Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-338/09/MZ
z 26 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-338/09/MZ
Data
2010.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
aport
czynności cywilnoprawne
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
spółka osobowa
spółki
wkład


Istota interpretacji
Czy wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej spowoduje po stronie tej spółki powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli wniesienie tego wkładu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura

– 31 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki osobowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) jest właścicielem kilku nieruchomości, przy czym nie jest wykluczony zakup kolejnych nieruchomości. Posiadane nieruchomości wykorzystywane są w prowadzonej działalności gospodarczej, częściowo mają też charakter inwestycyjny.

Chcąc zachować przejrzysty charakter realizacji konkretnych projektów, jak również posiadanego stanu majątkowego dla poszczególnych nieruchomości (w tym realizacji określonych wskaźników finansowych dla poszczególnych nieruchomości), wnioskodawca planuje wyodrębnić poszczególne nieruchomości do odrębnych podmiotów. Nieruchomości zostaną wniesione do podmiotów będących spółkami osobowymi.

Wnioskodawca planuje dokonać powyższych czynności w odniesieniu do nieruchomości składających się, w zależności od konkretnej nieruchomości, z:

  • prawa wieczystego użytkowania gruntów, które nie są zabudowane lub na których posadowione są budynki oraz/lub budowle;
  • prawa własności gruntów, które nie są zabudowane lub na których posadowione są budynki oraz/lub budowle (dalej: „nieruchomości”).

Biorąc pod uwagę powyższe, wnioskodawca wraz z drugim wspólnikiem planuje utworzenie Spółki komandytowej (dalej „SPK”). Na pokrycie swojego wkładu wnioskodawca zamierza wnieść do SPK wkład pieniężny lub niepieniężny w postaci powyższych nieruchomości w trybie art. 107 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych. Wnioskodawca rozważa również możliwość wniesienia nieruchomości w terminie późniejszym po powstaniu spółki osobowej w celu podniesienia kapitału spółki osobowej. Aport nie będzie stanowił przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca poinformował, iż wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej czy czynność wniesienia poszczególnych nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do SPK (czynność aportu) opodatkowana zostanie 22% podatkiem od towarów i usług (także co do możliwości skorzystania w tym zakresie z opcji opodatkowania danego aportu zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług). Poinformował również, że złożył niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w imieniu SPK (w oparciu o art. 14n i 14 m ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa), jako podmiotu, którego zawiązanie planuje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wniesieniem przez wnioskodawcę nieruchomości, jako wkładu niepieniężnego do SPK, pojawi się konieczność zapłacenia przez tę Spółkę podatku od czynności cywilnoprawnych od wartości wniesionego przez wnioskodawcę wkładu, jeżeli wniesienie wkładu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy, wniesienie wkładu do SPK w postaci nieruchomości, która to czynność będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, że katalog czynności podlegających opodatkowaniu opisany został w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Podkreślił, iż w zakresie czynności cywilnoprawnych objętych opodatkowaniem znajdują się m.in. umowy spółki oraz ich zmiany. Następnie wnioskodawca wskazał na treść art. 1 ust. 3 oraz art. 1a pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wywodząc stąd, iż wniesienie wkładu do SPK w postaci nieruchomości, w następstwie czego zostanie zwiększony majątek SPK, zostało uznane za czynność cywilnoprawną, wchodzącą w zakres opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca stwierdził, iż zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy podatnikiem w takim przypadku będzie SPK.

Wnioskodawca podkreślił, iż w art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazano sytuacje, w których określone czynności cywilnoprawne nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Następnie powołał się na art. 2 pkt 4 ww. ustawy.

W opinii wnioskodawcy, w przypadku, gdy aport danej nieruchomości do SPK zostanie opodatkowany podatkiem od towarów i usług, to biorąc pod uwagę regulację art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swoje stanowisko, wnioskodawca powołał się na interpretacje przepisów prawa podatkowego wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

  • z dnia 24 czerwca 2009r. Znak: IPPB2/436-110/09-4/MZ,
  • z dnia 13 sierpnia 2009r. Znak: IPPB2/436-182/09-2/AF,
  • z dnia 27 sierpnia 2009r. Znak: IPPB2/436-214/09-2/AF.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest – zgodnie ze złożonym wnioskiem - ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czynność wniesienia aportu nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), w związku z czym nie podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem. Należy jednak zauważyć, iż czynność wniesienia aportu jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki osobowej za zmianę umowy uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy umowa spółki osobowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się siedziba tej spółki.

Z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki w formie aktu notarialnego lub zmiany tej umowy. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość wkładów wniesionych do majątku spółki (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy podstawę opodatkowania przy wniesieniu wkładów do spółki osobowej stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej.

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawca planuje wraz z drugim wspólnikiem utworzenie Spółki komandytowej. Udział w tej spółce wnioskodawca zamierza pokryć poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci posiadanych przez siebie nieruchomości. Wnioskodawca rozważa również możliwość wniesienia nieruchomości w terminie późniejszym po powstaniu spółki osobowej w celu podniesienia kapitału tej spółki. Przedmiot wkładu nie będzie stanowił przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do stanowiska wnioskodawcy, iż wniesienie wkładu do Spółki komandytowej w postaci nieruchomości, w następstwie czego zostanie zwiększony majątek tej Spółki, zostało uznane za czynność cywilnoprawną, wchodzącą w zakres opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wyjaśnia się, że czynność wniesienia aportu do spółki osobowej, w tym do spółki komandytowej, stanowi jedynie czynność czysto techniczną, świadczącą o zawarciu umowy spółki lub dokonaniu zmiany umowy spółki. Czynność wniesienia aportu jest zatem następstwem innej czynności. W świetle art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zdarzeniem prawnym powodującym powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku są umowy spółki oraz zmiany takich umów, a nie czynność wniesienia aportu. O opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych decyduje zatem dokonanie czynności objętej zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wymienionej w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartym w art. 1 tej ustawy. Taką czynnością jest m.in. umowa spółki oraz zmiana umowy spółki; nie jest nią natomiast sama czynność wniesienia wkładu (aportu) do spółki jako czynność nie zakwalifikowana do czynności objętych wymienionym podatkiem.

Należy zatem podkreślić, iż z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że w przypadku umowy spółki osobowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Wynika z tego zatem, iż ww. ustawa nie uzależnia momentu powstania obowiązku podatkowego od fizycznego wykonania zobowiązania, tzn. wniesienia do spółki deklarowanego wkładu. Wiąże się to z przytoczoną powyżej zasadą, że opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlega tylko i wyłącznie czynność cywilnoprawna objęta ustawą - wymieniona w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (np. umowa spółki, zmiana umowy spółki) – a nie jej przedmiot (np. wniesienie wkładu).

Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przedmiotu aportu w oparciu o art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do wskazanych przez wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Nadmienić jedynie należy, że w odniesieniu do interpretacji indywidualnych prezentujących odmienne niż przedstawione w niniejszej stanowisko, zastosowanie mógłby znaleźć art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj