Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-262/11-4/AGr
Data
2011.05.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
korekta
podatek dochodowy od osób fizycznych
Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest dokonanie korekty PIT-11 za poszczególne lata 2008, 2009, 2010 w poz. 78 składki zdrowotne?
Wniosek ORD-IN
363 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 10 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty PIT-11 – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty PIT-11.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 maja 2011 r. nr ILPB1/415-262/11-2/AGr wezwano Zainteresowanego do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 maja 2011 r., natomiast w dniu 10 maja 2011 r. wniosek uzupełniono.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca zwany zleceniodawcą zawarł umowę zlecenia w dniu 15 grudnia 2008 r. i zmienioną 1 października 2009 r. ze zleceniobiorcą na kompleksową obsługę prawną. Z otrzymanego wynagrodzenia miesięcznego obliczono składkę zdrowotną i podatek dochodowy od osób fizycznych. Podatnik otrzymał PIT-11 o wysokości przychodów w poz. 56 (działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13…) i w poz. 78 wysokość składek zdrowotnych. Płatnik (Wnioskodawca) otrzymał protokół kontroli ZUS i dokonał wyrejestrowania z kodu ZUS 9 grudnia 2010 r. i rozliczył przez korekty składki zdrowotnej. Nadmienia się, że zleceniobiorca oświadczył, że przedmiot umowy zlecenia zawartej z Wnioskodawcą pokrywa się (jest taki sam) z przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej (świadczenie usług prawnych).
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż dokonał on korekty składki zdrowotnej w wyniku uznania w protokóle kontroli ZUS z dnia 23 listopada 2010 r. w sprawie składki zdrowotnej zleceniobiorcy jako odpis (nadpłatę). Zleceniobiorca opłacał składkę zdrowotną z zarejestrowanej działalności gospodarczej. Napłata przez płatnika wynikała z błędnego zakwalifikowania umowy zlecenia do kodu (osoba prowadząca działalność w zakresie wolnego zawodu). Stan faktyczny składki zdrowotnej w okresie od 15 grudnia 2008 r. do 31 października 2010 r. wynosił 1.363,50 zł, a po korekcie „0”.
Zleceniobiorca oświadczył Wnioskodawcy w trakcie kontroli ZUS, tj. 22 listopada 2010 r., że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres wykonywanej działalności gospodarczej (po terminie poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych), co wpłynęło na wysokość naliczenia i poboru podatku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy prawidłowe jest dokonanie korekty PIT-11 za poszczególne lata 2008, 2009, 2010 w poz. 78 składki zdrowotne...
Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie uzyskane z tytułu obsługi prawnej na zlecenie należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Podatnik jest emerytem i prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług prawnych i opłaca składkę zdrowotną z tej działalności. Przychody uzyskane z tytułu obsługi prawnej na zlecenie przez osobę prawną należy zaliczyć do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście, bez względu na fakt, iż podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie tego samego przychodu. Płatnik PIT ma obowiązek pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od wypłacanego wynagrodzenia za obsługę prawną, natomiast podatnik obowiązany jest wykazać przedmiotowe dochody w zeznaniu rocznym na postawie otrzymanych od płatnika informacji. Oznacza to, że przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) nie należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej działalności gospodarczej.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż w związku z powyższym należy dokonać korekty PIT-11 (informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy) za rok 2008, 2009 i 2010 w poz. 78 składki na ubezpieczenie zdrowotne – wysokość „0”. Nadpłatę z ZUS należy wypłacić zleceniobiorcy, który winien rozliczyć odpowiednio podatek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie ww. ustawa wśród źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 wymienia m.in. wskazane w pkt 2 i 3 tego przepisu: - działalność wykonywaną osobiście,
- pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl definicji zawartej w art. 5a pkt 6 powołanej ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową: - wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Definicję powyższą uzupełnia regulacja zawarta w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którą za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: - odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
- są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
- wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określony został w art. 13 ww. ustawy. Do przychodów tych między innymi należy zaliczyć przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 lit. a ustawy), uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Z powyższego przepisu wynika, iż zaliczenie przychodów do źródła – działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, zależy od łącznego spełnienia następujących warunków: - zleconą usługę podatnik wykona osobiście, tj. bez udziału osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które wykonywałyby czynności związane z istotą tej usługi,
- umowa zlecenia lub umowa o dzieło została zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub osobą prawną i jej jednostki organizacyjną niemającą osobowości prawnej,
- zlecona usługa nie wchodzi w zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
W konsekwencji do przychodów powyższych nie można zaliczyć przychodów uzyskanych przez podatnika na podstawie umów zlecenia i dzieło, których zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Z kolei art. 41 ust. 1 nakłada na płatników, którzy dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 obowiązek pobierania zaliczki na podatek dochodowy pomniejszonej o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe.
Wyjątek od powyższej zasady zawiera art. 41 ust. 2, gdzie stwierdzono, iż płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułu umów o dzieło lub umów zlecenie, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Przepisy prawa podatkowego nie ograniczają podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą prawa do zawierania umów zlecenia, czy o dzieło. Różnicują jednakże zasady opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach tych umów w zależności od tego czy wykonywane na jej podstawie dzieła lub usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, czy też nie.
Jeżeli więc podatnik ma zarejestrowaną działalność gospodarczą i zawiera jednocześnie umowę zlecenia w takim zakresie jak prowadzona działalność gospodarcza, to mając na uwadze cytowany wyżej art. 41 ust. 2, ma obowiązek złożyć płatnikowi oświadczenie, że wykonywane usługi wchodzą w zakres prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, co zwalnia płatnika z obowiązku pobierania zaliczki na podatek. Natomiast podatnika zobowiązuje do zaliczenia przychodów z tej umowy do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
Z informacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę zlecenia ze zleceniobiorcą na kompleksową obsługę prawną. Wnioskodawca z miesięcznego wynagrodzenia obliczył składkę zdrowotną i podatek dochodowy od osób fizycznych. Zleceniobiorca otrzymał od Wnioskodawcy PIT-11 o wysokości przychodów w poz. 56 (działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13…) i w poz. 78 wysokość składek zdrowotnych. Po kontroli ZUS Wnioskodawca dokonał korekty składki zdrowotnej. Napłata wynikała z błędnego zakwalifikowania umowy zlecenia do kodu (osoba prowadząca działalność w zakresie wolnego zawodu). Zleceniobiorca opłacał składkę zdrowotną z zarejestrowanej działalności gospodarczej. Zleceniobiorca oświadczył Wnioskodawcy w trakcie kontroli ZUS, tj. 22 listopada 2010 r., że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, czyli po terminie poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, co wpłynęło na wysokość naliczenia i poboru podatku.
Ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.
Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).
Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Z przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast z § 2 tego artykułu wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych.
W przedmiotowym wniosku Zainteresowany wskazał, iż zleceniobiorca oświadczył Wnioskodawcy w trakcie kontroli ZUS, tj. 22 listopada 2010 r., że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, a więc po terminie poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż Wnioskodawca w momencie potrącenia zaliczek na podatek dochodowy w poszczególnych latach 2008, 2009, 2010 nie posiadał od zleceniobiorcy oświadczenia, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, to w informacji PIT-11 za poszczególne lata Zainteresowany prawidłowo wykazał w poz. 78 potrąconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie ze stanem rzeczywistym. W związku z czym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonania korekty PIT-11 za lata 2008, 2009 i 2010 w poz. 78 składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W przedmiotowym wniosku tut. organ nie odniósł się do kwestii obowiązku wypłaty zleceniobiorcy nadpłaty z ZUS, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.
Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|