Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-159/11/AT
z 26 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-159/11/AT
Data
2011.04.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
świadczenie usług
usługi sanitarne


Istota interpretacji
Czy stosowana przez Wnioskodawcę stawka VAT w wysokości 23% na usługi opróżniania szamb jest prawidłowa?



Wniosek ORD-IN 843 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług związanych z opróżnianiem szamb – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług związanych z opróżnianiem szamb.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Świadczy Pan m. in. usługi związane z opróżnianiem szamb. Za pomocą pojazdu asenizacyjnego wywozi Pan nieczystości ciekłe (fekalia, ścieki) bezpośrednio z szamb bezodpływowych do punktów zlewnych, które przekazywane są następnie do oczyszczalni ścieków. Do końca 2010 r. stosował Pan 7% stawkę podatku VAT. W obecnym stanie prawnym, ze względu na duże wątpliwości, wynikające ze zmiany przepisów, stosuje Pan stawkę 23%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy stosowana przez Pana stawka VAT w wysokości 23% na usługi opróżniania szamb jest prawidłowa...


Pana zdaniem, w stosunku do usług opróżniania szamb powinien stosować stawkę 8%, ponieważ usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych można zaliczyć do grupowania 37.00.11.0, gdyż grupowanie 37.00.12.0 obejmuje usługi związane z opróżnianiem i czyszczeniem szamb i dołów gnilnych – usługi związane z utrzymaniem toalet chemicznych, zabieg sanitarny, polegający na usuwaniu płynnych nieczystości z dołów kloacznych i wywożeniu ich (asenizacja).

W Pana ocenie, z powyższego wynika, że usługa opróżniania szamba to tylko usuwanie – wypompowywanie ścieków, natomiast usługa opróżniania, wywozu i oczyszczania ścieków obejmuje również wywóz ścieków do oczyszczalni. Wywóz ścieków to ich odbiór i odprowadzanie wykonane za pomocą środka transportu, co można zaliczyć do grupowania 37.00.11. Według Pana, uzasadnieniem jest to, że dział 37 obejmuje: usługi związane z gromadzeniem i transportem ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu (wagonów-cystern, itp.). Wskazując, że asenizację (zabieg sanitarny, polegający na usuwaniu płynnych nieczystości z dołów kloacznych i wywożenie ich za pomocą pojazdów asenizacyjnych na tzw. pola asceniazacyjne) stosuje się w miejscowościach, w których nie ma kanalizacji lub w razie jej awarii, uważa Pan, że opróżnianie szamba to podkategoria usług związanych ze ściekami (37.00.1) – samo opróżnianie szamba to tylko jego wypompowanie na pole asenizacyjne, co w dzisiejszym stanie prawnym jest niemożliwe.

W Pana przekonaniu, odbiór ścieków za pomocą zestawu asenizacyjnego mieści się w grupowaniu 37.00.11, ponieważ grupa pojazdów asenizacyjnych (tabor asenizacyjny) nazywana bywa ruchomą siecią kanalizacyjną i tym samym twierdzi Pan, że usługi opróżniania szamba mieszczą się w zakresie usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU 37.00.11.0), wobec czego winien Pan stosować dla tych usług stawkę VAT w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy, dodanego z dniem 1 stycznia 2011 r. przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przepisu art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

Przy czym, stosownie do przepisu art. 1 pkt 17 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), od dnia 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy tytuł drugiej kolumny otrzymuje brzmienie „Symbol PKWiU 2008”. Tym samym, obowiązująca dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. zostaje zastąpiona PKWiU stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W załączniku nr 3 w poz. 142 ustawodawca wymienił usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU 2008 ex 37).

Jak stanowi natomiast art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż świadczy Pan m. in. usługi związane z opróżnianiem szamb – za pomocą pojazdu asenizacyjnego wywozi nieczystości ciekłe (fekalia, ścieki) bezpośrednio z szamb bezodpływowych do punktów zlewnych, które przekazywane są następnie do oczyszczalni ścieków. Przedmiotowe usługi klasyfikuje Pan do grupowania PKWiU 37.00.11.0.

W przedmiotowej sprawie, w związku z okolicznością, że dla czynności polegających na świadczeniu usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków ustawodawca odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi według tej Klasyfikacji.

Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz okoliczności przedstawionego stanu faktycznego sprawy, stwierdzić należy, że o ile opisana we wniosku usługa opróżniania szamb mieści się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0, stanowiąc usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, zgodnie z obowiązującą dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008 r. – od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, w oparciu o art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, w związku z załącznikiem nr 3 do powołanej ustawy (poz. 142 tego załącznika).

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Jednocześnie, informuje się, iż w przypadku wątpliwości dotyczących zaklasyfikowania przedmiotowych czynności do właściwego grupowania statystycznego może zwrócić się Pan do Głównego Urzędu Statystycznego – Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi z wnioskiem o ich prawidłową klasyfikację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj