Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-945/10/EA
z 16 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-945/10/EA
Data
2010.12.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
działki
działki
grunt niezabudowany
grunt niezabudowany
grunty
grunty
nieruchomości
nieruchomości
opodatkowanie
opodatkowanie
podatnik
podatnik
podatnik czynny
podatnik czynny
stawki podatku
stawki podatku
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Możliwość zastosowania zwolnienia dla sprzedaży niezabudowanych działek



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010r. (data wpływu 1 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2010r. oraz pismem z dnia 9 grudnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla sprzedaży niezabudowanych działek – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla sprzedaży niezabudowanych działek. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2010r. oraz pismem z dnia 9 grudnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się wydobyciem i przetwórstwem surowców naturalnych. Wnioskodawca jest właścicielem m.in. działek położonych w K., gmina M. (dalej „Działki”). Działki te nie są zabudowane (nie znajdują się na nich budynki ani budowle, na jednej z działek znajduje się droga, ale jest to droga polna, a nie asfaltowa).

Wnioskodawca jest właścicielem następujących niezabudowanych Działek numer:

  • 287/1 o obszarze 1,74ha,
  • 288/1 o obszarze 2,56ha,
  • 289/2 o obszarze 4,34ha,
  • 289/3 o obszarze 4,81ha,
  • 289/5 o obszarze 1,42ha,
  • 289/6 o obszarze 1,88ha,
  • 304/4 o obszarze 1,92ha,
  • 306/3 o obszarze 3,40ha,
  • 306/4 o obszarze 8,17ha,
  • 325/1 o obszarze 0,14ha,
  • 325/2 o obszarze 0,36ha,
  • 325/5 o obszarze 0,74ha,
  • 325/8 o obszarze 0,05ha,
  • 326 o obszarze 0,48ha,
    objętych księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych,
  • 301/4 o obszarze 1,2000ha, objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych,
  • 306/5 o obszarze 1,3800ha, objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych,
  • 322/2 o obszarze 0,2800ha, objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych,
  • 508 o obszarze 10,3200ha objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych,
  • 489/118 o obszarze 1,88ha i nr 490/118 o obszarze 2,33ha, objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych,
  • 334/8 o obszarze 0,0445ha, objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych,
  • 334/11 o obszarze 6,74 ha objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych.

Zgodnie z zaświadczeniem z dnia 3 sierpnia 2010r., wydanym przez Urząd Gminy M., gmina M. nie posiada uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla ww. Działek.

Ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy M., przyjętego uchwałą Rady Gminy wynika, że niżej wymienione nieruchomości położone w K. mają następujące przeznaczenie:

  • działka nr 287/1 położona w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, w części w terenie o symbolu RL - tereny lasów,
  • działka nr 288/1 położona w przeważającej większości w terenie o symbolu RP -tereny użytków rolnych, w niedużej części w terenie o symbolu RL - tereny lasów oraz w niedużej części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, działka w części położona w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 289/2 - położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach udokumentowanego złoża granitu z zakazem eksploatacji oraz w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 289/3 położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji w granicach udokumentowanego złoża, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w przeważającej większości w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 289/5 położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 289/6 - położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 301/4 - położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych,
  • działka nr 304/4 - położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, działka położona w granicach terenu górniczego, na działce zlokalizowane jest stanowisko archeologiczne,
  • działka nr 306/3 - położona w części w terenie o symbolu RL - tereny lasów, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, część działki położona w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 306/4 - położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, w granicach terenu górniczego, część działki położona w obszarze górniczym oraz część w granicach udokumentowanego złoża granitu z zakazem eksploatacji,
  • działka nr 306/5 - położona w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, działka położona w obszarze górniczym, niewielka część działki położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 322/2 - położona w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, na działce zlokalizowane jest stanowisko archeologiczne,
  • działki nr 325/1, 325/2 położone są w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 325/5 położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w części w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 325/8 położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 326 położona w terenie o symbolu RL - tereny w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 334/8 - tereny dróg, działka 334/11 położona w terenie o symbolu RP tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działki nr 489/118 i 490/118 położone są w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych,
  • działka nr 508 położona w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, w części w terenie o symbolu RL - tereny lasów, działka w granicach terenu górniczego.

Ze studium wynika, że Działki położone są w granicach Parku Krajobrazowego.

Wnioskodawca nabył działki w większości bez VAT. Tylko od sprzedaży dwóch działek został przez sprzedającego naliczony VAT i Wnioskodawca odliczył podatek naliczony zapłacony od zakupu działek.

Część działek leżących w granicach udokumentowanego złoża surowca skaleniowego wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi na powyższych działkach działalność w postaci wydobywania i przerobu surowców skaleniowych w oparciu o ważną koncesję na wydobycie surowca na złożu. Jest to kopalnia odkrywkowa, na obszarze górniczym o powierzchni 4,6 ha. W związku z tym, na terenie działek nie znajdują się żadne budowle podziemne ani naziemne. Na powierzchni nabytej nieruchomości znajdują się natomiast ruchomości np. kontenery socjalne i warsztatowe, zbiorniki 2500l na paliwo oraz maszyny mobilne typu koparka, ładowarka, przesiewacz.

Wnioskodawca zamierza sprzedać Działki. Kupujący kupi od Wnioskodawcy Działki, dokumentację dotyczącą Działek i ruchomości znajdujące się na działce (zbiornik, kontener, itp.). Wnioskodawca zobowiązał się również do przeniesienia na kupującego praw wynikających z koncesji na wydobywanie surowca skaleniowego ze złoża w K.

Po sprzedaży działek Wnioskodawca będzie zajmować się uruchomieniem innego złoża surowca skaleniowego, gdyż jest właścicielem innych działek, które umożliwiają mu taką działalność. Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że działki, które mają zostać obecnie sprzedane wraz z ruchomościami, które się na nich znajdują, itp. nie są wydzielone organizacyjnie u Wnioskodawcy (w szczególności nie stanowią składników majątkowych zakładu, oddziału, itp.). Działalność polegająca na eksploatacji złoża w K. nie była też wydzielona u Wnioskodawcy pod względem finansowym.

Wnioskodawca nabył działki w większości bez VAT. Tylko od sprzedaży dwóch działek nr 306/5 i 325/7 został przez sprzedającego naliczony VAT i Wnioskodawca odliczył podatek naliczony zapłacony od zakupu działek.

Zgodnie z ustaleniami miejscowego ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego i studium zagospodarowania gminy M. obowiązującym w dniu zakupu działek 306/5 i 325/7 od poprzedniego właściciela, działki te znajdują się w terenach eksploatacji górniczej surowca skaleniowego oznaczonego symbolem F 13 PE (przewidziane do powierzchniowej eksploatacji).

Działka 306/5 leży w granicach udokumentowanego złoża surowca skaleniowego. Działka ta znajduje się w granicach obszaru górniczego ustanowionego dla ważnej koncesji na wydobycie surowca skaleniowego ze złoża w obszarze, której prowadzona była eksploatacja odkrywkowa surowca.

Działka 325/7 leży w częściowo w granicach udokumentowanego złoża surowca skaleniowego. Działka ta w części swojej powierzchni znajduje się w granicach obszaru górniczego ustanowionego dla ważnej koncesji na wydobycie surowca skaleniowego ze złoża, a w części swojej powierzchni oznaczonej Tr (tereny różne) jako rodzaj użytku (zgodnie z wypisem z rejestru gruntów) była wykorzystywana przez pierwotnego właściciela jako teren przeznaczony pod infrastrukturę górniczą złożoną między innymi z zaplecza socjalnego, stacjonarnego ciągu technologicznego (kruszarki, przesiewacze), na którym to prowadzony był przerób wydobytego ze złoża surowca skaleniowego.

Od powierzchni wymienionych działek płacony był podatek od nieruchomości do Urzędu Gminy w M.

Wnioskodawca otrzymał zwrot podatku wykazanego w deklaracji VAT-7 za miesiąc 12/2004, w której to wykazano podatek VAT od nabycia towarów zaliczanych u podatnika do środków trwałych (ww. działek).

Przy opisie ww. działek nr 306/5 i 325/7 posłużono się oznaczeniami z roku 2004, czyli momentu zakupu gruntów. W dniu 22 maja 2009r. działka 325/7 w wyniku połączenia z dwoma innymi działkami (334/10, 325/6) została przekształcona w działkę nr 508. Pozostałe oznaczenia działek będących przedmiotem sprzedaży są oznaczeniami aktualnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż Działek będzie podlegała opodatkowaniu VAT, czy będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek będzie zwolniona od opodatkowania VAT.

Uzasadnienie stanowiska:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy za odpłatną dostawę towarów uznaje się przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel. Dostawa niektórych towarów została jednak zwolniona od opodatkowania. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wolna od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Działki należące do Wnioskodawcy nie są terenami zabudowanymi. Na Działkach znajdują się wyłącznie drobne ruchomości takie jak zbiorniki, czy kontenery. Działki nie są zabudowane budynkami. Na Działkach nie ma budowli (ani naziemnych ani podziemnych). Na jednej z Działek znajduje się droga umożliwiająca dojazd, ale jest to droga polna, a nie asfaltowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, Działki nie są też terenami przeznaczonymi pod zabudowę. Ustawa nie precyzuje, co należy rozumieć przez tereny przeznaczone pod zabudowę. W praktyce przyjmuje się za decydujące przeznaczenie terenów wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (por. J. Zubrzycki, Leksykon VAT 2010, wyd. UNIMEX, s. 706). Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, gmina M. nie uchwaliła miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W gminie obowiązuje natomiast studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z treścią przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy. Uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jest niezbędnym etapem opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (art. 9 ust. 1, art. 14 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). W związku z tym, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego stanowi dokument, na podstawie którego można stwierdzić, czy posiadane przez Wnioskodawcę Działki są terenami przeznaczonymi pod zabudowę. Stanowisko takie jest potwierdzane w interpretacjach podatkowych, m. in. w interpretacji Urzędu Skarbowego w Przemyślu z dnia 2 sierpnia 2006r., znak US.IX/443-31/HM/06. W ocenie tego organu podatkowego dla prawidłowego określenia rodzaju i przeznaczenia terenów, w celu ustalenia opodatkowania lub zwolnienia dostawy gruntu z VAT, należy się posługiwać miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w razie jego braku studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla gminy M. wynika, że tereny nabyte przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone na wykopaliska górnicze (użytki rolne lub lasy w granicach terenu górniczego). Działki te nie zostały więc przeznaczone pod zabudowę. Tereny nabyte przez Wnioskodawcę to w większości użytki rolne i lasy, a także tereny dróg (polnych) i tereny przeznaczone pod eksploatację, a nie pod zabudowę. Zdaniem Wnioskodawcy istotne jest też to, że Działki położone są w granicach Parku Krajobrazowego. Park Krajobrazowy został utworzony na podstawie art. 16 ustawy o ochronie przyrody Rozporządzeniem nr 17 Wojewody D. z dnia 17 listopada 2007r. Z tego rozporządzenia wynika, że Park Krajobrazowy został utworzony celem ochrony wartości przyrodniczych wraz z całą różnorodnością flory i fauny występującej na tym obszarze i zachowania geologicznej i geomorfologicznej różnorodności Parku, w tym licznych form skalnych.

Wnioskodawca uważa, że Działki stanowiące grunty rolne i leśne, na których wydobywa się metodą odkrywkową surowce naturalne są objęte zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT. Również tereny przeznaczone pod eksploatację surowców skaleniowych i drogi polne powinny korzystać z powyższego zwolnienia. Nie są to bowiem tereny przeznaczone pod zabudowę. Wnioskodawca zwraca uwagę, że w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 lutego 2010r., znak ITPP1/443-1175/09/IK, analizowano podobny stan faktyczny jak opisany przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku. Wnioskodawca zamierzał bowiem sprzedać działki, na które nie było uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wynikało, że działki te znajdują się w strefie użytkowania rolniczego. Organ podatkowy zgodził się z wnioskodawcą, że sprzedaż gruntów niezabudowanych jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT. Wnioskodawca pragnie też zauważyć, że Urząd Skarbowy w Przemyślu w interpretacji z dnia 2 sierpnia 2006r., znak US.IX/443-31/HM/06, stwierdził, że przeznaczenie działki na kopalnię odkrywkową umożliwia właścicielowi zastosowanie do jej sprzedaży zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT. Powyższe stanowisko Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdziła Izba Skarbowa w Rzeszowie w interpretacji z dnia 25 stycznia 2007r., znak IS.IX/3-443/229/06, stwierdzając, że jeżeli zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego działka została przeznaczona na eksploatację odkrywkową złoża kruszywa naturalnego, to tak winna była być wykorzystywana, bez możliwości zabudowy. W przedmiotowym stanie faktycznym przed przeznaczeniem zakupionej działki na teren odkrywkowej eksploatacji złoża kruszywa naturalnego działka miała charakter rolny i taki, zdaniem organu podatkowego, pozostanie po eksploatacji kruszywa. Organ ten uznał, że grunt o charakterze rolnym przeznaczony na eksploatację odkrywkową nie powinien być traktowany jako teren budowlany ani teren przeznaczony pod zabudowę, w związku z czym w sprawie powinien był znaleźć zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT zwalniający dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę od opodatkowania VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że przy sprzedaży Działek nie powinien naliczać VAT, gdyż transakcja sprzedaży będzie zwolniona z opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się wydobyciem i przetwórstwem surowców naturalnych. Wnioskodawca jest właścicielem m.in. działek położonych w K., gmina M. (dalej „Działki”). Wnioskodawca nabył działki w większości bez VAT. Tylko od sprzedaży dwóch działek został przez sprzedającego naliczony VAT i Wnioskodawca odliczył podatek naliczony zapłacony od zakupu działek.

Część działek leżących w granicach udokumentowanego złoża surowca skaleniowego wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi na powyższych działkach działalność w postaci wydobywania i przerobu surowców skaleniowych w oparciu o ważną koncesję na wydobycie surowca na złożu. Jest to kopalnia odkrywkowa, na obszarze górniczym o powierzchni 4,6 ha.

Wnioskodawca zamierza sprzedać Działki. Kupujący kupi od Wnioskodawcy Działki, dokumentację dotyczącą Działek i ruchomości znajdujące się na działce (zbiornik, kontener, itp.). Wnioskodawca zobowiązał się również do przeniesienia na kupującego praw wynikających z koncesji na wydobywanie surowca skaleniowego ze złoża w K.

Wnioskodawca wyjaśnił, że działki, które mają zostać obecnie sprzedane wraz z ruchomościami, które się na nich znajdują, itp. nie są wydzielone organizacyjnie u Wnioskodawcy (w szczególności nie stanowią składników majątkowych zakładu, oddziału, itp.). Działalność polegająca na eksploatacji złoża w K. nie była też wydzielona u Wnioskodawcy pod względem finansowym.

Z powyższego wynika, iż całokształt czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę związanych z zakupem przedmiotowych nieruchomości gruntowych jest ściśle związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Bowiem wszystkie czynności wykonywane przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą należy rozpatrywać w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej. Nie można uznać, że wykonanie przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą jednych czynności odbywa się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a wykonanie innych czynności odbywa się poza tą działalnością.

Zatem mając na uwadze fakt, że ww. nieruchomości zostały przez Wnioskodawcę (osobę prawną) zakupione w ramach oraz z przeznaczeniem dla potrzeb prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, stwierdzić należy, że ich sprzedaż mieści się w zakresie działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy. Wobec powyższego dostawa przedmiotowych nieruchomości gruntowych jako związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jak już wcześniej wskazano opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, a grunt niewątpliwie jest towarem. Tym samym Wnioskodawca będzie dla tej czynności występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W efekcie zamierzoną sprzedaż nieruchomości gruntowych należy traktować jako dostawę towarów, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów o usług.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast opisane we wniosku czynności zbycia nieruchomości w świetle ustawy o VAT będą traktowane jako odpłatna dostawa towarów.

Tym samym przedmiotowe transakcje będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Jeśli chodzi o zwolnienie przedmiotowe dla dostawy gruntu niezabudowanego to ustawodawca przewidział takowe w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jedynie w przypadku, gdy przedmiotem dostawy są tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych – tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, jak ma to miejsce w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, należy posłużyć się inną istniejąca na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4).

W myśl art. 14 ust. 5 oraz art. 15 ust. 1 ww. ustawy, przed podjęciem uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wójt, burmistrz albo prezydent miasta wykonuje analizy dotyczące zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza projekt planu miejscowego, zawierający część tekstową i graficzną, zgodnie z zapisami studium oraz z przepisami odrębnymi, odnoszącymi się do obszaru objętego planem.

Odnosząc się do ewidencji gruntów i budynków, zauważyć należy, iż dokument ten stanowi jedynie urzędowy zbiór informacji faktycznych. Wynikające z niej zapisy są odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego na dzień dokonania wpisu.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.) informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego. Jednakże tylko w zakresie danych faktycznych w niej zawartych.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż o przeznaczeniu danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz w sytuacji gdy nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, decydujące znaczenie ma przeznaczenie terenu określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż gmina M. nie posiada uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla ww. Działek. Ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy M., przyjętego uchwałą Rady Gminy wynika, że niżej wymienione nieruchomości położone w K. mają następujące przeznaczenie:

  • działka nr 287/1 położona w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, w części w terenie o symbolu RL - tereny lasów,
  • działka nr 288/1 położona w przeważającej większości w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, w niedużej części w terenie o symbolu RL - tereny lasów oraz w niedużej części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, działka w części położona w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 289/2 - położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach udokumentowanego złoża granitu z zakazem eksploatacji oraz w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 289/3 położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji w granicach udokumentowanego złoża, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w przeważającej większości w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 289/5 położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 289/6 - położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 301/4 - położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych,
  • działka nr 304/4 - położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, działka położona w granicach terenu górniczego, na działce zlokalizowane jest stanowisko archeologiczne,
  • działka nr 306/3 - położona w części w terenie o symbolu RL - tereny lasów, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, część działki położona w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 306/4 - położona w części w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, w granicach terenu górniczego, część działki położona w obszarze górniczym oraz część w granicach udokumentowanego złoża granitu z zakazem eksploatacji,
  • działka nr 306/5 - położona w terenie o symbolu PE - tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, działka położona w obszarze górniczym, niewielka część działki położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 322/2 - położona w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, na działce zlokalizowane jest stanowisko archeologiczne,
  • działki nr 325/1, 325/2 położone są w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 325/5 położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w części w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 325/8 położona w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 326 położona w terenie o symbolu RL - tereny w granicach terenu górniczego,
  • działka nr 334/8 - tereny dróg, działka 334/11 położona w terenie o symbolu RP tereny użytków rolnych w granicach terenu górniczego,
  • działki nr 489/118 i 490/118 położone są w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych,
  • działka nr 508 położona w części w terenie o symbolu RP - tereny użytków rolnych, w części w terenie o symbolu RL - tereny lasów, działka w granicach terenu górniczego.

Ze studium wynika, że Działki położone są w granicach Parku Krajobrazowego. Przedmiotowe Działki nie są zabudowane (nie znajdują się na nich budynki ani budowle, na jednej z działek znajduje się droga, ale jest to droga polna, a nie asfaltowa). Ponadto z wniosku nie wynika, aby dla przedmiotowych nieruchomości zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym tereny sklasyfikowane jako: tereny użytków rolnych, tereny lasów, tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, tereny w granicach terenu górniczego, nie mogą zostać zaliczone do kategorii gruntów budowlanych czy też przeznaczonych pod zabudowę.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zachodzi przesłanka zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, pozwalająca na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży niezabudowanych nieruchomości sklasyfikowanych jako tereny użytków rolnych, tereny lasów, tereny powierzchniowej eksploatacji surowców, tereny w granicach terenu górniczego.

Zatem dostawy gruntów o opisanym wyżej przeznaczeniu wynikającym ze studium będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, ale będą korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Jednakże należy zauważyć, iż przedmiotem sprzedaży ma być również działka nr 334/8 oznaczona zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy M. jako tereny dróg.

W tym miejscu, należy zauważyć, iż Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:
    1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
    3. obiekt małej architektury;
  2. budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych orazposiada fundamenty i dach.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową

Stosownie do art. 3 pkt 3a ww. ustawy przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Zatem jeśli dana budowla w rozumieniu Prawa budowlanego nie została sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako budynek, mieści się w sekcji „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”.

W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: „Budynki” i „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”. Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.

W sekcji „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej” można wyróżnić klasę 2112 - ulice i drogi pozostałe, do której zalicza się: Drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych, wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż grunt sklasyfikowany zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jako tereny dróg z uwagi na możliwość zabudowy go budowlą trwale związaną z gruntem (drogą), nie może zostać uznany za tereny inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Tym samym działka nr 334/8 mająca być również przedmiotem sprzedaży nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, lecz będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki tj. 22%.

Reasumując, w świetle opisanego stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż działek gruntu o numerach 287/1, 288/1, 289/2, 289/3, 289/5, 289/6, 304/4, 306/3, 308/4, 325/1, 325/2, 325/5, 325/8, 326, 301/4, 306/5, 322/2, 508, 489/118, 490/118, 334/11 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże będzie korzystać ze zwolnienia od tego podatku, natomiast sprzedaż działki nr 334/8 nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, lecz będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

Jak wynika z powyższego nie należy utożsamiać zwolnienia danej czynności od podatku od towarów i usług z niepodleganiem tej czynności opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności, jeśli na którejś z działek objętych zwolnieniem obowiązujący w momencie sprzedaży plan zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dopuszczałyby jakąkolwiek zabudowę) lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie zaznaczy bowiem należy, iż zgodnie z PKOB klasa 2301 „Budowle dla górnictwa i kopalnictwa” obejmuje:

  • Budowle dla górnictwa i kopalnictwa, eksploatacji złóż węglowodorów, eksploatacji kamieniołomów, żwirowni, itp. (np. stacje załadowcze i wyładowcze, wyciągi szybowe, itp.)
  • Budowle wytwórni gipsu, cementowni, cegielni, wytwórni materiałów budowlanych ceramicznych, itp.

Klasa nie obejmuje:

  • Budynków biurowych (1220)
  • Budynków produkcyjnych (np. fabryk, warsztatów) zadaszonych (1251).

W tym miejscu należy wskazać, iż w oparciu o delegację ustawową wynikającą z art. 14b § 6 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektorzy poszczególnych Izb Skarbowych zostali upoważnieni do wydawania w imieniu Ministra Finansów interpretacji indywidualnych - § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z § 2 ust. 2 tegoż rozporządzenia upoważnienie obejmuje wydawanie interpretacji indywidualnych w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa w sprawach pozostających we właściwości naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów i dyrektorów izb celnych.

Ponadto zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy Ordynacja podatkowa, organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej.

Z powyższego wynika, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego w ww. zakresie. Zatem tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania właściwej klasyfikacji gruntu.

Tym samym w świetle powyższego oraz obowiązujących przepisów prawa w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu podanym przez Wnioskodawcę, że przedmiotowe działki (z wyjątkiem działki nr 334/8) nie stanowią terenu zabudowanego czy też przeznaczonego pod zabudowę.

Końcowo należy także zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest jedynie planowana sprzedaż działek, natomiast zakresem niniejszego rozstrzygnięcia nie objęto ruchomości, o których mowa we wniosku, bowiem Wnioskodawca nie zadał pytania w takim zakresie oraz nie przedstawił własnego stanowiska.

Ponadto podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej nie dokonano oceny prawidłowości kwalifikacji prawnej czynności nabycia przez Wnioskodawcę działek nr 306/5 i 325/7 (która w dniu 22 maja 2009r. w wyniku połączenia z działkami tj.: 334/10, 325/6, została przekształcona w działkę nr 508) jako czynności opodatkowanej podatkiem VAT, bowiem transakcja/transakcje nabycia nieruchomości przez Wnioskodawcę nie stanowią przedmiotu interpretacji indywidualnej, przy czym zasadne jest wskazanie, iż, jak wynika z wniosku, stan faktyczny od 2004r. uległ zmianie.

Należy również zauważyć, iż powołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organów podatkowych stanowią rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, zapadłe w określonym stanie faktycznym i nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj