Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1888/10/JD
z 17 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1888/10/JD
Data
2011.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc publiczna
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
wydatki inwestycyjne
wydatki inwestycyjne
zezwolenie
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przy założeniu, że Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia oddzielnej ewidencji, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym powinna ona dokonywać dyskontowania całej przyznanej pomocy publicznej (tj. uzyskanej na podstawie obydwu zezwoleń), w pierwszej kolejności na dzień uzyskania pierwszego zezwolenia, a po wyczerpaniu limitu przyznanego na podstawie pierwszego zezwolenia, na dzień wydania drugiego zezwolenia (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 20 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia na jaki dzień należy dyskontować uzyskaną pomoc publiczną (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia na jaki dzień należy dyskontować uzyskaną pomoc publiczną.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE lub Strefa). Działalność na terenie SSE prowadzona jest na podstawie zezwolenia nr 14 wydanego w dniu 21 listopada 1997 r., zmienionego decyzją Ministra Gospodarki z 16 czerwca 2004 r. Rodzaj prowadzonej działalności wskazany w zezwoleniu obejmuje działalność gospodarczą, prowadzoną na terenie Strefy, rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy. W związku z rozbudową przedsiębiorstwa, Spółka wystąpiła o uzyskanie kolejnego zezwolenia strefowego i otrzymała je w dniu 16 listopada 2010 r. (zezwolenie nr ...).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przy założeniu, że Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia oddzielnej ewidencji, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym powinna ona dokonywać dyskontowania całej przyznanej pomocy publicznej (tj. uzyskanej na podstawie obydwu zezwoleń), w pierwszej kolejności na dzień uzyskania pierwszego zezwolenia, a po wyczerpaniu limitu przyznanego na podstawie pierwszego zezwolenia, na dzień wydania drugiego zezwolenia (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)...

Zdaniem Spółki, pomocą publiczną z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy jest zwolnienie od opodatkowania dochodów uzyskanych na terenie SSE. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w rożnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1883 ze zm.), w § 4 pkt 2a stanowi, że dla ulgi podatkowej, polegającej na obniżeniu wysokości podatku, a w szczególności zwolnienia z podatku, pomoc publiczną stanowi różnica między kwotą podatku należnego bez uwzględniania ulgi, a kwotą podatku po jej uwzględnieniu.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 11b ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 69, poz. 404 ze zm.), pod pojęciem dzień udzielenia pomocy rozumie się dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym. W konsekwencji powyższego, a także z uwagi na fakt, iż rok podatkowy Spółki zgodny jest z rokiem kalendarzowym, dniem uzyskania pomocy publicznej, tj. dniem faktycznego skorzystania ze zwolnienia w pdop, jest dzień 31 marca roku następującego po danym roku podatkowym. Z kolei odwołując się do treści § 7 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych z 10 grudnia 2008 roku (Dz.U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia.

Z uwagi na fakt, że Spółka posiada dwa zezwolenia strefowe, uzyskane w różnym czasie, tj. odpowiednio w 1997 i w 2010 r. w związku z kolejnymi rozbudowami zakładu, a także z uwagi na ww. mechanizm kalkulacji dostępnej i uzyskanej pomocy publicznej oraz czynnik dyskonta Spółka uznaje, że do dnia wykorzystania pomocy publicznej przysługującej w ramach zezwolenia nr 14 z 21 listopada 1997 r., całą pomoc publiczną uzyskaną na dzień 31 marca kolejnego roku podatkowego, Spółka powinna dyskontować wyłącznie na dzień uzyskania zezwolenia nr 14 z 1997 r. Jako pomoc publiczną odpowiednio uznając niezapłacony podatek od sumy dochodów strefowych. W roku podatkowym, w którym suma otrzymanej pomocy publicznej zdyskontowanej na dzień uzyskania zezwolenia nr 14 z 1997 r. przekroczy koszty kwalifikowane zdyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia nr 14 z 1997 r. (limit pomocy publicznej przysługujący w związku z pierwszym zezwoleniem). Spotka powinna rozpocząć rozliczanie pomocy publicznej w ramach zezwolenia nr ... z 2010 r.

Spółka powinna wówczas dyskontować całą pomoc publiczną uzyskaną na dzień 31 marca kolejnego roku podatkowego, wyłącznie na dzień uzyskania zezwolenia nr ... z 2010 r.

Zdaniem Spółki, wskazana metoda z jednej strony pozwoli na precyzyjne obliczenie limitu pomocy, a z drugiej nie dopuści do tego, aby Spółka skorzystała z pomocy ponad przysługujący jej limit. Ponadto chronologiczne korzystanie z obydwu zezwoleń będzie zgodne z kolejnością ich przyznawania, a także z kolejnością realizacji inwestycji, na podstawie których został obliczony limit pomocy publicznej. Równocześnie Spółka pragnie zaznaczyć, iż w momencie, w którym pomoc dyskontowana na dzień uzyskania zezwolenia z 2010 roku przekroczy przyznany Spółce limit pomocy publicznej Spółka opodatkuje przychody uzyskiwane w związku z działalnością na terenie Strefy na zasadach ogólnych.

Niniejsze podejście jest również zgodne z przepisami prawa dotyczącymi obliczenia pomocy publicznej należnej podmiotom prowadzącym działalność na terenie Strefy. Mechanizm obliczania dostępnej i wykorzystanej pomocy publicznej w czytelny sposób pozwoli określić zarówno Spółce, jak i organom podatkowym w oparciu o które zezwolenie strefowe, Spółka korzysta ze zwolnienia od opodatkowania PDOP.

W związku z powyższym Spółka wnioskuje o potwierdzenie poprawności stosowanej przez nią metody. Opisana metoda znalazła potwierdzenie również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 czerwca 2010 roku (Znak: IBPBI/2/423-769/10/SD) oraz w interpretacji z 11 maja 2009 roku, (Znak: IBPB1/2/423-256/09/AM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj