Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-596/10-4/GJ
z 4 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-596/10-4/GJ
Data
2010.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
automat do gier
automat do gier
kara umowna
kara umowna
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów


Istota interpretacji
Czy kara umowna będzie stanowiła podatkowy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 323 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.07.2010r. ( data wpływu 06.08.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 26.10.2010r. ( data wpływu – 02.11.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów podatkowych kary umownej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.08.2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów podatkowych kary umownej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podstawową działalnością Spółki jest prowadzenie punktów gier na automatach o niskich wygranych zlokalizowanych na teranie całej Polski. W związku z prowadzoną podstawową działalnością gospodarczą Spółka zawarła ramową umowę o współpracy z wyłącznym dystrybutorem urządzeń - automaty do gier- na Polskę, która zobowiązywała Spółkę do dokonania zakupu minimalnej ilości automatów do gier za poszczególne lata współpracy. Sprzedający zastrzegł w umowie, iż nie zakupienie przez kupującego minimalnej ilości urządzeń spowoduje naliczenie kar umownych w poszczególnych latach, w których nie osiągnięto minimalnego poziomu zakupów. Ramowa umowa o współpracy zawarta między kupującym i sprzedającym określa zasady współpracy na lata 2008-2011, między innymi określa warunki i terminy dostaw urządzeń zgodnie z zamówieniem szczegółowym złożonym pisemnie przez kupującego, minimalnym pułapem zakupu automatów, a także wysokość kary umownej w sytuacji niezrealizowania przez kupującego minimalnej ilości zakupu automatów do gier.

Spółka w 2009 roku nie osiągnęła minimalnego pułapu zakupu urządzeń zgodnie z warunkami ramowej umowy o współpracy z uwagi na zmianę otoczenia prawnego w Polsce związanego z działalnością hazardową co wymusiło na Spółce ograniczenie działalności związanej z urządzaniem gier na automatach. Wskazane ograniczenia spowodowały niezrealizowanie minimalnego pułapu zakupów przez Spółkę w związku z czym sprzedający nałożył karę umową na kupującego. Kara umowna zgodnie z ramową umową o współpracy nałożona została w roku 2010 za rok podatkowy 2009, gdyż rozliczenie roku poprzedniego następuje w roku następnym.

Uzupełniając stan faktyczny na wezwanie organu Spółka podała: Do końca 2009r. działalność Spółki w zakresie organizowania gier na automatach o niskich wygranych regulowała ustawa z dnia 29 lipca 1992r. o grach i zakładach wzajemnych ( t.j. Dz. U. z 2004r., nr 4, poz. 27 ze zm.), która została zmieniona ustawą z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych ( Dz. U. z 2009r., nr 201, poz. 1540). Na mocy ustawy o grach i zakładach wzajemnych Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na automatach o niskich wygranych we wszystkich województwach w Polsce na okres 6 lat. Po upływie tego okresu ustawa przewidywała możliwość kolejnych przedłużeń zezwoleń na kolejne 6 letnie okresy. Z uwagi na stabilność prawną prowadzonej działalności Spółka zawarła kontrakt z wiodącym producentem automatów, w ramach którego zobowiązana była nabyć określoną ilość automatów w danym roku, przy czym nie osiągnięcie określonego pułapu zakupów spowoduje naliczenie kar umownych w poszczególnych latach, w których nie osiągnięto minimalnego poziomu zakupów. Nowa ustawa o grach hazardowych drastycznie ograniczyła możliwość działalności na automatach o niskich wygranych poprzez likwidację możliwości przedłużenia zezwoleń na działalność na automatach o niskich wygranych w poszczególnych województwach oraz zlikwidowała możliwość uzyskania nowych zezwoleń. Następstwem zmian ustawowych w Spółce, jest wycofywanie automatów o niskich wygranych z punktów, w których wygasają zezwolenia na prowadzenie działalności oraz nie kupowanie już nowych automatów, gdyż nie ma możliwości uzyskania nowych zezwoleń. Spółka wycofuje również jeszcze działające automaty z punktów, w których ma aktualne zezwolenia na prowadzenie działalności z uwagi na ich nierentowność, gdyż 3 krotnie zwiększono podatek zryczałtowany od jednego automatu w nowej ustawie o grach hazardowych tj. do 2000 zł za 1 automat. Brak możliwości uzyskania nowych zezwoleń i przedłużania starych o dalsze 6 letnie okresy, oraz zwiększenie podatku zryczałtowanego od 1 automatu spowodował powstanie w Spółce olbrzymich zapasów automatów o niskich wygranych, które nie mogą być użytkowane. Z tego też względu Spółka nie nabywa już nowych automatów, gdyż jest to kompletnie bezcelowe i nie ma uzasadnienia ekonomicznego.

Konsekwencją zaistniałych zmian ustawowych dotyczących rynku hazardowego, będzie płacenie przez Spółkę kary za nie wywiązanie się z umowy nabywania określonej ilości automatów w poszczególnych latach od wiodącego producenta tych urządzeń.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy kara umowna będzie stanowiła podatkowy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych...

Stanowisko Spółki:

W ocenie Spółki przedmiotowa kara umowna stanowi podatkowy koszt uzyskania przychodów, bowiem zgodnie z treścią art. 15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ustawodawca w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów nie wymienił kar umownych z tytułu nie wykonania pułapu zakupów, których możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wyłączają przepisy art. 16 ust. 1 pkt, 16,19 i 22 ustawy.

Uzupełniając swoje stanowisko Spółka podała:

Zgodnie z powyższymi uregulowaniami Spółka ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W świetle powyższego Spółka musi spełnić następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika - Spółka pokryła wydatek z zasobów majątkowych Spółki.
  • wydatek jest definitywny(rzeczywisty) - wartość poniesionego wydatku nie została zwrócona Spółce w jakikolwiek sposób.
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą - zawarta umowa na zakup automatów jest konsekwencją bezpośredniej działalności Spółki, którą jest uzyskiwanie przychodów z automatów o niskich wygranych
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów. Spółka zawarła umowę zakupu automatów w celu zakupu najlepszych urządzeń, których wprowadzenie na rynek znacznie zwiększyło przychody Spółki oraz zwiększyło udział Spółki w całym rynku hazardowym. Płacona obecnie kara umowna wynikająca z umowy jest następstwem zmian ustawowych, których to zmian Spółka nie mogła przewidzieć zawierając umowę.
  • został właściwie udokumentowany - Spółka zawarła umowę pisemną na zakup automatów. Karę umowną płaci na podstawie zapisów umowy i noty obciążającej karą umowną, którą otrzymuje od producenta automatów.
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Kara umowna nie znajduje się w wyłączeniach tego artykułu.

W związku z powyższym Spółka zasadnie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów karę umowną wynikającą z umowy zakupu automatów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Bank oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj