Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-860/12-2/AJ
z 4 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.09.2012 r. (data wpływu 27.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • określenia miejsca powstawania przychodów z tytułu dywidend i odsetek (dyskonta) - jest nieprawidłowe;
  • określenia podmiotu zobowiązanego do pobrania podatku w odniesieniu do papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa - jest nieprawidłowe;
  • określenia podmiotu zobowiązanego do pobrania podatku z tytułu odsetek (dyskonta) i dywidend wypłacanych przez podmioty będące polskimi rezydentami podatkowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przekazywaniem nierezydentom odsetek i dywidend z tytułu papierów wartościowych emitowanych przez polskich rezydentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (dalej – „Bank”) jest ogólnopolskim, uniwersalnym bankiem oferującym swoje usługi wszystkim segmentom rynku poprzez sieć oddziałów, sieć indywidualnych doradców oraz bankowość elektroniczną. W ramach prowadzonej działalności Bank nabywa w swoim imieniu papiery wartościowe emitowane na rynkach zagranicznych, które następnie sprzedaje swoim klientom (podlegającym ograniczonemu lub nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). Zagraniczne papiery wartościowe mogą być emitowane zarówno przez nierezydentów, jak i rezydentów, jednak notowane są wyłącznie na rynkach zagranicznych.

Transakcje zakupu i sprzedaży papierów pomiędzy Bankiem a klientami, ewidencjonowane są na rachunku depozytowym znajdującym się zagranicą – zbiorczy rachunek papierów wartościowych dla papierów klientów Banku. Rachunek otwarty został na mocy umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a E Bank tj. międzynarodowej izby rozliczeniowej. Na tym rachunku nie ma żadnych danych klientów Banku, (jako właściciel rachunku wskazany jest Bank), nie można, więc z zapisów na tym rachunku wywnioskować, kto jest faktycznie właścicielem papierów wartościowych.

Wiedzę o tym, kto jest właścicielem poszczególnych papierów wartościowych, ewidencjonowanych na zagranicznym rachunku depozytowym dla klientów Banku, posiada tylko i wyłącznie Bank. Prowadzi on szczegółowe ewidencje i rejestry w swoim systemie informatycznym, a także prowadzi analityczne rachunki papierów wartościowych dla poszczególnych klientów, gdzie wskazane są poszczególne papiery wartościowe zapisane na zagranicznym rachunku zbiorczym.


Klientom Banku, jako właścicielom zagranicznych papierów wartościowych, przysługują pożytki z tego tytułu w szczególności odsetki i dywidendy.


Emitenci przekazują Bankowi, (jako jedynemu podmiotowi ujawnionemu na rachunku zbiorczym E), bezpośrednio lub za pośrednictwem międzynarodowej izby rozliczeniowej powyższe odsetki i dywidendy, które to kwoty Bank następnie przekazuje swoim klientom (zapisuje je na analitycznych rachunkach papierów wartościowych klientów).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Bank, jako podmiot, który przekazuje na rzecz klientów (nierezydentów, osób prawnych), otrzymane od emitentów będących rezydentami (dalej – „Emitent”), odsetki (dyskonta) i dywidendy z tytułu zagranicznych papierów wartościowych, notowanych tylko na rynkach zagranicznych, oraz zapisuje kwoty tych odsetek oraz dywidend na prowadzonych przez siebie analitycznych rachunkach klientów, jest płatnikiem podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 26 ust. 1, 2a oraz 2b updop oraz czy w świetle art. 26 ust. 3 i 3b oraz 26a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”) jest zobowiązany do składania informacji oraz deklaracji w związku z takimi czynnościami ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”) – podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu (dalej: „nierezydenci”), podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z powyższym przepisem – aby określone dochody podlegały opodatkowaniu w Polsce, muszą być osiągnięte na jej terytorium.


Przepisy updop nie wskazują, jakie kryteria należy traktować, aby przyporządkować dane dochody do terytorium Polski. Zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z dnia 5 listopada 2009 r., sygn. akt II FSK 2194/08) „(...) jurysdykcja podatkowa państwa ma charakter terytorialny i jest jednym z atrybutów suwerenności państwa. Przejawia się ona w prawie państwa do nakładania i pobierania podatków na własnym terytorium i od własnych obywateli, jak również od znajdujących się na terytorium tego państwa obywateli bądź rezydentów innych państw. (...) Aby dana kategoria podmiotów była w świetle prawa podatkowego zobowiązana do ponoszenia ciężaru podatkowego musi być w jakiś sposób związana z krajowym systemem prawa podatkowego.”

Jednocześnie w świetle wyroku NSA z dnia 23 kwietnia 2010 r., sygn. akt II FSK 2144/08, „nie można pojęcia „dochody osiągane” utożsamiać z pojęciem „dochody wypłacane, pochodzące, otrzymywane z terytorium Polski”. Pod pojęciem „terytorium, z którym wiąże się osiąganie dochodów” należy rozumieć miejsce, gdzie dokonują się czynności lub położone są nieruchomości (źródło), które generują dochód i są jego przyczyną sprawczą. Czynnością taką nie jest wypłata pieniędzy, wypłata jest elementem finalnym całego procesu osiągania dochodu.”

Zdaniem Banku powyższe oznacza, że w sytuacji zakupu przez nierezydenta za pośrednictwem Banku papierów wartościowych wprowadzonych do obrotu przez Emitenta (będącego polskim rezydentem), jednakże notowanych wyłącznie na zagranicznych rynkach, przyjąć należałoby, że źródłem przychodów (dochodów) klientów, będą zagraniczne papiery wartościowe, tym samym przychody (dochody) nie będą powstawały na terytorium Polski.


Oznaczałoby to, iż nie powstanie obowiązek opodatkowania ich na terytorium Polski, a tym samym nie będą istniały żadne obowiązki dla Banku – jako płatnika (zarówno związane z poborem podatku, jak i sporządzeniem informacji bądź deklaracji podatkowych).


Powyższa konkluzja odnośnie braku obowiązków Banku, będzie także aktualna, nawet w przypadku przyjęcia założenia, iż odsetki, dywidendy i dyskonto należne właścicielom papierów wartościowych notowanych jedynie na rynkach zagranicznych, a emitowanych przez polskich rezydentów, są pochodną działalności podmiotu, który wypracował je prawdopodobnie na terytorium Polski (jako polski rezydent podatkowy).

W art. 22 ust. 1 updop określono, że opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym podlega przychód uzyskany z tytułu z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W art. 21 ust. 1 pkt 1 updop wymieniono, że opodatkowaniu podlegają odsetki uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez nierezydentów.


Na podstawie art. 26 ust. 1 updop osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1 updop, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b updop, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże od należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 updop, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem.

W myśl ust. 2a art. 26 updop, w przypadku, gdy wypłata należności z tytułu określonego w art. 21 ust. 1 lub w art. 22 ust. 1 updop dokonywana jest na rzecz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 211 poz. 1384) podatek pobiera płatnik w wysokości wynikającej z art. 21 ust. 1 albo art. 22 ust. 1 updop od łącznej wartości dochodów (przychodów) przekazanych przez niego na rzecz wszystkich takich podatników za pośrednictwem posiadacza rachunku zbiorczego.

Na podstawie pkt 2b art. 26 updop, w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a, a także w przypadku przychodów z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, do poboru podatku obowiązane są podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, za pośrednictwem, których należność jest wypłacana. Podatek pobiera się w dniu przekazania należności z danego tytułu do dyspozycji posiadacza rachunku zbiorczego.


Z analizy tych przepisów wynika, iż podmiotem obowiązanym do poboru podatku dochodowego na podstawie art. 26 ust. 1 updop jest co do zasady, ta osoba, która dokonuje wypłat (tj. emitent) z tytułów określonych w tym przepisie tj. wynikających z art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1.

Oznacza to, że zryczałtowany podatek z tytułu przychodów (dochodów) z odsetek, dywidend i dyskonta otrzymywanych przez właścicieli papierów wartościowych notowanych jedynie na rynkach zagranicznych, powinien pobrać Emitent, a nie Bank.


Podkreślenia wymaga fakt, iż w przypadku:

  • należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz nierezydentów, oraz
  • należności z tytułu określonego w art. 21 ust. 1 lub w art. 22 ust. 1 updop wypłacanych rezydentom oraz nierezydentom uprawnionym z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona,

    - płatnikami podatku zryczałtowanego są podmioty prowadzące takie rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem.


Jednakże mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w naszej opinii, ww. wyjątki nie będą miały zastosowania do Banku.


Jak wskazują powyższe przepisy płatnikami podatku należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa oraz odsetek, dyskonta i dywidend z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych są podmioty prowadzące rachunki i dokonujące wypłaty.

Dlatego też zdaniem Banku, podmiotem zobowiązanym do pobrania podatku będzie E Bank – tzn. podmiot, prowadzący rachunki, na których zapisane są papiery wartościowe, a nie Bank – który dokonuje jedynie przekazania środków do poszczególnych klientów (poprzez zapisanie ich na analitycznych rachunkach papierów, prowadzonych dla poszczególnych podmiotów).

Obowiązki w zakresie informacji oraz deklaracji dotyczące wypłat z odsetek oraz dywidend realizowanych na rzecz nierezydentów zostały określone w art. 26 ust. 3 oraz 3b updop oraz z art. 26a updop.


Na podstawie art. 26 ust. 3 oraz 3b updop, płatnicy zobowiązani są do sporządzenia imiennych informacji – IFR-2(R) o dokonanych wypłatach dokonywanych na rzecz nierezydentów oraz pobranym podatku oraz przesłania ich podatnikom oraz urzędowi skarbowemu. Zgodnie z art. 26a updop, do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy, są obowiązani przesłać do właściwego urzędu skarbowego, roczne deklaracje dotyczące pobranego podatku (CIT-10Z). Roczne deklaracje sporządzane przez płatników, prowadzących rachunki zbiorcze, mają charakter zbiorczy i nie wskazują podatników, których tożsamość nie została płatnikowi wyjawiona.

Mając na uwadze powyższe, w związku z faktem, że Bank – w przedmiotowym przypadku, nie będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku od osób prawnych od przychodów (dochodów) z odsetek, dyskonta i dywidend, nie będzie on również zobowiązany do sporządzenia deklaracji CIT-10Z oraz informacji IFT-2R w tym zakresie.


Reasumując, zdaniem Banku, w sytuacji, gdy przekazuje on na rzecz klientów – nierezydentów, osób prawnych, wypłacone przez Emitenta (rezydenta) odsetki i dywidendy, od nabytych przez nich zagranicznych papierów wartościowych (zapisuje kwoty na rachunkach klientów), na Banku nie spoczywają obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki w zakresie prawa podatkowego, w tym obowiązki informacyjne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie

  • określenia miejsca powstawania przychodów z tytułu dywidend i odsetek (dyskonta) - uznaje się za nieprawidłowe;
  • określenia podmiotu zobowiązanego do pobrania podatku w odniesieniu do papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa - uznaje się za nieprawidłowe;
  • określenia podmiotu zobowiązanego do pobrania podatku z tytułu odsetek (dyskonta) i dywidend wypłacanych przez podmioty będące polskimi rezydentami podatkowymi - uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „updop”) podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - ustala się w wysokości 20% przychodów.

Natomiast w oparciu o zapisy art. 22 ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy dochody z dywidend generowanych przez polskie spółki oraz dochody z odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowanych przez podmioty będące polskimi rezydentami podatkowymi oraz Skarb Państwa należy uznać za dochody osiągane na terytorium Polski, gdyż na terenie Polski znajdują się źródła powstania tych dochodów (dochody są generowane w Polsce). W przypadku dywidend źródłem dochodu jest zysk wypracowany przez dany podmiot będący polskim rezydentem podatkowym. Natomiast w przypadku odsetek (dyskonta) dochód jako zapłata za korzystanie z kapitału pochodzi od dłużnika, w tym przypadku podmiotu polskiego. Miejsce notowania akcji lub innych papierów wartościowych nie ma przy tym żadnego znaczenia dla powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże od należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.


Przy czym na podstawie art. 3 ust. 2 updop podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Stosownie do treści art. 26 ust. 2a powołanej ustawy w przypadku gdy wypłata należności z tytułu określonego w art. 21 ust. 1 lub w art. 22 ust. 1 dokonywana jest na rzecz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, podatek, o którym mowa w ust. 1, płatnik pobiera w wysokości wynikającej z art. 21 ust. 1 albo art. 22 ust. 1 od łącznej wartości dochodów (przychodów) przekazanych przez niego na rzecz wszystkich takich podatników za pośrednictwem posiadacza rachunku zbiorczego. W tym przypadku przepisów ust. 1a, 1c, 1d, 1f, 1g oraz 3b-3d nie stosuje się w zakresie dotyczącym podatników, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona.

W myśl ust. 2b art. 26 updop w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a, a także w przypadku przychodów z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, do poboru podatku obowiązane są podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, za pośrednictwem których należność jest wypłacana. Podatek pobiera się w dniu przekazania należności z danego tytułu do dyspozycji posiadacza rachunku zbiorczego.

Treść powołanych wyżej przepisów oraz uzasadnienia do ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Druk sejmowy VI kadencji nr 4468 z 22.07.2011 r.) wskazuje, iż zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzone ustawą z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 234 poz. 1391) dookreślają przypadki, w których obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów (przychodów) ze świadczeń z papierów wartościowych, spoczywają na podmiocie prowadzącym rachunek (indywidualny lub zbiorczy), na którym papiery te są rejestrowane.


W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych płatnikiem podatku od przychodów uzyskiwanych przez rezydentów zagranicznych z tytułu odsetek od skarbowych papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych lub na rachunkach zbiorczych są podmioty prowadzące te rachunki także wówczas, gdy tożsamość podatnika będzie znana (art. 26 ust. 1 updop).

W pozostałym zakresie do wykonywania obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od przychodów ze świadczeń z papierów wartościowych wypłacanych na rzecz podatników o ujawnionej tożsamości zobowiązani są (jak i przed zmianami) emitenci tych papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211 poz. 1384 ze zm.) rachunkami papierów wartościowych są rachunki, na których zapisywane są zdematerializowane papiery wartościowe, prowadzone przez m.in. przez banki prowadzące działalność maklerską i banki powiernicze - jeżeli oznaczenie tych rachunków pozwala na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych.


W przedmiotowej sprawie nie ulega zatem wątpliwości, iż Wnioskodawca

  • prowadzi rachunki papierów wartościowych swoich klientów oraz
  • przekazuje im środki z tytułu przedmiotowych odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa, co oznacza, iż jest pośrednikiem z tytułu wypłaty tych należności.


W konsekwencji należy uznać, iż biorąc pod uwagę treść art. 26 ust. 1 updop, Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobrania, w dniu dokonania wypłaty (zapisu na rachunku papierów wartościowych klienta), zryczałtowanego podatku dochodowego od tych wypłat.


W rezultacie w tym zakresie znajdzie także zastosowanie art. 26 ust. 3 pkt 2 updop, zgodnie z którym płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

Nadto należy mieć na uwadze, iż na mocy art. 26a ust. 1 updop w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy, o których mowa w art. 26, i podatnicy, o których mowa w art. 22 ust. 4b, art. 25a oraz art. 26 ust. 1b i 4, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, roczne deklaracje sporządzone według ustalonego wzoru.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:

  • w sytuacji zakupu przez nierezydenta za pośrednictwem Banku papierów wartościowych wprowadzonych do obrotu przez Emitenta (będącego polskim rezydentem), jednakże notowanych wyłącznie na zagranicznych rynkach, przyjąć należałoby, że źródłem przychodów (dochodów) klientów, będą zagraniczne papiery wartościowe, tym samym przychody (dochody) nie będą powstawały na terytorium Polski - należy uznać za nieprawidłowe;
  • w odniesieniu do papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa podmiotem zobowiązanym do pobrania podatku (oraz do składania informacji i deklaracji w związku z tymi czynnościami) będzie E Bank – tzn. podmiot, prowadzący rachunki, na których zapisane są papiery wartościowe - należy uznać za nieprawidłowe;
  • w odniesieniu do papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty będące polskimi rezydentami podatkowymi zryczałtowany podatek z tytułu przychodów (dochodów) z odsetek, dywidend i dyskonta otrzymywanych przez właścicieli papierów wartościowych notowanych jedynie na rynkach zagranicznych, powinien pobrać Emitent, a nie Bank - należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj