Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-386/10-4/MB
z 17 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-386/10-4/MB
Data
2010.09.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
aport
aport
wkłady niepieniężne
wkłady niepieniężne
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
CIT - w zakresie skutków podatkowych związanych z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa



Wniosek ORD-IN 691 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.06.2010 r. (data wpływu 24.06.2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 8.09.2010r. (data nadania 9.09.2010 r., data wpływu 13.09.2010r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 6.09.2010 r. nr IPPB5/423-384/10-2/MB (data nadania 6.09.2010 r., data odbioru 7.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 6.09.2010r. znak IPPB5/423-386/10-2/MB wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

H. S.A. (dalej: „Spółka” lub „H.”) jest jednym z największych producentów soków, nektarów i napojów na rynku polskim. W strukturach Spółki funkcjonuje dział marketingu. Dział ten jest całkowicie wyodrębniony w strukturach Spółki, ma odrębnego kierownika, kierującego pracami działu i samodzielnie realizuje swoje zadania, do których należy zarządzanie markami, w szczególności zaś utrzymanie wartości oraz rozwój marek (znaków towarowych i wzorów przemysłowych; dalej: „Znaki Towarowe”). Dział marketingu prowadzi również działania o charakterze promocyjno- reklamowym oraz kreuje wizerunek marek.

Spółka świadczy usługi marketingowe na rzecz swojej spółki zależnej, P. Sp. z o.o.

P. Sp. z o.o. korzysta również ze Znaków Towarowych Spółki, za które odpowiada dział zarządzania marką wyodrębniony w strukturach działu marketingu. Z tytułu użytkowania Znaków Towarowych stanowiących własność Spółki P. Sp. z o.o. wypłaca jej należności licencyjne.

Spółka rozważa reorganizację grupy poprzez przeniesienie działu marketingu do nowo powołanego podmiotu — spółki M. Sp. z o.o. (dalej „M.”). Miałoby to na celu centralizację funkcji marketingowych w ramach grupy. M. świadczyłby usługi marketingowe na rzecz Spółki oraz na rzecz P. Sp. z o.o., zarządzał Znakami Towarowymi grupy oraz udzielał licencji na posiadane Znaki Towarowe.

W związku z planowaną restrukturyzacją, H. rozważa formalno-prawne wyodrębnienie ze swoich struktur działu marketingu jako wewnętrznej Jednostki (dalej: „Jednostka”) i wniesienie go aportem do M., będącej spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Dział marketingu, jako wyodrębniona formalno-prawnie Jednostka, pod względem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym w ramach H. obejmowałby następujące składniki majątku:

  • prawa do Znaków Towarowych, w tym prawa do Znaków Towarowych H. oraz C. (znaki słowne, znaki słowno-graficzne, wzory opakowań, itp.), które to Znaki Towarowe nie zostały ujęte w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Spółki (na podstawie polityki rachunkowej Spółki, w rejestrze wartości niematerialnych i prawnych zostały ujęte wyłącznie opłaty rejestracyjne uiszczone na poczet Urzędu Patentowego oraz niektóre opłaty związane z nabyciem autorskich praw majątkowych do Znaków Towarowych)
  • aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji zadań marketingowych, takie jak sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, bazy danych, infrastruktura biurowa;
  • zapasy aktywów obrotowych, takich jak artykuły biurowe, drukowane materiały reklamowe;
  • zobowiązania wobec pracowników działu marketingu;
  • prawa i zobowiązania wynikające z umowy o świadczenie usług marketingowych z P. Sp. z .o.o.;
  • prawa i zobowiązania wynikające z umowy licencyjnej z P. Sp. z o.o.;
  • dokumentacja rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem działu marketingu;
  • pracownicy merytoryczni działu marketingu;
  • należności z tytułu usług marketingowych i należności licencyjnych;
  • gotówka.

H. zamierza również wyodrębnić i przenieść na Jednostkę prawa i zobowiązania wynikające z umów najmu powierzchni biurowej w której Jednostka będzie prowadzić działalność. Spółka rozważa 2 opcje:

  • Umowa najmu będzie dotyczyć powierzchni biurowej obecnie zajmowanej przez dział marketingu (obecnie jest to część siedziby Spółki)
  • Umowa najmu będzie dotyczyć powierzchni biurowej w innym budynku (lokalizacja odrębna od obecnie zajmowanej przez dział marketingu).

Powyższy zespół składników majątku zostanie wyodrębniony ze struktur Spółki pod względem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym tak, by mógł on stanowić samodzielne przedsiębiorstwo. W skład zespołu składników majątku wejdą również wszystkie zobowiązania związane z działalnością Jednostki, wyodrębnione i przypisane do niej na podstawie uchwały Zarządu.

Wyodrębnienie działu marketingu, jako samodzielnej Jednostki będzie dokonane na podstawie uchwały Zarządu i będzie przebiegało w sposób następujący:

a) wyodrębnienie organizacyjne

Uchwała będzie zawierała oświadczenie o wyodrębnieniu Jednostki oraz wskazanie osób kierujących Jednostką. Do uchwały zostaną załączone:

  • lista pracowników przypisanych do Jednostki — do działu marketingu przypisani zostaną konkretni pracownicy Spółki, w szczególności specjaliści ds. marketingu, brand managerowie i produkt managerowie, jak również personel pomocniczy przypisany do zadań marketingowych; zarządzanie Jednostką obejmie obecny Pierwszy Wiceprezes Zarządu odpowiedzialny za dział marketingu oraz podległa mu kadra zarządzająca niższego szczebla
  • struktura organizacyjna Jednostki
  • zestawienie materialnych i niematerialnych składników przedsiębiorstwa (w tym zobowiązań). Do Jednostki alokowane zostaną składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności, które zostały wymienione powyżej
  • Aktywa przypisane do działu marketingu, np. komputery, wyposażenie biurowe, etc., zorganizowane zostaną w sposób zapewniający spójność i skuteczność działań o charakterze marketingowym.
  • Wyodrębniana część przedsiębiorstwa otrzyma własną nazwę.
  • Nazwa wyodrębnionej Jednostki będzie umieszczana na fakturach za usługi marketingowe.

b) Wyodrębnienie finansowe

  • Dział marketingu będzie odpowiedzialny za doradztwo i nadzór w wykonaniu budżetu dotyczącego jego zadań odpowiednio przez H. i PO.
  • W ewidencji księgowej Spółki zostaną wyodrębnione obiekty ewidencyjne umożliwiające ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań Jednostki, co wiązać się będzie ze zmianą polityki rachunkowości Spółki w tym zakresie.
  • Zestawienie obiektów ewidencyjnych przypisanych do Jednostki, w tym ew. kont i miejsc powstawania kosztów Jednostki, będzie stanowiło także załącznik do uchwały o wyodrębnieniu Jednostki.
  • Na jednostkę przeniesione zostaną wszelkie zobowiązania pieniężne i niepieniężne. W związku z tym jednostka będzie odpowiedzialna za zaspokojenie wierzycieli lub zwolnienie się ze zobowiązań w inny sposób.
  • Jednostka będzie posiadała własny rachunek bankowy. Ponadto do Jednostki alokowana zostanie część środków znajdujących się w kasie oraz na rachunku bankowym Spółki.

c) Wyodrębnienie funkcjonalne

  • Wyodrębnionej Jednostce przydzielone zostaną wszystkie aktywa niezbędne do świadczenia usług marketingowych oraz zarządzania markami. Będą to w szczególności prawa do Znaków Towarowych oraz prawa wynikające z umów z kontrahentami. Ponadto w dyspozycji działu będzie wyposażenie pomieszczeń biurowych (szafki, biurka), sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem, bazy danych, drukarki i kopiarki telefony stacjonarne i komórkowe, samochody.
  • Aktywa działu marketingu będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający świadczenie usług marketingowych oraz zarządzanie markami. Powyższy zespół aktywów zostanie przypisany wyodrębnionej Jednostce tak, aby mogła ona realizować funkcje marketingowe.

Wyodrębniony dział marketingu będzie realizował w szczególności następujące funkcje:

  • organizowanie i zlecanie odpowiednich badań marketingowych (koszty badań dotyczących produktów będą ponoszone przez spółki produkcyjne H. i PO);
  • strategiczne zarządzanie marką, w szczególności zaś działania mające na celu wzrost wartości i wzrost rozpoznawalności marki;
  • zarządzanie wartością oraz ochrona Znaków Towarowych poprzez monitoring wizerunku poszczególnych Znaków Towarowych, modyfikację Znaków Towarowych, decyzje strategiczne odnośnie korzystania z poszczególnych Znaków Towarowych, działania mające na celu rejestrację nowych Znaków Towarowych lub rejestrację modyfikacji wersji już istniejących Znaków Towarowych, monitorowanie rynku pod kątem ochrony Znaków Towarowych należących do Spółki przed nieuczciwymi działaniami konkurencji;
  • opracowywanie kampanii reklamowych i marketingowych, w szczególności zaś koordynowanie tworzenia projektów graficznych i scenariuszy reklam, koordynowanie nabywania czasu antenowego, współpraca z producentami reklam i artykułów reklamowych;
  • opracowywanie projektów graficznych opakowań produktów oraz uzyskiwanie praw z rejestracji wzorów użytkowych.

d) Wyodrębnienie w stopniu umożliwiającym samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług marketingowych oraz zarządzania Znakami Towarowymi:

  • Opisane wyżej funkcje działu marketingu będą mogły same w sobie stanowić przedmiot efektywnej działalności gospodarczej, a wyodrębniony zespół składników majątku będzie wystarczający do realizacji tych funkcji.
  • Wyodrębnionej Jednostce przypisany zostanie zespół pracowników merytorycznych odznaczający się wiedzą i doświadczeniem w zakresie działalności marketingowej oraz personel pomocniczy. Będzie ona też dysponowała własną kadrą zarządzającą. Dyrekcja Jednostki będzie podejmowała strategiczne decyzje dotyczące działań i kierunków jej rozwoju. Przypisana Jednostce kadra kierownicza będzie organizowała, nadzorowała i koordynowała prace zespołów merytorycznych (kierownicy projektów).
  • Jednostce przypisane zostaną prawa do Znaków Towarowych i będzie ona, na podstawie umów obowiązujących dotychczas ze Spółką, otrzymywać należności licencyjne od P. Sp. z o.o.
  • Jednostce przypisana zostanie również umowa o świadczenie usług marketingowych zawarta z P. Sp. z o.o., co oznacza, że od dnia wydzielenia Jednostka będzie osiągała przychody z tytułu tej umowy.
  • Dodatkowo po wyodrębnieniu Jednostki do M., M. zawrze z H. umowę licencyjną dotycząca praw do korzystania ze Znaków Towarowych, które zostaną przeniesione do M. oraz umowę o usługi marketingowe.
  • Do jednostki zostanie przyporządkowana powierzchnia biurowa w lokalizacji zajmowanej obecnie przez dział marketingu bądź też w innej lokalizacji.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że otrzymał interpretację indywidualną dotyczącą innego zdarzenia przyszłego (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 maja 2010 r., sygn. IPPB5/423-124/10-4/MB). W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej została opisana transakcja wyodrębnienia i wniesienia aportem składników majątkowych przez H. do M..

W obecnie rozważanym zdarzeniu przyszłym planowany aport obejmie dodatkowo prawa i zobowiązania wynikające z już zawartych umów najmu powierzchni biurowej. Różnica dotyczy rozważanych scenariuszy (i) pozostania w miejscu obecnie zajmowanym przez dział marketingu albo (ii) wynajęcie miejsca w odrębnej lokalizacji. Ze względu na zmianę koncepcji biznesowej w powyższym zakresie wnioskodawca składa niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zmienionym stanie faktycznym.

Pismem z dnia 8.09.2010 r. Spółka uzupełniła opis zdarzenia przyszłego wyjaśniając, co poniżej:

Spółka wskazuje, że jeszcze przed dokonaniem opisanej we wniosku reorganizacji polegającej na wniesieniu aportem działu marketingu do nowopowstałej spółki M. Sp. z o.o. , do działu marketingu będzie przypisana oddzielna umowa najmu, dotycząca wyłącznie powierzchni zajmowanej przez dział marketingu. Tym samym Spółka przed dniem aportu będzie miała zawarte dwie umowy - umowę najmu powierzchni biurowej zajmowanej przez dział marketingu i umowę najmu pozostałej powierzchni biurowej w budynku, w którym Spółka ma siedzibę. W ramach planowanego aportu na M. przeniesione zostaną wszystkie prawa i obowiązki wynikające z wyodrębnionej umowy najmu powierzchni biurowej zajmowanej przez dział marketingu w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tym samym M. od samego początku będzie posiadał miejsce prowadzenia działalności, w którym będzie w stanie samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze bez konieczności zawierania żadnych dodatkowych umów najmu. M. nie będzie zobligowany do podejmowania innych działań celem prowadzenia działalności przez otrzymany w drodze aportu dział marketingu.

W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym, Spółka wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, poprzez potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki, zgodnie z którym:

  1. wyodrębniona ze Spółki Jednostka będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT;
  2. na podstawie art. 12 ust. 1 Ustawy o CIT, a w szczególności art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT do M. nie będzie skutkowało powstaniem po stronie H. przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1

Zdaniem Spółki, wyodrębniona ze Spółki Jednostka będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się ‚„organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.”

Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (w tym zobowiązań) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych;
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W związku z powyższym, dla uznania Jednostki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki konieczne jest wyodrębnienie składników majątkowych zarówno na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej, jak i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o CIT nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne. Jednakże zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 października 2008 r., sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS). Dodatkowo „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009r., sygn. IPPB5/423-165/08-6/MB)”.

Jak wskazano w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wyodrębnienie Jednostki nastąpi w formie uchwały Zarządu. Uchwała będzie zawierać w szczególności zestawienie materialnych i niematerialnych składników (w tym zobowiązań) oraz wykaz pracowników przyporządkowanych do Jednostki oraz wskazanie umowy najmu nieruchomości zawartej na potrzeby działu marketingu. Jednostka będzie posiadać własną strukturę organizacyjną, na której czele będzie stał organ odpowiedzialny za kierowanie Jednostką.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy uznać, iż Jednostka będzie spełniać wszelkie wymogi związane z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki dla uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie Ustawy o CIT.

Wyodrębnienie finansowe

Zdaniem Spółki, Jednostka stanowić będzie także zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wyodrębniony finansowo, o czym świadczyć będzie m.in. wyodrębnienie obiektów ewidencyjnych (ew. kont i miejsc powstawania kosztów Jednostki) w księgach rachunkowych Spółki do ewidencji zdarzeń gospodarczych dotyczących Jednostki, co wiązać się będzie ze zmianą polityki rachunkowości Spółki w tym zakresie. W rezultacie będzie istniała możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Jednostki.

Należy przy tym podkreślić, iż Ustawa o CIT nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe w rozumieniu definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w szczególności czy koniecznie jest prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych czy sporządzanie bilansów. W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (J. Marciniuk „Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 2008” Komentarz; Wydawnictwo C.H. Beck; Warszawa 2008; a także postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 20 marca 2007r, sygn. 1471/DPR2/423-204/06/AB).

Dodatkowo Jednostka będzie posiadać własne środki pieniężne na finansowanie bieżącej działalności oraz własny rachunek bankowy.

Ponadto na Jednostkę przejdą wszystkie zobowiązania, związane z działalnością działu marketingu, wyodrębnione na podstawie uchwały Zarządu, m.in. zobowiązania wobec pracowników działu marketingu; zobowiązania wynikające z umowy o świadczenie usług marketingowych z P. Sp. z „o.o.; zobowiązania wynikające z umowy licencyjnej z P. Sp. z o.o.; zobowiązania wynikające z umów najmu powierzchni biurowej itp.

Mając na uwadze opisane powyżej okoliczności, zdaniem Spółki, Jednostka będzie spełnić warunek wyodrębnienia finansowego, o którym mowa w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w Ustawie o CIT, wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (tak też np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 1 grudnia 2008, sygn. ITPB3/423-519b/08/AW).

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Jednostka zostanie przeznaczona do realizacji zadań z zakresu marketingu i strategicznego zarządzania prawami do Znaków Towarowych. W tym celu do Jednostki zostaną alokowane wszystkie składniki majątkowe konieczne do kontynuacji działalności marketingowej i zarządzania prawami do Znaków Towarowych w zakresie prowadzonym wcześniej przez Spółkę, w szczególności samochody, znaki towarowe, towary handlowe, wierzytelności oraz zobowiązania oraz pracownicy dedykowani wcześniej w Spółce do realizacji tego typu zadań. Jednostka będzie miała określone miejsce do prowadzenia zadań i w konsekwencji możliwość kontynuowania działalności. Jednostka będzie także posiadać niezależne źródło przychodów z tytułu realizacji kontraktów handlowych tj. umowy z P. Sp. z o.o., które zostaną przypisane do Jednostki. A zatem, zdaniem Spółki, należy uznać, że Jednostka zostanie wyodrębniona także pod względem funkcjonalnym ze struktury Spółki.

Potwierdzeniem należytego funkcjonalnego wyodrębnienia Jednostki ze struktury Spółki jest również fakt, iż kontynuowanie działalności marketingowej oraz strategicznego zarządzania prawami do Znaków Towarowych przez Jednostkę nie będzie wymagało od niej żadnych dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników.

Ponadto, w opinii Spółki, Jednostka mogłaby również funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo, gdyby potencjalnie zaistniała taka konieczność. Składniki przypisane do Jednostki będą bowiem stanowiły odpowiednio powiązaną całość i będą przyczyniały się do osiągania przychodu przez Jednostkę. Dodatkowo Jednostka, poprzez swoich pracowników wykorzystujących przyporządkowane składniki majątkowe, będzie w stanie sama organizować sprzedaż, zbierać zamówienia i zapewniać ich realizację prowadząc działalność w nieruchomości, do której Jednostka będzie miała prawo najmu na mocy umowy. Tym samym Jednostka będzie posiadała miejsce, w którym będzie samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze.

Podsumowując, zdaniem Spółki, organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie jednostki pozwała na uznanie jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o CIT.

W związku z powyższym, stanowisko Spółki, że Jednostka będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT należy uznać za prawidłowe.

Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 2

Zdaniem Spółki, wniesienie wkładu niepieniężnego przez H. w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do M. nie będzie skutkowało powstaniem po stronie H. przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT w rozumieniu art. 12 ust. 1 Ustawy o CIT. a w szczególności przepisów art. 12 ust. 1 pkt 7 tej Ustawy.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Powyższy przepis odnosi się wyłącznie do spółek kapitałowych, którymi zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 Ustawy z dnia 15 września 2000 roku — Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 roku Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej „KSH”) są spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. ZCP zostanie wniesione aportem przez H. do Spółki kapitałowej w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 2 KSH.

Zdaniem Spółki, w związku z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT przychód w postaci nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny powstaje tylko, gdy przedmiotem tego wkładu nie jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

A contrario wkład niepieniężny do spółki kapitałowej, którego przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część nie podlega na mocy powyższej regulacji opodatkowaniu podatkiem CIT.

W związku z powyższym nie ma wątpliwości, iż wartość udziałów objętych w zamian za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT wniesionych do spółki kapitałowej nie będzie stanowiła dla H. przychodu podlegającego opodatkowaniu, jak również brak jest jakichkolwiek innych podstaw prawnych wynikających z treści art. 12 ust. 1 Ustawy o CIT, które skutkowałyby uznaniem, iż wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej spółki kapitałowej w zamian za udziały spowodowałoby powstanie przychodu po stronie Spółki.

Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w szeregu interpretacji podatkowych wydanych przez różne organy podatkowe. Jako przykłady można wymienić:

  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 października 2009 r. (sygn. IBPBI/2/423-841/09/SD), zgodnie z którą „w przypadku objęcia udziałów w spółce w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa na dzień tego objęcia nie powstaje przychód”.
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009 r. (sygn. IPPB5/423-482/09-4/MB), w której ww. organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, wedle którego „Biorąc pod uwagę, że każda z Galerii będących przedmiotem wkładu do odrębnych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością spełnia definicję ZCP zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, wartość udziałów otrzymanych przez Spółkę od poszczególnych spółek nabywających Galerie — na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT a contrario — nie będzie stanowiła przychodu do opodatkowania”.
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009 r. (sygn. IPPB5/423-483/09-4/MB), w której ww. organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, wedle którego „Biorąc pod uwagę, że każdy z Hipermarketów będących przedmiotem wkładu do odrębnych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością spełnia definicję ZCP zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, wartość udziałów otrzymanych przez Spółkę od poszczególnych spółek nabywających Hipermarkety- na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT a contrario — nie będzie stanowiła przychodu do opodatkowania”.
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 r. (sygn. IPPB5/423-436/09-2/MB), w której ww. organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, wedle którego „Zgodnie z art. 12 usta 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (...) A contrario, na podstawie tego przepisu należy uznać, że przychodu nie stanowi wartość udziałów w spółce kapitałowej objętych za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.”
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 lipca 2009 r. (sygn. ILPB3/423-289/09-3/EK), w której ww. organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, wedle którego „wniesienie aportu w postaci Oddziału Wnioskodawcy — zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo utworzonej Spółki z o.o. nie będzie powodowało, mocą art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powstania obowiązku podatkowego z ww. tytułu po stronie Wnioskodawcy.”.
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r. (sygn. IPPB5/423-166/08-6/MB), zgodnie z którą „uznając, że w/w zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki, to wniesienie go do Sp. z o.o. nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.”.
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 lutego 2009 r. (sygn. IPPB3/423-1610/08-2/MS), w której ww. organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, wedle którego „czynność wniesienia aportu w formie przedsiębiorstwa lub ZCP w zamian za który Spółka wyda swoje udziały będzie neutralna podatkowo na dzień wniesienia aportu. Przychód podatkowy powstanie dopiero na moment sprzedaży otrzymanych udziałów przez spółkę wnoszącą aport.”.
  • interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 grudnia 2007 roku (sygn. IP-PB3-423-211/07-3/MS), zgodnie z którą „z treści powołanego art. 12 ust. 1 pkt 7 jednoznacznie wynika, że dotyczy on jedynie określenia przychodu stanowiącego nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część”.

Reasumując zdaniem Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 Ustawy o CIT (a w szczególności przepisów art. 12 ust. 1 pkt 7), wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do M. nie będzie skutkowało powstaniem po stronie H. przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj