Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-44/11-4/KŁ
z 11 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-44/11-4/KŁ
Data
2011.04.11


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
dofinansowanie
faktura
odliczenia
podatek od towarów i usług
wydatek
zwrot podatku


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot podatku VAT od ww. faktur?



Wniosek ORD-IN 542 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT. Pismem z dnia 11 marca 2011 r. doprecyzowano opisany stan faktyczny i przedstawiono własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od czerwca 2010 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług projektowych, opodatkowaną na zasadach ogólnych wg skali podatkowej z obowiązkiem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Na rozpoczęcie działalności Wnioskodawca otrzymał wsparcie finansowe w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej i podstawowego wsparcia pomostowego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI – „Rynek pracy otwarty dla wszystkich”, Działanie 6.2. „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zarówno dotacja jak i wsparcie pomostowe udzielane są i rozliczane w kwotach brutto. Dotacja inwestycyjna została przeznaczona na zakup specjalistycznych programów komputerowych, natomiast podstawowe wsparcie pomostowe na opłacenie składek ZUS, czynszu za pomieszczenia biurowe oraz inne bieżące koszty związane z utrzymaniem Biura Projektowego (przez okres 6 miesięcy, 1.100 zł na miesiąc).

W piśmie z dnia 11 marca 2011 r. uzupełniono opisany stan faktyczny o następujące informacje:

  • Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 1 czerwca 2010 r. (od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej),
  • wydatki poniesione w ramach jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz w ramach podstawowego wsparcia pomostowego mają związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot podatku VAT od ww. faktur...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 11 marca 2011 r.), jest on czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (od 1 czerwca 2010 r.) i w związku z tym ma prawo ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług, od wydatków poczynionych na rzecz działalności gospodarczej, finansowanych z dotacji i wsparcia pomostowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy, zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Na rozpoczęcie działalności Wnioskodawca otrzymał wsparcie finansowe w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej i podstawowego wsparcia pomostowego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI – „Rynek pracy otwarty dla wszystkich”, Działanie 6.2. „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja inwestycyjna została przeznaczona na zakup specjalistycznych programów komputerowych, natomiast podstawowe wsparcie pomostowe na opłacenie składek ZUS, czynszu za pomieszczenia biurowe oraz inne bieżące koszty związane z utrzymaniem Biura Projektowego (przez okres 6 miesięcy, 1.100 zł na miesiąc). Wydatki poniesione w ramach jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz w ramach podstawowego wsparcia pomostowego mają związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary, usługi będą służyły mu do czynności opodatkowanych tym podatkiem. Jeżeli zatem nie wystąpią przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy opodatkowane podatkiem VAT.

Z kolei, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy). Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Reasumując, Zainteresowany ma możliwość odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług związanego z realizowanym projektem. Przysługuje mu także, w przypadku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT.

Natomiast, kwestie dotyczące stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały rozstrzygnięte pismami z dnia 6 kwietnia 2011 r., nr ILPB1/415-43/11-4/AGr i nr ILPB1/415-43/11-5/AGr.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj