Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-4/10-2/TK
z 6 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-4/10-2/TK
Data
2010.04.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą --> Zwrot akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
alkohol etylowy
alkohol etylowy
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w analizowanym stanie faktycznym, w związku z zamiarem dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy alkoholu etylowego skażonego już po zapłaceniu akcyzy Wnioskodawca może skutecznie żądać zwrotu tej akcyzy na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2010 r. (data wpływu 8 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż prowadzi działalność gospodarczą i posiada Zgłoszenie rejestracyjne podatnika podatku akcyzowego – XX.

W związku z wygaśnięciem zabezpieczenia akcyzowego gorzelni w XX z dniem 30 kwietnia 2009 r., na stanie magazynowym pozostał alkohol etylowy - destylat rolniczy zbożowy o kodzie CN 2207 w ilości 27.250 l w przeliczeniu na zawartość 100% alkoholu. Od ww. ilości Spółka zapłaciła podatek akcyzowy w dniu 15 lipca 2009 r. w wysokości 1.364.992 zł oraz odsetki 43.921 zł.

Zainteresowany zamierza dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej tego alkoholu dokonując uprzednio jego skażenia, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr (...) z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia od podatku akcyzowego.

Wnioskodawca wskazał, iż po dokonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, przedstawi Naczelnikowi Urzędu Celnego:

  • dokumenty towarzyszące przemieszczaniu spirytusu,
  • potwierdzenie otrzymania spirytusu przez odbiorcę,
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie Członkowskim WE lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w analizowanym stanie faktycznym, w związku z zamiarem dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy alkoholu etylowego skażonego już po zapłaceniu akcyzy, Wnioskodawca może skutecznie żądać zwrotu tej akcyzy na podstawie art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

   - na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Zainteresowany zamierza dokonać wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobu akcyzowego, od którego została w pełni zapłacona akcyza na terytorium RP (dokument zapłaty znajduje się w jego posiadaniu). Zdaniem Spółki, zostaną spełnione przesłanki z art. 82 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym i tym samym będzie mogła ona na pisemny wniosek, złożony do Naczelnika Urzędu Celnego przed rozpoczęciem takiej dostawy skutecznie żądać zwrotu zapłaconej od tego alkoholu akcyzy.

Wnioskodawca uważa, że z załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż alkohol nieskażony oraz skażony mają ten sam kod CN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 ww. załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - o kodzie CN 2207.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i posiada Zgłoszenie rejestracyjne podatnika podatku akcyzowego.

W związku z wygaśnięciem zabezpieczenia akcyzowego gorzelni w X z dniem 30 kwietnia 2009 r., na stanie magazynowym pozostał alkohol etylowy - destylat rolniczy zbożowy o kodzie CN 2207 w ilości 27.250 l w przeliczeniu na zawartość 100% alkoholu. Od ww. ilości Zainteresowany zapłacił podatek akcyzowy w dniu 15 lipca 2009 r. w wysokości 1.364.992 zł oraz odsetki 43.921 zł.

Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej tego alkoholu dokonując uprzednio jego skażenia, zgodnie z ww. rozporządzeniem Komisji WE w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, iż w myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE l 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.).

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy, przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

   - na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że trafnie wskazuje Wnioskodawca, iż dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych uprawnia do ubiegania się o zwrot zapłaconej akcyzy.

Zwrot podatku akcyzowego będzie jednak możliwy tylko wówczas, gdy dokonana będzie dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobu, od którego zapłacona zastała uprzednio akcyza. Mając zatem na uwadze postanowienia art. 3 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, iż warunek ten zostanie zachowany o ile przedmiotem obu ww. czynności prawnych będzie wyrób akcyzowy wskazany w poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy oznaczony kodem CN 2207.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Dodać należy, iż jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

Tut. Organ informuje również, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj