Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1244b/10/DM
Data
2011.03.04
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego
Słowa kluczowe
korekta podatku
przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
Na zbywcy przedsiębiorstwa nie ciąży obowiązek dokonania korekty podatku.
Wniosek ORD-IN
3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 10 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego przez zbywcę przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 grudnia 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 10 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego przez zbywcę przedsiębiorstwa.
W złożonym wniosku, jak również jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie prowadziło działalność gospodarczą, polegającą na obrocie zbożami, materiałem siewnym itp. W marcu 2008 r. walne zgromadzenie, podjęło uchwałę o postawieniu Stowarzyszenia w stan likwidacji, powołaniu likwidatora i przekazaniu całości majątku następcy prawnemu – Spółdzielni. Spółdzielnia ta została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 15 czerwca 2009 r., czyli znacznie później niż postawienie w stan likwidacji Stowarzyszenia i od tego czasu prowadzi działalność gospodarczą na majątku postawionego w stan likwidacji Stowarzyszenia na podstawie porozumienia likwidatora i zarządu spółdzielni. Majątek Stowarzyszenia obejmuje:
- środki trwałe, czyli budynki i budowle (nabyte przez Stowarzyszenie na podstawie aktu notarialnego i faktury VAT ze stawką zwolnioną) oraz maszyny i urządzenia zakupione na podstawie faktur, od których Stowarzyszeniu przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego i odliczenia tego dokonano,
- środki obrotowe, czyli zapasy, które zakupiono od dostawców i odliczono podatek od towarów i usług,
- należności i zobowiązania, kredyty bankowe itp.
Ponadto, intencją członków Stowarzyszenia było przekształcenie Stowarzyszenia w spółdzielnię, czyli zmiana jedynie formy prawnej. Przejęcie majątku rozumiane jest jako przejęcie wszystkich składników, czyli z jednej strony aktywów, ale i pasywów, czyli majątku trwałego, obrotowego, ale również m.in. zobowiązań i kredytów - czyli całego przedsiębiorstwa w myśl art. 551 ustawy Kodeks cywilny. Zdarzenie przyszłe polegać będzie na przejęciu całości majątku Stowarzyszenia przez spółdzielnię. Forma sprzedaży, ze względu na nieruchomości, akt notarialny. Stowarzyszenie, które postawione jest w stan likwidacji nie prowadzi działalności gospodarczej. Na majątku Stowarzyszenia, działalność gospodarczą prowadzi spółdzielnia. Zarząd spółdzielni i likwidator stowarzyszenia oczekują na podpisanie aktu notarialnego przekazania majątku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.
Czy Stowarzyszenie w związku ze zbyciem majątku zobowiązane jest do sporządzenia korekt podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy, przywołującego brzmienie art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, w zbycia przedsiębiorstwa obowiązek dokonywania rocznych korekt przechodzi na nabywcę przedsiębiorstwa, czyli spółdzielnię. W ocenie Stowarzyszenia, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa, choć nie wystąpi z tego tytułu podatek należny, ponieważ czynność ta jest traktowana jako niepodlegająca opodatkowaniu, nie wystąpi również obowiązek dokonania korekty podatku odliczonego u zbywcy w związku z dokonaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Szczegółowe zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 cyt. ustawy. Zgodnie z treścią art. 91 ust. 9 cyt. ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym. Korekta ta dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub przez nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1–8 cyt. ustawy, obowiązki swojego poprzednika. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie zamierza dokonać zbycia na rzecz spółdzielni wszystkich składników majątku stanowiących przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks cywilny. Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności zauważyć należy, że w interpretacji indywidualnej znak ITPP1/443-1244a/10/DM wskazano, iż w sytuacji, gdy składniki materialne i niematerialne wykorzystywane w prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej, mające być przedmiotem sprzedaży na rzecz spółdzielni, posiadają przymiot przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny, czynność ich zbycia będzie wyłączona spod działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Stowarzyszenie, jako zbywca przedsiębiorstwa, nie będzie zobowiązane dokonać korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem składników wchodzących w skład zbywanego przedsiębiorstwa.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Referencje
|