Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1004f/10/KT
z 10 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1004f/10/KT
Data
2010.12.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
dofinansowanie
fundusz unijny
fundusz unijny
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
projekt pomocowy
stowarzyszenia
stowarzyszenia
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
zadania publiczne
zadania publiczne


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania dofinansowanego z funduszu unijnego dotyczącego współpracy w branży turystycznej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2 grudnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania publicznego w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2009-2013 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania publicznego w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2009-2013.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie podpisało umowy na realizację 5 operacji oraz w dniu 9 lipca 2010 r. umowę dotacyjną z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej na realizację zadania publicznego w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2009-2013. Jednym z celów głównych tego zadania jest zacieśnianie współpracy pomiędzy pomysłodawcami projektu, a przedsiębiorcami branży turystycznej, w zakresie ekoturystyki oraz podejmowanie wspólnych działań promocyjnych w kierunku rozpowszechniania lokalnych i regionalnych produktów turystycznych, jak też kształtowanie proekologicznych postaw wśród turystów i mieszkańców obszaru, w szczególności wśród najmłodszego pokolenia. Cel zostanie osiągnięty poprzez organizację wspólnych warsztatów, konferencji, szkoleń oraz opracowanie materiałów edukacyjno-popularyzatorskich. Większość zakupów w ramach ww. programów będzie obejmowała podatek naliczony. Realizacja wszystkich projektów wiąże się z wydatkami m. in. na takie towary i usługi, jak: komputery, oprogramowania, urządzenia wielofunkcyjne, aparaty fotograficzne, telefaxy, routery, pamięć przenośną, gabloty, stojaki na materiały promocyjne (foldery, ulotki), banery reklamowe, znaki drogowe, druk materiałów promocyjnych (broszury, ulotki, foldery, naklejki, albumy, materiały seminaryjne, torby bawełniane, koszulki, długopisy, smycze), usługi transportowe (przewóz osób), usługi księgowe, tłumaczenie materiałów, utworzenie strony internetowej www, wysyłkę pocztową, wynajem sali, opłacenie wykładowców (w związku z przeprowadzaniem szkoleń), zakup statuetek, usługi konsumpcji, usługi noclegowe, artykuły prasowe oraz reportaże radiowe.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie:


Czy będąc podatnikiem VAT czynnym i nie dokonując sprzedaży zwolnionej od podatku, Stowarzyszenie będzie miało prawo do odliczenia całego podatku naliczonego, zawartego w dokumentach dotyczących zakupów w ramach przedmiotowego zadania...


Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, podatek naliczony nie będzie podlegał odliczeniu, ponieważ z umowy zawartej z instytucją finansującą wynika, że towary i usługi w ramach programu nie będą sprzedawane lecz świadczone i wydawane nieodpłatnie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, jako podatnik VAT czynny, realizuje zadanie publiczne mające na celu zacieśnianie współpracy pomiędzy pomysłodawcami projektu, a przedsiębiorcami branży turystycznej, w zakresie ekoturystyki oraz podejmowanie wspólnych działań promocyjnych w kierunku rozpowszechniania lokalnych i regionalnych produktów turystycznych, jak też kształtowanie proekologicznych postaw wśród turystów i mieszkańców obszaru, w szczególności wśród najmłodszego pokolenia. Realizacja zadania wiąże się z nabyciem towarów i usług, które nie będą sprzedawane lecz świadczone i wydawane nieodpłatnie. W związku z jego realizacją Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie poniesionych wydatków ze środków Unii Europejskiej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj