Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-917/12-2/PK1
z 30 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu: 05 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia wartości początkowej licencji stanowiącej podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 05 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia wartości początkowej licencji stanowiącej podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka S.A. (dalej również „Spółka”) posiada licencję do oprogramowania komputerowego – „Spółka 2000”. Z uwagi na fakt, iż system ten wymaga serwisu oraz modyfikacji jego funkcjonalności w celu dostosowania do potrzeb naszej Spółki, Spółka zawarła umowę na rozwój tego oprogramowania. Przedmiotem tej umowy jest świadczenie usług informatycznych polegających na serwisie, modyfikacji oraz wsparciu eksploatacyjnym systemu.

Spółka wraz z kontrahentem zamierza ustalić system rozliczeń dotyczący modyfikacji systemu w ramach przedmiotowej umowy według następującego schematu.

Modyfikacje systemu będą składały się z poszczególnych produktów składowych takich jak analityczny opis produktu, raport testów wewnętrznych, oprogramowanie użytkowe, dokumentacje oraz licencje użytkowe. Modyfikacje systemu będą co do zasady wchodziły w skład Nowego Wydania, które będzie objęte licencją. Licencja będzie równa 10 % wartości modyfikacji stanowiących Nowe Wydanie. Po dokonaniu odbioru wszystkich modyfikacji wchodzących w skład Nowego Wydania zostanie wystawiona faktura obejmująca 90 % wartości wykonanych usług modyfikacji oraz wystawiony zostanie Certyfikat Licencyjny obejmujący licencje użytkowe do wszystkich modyfikacji wchodzących w skład Nowego Wydania. Za udzielone licencje zostanie wystawiona faktura w wysokości 10 % wartości zleconych modyfikacji stanowiących Nowe Wydanie.


Spółka ponosi więc wydatki związane z modyfikacją sytemu, ale w umowie określa wartość licencji na poziomie stanowiącym np. 10 % wartości wszystkich wydatków poniesionych na rozwój oprogramowania.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy w związku z wyodrębnieniem w umowie wartości licencji jako określony procent wszystkich wydatków poniesionych na modyfikację systemu, która kończy się wydaniem Certyfikatu Licencyjnego, Spółka Polska będzie mogła uznać za wartość początkową WNiP całą kwotę należną za modyfikację systemu, w tym wartość za udzielenie licencji?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14 uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

W świetle ust. 14 tego artykułu, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw.; jeżeli wynagrodzenie wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od wysokości przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Zgodnie zaś z ust. 3 tego artykułu, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania a w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Katalog wydatków poniesionych w bezpośrednim związku z zakupem środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej nie jest jednak zamknięty. Przepis ten wymienia bowiem przykłady kosztów, o które może zostać powiększona kwota należna zbywcy. Oznacza to, że również inne niż wymienione w tym przepisie koszty będą mieć wpływ na wartość początkową danej wartości niematerialnej i prawnej. Zakres wydatków może więc być bardzo szeroki.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie wydatki poniesione na modernizację systemu, wiążące się z wydaniem licencji, które powodują iż licencja nadaje się do gospodarczego wykorzystania, poniesione do dnia jej oddania do używania powinny zwiększać wartość początkową. Usługi modyfikacji wykonywane przez kontrahenta Poczty Polskiej w ramach przedmiotowej umowy są niewątpliwie czynnościami związanymi z wdrożeniem i uruchomieniem oprogramowania umożliwiającymi jego użytkowanie, Podkreślić należy również, iż poniesione nakłady zostaną naliczone do dnia przekazania. Wszystkie czynności związane z modyfikacją oprogramowania oraz sama licencja, stanowią zbiór utworów stanowiących przedmiot ochrony prawno - autorskiej. Nakłady poniesione na modyfikacje jako koszty związane z przystosowaniem licencji do używania powiększają więc de facto cenę nabycia licencji. Bez znaczenia jest jaką strony ustaliły strukturę wydatków, a więc wyodrębnienie w umowie udzielenia licencji i czynności modyfikacji. Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2012 (sygn. akt IPPB3/423-335/12-4/PK1). Organ potwierdził pogląd podatnika, iż bez względu na sposób opisania przez kontrahenta przedmiotu nabywanych przez podatnika usług, podatnik powinien rozpoznać wartość nabytych usług jako wartość niematerialną i prawną i dokonywać od niej odpisów amortyzacyjnych.

W świetle przepisów podatkowych, wartość początkowa wartości niematerialnej i prawnej, którą jest licencja, powinna uwzględniać wszystkie wydatki związane z jej udzieleniem. Celem przepisów podatkowych jest bowiem prawidłowe ustalenie wartości początkowej. W sytuacji gdy modyfikacji systemu towarzyszy licencja, wydatki ponoszone na ten cel powinny być w całości odnoszone w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne. Takie stanowisko podatnika znajduje również potwierdzenie w wydanych interpretacjach indywidualnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj