Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1451/10/SD
z 24 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1451/10/SD
Data
2011.01.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dochody wolne od podatku
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zakres
zakres
zezwolenie
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy, Spółka może prowadzić wspólną ewidencję dla działalności podstawowej (podlegającej zwolnieniu na podstawie Pierwszego i Drugiego Zezwolenia) i działalności Centrum Usług Wspólnych (podlegającej zwolnieniu na podstawie Pierwszego Zezwolenia) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 04 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegającej zwolnieniu, wspólnej dla dwóch zezwoleń i odrębnej dla działalności podlegającej opodatkowaniu (pytanie wymienione we wniosku jako pierwsze) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegającej zwolnieniu, wspólnej dla dwóch zezwoleń i odrębnej dla działalności podlegającej opodatkowaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 grudnia 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-1451/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 04 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w branży samochodowej. W dniu 01 sierpnia 2006 r. Spółka uzyskała Zezwolenie (dalej: Pierwsze Zezwolenie) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE, Strefa). Pierwsze Zezwolenie obowiązuje do 8 sierpnia 2016 r.

Pierwsze Zezwolenie obejmuje działalność produkcyjną handlową i usługową w zakresie następujących wyrobów według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania zezwolenia; dalej: PKWiU) wytworzonych na terenie Strefy:

  • 17.20 Tkaniny z wyłączeniem działalności określonej w § 2 pkt 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 222, poz. 2251 ze zm., dalej: rozporządzenie strefowe),
  • 17.54 Wyroby włókiennicze pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem działalności określonej w § 2 pkt 9 rozporządzenia strefowego,
  • 24.16 Tworzywa sztuczne w formach podstawowych,
  • 25.13 Wyroby z gumy, pozostałe,
  • 34.30 Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników,
  • 60.24 Transport drogowy towarów,
  • 63.1 Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów,
  • 72.2 Usługi doradztwa w zakresie oprogramowania,
  • 72.6 Usługi związane z informatyką pozostałe,
  • 73.1 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,
  • 74.12.1 Usługi rachunkowości i kontroli ksiąg,
  • 74.12.2 Usługi w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych,
  • 74.3 Usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

oraz w zakresie odpadów i złomu powstałych w związku z wyżej wymienioną działalnością.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, w związku z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o SSE (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 42 poz. 274 ze zm.), Spółka kwalifikuje dochody z działalności gospodarczej objętej Pierwszym Zezwoleniem i prowadzonej na terenie SSE jako zwolnione z opodatkowania. Jednocześnie Spółka prowadzi również w SSE działalność gospodarczą w zakresie nieobjętym Pierwszym Zezwoleniem oraz działalność pozastrefową. Przychody z tych działalności podlegają opodatkowaniu.

Spółka prowadzi ewidencję rachunkową pozwalającą wyodrębnić łączny dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych osiągany w związku z posiadanym zezwoleniem oraz dochód podlegający opodatkowaniu, stosownie do wymagań określonych w art. 9 ust. 1 ustawy o pdop, w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 tej ustawy.

Spółka wskazuje, że zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia strefowego, maksymalna intensywność pomocy regionalnej otrzymanej w ramach Pierwszego Zezwolenia wynosi 50% wydatków inwestycyjnych.

Spółka w drodze sukcesji uniwersalnej wynikającej z art. 494 § 1 i 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94 poz. 1037 ze zm., dalej: KSH) oraz z art. 93 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), wejdzie w posiadanie Zezwolenia z dnia 26 października 1999 r. (dalej: Drugie Zezwolenie), w wyniku połączenia ze Spółką T (dalej: Spółka Przejmowana), która również prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE.

Zakres Drugiego Zezwolenia w aktualnym brzmieniu obejmuje działalność produkcyjną, handlową, usługową w zakresie wyrobów i usług określonych w następujących pozycjach PKWiU:

  • Sekcja D podsekcja DM dział 34 - pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy,
  • Sekcja I dział 60 klasa 60.24 - transport drogowy towarów,
  • Sekcja I dział 63 grupa 63.1 - usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów,
  • Sekcja K dział 72 - usługi informatyczne,
  • Sekcja K dział 73 grupa 73.1 - usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,
  • Sekcja K dział 74 grupa 74.3 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych

oraz w zakresie sprzedaży odpadów i złomu powstałych w związku z prowadzeniem ww. działalności.

Spółka pragnie wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1b ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), maksymalna intensywność pomocy regionalnej otrzymanej w ramach Zezwolenia Drugiego wynosi 75% wydatków inwestycyjnych poniesionych do 31 grudnia 2006 r.

Zakresy działalności określonych w Pierwszym i Drugim Zezwoleniu są identyczne w zakresie podstawowej działalności operacyjnej prowadzonej na terenie SSE przez Spółkę oraz Spółkę Przejmowaną. Są to następujące obszary (dalej określane łącznie jako: Działalność Podstawowa):

    - działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie Strefy:
    • 34.30 Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników,
    • 60.24 Transport drogowy towarów,
    • 63.1 Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów,
    • 72.6 Usługi związane z informatyką pozostałe,
    • 73.1 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,
    • 74.3 Usługi w zakresie badań i analiz technicznych.


Działalność gospodarcza prowadzona na terenie SSE przez Spółkę Przejmowaną obejmuje ww. Działalność Podstawową, przy czym w zezwoleniu uzyskanym przez Spółkę Przejmowaną (tj. w Drugim Zezwoleniu) część działalności ujęta została w oparciu o szerszą klasyfikację: dział 34 PKWiU oraz dział 72 PKWiU. Nie ma to jednak wpływu na faktyczną działalność gospodarczą prowadzoną przez Spółkę Przejmowaną na terenie SSE, która zawiera się w ww. zakresie Działalności Podstawowej.

Podsumowując, zakres działalności gospodarczej zwolnionej z opodatkowania prowadzony przez Spółkę Przejmowaną na terenie SSE na podstawie Drugiego Zezwolenia jest tożsamy z zakresem działalności prowadzonej przez Spółkę w oparciu o Pierwsze Zezwolenie.

Pierwsze Zezwolenie obejmuje również działalność nieobjętą zakresem Drugiego Zezwolenia, tj. działalność produkcyjną handlową i usługową w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie Strefy:

  • 17.20 Tkaniny z wyłączeniem działalności określonej w § 2 pkt 9 Rozporządzenia Strefowego,
  • 17.54 Wyroby włókiennicze pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem działalności określonej w § 2 pkt 9 Rozporządzenia Strefowego,
  • 24.16 Tworzywa sztuczne w formach podstawowych,
  • 25.13 Wyroby z gumy pozostałe,
  • 74.12.1 Usługi rachunkowości i kontroli ksiąg,
  • 74.12.2 Usługi w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych.

Niemniej jednak, poza Działalnością Podstawową z powyższej listy Spółka prowadzi jedynie działalność w zakresie usług księgowych (ujętą pod kodami 74.12.1 oraz 74.12.2 klasyfikacji PKWiU, dalej: Działalność Centrum Usług Wspólnych).

Po wejściu w posiadanie Drugiego Zezwolenia Spółka będzie prowadzić ewidencję księgową w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego z zezwoleń. Ewidencja będzie zatem umożliwiała wyodrębnienie środków trwałych oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z każdym projektem inwestycyjnym objętym Pierwszym oraz Drugim Zezwoleniem. Ewidencja umożliwi rozliczenie obu projektów z perspektywy wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

Spółka kalkulując dostępną pulę pomocy publicznej, uwzględniać będzie w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych różne poziomy intensywności pomocy wynikające z wydatków kwalifikowanych ponoszonych w ramach każdego z Zezwoleń.

Spółka oraz Spółka Przejmowana są dużymi przedsiębiorcami w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. (Dz.U. UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r., s. 3).

Niniejszy wniosek dotyczy rozliczeń podatkowych Spółki dokonywanych w okresie posiadania dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy, Spółka może prowadzić wspólną ewidencję dla działalności podstawowej (podlegającej zwolnieniu na podstawie Pierwszego i Drugiego Zezwolenia) i działalności Centrum Usług Wspólnych (podlegającej zwolnieniu na podstawie Pierwszego Zezwolenia) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu... (pytanie wymienione we wniosku jako pierwsze)

Zdaniem Spółki, dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy po uzyskaniu w drodze sukcesji uniwersalnej Drugiego Zezwolenia, Spółka może prowadzić wspólną ewidencję dla Działalności Podstawowej (podlegającej zwolnieniu na podstawie Pierwszego i Drugiego Zezwolenia) i działalności Centrum Usług Wspólnych (podlegającej zwolnieniu na podstawie Pierwszego Zezwolenia) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu, do której Spółka zaliczy działalność prowadzoną w SSE nieobjętą Zezwoleniami oraz działalność pozastrefową.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o pdop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu pdop lub są wolne od podatku. Ponadto, w myśl art. 7 ust. 4 ustawy o pdop, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3 tego artykułu.

Na mocy art. 12 ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia Strefowego, zwolnienia z podatku przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie danej specjalnej strefy ekonomicznej. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z powyższym przepisem wszelkie dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w zakresie określonym w zezwoleniu, objęte są zwolnieniem z opodatkowania.

Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji z 1 lutego 2008 r. wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, Znak IP-PB3-423-426/07-3/KB. W piśmie tym stwierdza się, że „wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej."

W świetle powyższego, wszystkie dochody Spółki uzyskane z Działalności Podstawowej oraz działalności Centrum Usług Wspólnych podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop. Spółka ma przy tym zapewnić - na podstawie art. 9 ust 1 ustawy o pdop, oraz w § 5 ust 3 rozporządzenia SSE - możliwość wyodrębnienia dochodów uzyskiwanych z działalności podlegającej zwolnieniu oraz z działalności nieobjętej zwolnieniem z pdop (pozostającej poza zakresem określonym w Zezwoleniach lub poza terytorialnym obszarem Stref).

Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie przewidział określonej formy wyodrębnienia ewidencyjnego oraz organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Nie jest zatem konieczne tworzenie formalnie wyodrębnionych oddziałów prowadzących oraz nieprowadzących działalności na terenie Strefy.

Zarówno wykładnia literalna, jak i celowościowa przepisów wskazuje, że obowiązkiem korzystającego ze zwolnienia jest prowadzenie odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności zwolnionej oraz działalności nieobjętej zwolnieniem.

Powyższe podejście zostało potwierdzone przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską z dnia 19 kwietnia 2006 r. Znak SPS-023-2267/06 „Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. A zatem wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym."

Wcześniej Ministerstwo Finansów zajęło podobne stanowisko w piśmie z dnia 31 października 2003 r. Znak: PB4/KGK-8214-2434-319/03, skierowanym do Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z którym: „Zdaniem Ministerstwa Finansów organizacyjne wyodrębnienie, służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym".

Jak wynika z powyższego, wymogi dotyczące prowadzenia stosownej ewidencji rachunkowej oraz wyodrębnienia organizacyjnego mają na celu prawidłowe ustalenie dochodu opodatkowanego oraz dochodu zwolnionego z opodatkowania i pod kątem realizacji tych celów należy oceniać prawidłowość prowadzonej przez podatników ewidencji.

Oznacza to, że Spółka zobowiązana będzie jedynie do odrębnego ewidencjonowania dochodu opodatkowanego (osiąganego poza Zezwoleniami) oraz dochodu zwolnionego (osiąganego na terenie SSE w ramach posiadanych przez Spółkę Zezwoleń). Ani wykładnia literalna, ani celowościowa powołanych na wstępie przepisów nie wymaga od Spółki wyodrębniania dochodu osiąganego w ramach poszczególnych Zezwoleń (jako że dochód ten korzysta w całości ze zwolnienia, a same deklaracje podatkowe nie przewidują możliwości odrębnego rozliczania dochodu uzyskiwanego w ramach poszczególnych Zezwoleń). W sytuacji, gdy Zezwolenia dotyczą tej samej przedmiotowo działalności (Działalność Podstawowa), wyodrębnienie takie nie byłoby zresztą możliwe. Dokonując wykładni przepisów prawa należy natomiast przyjmować założenie, iż ustawodawca działa w sposób racjonalny, a więc nie nakłada na podatników obowiązków, które są z założenia niemożliwe do wykonania.

Podsumowując, Spółka podobnie jak czyni to obecnie, będzie zobowiązana do wydzielania księgowego dochodów, które podlegają opodatkowaniu pdop oraz dochodów zwolnionych z opodatkowania (osiąganych w SSE z działalności wskazanej w obydwu Zezwoleniach łącznie).

Innymi słowy, podczas prowadzenia przez Spółkę działalności na terenie SSE w okresie ważności Pierwszego i Drugiego Zezwolenia, Spółka będzie prowadzić dwie odrębne ewidencje dochodów, jedną dla działalności opodatkowanej oraz jedną dla działalności zwolnionej z pdop.

Na marginesie powyższych argumentów Spółka wskazuje, że jej podejście znajduje potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo w:

  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 października 2008 r., Znak IP-PB3-423-661/08/MO (winno być IBPB3/423-661/08/MO) oraz z dnia 13 października 2008 r., Znak IBPB3/423-894/08/MO,
  • interpretacji Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 maja 2009 r., Znak IBPBI/2/423-150/09/AM,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 października 2008 r. Znak ITPB3/423-414/08/MK,
  • interpretacji Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 października 2008 r. Znak IBPB3/423-585/08/MP (winno być IBPB3/423-585/08/MO),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 3 marca 2008 r. Znak IPBP3/423-37/08/MO/KAN-220/01/08,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 marca 2010 r., Znak IBPBI/2/423-1520/09/MO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 01 sierpnia 2006 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Pierwsze Zezwolenie obowiązuje do 08 sierpnia 2016 r. Następnie Spółka w drodze sukcesji uniwersalnej wynikającej z art. 494 § 1 i 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94 poz. 1037 ze zm., dalej: KSH) oraz z art. 93 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), wejdzie w posiadanie Zezwolenia z dnia 26 października 1999 r., w wyniku połączenia ze Spółką T, która również prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m. Zasady prowadzenia tej ewidencji przez podatników określa ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Ustawodawca nie zdefiniował, o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej chodzi. Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. Zatem, wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, w przypadku prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w zakresie objętym wszystkimi posiadanymi zezwoleniami i odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności podlegającej opodatkowaniu.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania wymienionego we wniosku jako drugie, wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj