Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-854/09/MS
z 25 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-854/09/MS
Data
2009.08.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa towarów
gmina
podatnik
urząd gminy


Istota interpretacji
czy sprzedaż dokumentacji na rzecz spółki gminnej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy podatnikiem dla przedmiotowej czynności będzie Gmina czy Urząd



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009r. (data wpływu 25 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2009r. (data wpływu 6 sierpnia 2009r.), pismem z dnia 19 sierpnia 2009r. oraz pismem z dnia 24 sierpnia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy sprzedaż dokumentacji na rzecz spółki gminnej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy podatnikiem dla przedmiotowej czynności będzie Gmina czy Urząd – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy sprzedaż dokumentacji na rzecz spółki gminnej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy podatnikiem dla przedmiotowej czynności będzie Gmina czy Urząd.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2009r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPP1/443-517/09/MS z dnia 22 lipca 2009r. oraz pismami z dnia 19 sierpnia 2009r. i z dnia 24 sierpnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina posiada Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), NIP posiada również Urząd Miasta i Gminy. Rejestracji do celów podatku od towarów i usług dokonano na Urząd Miasta i Gminy, który jest zgłoszony jako czynny podatnik VAT. Gmina realizuje zadania wynikające z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zadania te realizuje za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych (Urząd Miasta i Gminy, Zespół Obsługi Placówek Oświatowych, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, zakłady budżetowe: Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, Zakład Energetyki Cieplnej, Miejski Zarząd Obiektami Sportowymi) oraz spółek prawa handlowego ze 100% udziałem Gminy - Ośrodek Sportu i Rekreacji, Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji). Na dzień dzisiejszy składane są deklaracje VAT-7 przez Urząd Miasta i Gminy, w których ujmowane są zdarzenia podlegające rozliczeniu w podatku od towarów i usług (czynsze dzierżawne, opłaty za użytkowanie wieczyste, sprzedaż mienia gminnego). W latach 2004-2008 Gmina rozpoczęła przygotowania do kompletnego skanalizowania Gminy. W postępowaniach przetargowych kupowała dokumentację na poszczególne odcinki sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Umowy zawierane były przez Gminę, która płaciła za przedmiot umowy w kwocie brutto (nie odliczała podatku VAT). Wykonawcy wystawiali faktury na Urząd Miasta i Gminy w K.

Od 1 stycznia 2008r. zadania z zakresu wodociągowania i kanalizacji przejęła Spółka z o.o. PWiK w M., która jest spółką gminną ze 100% udziałem Gminy. Realizacja tych zadań będzie możliwa jedynie w oparciu o dokumentację będącą na dzień dzisiejszy własnością Gminy. Dokumentacja ta posłuży Spółce do realizacji zadań nałożonych na nią przez Gminę jako jedynego udziałowca.

Gmina zamierza odsprzedać Spółce z o.o. PWiK w M. dokumentację techniczną na poszczególne odcinki sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Gmina jest zarejestrowana do VAT, ale nie jest czynnym podatnikiem tego podatku. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów przedmiotowej dokumentacji.

Dla dokumentacji technicznej mającej być przedmiotem sprzedaży zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. określono symbol PKWiU jako 74.20.10.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 sierpnia 2009r.):

Czy sprzedaż przez Gminę dokumentacji (od której Gmina nie odliczała podatku VAT i którą w części wykorzystała do przygotowania przedsięwzięcia inwestycyjnego) na rzecz Spółki gminnej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i kto będzie podatnikiem Gmina czy Urząd ją obsługujący...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż dokumentacji dla Spółki prawa handlowego ze 100% udziałem gminy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż wcześniej podatek ten (tj. przy zakupie) nie był rozliczany. Fakt częściowego wykorzystania dokumentacji przez gminę świadczy o tym, że przedmiotem sprzedaży są prawa (towary) używane.

Podatnikiem przy sprzedaży dokumentacji dla spółki gminnej będzie Urząd Miasta i Gminy, jako zarejestrowany podatnik VAT, bo jak wcześniej wspomniano faktury za dostawę tych dokumentacji były wystawiane na Urząd Miasta i Gminy w K..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz.11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast art. 43 ust. 2 ww. ustawy stwierdza, że przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w latach 2004-2008 Wnioskodawca rozpoczął przygotowania do kompletnego skanalizowania Gminy. W postępowaniach przetargowych kupował dokumentację na poszczególne odcinki sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Umowy zawierane były przez Gminę, która płaciła za przedmiot umowy w kwocie brutto (nie odliczała podatku VAT).

Wnioskodawca wskazuje, że od 1 stycznia 2008r. zadania z zakresu wodociągowania i kanalizacji przejęła Spółka z o.o. PWiK w M., która jest spółką gminną ze 100% udziałem Gminy. Realizacja tych zadań będzie możliwa jedynie w oparciu o dokumentację będącą na dzień dzisiejszy własnością Gminy. Dokumentacja ta posłuży Spółce do realizacji zadań nałożonych na nią przez Gminę jako jedynego udziałowca.

Wnioskodawca zamierza odsprzedać Spółce z o.o. PWiK w M. dokumentację techniczną na poszczególne odcinki sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Dla dokumentacji technicznej mającej być przedmiotem sprzedaży zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. określono symbol PKWiU jako 74.20.10.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług symbol PKWiU 74.20.10 obejmuje „Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych, inżynierskich i.t.p.”.

Zatem w świetle ww. przepisów, stwierdzić należy, że zakup usług (dokumentacji technicznej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej) przez Wnioskodawcę (Gminę) we własnym imieniu, jak również w dalszej kolejności jej odsprzedaż na rzecz innego podmiotu wypełnia dyspozycję definicji świadczenia usług określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca zakupił usługi (dokumentacji technicznej sieci kanalizacyjnej) we własnym imieniu a następnie ma zamiar dokonać ich odsprzedaży innemu podmiotowi (Spółce z o.o. PWiK w M.). Należy zatem uznać, iż świadczy tym samym usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta, odsprzedaż usług, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Odsprzedawane przez Wnioskodawcę usługi dokumentacji technicznej będące usługami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej zaklasyfikowane przez niego w PKWiU 74.20.10 „dokumentacja techniczna” nie zostały wymienione w ustawie o podatku VAT i w przepisach wykonawczych do niej ani jako zwolnione, ani też jako korzystające z preferencyjnej stawki VAT, dlatego też, o ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, opodatkowane powinny być stawką 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Przy czym wbrew stanowisku Wnioskodawcy zawartemu we wniosku do odsprzedaży przedmiotowych usług nie ma zastosowania przepis z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zgodnie, z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, gdyż jak wynika z literalnego brzmienia tego przepisu zwolnienie w nim zawarte dotyczy dostawy towarów a nie świadczenia usług.

W interpretacji z dnia 25 sierpnia 2009r. znak IBPP1/443-517/09/MS stwierdzono, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Gmina i Urząd powinny składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług, jak również tylko Gmina może wystawiać i otrzymywać faktury VAT.

Zatem w świetle powyższego stwierdzić należy, że również z tytułu opodatkowanej podatkiem od towarów i usług odsprzedaży usług - dokumentacji technicznej, wchodzących w zakres działalności Gminy, podatnikiem jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Gmina, a nie Urząd Gminy, powinna zatem wystawić fakturę VAT dokumentującą przedmiotową sprzedaż i rozliczyć podatek należy z tego tytułu w składanej przez siebie deklaracji podatkowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) oraz zmiany stanu prawnego.

W zakresie wskazania czy rejestracja dla potrzeb podatku VAT powinna być dokonana przez Gminę czy Urząd ją obsługujący oraz w zakresie wskazania kto powinien dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego Gmina czy Urząd ją obsługujący zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj