Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-377/10/SD
z 27 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-377/10/SD
Data
2010.05.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
likwidacja
likwidacja środka trwałego
składnik majątkowy
specjalna strefa ekonomiczna
środek trwały
utrata prawa do zwolnienia
wydatki inwestycyjne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Spółka może zlikwidować (zezłomować) maszyny - których wartość została zaliczona do wydatków inwestycyjnych - przed upływem 5 lat od daty wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych bez konieczności pomniejszania wydatków inwestycyjnych o wartość zlikwidowanych maszyn? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04 marca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 08 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków likwidacji środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 marca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skutków likwidacji środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w branży motoryzacyjnej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) na podstawie:

  • zezwolenia z dnia 29 września 2000 r. obejmującego prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy:
    • wyroby z tworzyw sztucznych (sekcja D podsekcja DJ dział 25 grupa 25.2 PKWiU),
    • części i akcesoria do pojazdów mechanicznych i ich silników (sekcja D podsekcja DM dział 34 grupa 34.3 PKWiU). Decyzją z dnia 29 lutego 2008 r. Minister Gospodarki na wniosek Spółki zmienił powyższe zezwolenie rozszerzając przedmiot.
  • zezwolenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. obejmującego działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy:
    • części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników (34.30 PKWiU),
    • tworzywa sztuczne w formach podstawowych (24.16 PKWiU).
  • zezwolenia z dnia 26 lipca 2005 r. (dalej: „zezwolenie”), udzielonego do dnia 8 sierpnia 2016 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie KSSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie KSSE:
    • maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (29.56 PKWiU),
    • tworzywa sztuczne w formach podstawowych (24.16 PKWiU),
    • płyty, arkusze, rury i kształtowniki, z tworzyw sztucznych (25.21 PKWiU),
    • opakowania z tworzyw sztucznych (25.22 PKWiU),
    • wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa (25.23 PKWiU).

Spółka przejęła powyższe Zezwolenie w wyniku połączenia ze Spółką E w dniu 31 lipca 2009 r.

Na mocy Zezwolenia z dnia 26 lipca 2005 r. ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

  • zatrudnienie na terenie KSSE co najmniej 40 pracowników w rachunku narastającym w terminie od 31 grudnia 2005 r. do 31 grudnia 2007 r. z obowiązkiem utrzymania takiego stanu zatrudnienia do 31 grudnia 2012 r.,
  • poniesienie wydatków inwestycyjnych o wartości co najmniej 18.700.000,00 PLN w terminie do 31 grudnia 2005 r., a docelowo 20.630.000,00 PLN w terminie do 31 grudnia 2007 r.
  • przestrzeganie regulaminu KSSE i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania KSSE.

Decyzją Ministra Gospodarki z dnia 10 lutego 2006 r. zmieniono Zezwolenie w zakresie rozszerzenia przedmiotu działalności (dodano „wyroby z tworzyw sztucznych, pozostałe - 25.24 PKWiU”) oraz wysokości poniesienia wydatków inwestycyjnych. Zgodnie ze zmienionym Zezwoleniem Spółka E zobowiązana była do poniesienia wydatków inwestycyjnych w docelowej wysokości 46.000.000,00 PLN w terminie do 31 grudnia 2009 r. Następnie Zezwolenie zostało zmienione przez Ministra Gospodarki w Decyzji z dnia 22 lipca 2009 r. poprzez zmniejszenie poziomu wydatków inwestycyjnych z 46.000.000,00 PLN do 38.000.000,00 PLN. Ponownie Zezwolenie zostało zmienione przez Ministra Gospodarki Decyzją z dnia 10 lutego 2010 r., w zakresie poniesienia wydatków inwestycyjnych - przedłużony został termin ich poniesienia do 30 września 2010 r.

Z uwagi na planowane w najbliższym czasie przejęcie przez Spółkę zamówień na produkcję detali do nowego modelu samochodu koniecznym jest nabycie przez Spółkę nowych maszyn. Jednocześnie w związku z ograniczoną powierzchnią hali konieczna jest wymiana dotychczas używanych starych, wyeksploatowanych maszyn. De facto dojdzie zatem do wymiany czterech małych wtryskarek na nowe większe, charakteryzujące się wyższym poziomem technologicznym (w tym z punktu widzenia energooszczędności, ekologii) oraz większą wydajnością.

Ze wzglądu na fakt, iż stare wtryskarki nie będą już wykorzystywane w procesie technologicznym Spółka planuje ich likwidację (złomowanie).

Wtryskarki, które Spółka planuje wymienić, zostały zakupione w 2006 r. i przekazane były do użytkowania w lutym 2007 r. Wartość wspomnianych wtryskarek (676.865,08 PLN), została zaliczona do kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych w rozumieniu przepisu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.), których konieczność ponoszenia wynika z Zezwolenia. Wartość nowych wtryskarek będzie kształtowała się na poziomie ok 1.036.000,00 PLN i nie zostanie zaliczona przez Spółkę do wydatków inwestycyjnych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (czyli przed 24 lutym 2007 r.), stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. W związku z tym, że Spółka posiada Zezwolenie wydane 26 lipca 2005 r., przepisami regulującymi warunki udzielania pomocy regionalnej w przypadku tego Zezwolenia są przepisy rozporządzenia z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka może zlikwidować (zezłomować) maszyny - których wartość została zaliczona do wydatków inwestycyjnych - przed upływem 5 lat od daty wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych bez konieczności pomniejszania wydatków inwestycyjnych o wartość zlikwidowanych maszyn... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, zlikwidowanie maszyn których wartość została zaliczona do wydatków inwestycyjnych - przed upływem 5 lat od daty wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych - nie będzie skutkowało zmniejszeniem kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 Rozporządzenia z 2006 o wartość zlikwidowanych maszyn.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm., dalej: „ustawa o SSE”), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie otrzymanego zezwolenia są zwolnione z podatku dochodowego na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „ustawa o pdop”).

Z ustawy tej wynika, ze warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie określonym w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop).

Jak wynika z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym oraz, że będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług, które zostały poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika oraz rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym (§ 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej).

Rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, zakazuje zbywania (przenoszenia) składników majątkowych, których koszty nabycia zostały potraktowane jako wydatki inwestycyjne, w okresie 5 lat od daty ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Nie ma natomiast zakazu likwidacji takich składników przed upływem 5 lat, od kiedy były wprowadzone do ewidencji. O tym jak długo będzie używany w działalności gospodarczej dany składnik majątkowy decyduje podatnik. Również podjęcie decyzji dotyczącej likwidacji środka trwałego, który stał się zbędny dla działalności lub technologicznie przestarzały należy do podatnika.

Nie istnieją również przepisy nakładające obowiązek obniżania wartości nakładów inwestycyjnych w przypadku dokonania likwidacji środków trwałych przed okresem 5 lat od momentu wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych, gdy zostały one nabyte w trakcie obowiązywania zezwolenia, a poniesione nakłady pozostawały w związku z realizowaną inwestycją.

Podsumowując, przepisy rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, wprowadzają jedynie zakaz przenoszenia własności składników majątkowych w okresie 5 lat od momentu wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych. Skoro Spółka nie przenosi własności maszyn, lecz dokonuje ich likwidacji, to przepisy te w przedmiotowym stanie faktycznym nie znajdują zastosowania. Tym samym nie ma podstaw do obniżenia wydatków inwestycyjnych o wartość zlikwidowanych maszyn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej Spółka otrzymała w dniu 26 lipca 2005 r., kiedy obowiązywało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 wrzesień 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251 ze zm.). Rozporządzenie to zostało uchylone z dniem 23 listopada 2006 r. na mocy § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.). Przy czym § 10 tego rozporządzenia stanowi, iż zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.

Ponadto, zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. (Dz. U. Nr 26, poz. 171), zmieniającego rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (czyli przed 24 lutym 2007 r.), stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Zatem w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej w brzmieniu obowiązującym do dnia 24 lutego 2007 r.

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Ponadto, zgodnie z art. 19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wygasa, może zostać cofnięte lub przedmiot działalności ograniczony tylko w przypadkach enumeratywnie w nim wyliczonych, a są nimi:

  1. upływ okresu, na jaki została ustanowiona strefa;
  2. zaprzestanie prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy;
  3. rażące uchybienie warunkom określonym w zezwoleniu;
  4. nie usunięcie uchybień stwierdzonych w toku kontroli przeprowadzonej przez ministra właściwego ds. gospodarki w terminie wyznaczonym w wezwaniu ministra do ich usunięcia.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnień (§ 5 ust. 1 rozporządzenia o specjalnej strefie ekonomicznej), jak i przesłanki wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia zezwolenia (art. 19 ust. 1 i 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych) stanowią katalog zamknięty.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza dokonać likwidacji niektórych środków trwałych, nabytych w ramach inwestycji dokonanej na terenie strefy, przed upływem terminu, o którym mowa w ww. § 5 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Wydatki na przedmiotowe składniki majątkowe zostały zaliczone do kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych.

Cytowany przepis § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, jako warunku zachowania prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, nie wskazuje zakazu likwidacji środka trwałego w określonym w nim terminie.

W świetle powyższych przepisów, uznać zatem należy, iż likwidacja przed upływem 5 lat środków trwałych zaliczonych uprzednio do wydatków inwestycyjnych pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznano za prawidłowe, zagadnienie zawarte w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj