. dla części kontrahentów fakturami VAT naliczając podatek VAT 23%, a części kontrahentów notami obciążeniowymi traktując tę samą usługę, jako niepodlegającą podatkowi VAT.

Rozbieżność interpretacji indywidualnych dla każdego dostawcy w sprawie przekazywanych premii pieniężnych odbiorcom (m.in. Spółce) nie może być podstawą do wystawiania przez Spółkę różnorodnych dokumentów na tę samą usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Poza tym aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Brak wzajemności w stosunku prawnym skutkuje niemożliwością uznania danej czynności za świadczenie usługi. Wobec tego otrzymana kwota pieniężna bez świadczenia wzajemnego nie jest wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedażą - w rozumieniu tego przepisu - są odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z treści wniosku wynika, że Spółka na podstawie zawartych umów dokonuje zakupu towarów, za które w okresie późniejszym otrzymuje premie pieniężne (bonusy) wyliczane na podstawie osiągniętych obrotów z tytułu dokonanych zakupów w okresach rocznych. Jednocześnie Spółka podkreśla, iż pomiędzy dostawcą i Spółką, jako nabywcą towarów, nie dochodzi do usług wzajemnych, a wysokość premii uzależniona jest od przekroczenia wielkości zakupów netto w okresie rozliczeniowym ustalonym w umowie oraz zapłaty za nabyte towary. Otrzymana premia stanowi nagrodę za osiągnięcie przez Spółkę satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów.

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że w przedstawionych okolicznościach, premia pieniężna (bonus) otrzymana przez Spółkę od dostawcy, nie jest w żaden sposób związane ze świadczeniem wzajemnym, bowiem Spółka poza dokonaniem zakupów, za które zapłaciła, nie podjęła żadnej innej czynności. Tym samym należy uznać, iż wskazane we wniosku premie pieniężne (bonusy) nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie przez Spółkę jakiejkolwiek usługi na rzecz Jej dostawców, a jedynie są swoistą nagrodą za zrealizowane obroty. Wobec tego uznać należy, iż we wskazanych okolicznościach, Spółka otrzymująca premię pieniężną nie będzie świadczyć usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Zatem, a takiej sytuacji nie znajduje zastosowania art. 106 ust. 1 ustawy i Spółka nie jest zobowiązana do wystawiania z tego tytułu faktury VAT.

Jednocześnie tut. Organ podziela stanowisko Spółki, iż takie same czynności w obrocie gospodarczym nie mogą być potwierdzane różnymi dokumentami.

Odnosząc się natomiast do dokumentowania w tej sytuacji otrzymywanej przez Spółkę premii pieniężnej (bonusu) notą księgową należy wskazać, że nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Z tego względu brak jest wyraźnych przeciwwskazań dla takiego sposobu dokumentowania otrzymanej kwoty.

Wobec powyższego stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.

Ponadto wskazać należy, iż wydana na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacja prawa podatkowego (interpretacja indywidualna) dotyczy indywidualnej sprawy Wnioskodawcy. Wobec tego niniejsza interpretacja dotyczy Spółki i Jej sytuacji prawnej, nie dotyczy zaś kontrahentów Spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuje się, iż zgodnie z art. 14f § 1 - § 3 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zwrot nienależnej opłaty następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie wydania interpretacji.

Z uwagi na to, że wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego został rozpatrzony w zakresie jednego przedstawionego zdarzenia przyszłego (otrzymanie premii pieniężnej), nienależna opłata w wysokości 400,00 zł wniesiona na konto Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 04.05.2011 r., zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, zostanie zwrócona w sposób wskazany w złożonym wniosku, tj. na wskazany rachunek bankowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj