Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-542/10-4/RR
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-542/10-4/RR
Data
2010.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
grunt niezabudowany
grunt niezabudowany
grunty rolne
grunty rolne
odszkodowania
odszkodowania
stawka
stawka
wywłaszczenie
wywłaszczenie


Istota interpretacji
Czy dostawa wskazanego gruntu rolnego powinna podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarowi usług?



Wniosek ORD-IN 544 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23.07.2010r. (data wpływu 26.07.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 19.08.2010r. (data wpływu 23.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia własności nieruchomości przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod drogi publiczne w zamian za odszkodowanie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia własności nieruchomości przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod drogi publiczne w zamian za odszkodowanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją z dnia 09.06.2009r. Prezydent Miasta zatwierdził podział nieruchomości położonej w L., w skład której wchodzą działki gruntu przeznaczone w planie miejscowym pod drogi publiczne, które z mocy prawa przeszły na własność Gminy. W związku z przyjęciem działek na rzecz Gminy, Spółce będącej właścicielem tej działki wypłacono odszkodowanie. Odszkodowanie wypłacone zostało na podstawie wspólnych negocjacji oddającego i przejmującego opisany grunt.

Dotychczasowy właściciel przejętego z mocy prawa gruntu, przed dokonaną dostawą z tytułu posiadania tej nieruchomości uiszczał podatek rolny. Działka objęta decyzją przejęcia przez Prezydenta Miasta w ewidencji gruntów i budynków Urzędu Miasta jest ujawniona jako działka rolna klasa użytkowa II i IIIa. Wskazać także należy, że z uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego wskazanego obszaru wynika, że omawiany grunt, przejęty z mocy prawa przeznaczony będzie pod drogi publiczne. Dokonana dostawa towaru, jakim jest wskazany grunt została udokumentowana fakturą VAT, w której od omawianej czynności naliczony został 22% podatek od towarów i usług („rachunkiem w stu”).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa wskazanego gruntu rolnego powinna podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarowi usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się - zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów na terytorium kraju rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie. Wskazana dostawa podlega opodatkowanie jedynie wtedy, gdy czynność ta zostanie wykonana przez podatnika podatku od towarów i usług, w związku z wykonywaną przez niego działalnością gospodarczą. Zgodnie zaś z treścią z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na jej cel lub rezultat. Za samodzielnie prowadzoną działalność gospodarczą ustawodawca rozumie również czynności wykonane jednorazowo, w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywanie ich w sposób częstotliwy ( art. 15 ust. 2 ustawy).

Określony w cyt. ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest by czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Z kolei na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 9 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich (niezabudowanych) jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Wskazać należy, że o charakterze gruntu decyduje przede wszystkim plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru. Pozostałe dostawy gruntów niezabudowanych będących gruntami rolnymi, leśnymi, nieprzeznaczonymi w planach pod zabudowę, są zwolnione od podatku VAT.

Ocena wskazanego stanu faktycznego w zakresie powołanych przepisów, a zwłaszcza przepisu zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT prowadzi do wniosku, że do dokonanej dostawy powinno mieć zastosowanie zwolnienie od opodatkowania. Analizowany przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, co oznacza w ocenie Spółki, że dostawa gruntu niezabudowanego będącego gruntem rolnym, który w planach zagospodarowania będzie przeznaczony pod budowę dróg a nie pod zabudowę budynkiem mieści się w tym zwolnieniu. Na wskazany charakter gruntu będącego przedmiotem dostawy, w dacie tej dostawy wskazuje fakt, że od dotychczasowego właściciela gruntu pobierany był podatek rolny.

Tak więc opodatkowanie transakcji podatkiem VAT jakie miało miejsce w tej sprawie jest zdaniem Spółki niepoprawne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Według art. 2 pkt 6 ww. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Analizując powyższe przepisy ustawy należy stwierdzić, że odpłatna dostawa gruntu jest dostawą towarów i co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powołanych przepisów, w sytuacji przedstawionej we wniosku, ma miejsce dostawa towarów (gruntu) w zamian za odszkodowanie. W tym przypadku, odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów przeniesienie własności nieruchomości gruntowej w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dnia 09.06.2009r. Decyzją Prezydenta Miasta zatwierdzono podział nieruchomości położonej w L., w skład której wchodzą działki gruntu przeznaczona w planie miejscowym pod drogi publiczne, które z mocy prawa przeszły na własność Gminy. W związku z przyjęciem działek na rzecz Gminy, Spółce będącej właścicielem tej działki wypłacono odszkodowanie.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż dokonana przez Wnioskodawcę czynność przeniesienia własności nieruchomości gruntowej przeznaczone w planie miejscowym pod drogi publiczne - w zamian za odszkodowanie - stanowi dostawę, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22% (…). Zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, objęta jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z opisu sprawy wynika, że działka objęta decyzją przejęcia przez Prezydenta Miasta w ewidencji gruntów i budynków jest ujawniona jako działka rolna klasa użytkowa II i IIla. Natomiast z uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego wskazanego obszaru wynika, że omawiany grunt, przejęty z mocy prawa przeznaczony będzie pod drogi publiczne.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003r. Nr 80, poz. 717 ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu.

Mając na względzie wskazane przepisy prawa oraz opis zaistniałego stanu faktycznego, wskazać należy, iż jak wcześniej wskazano działka objęta decyzją przejęcia własności nieruchomości gruntowej przeznaczona w planie miejscowym pod drogi publiczne podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie czynność ta nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku, tylko jest opodatkowana stawką podatku w wysokości 22%.

Powyższe wynika z faktu, iż ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT korzysta dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Skutkiem tego, przeniesienia własności gruntu przeznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod drogi publiczne - w zamian za odszkodowanie nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i należy zastosować 22% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy zaprezentowanym w złożonym wniosku, że z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika, że dostawa gruntu niezabudowanego będącego gruntem rolnym, który w planach zagospodarowania będzie przeznaczony pod budowę dróg, a nie pod zabudowę budynkiem mieści się w tym zwolnieniu. Stwierdzenie przez ustawodawcę w tym zapisie, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, korzysta dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, nie odnosi się tylko do terenów przeznaczonych pod zabudowę budynkiem. Dostawa gruntów przeznaczonych pod budowę dróg nie mieści się katalogu czynności zwolnionych, w związku z tym sprzedaż przedmiotowych gruntów będzie podlegała opodatkowaniu stawka VAT w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 L. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj