Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-802/12-2/TW
z 20 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X, reprezentowanej przez doradcę podatkowego Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką (wraz z mężem) 6 nieruchomości (4 kawalerki, mieszkanie dwupokojowe i dom w zabudowie szeregowej), które wynajmuje w ramach tzw. najmu ciągłego. Głównym źródłem dochodów Wnioskodawczyni jest emerytura oraz środki, jakie uzyskuje z najmu powyższych nieruchomości. Wnioskodawczyni nie prowadzi (i nie zamierza prowadzić) żadnej działalności gospodarczej wpisanej do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta, w tym w szczególności w zakresie wynajmu lokali. Przychody z najmu są przez Wnioskodawczynię rozliczane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni dokonała w prawidłowym terminie zgłoszenia w zakresie opodatkowania przychodów z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Z uwagi na nieuleczalną chorobę męża, Wnioskodawczyni w niedługim czasie stanie się jedyną właścicielką powyższych nieruchomości. Ponadto, odziedziczy także przypadającą na męża współwłasność kilku innych nieruchomości, w stosunku do których małżonkowie są obecnie współwłaścicielami (współwłasność na mocy małżeńskiej wspólności majątkowej) – 6 pokoi o charakterze hotelowym (dalej: lokale hotelowe) oraz 1 pokój, który znajduje się w trakcie budowy (deweloper w upadłości).

Wnioskodawczyni nabędzie wyłączną własność wszystkich nieruchomości – synowie Wnioskodawczyni zrzekną się spadku po ojcu na jej rzecz.

Powyższe lokale hotelowe (poza tym w trakcie budowy) są obecnie wynajmowane przez męża Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Po śmierci męża Wnioskodawczyni nie zamierza kontynuować tej działalności gospodarczej – zostanie ona zlikwidowana. Wnioskodawczyni planuje wynajmować własne i odziedziczone nieruchomości oraz rozliczać je na zasadach, na których obecnie rozlicza posiadane nieruchomości tzn. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie przyszłym, Wnioskodawczyni będzie przysługiwać prawo do opodatkowania dochodów z najmu nieruchomości – zarówno tych, które wynajmuje obecnie, jak i odziedziczonych lokali hotelowych które będzie wynajmować w przyszłości w ramach tzw. najmu prywatnego (aktualnie wynajmuje je mąż w ramach prowadzonej działalności) – na zasadach określonych w art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym tj. 8.5% stawką podatku zryczałtowanego?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej uprawnienie do opodatkowania stawką 8,5% podatku zryczałtowanego zarówno najmu nieruchomości wynajmowanych obecnie, jak i tych które staną się jej wyłączną własnością w drodze spadkobrania.

Obowiązujące aktualnie w zakresie możliwości opodatkowania najmu stawką 8,5% reguły umożliwiają stosowanie tej stawki w przypadkach, gdy najem nie jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej. Zatem fakt, że przychód nie jest osiągany w ramach działalności gospodarczej decyduje o tym, iż wobec podatnika mogą mieć zastosowanie przepisy art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z którymi opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają m.in. przychody z tytułu umowy najmu, jeżeli nie są zawierane w ramach prowadzonej przed podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Umiejscowienie przychodu w źródle najem i w konsekwencji zastosowanie do niego regulacji art. 6 ust. la ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, decyduje o tym, że wyznaczając stawkę ryczałtu podatnik ma prawo odwołać się do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, co w praktyce oznacza, iż otrzymywany przez niego przychód będzie opodatkowany ryczałtem naliczonym według stawki 8,5%.

Zatem zdaniem Wnioskodawczyni, decydujące znaczenie dla uznania, czy ma ona prawo do stosowania preferencyjnej stawki opodatkowania ma rozstrzygnięcie, czy możliwe jest uznanie, iż prowadzi ona działalność gospodarczą w ramach której wynajmuje lokale.

Zgodnie z art. 5a pkt. 6 u.p.d.o.f., za pozarolniczą działalność gospodarczą należy uznać działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Z powyższej definicji wynika, iż dla uznania danej działalności za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f., konieczne jest spełnienie 5 przesłanek:

  • działalność ma charakter zarobkowy,
  • można ją zakwalifikować do jednej ze wskazanych w przepisie kategorii,
  • jest prowadzona we własnym imieniu,
  • w sposób zorganizowany i ciągły,
  • przychody uzyskiwane z tej działalności nie mogą być zaliczane do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Zgodnie z powyższym, jedną z przesłanek warunkujących uznanie danej aktywności za działalność gospodarczą jest niemożność zaliczenia przychodów z niej uzyskiwanych do przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4-9 u.p.d.of.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dokonując ustalenia czy przychód pochodzi z działalności gospodarczej konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie czy nie może być on przypisany do jednego z wymienionych w definicji działalności gospodarczej źródeł. W sytuacji, gdy jest to możliwe, przychód zostanie zakwalifikowany do kategorii przychodu z tego innego źródła – w takim przypadku nawet łączne spełnienie pozostałych wymienionych w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. elementów ustawowej definicji działalności gospodarczej nie spowoduje zakwalifikowania przychodu jako pochodzącego z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Do zakwalifikowania przychodu do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. konieczne jest zatem łączne spełnienie wszystkich wymienionych w art. 5a pkt 6 u.p.d.o f. przesłanek – aby zaliczyć dany przychód do źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy najpierw wykluczyć pochodzenie tego przychodu z innych źródeł (tj. źródeł wymienionych w przepisach art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.). Przyjęcie tezy opierającej się na założeniu, iż dla oceny czy dany przychód pochodzi ze źródła jakim jest działalność gospodarcza wystarczy sprawdzić czy uzyskiwany przychód jest skutkiem działalności zarobkowej, wykonywanej w sposób zorganizowany, ciągły, prowadzonej we własnym imieniu na własny lub cudzy rachunek, jest nietrafne i stałoby w sprzeczności z podstawowymi regułami prawoznawstwa, które nakazują dokonywać interpretacji przepisów w oparciu o ich pełne brzmienie.

Powyższy pogląd potwierdza stanowisko prezentowane przez sądy administracyjne. Przykładowo, w wyroku z 14 sierpnia 2008 r. (sygn. akt II FSK 677/08) NSA stwierdził iż: „Zestawienie treści art. 5a pkt 6 i art. 14 ust. 2, art. 13 pkt 9, art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. wskazuje na to, iż jeżeli w ramach działalności wykonywanej zarobkowo, w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu, na własny lub cudzy rachunek podatnik osiąga przychody, które jednocześnie odpowiadają opisowi przychodów z innego niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródła przychodu i nie zostały zaliczone w sposób jednoznaczny do przychodów z tej działalności, to przychody te stanowią przychód z tego innego źródła.

Dokonana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wykładnia art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. i przyjęcie, iż aby zaliczyć dany przychód do przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej należy najpierw wykluczyć pochodzenie tego przychodu z innego źródła jest więc prawidłowa.”

W podobnym tonie wypowiedział się WSA w Warszawie w wyroku z 28 lutego 2012 r., III SA/Wa 1655/11, w którym czytamy:

„Ustalając, czy dany przychód pochodzi z działalności gospodarczej, należy w pierwszym rzędzie podjąć próbę przypisania go do jednego z pozostałych wymienionych w ustawie źródeł. Jeżeli okaże się to niemożliwe, a przychód powstał w wyniku działalności zarobkowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły, która prowadzona jest we własnym imieniu, wówczas przychód będzie stanowił przychód z działalności gospodarczej (tak A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 5(a), art. 5(b), art. 5(c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Lex).

W pierwszej kolejności rozważyć zatem należy, czy w niniejszej sprawie został spełniony warunek wykluczający możliwość zakwalifikowania uzyskanych przez Skarżących przychodów ze sprzedaży lokali mieszkalnych do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.), jakim jest wskazanie tego źródła przychodu w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) u.p.d.o.f. Jeśli bowiem możliwe jest przyporządkowanie ww. przychodów Skarżącej do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) u.p.d.o.f., to przez wzgląd na treść art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. zbędne jest badanie, czy spełnione zostały inne przesłanki kwalifikujące działalność w formie sprzedaży działek jako pozarolniczą działalność gospodarczą.”

Analogiczne stanowisko można także znaleźć m.in. w wyroku WSA w Łodzi z 26 czerwca 2009 r., I SA/Łd 1492/08, w wyroku NSA z 18 maja 2010 r., II FSK 47/09 czy w wyroku WSA w Warszawie z 25 stycznia 2012 r., III SA/Wa 1333/11.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż powołane powyżej orzeczenia wskazują na konieczność zaliczenia danego przychodu do odrębnego źródła wskazanego w przepisach u.p.d.o.f. W związku z tym należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 u.p.d.o.f. za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się także przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Jak wynika z powyższych przepisów, najem został wskazany jako źródło przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże przepis ten dotyczy tylko składników majątku związanych z prowadzoną działalnością. Skoro w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zamierza jej prowadzić w przyszłości, to zarówno nieruchomości, które wynajmuje obecnie jak i te które będą przez nią wynajmowane (lokale hotelowe) w związku ze spadkobraniem i zamknięciem działalności męża, nie będą składnikiem majątkowym związanym z jej działalnością i regulacja zawarta w art. 14 ust. 2 pkt 11 u.p.d.o.f. nie będzie miała wobec niej zastosowania.

Jak wskazano powyżej, art. 10 u.p.d.o.f. jako odrębne źródło przychodów wymienia pozarolniczą działalność gospodarczą (ust. 1 pkt 3), przy czym do tej kategorii, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 u.p.d.o.f., należy zaliczyć również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z pozarolniczą działalnością gospodarczą (czyli nabytych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub wprowadzonych do niej przez podatnika). Ponadto, pkt 6 ust. 1 artykułu 10 u.p.d.o.f. stanowi, iż odrębnym źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, iż wynajmowanie na własny rachunek nieruchomości prywatnych jest co do zasady traktowane przez u.p.d.o.f. jako źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynajmowanie lub wydzierżawianie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż nieruchomości których dotyczy zapytanie nie wchodzą obecnie i nie będą wchodzić w przyszłości w skład majątku związanego z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Nieruchomości hotelowe, które zostaną odziedziczone po mężu są obecnie wykorzystywane w działalności gospodarczej, działalność ta jednak jest prowadzona nie przez Wnioskodawczynię, lecz przez jej męża.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w momencie kiedy stanie się ona ich wyłączną właścicielką, w sytuacji gdy działalność męża nie będzie kontynuowana, nieruchomości te stracą przymiot składników majątkowych związanych z działalnością. Jeśli zatem Wnioskodawczyni podejmie decyzję o wynajmie tych nieruchomości w ramach tzw. najmu prywatnego, przychód osiągany z tego tytułu nie będzie mógł być zakwalifikowany do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Pogląd ten zdaje się potwierdzać Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 16 kwietnia 2010 r., sygn. ITPB1/415-100/10/HD w której czytamy: „Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza (…) w związku z tym, iż przedmiotem najmu nie są składniki majątku związane z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą, najem lokali mieszkalnych i użytkowych - jeśli nie jest prowadzony w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - to stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jest to tak zwany najem prywatny”.

Podobne stanowisko wyrażono także w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 lipca 2011 r., sygn. ILPB1/415-607/11-2/AG oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 maja 2009 r. sygn. IBPBII/2/415-126/09/JSz.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, że nie prowadzi ona obecnie jak i nie będzie prowadzić w przyszłości żadnej działalności gospodarczej, to zarówno przychody z najmu osiągane przez nią obecnie, jak i przychody które w przyszłości będzie osiągać z najmu lokali hotelowych (aktualnie wynajmowanych w ramach prowadzonej przez męża działalności) będą mogły być opodatkowane (jako niezwiązane z żadną działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni i stanowiące jej majątek prywatny) 8,5% stawką podatku zryczałtowanego jako przychody z tytułu najmu prywatnego na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2012 r., poz. 361 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodu są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

W myśl art. 5a ust. 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy).

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wynajmu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stwierdzić należy, iż zgodnie art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – o czym stanowi art. 2 ust. 1a ww. ustawy.

Stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Pamiętać jednak należy, iż możliwość opodatkowania przychodów uzyskiwanych z wynajmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od złożenia w terminie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.

W myśl bowiem art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 4 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, iż co do zasady, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą wybrać, czy najem nieruchomości będzie przez nich prowadzony w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też w ramach tzw. najmu prywatnego. Od wyboru dokonanego przez podatnika zależy kwalifikacja uzyskiwanych z tego tytułu przychodów do odpowiedniego źródła przychodów (z pozarolniczej działalności gospodarczej, bądź z najmu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują kwestii związanych z zasadami zawierania umów najmu, w tym także ilości nieruchomości, które mogą być przedmiotem wynajmu.

Wskazać również należy, iż w świetle przepisów powyższej ustawy wybór kwalifikacji i sposobu rozliczania przychodów w ramach źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, bądź najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, zależy od podatnika. Nie jest zatem ograniczony ilością posiadanych mieszkań lub lokali, lecz charakterem zawartych umów najmu przedmiotowych nieruchomości, które nie stanowią składników związanych z działalnością gospodarczą.

Zatem wynajmowanie wskazanych we wniosku nieruchomości równocześnie kilku podmiotom nie musi odbywać się w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód uzyskany z tego wynajmu może stanowić przychód ze źródła określonego w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni wynajmuje 6 nieruchomości (4 kawalerki, mieszkanie dwupokojowe i dom w zabudowie szeregowej), których jest współwłaścicielką wraz z mężem. Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, w tym w szczególności w zakresie wynajmu lokali. Przychody z najmu są przez Zainteresowaną rozliczane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni dokonała w prawidłowym terminie zgłoszenia w zakresie opodatkowania przychodów z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawczyni w niedługim czasie stanie się jedyna właścicielką powyższych nieruchomości. Ponadto odziedziczy przypadającą na męża współwłasność kilku innych nieruchomości – 6 pokoi o charakterze hotelowym oraz 1 pokoju, który znajduje się w trakcie budowy. Pokoje o charakterze hotelowym są obecnie wynajmowane przez męża Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Po śmierci męża Zainteresowana nie zamierza kontynuować tej działalności gospodarczej – działalność zostanie zlikwidowana.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy prawne należy stwierdzić, że w przypadku likwidacji działalności gospodarczej oraz przekazaniu na cele osobiste nieruchomości, przedmiotem najmu nie będą składniki majątku związane z działalnością gospodarczą – najem nieruchomości stanowił będzie źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskiwane z najmu mogą być opodatkowane – zgodnie z wolą podatnika – na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W wyniku likwidacji działalności gospodarczej oraz przekazaniu na cele osobiste nieruchomości, Wnioskodawczyni przysługiwać będzie prawo do kwalifikowania najmu do odrębnego źródła przychodów jakim jest najem i dzierżawa zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższych działań kontynuowanie najmu stanowić będzie dla Wnioskodawczyni odrębne źródło przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskane przychody z ww. źródła będą mogły korzystać z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. 8,5%.

Reasumując, w przedstawionym stanie przyszłym Wnioskodawczyni będzie przysługiwać prawo do opodatkowania dochodów z najmu nieruchomości – zarówno tych, które Wnioskodawczyni wynajmuje obecnie, jak i odziedziczonych lokali hotelowych, które będzie wynajmować w przyszłości w ramach tzw. najmu prywatnego (aktualnie wynajmowanych przez męża Zainteresowanej w ramach prowadzonej działalności) – na zasadach określonych w art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. 8,5% stawką podatku zryczałtowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Należy jednocześnie wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż zdaniem Organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Wskazane rozstrzygnięcia zapadły bowiem w innych sprawach i nie mają mocy wiążącej w omawianym przypadku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj