Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1278/10-2/TR
z 14 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1278/10-2/TR
Data
2011.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
prawa autorskie
prawa autorskie
twórcy
twórcy
utwory
utwory
wynagrodzenia
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.



Wniosek ORD-IN 350 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu: 15 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – będący spółką z o. o. – jest firmą softwarową zajmującą się tworzeniem oprogramowania z zakresu analizy danych statystycznych oraz wykonywaniem aplikacji służących rozwiązywaniu problemów matematycznych w biznesie.

Jednym z przykładów realizowanych w firmie zadań jest tworzenie współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego serwisu internetowego świadczącego innowacyjne e-usługi prognozowania szeregów czasowych.

Część pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w ramach stosunku pracy oraz mających być zatrudnionymi w przyszłości wykonuje lub będzie wykonywać czynności o twórczym charakterze w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie. Do stanowisk tych należą między innymi: programista, grafik, ekspert.

Zadaniem programistów jest między innymi opracowywanie metod statystycznych, kreatywny wybór odpowiednich algorytmów matematycznych oraz samodzielne ich konstruowanie. Unikalność tych rozwiązań wymaga od programistów tworzenia obszernej dokumentacji, w tym pisania autorskiego podręcznika na potrzeby klientów.

Do obowiązków ekspertów należą między innymi: opracowywanie metodologii do tworzonej logiki biznesowej, przygotowywanie raportów, konsultacje‚ analiza danych i doradztwo w zakresie wypracowywanych standardów naukowych.

Od zatrudnianych w firmie grafików oczekiwać się będzie tworzenia unikalnych kompozycji na potrzeby powstających aplikacji, koncepcji znaków graficznych i innych elementów stanowiących o wizualnej stronie realizowanych projektów oraz kreowania wizerunku firmy i jej produktów poprzez środki graficzne.

Zakres obowiązków pracowników z uwzględnieniem podziału na prace twórcze i pozostałe obowiązki określony został w aneksach do umowy o pracę. w aneksach zawarto również klauzulę o przekazywaniu praw autorskich do stworzonych dzieł na rzecz pracodawcy. Również w przypadku pracowników zatrudnianych na powyższych stanowiskach w przyszłości zawierane będą analogiczne aneksy.

Na wniosek zatrudnionych pracowników oraz na potrzeby dalszych zatrudnień Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisów dotyczących możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu przewidzianych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla pracowników zatrudnionych na wyżej wymienionych stanowiskach pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (w stosunku do tej części ich wynagrodzenia, która jest przychodem z tytułu wykonywania działalności o twórczym charakterze) przenoszących na rzecz pracodawcy prawa autorskie do utworów stworzonych w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych, płatnik może zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 50 %, przewidziane w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. u. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (programy komputerowe) oraz utwory plastyczne.

Wnioskodawca uważa, że w przypadku stanowisk pracy takich jak programista komputerowy, grafik komputerowy, ekspert, niewątpliwie występuje działalność twórcza, której rezultaty stanowią przedmiot prawa autorskiego. Artykuł 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na możliwość zastosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu w przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich.

Wnioskodawca uważa, że w przypadku przenoszenia praw autorskich do tego typu utworów, stanowiących efekt kreatywnej działalności pracownika, twórca ma możliwość skorzystania z uprzywilejowanych kosztów uzyskania przychodu. Jednocześnie przepis ten nie odnosi się do konkretnego źródła przychodu, w przypadku do którego koszty autorskie mogą być zastosowane, co wskazuje na możliwość zastosowania go także w stosunku do twórców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Wysokość kosztów uzyskania przychodu w ramach stosunku pracy reguluje art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, można zastosować przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako wyjątek od tej reguły w każdym przypadku, gdy mamy do czynienia z uzyskiwaniem przez pracownika przychodu w związku z przeniesieniem na pracodawcę praw autorskich do utworu pracowniczego.

Reasumując, w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (w stosunku do tej części ich wynagrodzenia, która jest przychodem z tytułu wykonywania działalności o twórczym charakterze) przenoszących na rzecz pracodawcy prawa autorskie do utworów stworzonych w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych, Wnioskodawca, jako płatnik, może zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% przewidziane w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przepis art. 3 pkt 2 ww. Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. u. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy dana osoba jest twórcą w rozumieniu przepisów ww. ustawy lub czy konkretna praca stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne. Wobec tego, tut. Organ nie rozstrzygnął kwestii, czy wskazani w opisanym zdarzeniu przyszłym pracownicy rzeczywiście są twórcami korzystającymi z praw autorskich w rozumieniu ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ale przyjął za Wnioskodawcą, że tak właśnie jest.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj