Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-114/13/BG
z 24 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 24 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania odsetek wypłacanych z tytułu pożyczki po 1 lipca 2013 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania odsetek wypłacanych z tytułu pożyczki po 1 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową, polskim rezydentem podatkowym (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka”). Spółka będzie stroną umowy pożyczki ze spółką z siedzibą w jednym z państw Unii Europejskiej, (dalej „Spółka UE”). Spółka UE posiada zakład zagraniczny w Szwajcarii (tzw. permanent establishment), który prowadzi działalność finansową m.in. w zakresie udzielania pożyczek. Pożyczka związana będzie z działalnością Zakładu. W związku z umową Pożyczki, Spółka wypłacać będzie na rzecz Zakładu odsetki (Zakład będzie odbiorcą odsetek). Spółka UE (pożyczkodawca) posiadać będzie bezpośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale Spółki, przez nieprzerwany okres co najmniej 2 lat (przy czym okres ten może upłynąć po dacie wypłaty odsetek od Pożyczki), a posiadanie udziałów wynikać będzie z tytułu własności. Nie znajdzie również zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 21 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”). Spółka UE nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca dokonując wypłaty odsetek od pożyczki po 1 lipca 2013 r., będzie zobowiązany do pobrania tzw. podatku u źródła od wypłacanych odsetek, przy uwzględnieniu zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 3 w zw. z ust. 8 updop?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wypłatą odsetek po 1 lipca 2013 r., Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła w Polsce, z uwagi na możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 3 updop.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 updop, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 updop, podatek z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów m.in. w postaci odsetek, ustala się w wysokości 20% przychodów (jest to tzw. podatek u źródła). Stosownie do art. 21 ust. 2 updop regulacje te stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Updop w określonych sytuacjach przewiduje jednak zwolnienie z podatku u źródła.

Zgodnie z art. 21 ust. 3 updop, zwalnia się od podatku dochodowego przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.wypłacającym należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

  1. spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
  2. położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zagraniczny zakład należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej;

2.uzyskującym przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

3.spółka:

  1. o której mowa w pkt 1, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2, lub
  2. o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  3. (uchylona);

4.odbiorcą należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest:

  1. spółka, o której mowa w pkt 2, albo
  2. zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 8 updop, przepisy te stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy (a zatem również do podmiotów z siedzibą w Szwajcarii). Powyższe zwolnienie ma zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od 1 lipca 2013 r.

Zgodnie zatem z literalnym brzmieniem przepisów updop, wypłata po 1 lipca 2013 r. odsetek z tytułu pożyczki na rzecz Zakładu Spółki UE - będzie zatem zwolniona z podatku u źródła w Polsce, gdyż:

  1. Spółka UE będzie posiadać bezpośrednio minimum 25% udziałów w kapitale Wnioskodawcy (art. 21 ust. 3 pkt 3 updop), udziały będą posiadane dłużej niż 2 lata (art. 21 ust. 4 i 5 updop), a posiadanie wynikać będzie z tytułu własności (art. 21 ust. 3b updop);
  2. Spółka UE będzie podlegać w innym niż Polska państwie członkowskim UE opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (art. 21 ust. 3 pkt 2 updop);
  3. Spółka UE nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania (art. 21 ust. 3 pkt 3 lit. c) updop);
  4. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Polski (art. 21 ust. 3 pkt 1 lit. a updop);
  5. odbiorcą odsetek będzie Zakład Spółki UE (art. 21 ust. 3 pkt 4 updop), a jednocześnie - zgodnie z art. 21 ust. 8 updop - powyższe zasady stosuje się odpowiednio do Szwajcarii.

Wniosek taki jest zarazem zgodny z prawem unijnym. Powyższe przepisy stanowią bowiem implementację do polskiego systemu prawa Dyrektywy Rady 2003/49/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowskich (dalej „Dyrektywa”), a przepisy Dyrektywy nie pozostawiają wątpliwości, że zwolnieniu podlega również wypłata odsetek na rzecz Zakładu.

Celem Dyrektywy jest zniesienie opodatkowania odsetek oraz należności licencyjnych w Państwie Członkowskim, w którym powstają, pobieranego przez potrącenie u źródła lub poprzez jego naliczenie. Zgodnie z Dyrektywą, zniesienie takich podatków jest szczególnie niezbędne w zakresie takich płatności dokonywanych między spółkami powiązanymi różnych Państw Członkowskich, jak również między stałymi zakładami takich spółek (pkt 4 preambuły).

Zgodnie zaś z art. 1 ust. 1 Dyrektywy, odsetki lub należności licencyjne powstające w Państwie Członkowskim są zwolnione z wszelkich podatków nałożonych na te płatności w tym Państwie przez potrącenie u źródła lub przez naliczenie, pod warunkiem że właściciel odsetek lub należności licencyjnych jest spółką innego Państwa Członkowskiego lub stałym zakładem spółki Państwa Członkowskiego znajdującym się w Innym Państwie Członkowskim.

Szwajcaria nie jest państwem członkowskim UE, jednak analogiczne zasady zwolnienia stosuje się również w stosunku do podmiotów szwajcarskich. Postanowienia Dyrektywy zostały bowiem rozciągnięte także na Szwajcarię, w wyniku zawarcia Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską ustanawiającą środki równoważne środkom ustanowionym w dyrektywie Rady 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłaconych odsetek (Dz. U. UE. L. 2004 Nr 385 str. 30, dalej „Umowa Szwajcaria – UE”).

Zgodnie z art. 15 ust. 2 Umowy Szwajcaria – UE „(...) odsetki i należności licencyjne płacone przez spółkę zależną spółce dominującej nie podlegają opodatkowaniu w państwie źródła, jeżeli :

  • takie spółki są powiązane posiadaniem co najmniej 25 % udziałów (akcji) przez co najmniej dwa lata lub obie należą do trzeciej spółki, która bezpośrednio posiada co najmniej 25 % kapitału zarówno jednej, jak i drugiej spółki przez co najmniej dwa lata, i
  • spółka ma siedzibę dla celów podatkowych lub zakład w Państwie Członkowskim, a druga spółka ma siedzibę dla celów podatkowych lub zakład w Szwajcarii (...)”.

W świetle powyższego zgodnie z polskimi przepisami (updop) jak i przepisami unijnymi (Dyrektywa oraz Umowa Szwajcaria - UE) - wypłata po 1 lipca 2013 r. odsetek z tytułu Pożyczki do Spółki UE (w sytuacji, gdy odbiorcą tych odsetek będzie Zakład) - będzie zwolniona z podatku u źródła w Polsce (a Spółka, jako płatnik - nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła od dokonywanych wypłat).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj