Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-422a/10/DM
z 20 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-422a/10/DM
Data
2010.07.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
świadczenie usług
usługi


Istota interpretacji
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi dotyczące umieszczenia reklamy i informacji o obiektach turystycznych innych podmiotów na stronie internetowej Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z zamieszczaniem reklamy i informacji o obiektach turystycznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z zamieszczaniem reklamy i informacji o obiektach turystycznych.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w celu promocji miasta i regionu postanowił „stworzyć” dwie usługi. Pierwsza to zamieszczanie reklamy i informacji o obiektach turystycznych na stronie internetowej www…pl, a także umieszczanie w bazie danych i stałe aktualizowanie bazy przez Wnioskodawcę dla potrzeb udzielenia wszystkim zainteresowanym turystom informacji turystycznej na temat obiektów turystycznych w regionie. Natomiast druga - to usługa określona jako SR ON-LINE, która polega na korzystaniu z centralnej bazy rezerwacji pokoi hotelowych, kwater prywatnych, mieszkań, apartamentów, pokoi w obiektach agroturystycznych, rezerwacji na campingach, rezerwacji na ośrodkach kolonijnych zainteresowanych pobytem w K. i okolicach. Korzystanie z obu usług jest możliwe na podstawie jednej umowy cywilnoprawnej, w ramach której nabywca usługi, czyli zleceniodawca może nabyć obie usługi jednocześnie, albo pierwszą lub drugą usługę, w zależności od tego czym jest zainteresowany. W zawieranej umowie zleceniodawcą jest nabywca usługi, natomiast zleceniobiorcą i jednocześnie licencjodawcą jest Wnioskodawca. Zleceniodawca nie może korzystać z usługi SR ON-LINE bez zakupu u Wnioskodawcy kopii programu, który umożliwia korzystanie z ww. usługi. W przypadku, gdy pomiędzy Wnioskodawcą, a konkretnym zleceniodawcą zostanie zawarta umowa na obie usługi, albo tylko na usługę SR ON-LINE, działanie systemu polega na tym, że każdy potencjalny klient z Polski, jeżeli jest zainteresowany rezerwacją np. pokoi hotelowych, kwater prywatnych, mieszkań, apartamentów, pokoi w obiektach agroturystycznych, rezerwacji na campingach, rezerwacji na ośrodkach kolonijnych u konkretnego zleceniodawcy, „wchodzi” na stronę internetową Wnioskodawcy i dokonuje rezerwacji w interesującym go obiekcie u konkretnego zleceniodawcy, którą to potwierdza poprzez płatność zaliczki na konto Wnioskodawcy. Taka jest istota programu SR ON-LINE i nie ma innej możliwości działania. Z uwagi na to, że zaliczka jest na rezerwację w określonym obiekcie zleceniodawcy, która jedynie została dokonana na stronie Wnioskodawcy za pośrednictwem udostępnionego programu, Wnioskodawca ze swojego konta przelewa otrzymaną zaliczkę niezwłocznie na konto zleceniodawcy, u którego w istocie dokonano rezerwacji. Wnioskodawca wykonuje przelew zaliczki na konto właściwego zleceniodawcy z dwóch powodów, po pierwsze dlatego, że nie są to pieniądze w żaden sposób należące do Wnioskodawcy, po drugie dlatego, że taka jest istota programu SR ON-LINE. Za usługę przelewu na konto właściwego zleceniodawcy, Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia, zostaje mu jedynie zwrócona kwota prowizji bankowej za dokonanie czynności przelewu, aby nie być stratnym na kwocie przelewu, o czym także stanowi umowa cywilnoprawna. Przykładowo kwotę w wysokości 500 zł tytułem rezerwacji, Wnioskodawca przelewa na konto zleceniodawcy, za dokonanie czynności przelewu bank pobrał prowizję np. 4 zł i ta kwota tytułem prowizji zostaje zwrócona Wnioskodawcy przez zleceniodawcę.


Konkludując tworzą się dwa stany faktyczne:


  1. z tytułu zawarcia umowy na świadczenie przez zleceniobiorcę, czyli Wnioskodawcę pierwszej opisanej we wniosku usługi, t.j. reklamy i informacji o obiektach turystycznych na stronie internetowej www…pl, a także umieszczanie w bazie danych i stałe aktualizowanie bazy przez Wnioskodawcę, zostaje ustalone wynagrodzenie netto plus 22% stawka podatku z tytułu zawarcia umowy na świadczenie ww. usług;
  2. z tytułu zawarcia umowy na świadczenie przez Wnioskodawcę pierwszej – opisanej powyżej i drugiej (usługa SR ON-LINE) usługi zostaje ustalone:


    1. wynagrodzenie netto plus 22% podatku z tytułu zawarcia umowy na świadczenie ww. usług,
    2. wynagrodzenie netto plus 22% podatku za sprzedaż oprogramowania przez zleceniobiorcę – licencjodawcę w celu możliwości korzystania z usługi SR ON-LINE,
    3. „niepodleganie opodatkowaniu” po stronie Wnioskodawcy kwoty zaliczki w chwili przelewania na konto zleceniodawcy,
    4. „niepodleganie opodatkowaniu” po stronie Wnioskodawcy kwoty zwróconej prowizji bankowej.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową, natomiast dochody uzyskiwane z tytułu zawierania umów na obie usługi, albo też jedną z nich, będą stanowić dochód własny Wnioskodawcy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy w przypadku zawarcia umowy na pierwszą usługę, usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to jaką stawką podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do zawartej umowy należy zastosować 22% stawkę podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, ze względu na fakt, że tego typu usługa z umowy nienazwanej nie znajduje umocowania w żadnej liście stawek obniżonych albo zwolnieniach określonych w ww. ustawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stosownie do art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i turystyki, o których mowa w art. 119.

Odwołując się do uregulowań dotyczących świadczenia usług należy podkreślić, iż czynność należy uznać za świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Ponadto należy mieć również na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 cyt. ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast z art. 41 ust. 13 cyt. ustawy wynika, że towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako zleceniobiorca, zamierza zawrzeć umowę dotyczącą świadczenia na rzecz poszczególnych zleceniodawców usług określonych jako „reklama i informacja o obiektach turystycznych na stronie internetowej www…pl a także umieszczanie w bazie danych i stałe aktualizowanie bazy”. Powyższe ma na celu udzielanie wszystkim zainteresowanym turystom informacji turystycznej na temat obiektów turystycznych zleceniodawców w regionie. Z tytułu świadczonych czynności strony określiły wynagrodzenie w kwocie netto powiększonej o 22% stawkę podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że pomiędzy Wnioskodawcą, a kontrahentem - zleceniodawcą istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca podejmuje bowiem określone działania, za które zostaje wynagrodzony w wysokości umownie ustalonej z nabywcą usług. Z tych też względów podejmowane czynności świadczone na podstawie przedstawionej we wniosku usługi określonej jako „reklama i informacja o obiektach turystycznych na stronie internetowej www…pl a także umieszczanie w bazie danych i stałe aktualizowanie bazy” podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, podzielając stanowisko Wnioskodawcy, wskazać należy, że świadczenie usług niewymienionych w przepisach, dla których ustawodawca przewidział opodatkowanie stawkami preferencyjnymi, podlegać będzie opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj