Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-546/12-6/AI
z 13 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-546/12-6/AI
Data
2012.09.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dzierżawa
gmina
jednostka budżetowa
najem
odliczenia


Istota interpretacji
Czy w związku z przeznaczeniem sali sportowej po oddaniu jej do użytkowania do wyłącznie odpłatnego udostępniania, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz bieżących związanych z utrzymaniem sali sportowej?



Wniosek ORD-IN 635 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez pełnomocników, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 16 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Wniosek uzupełniono w dniach 17 lipca 2012 r. oraz 16 sierpnia 2012 r. o uiszczenie brakującej opłaty i doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Od roku 2009 Gmina ponosi wydatki na budowę sali gimnastycznej przy Gimnazjum. W związku z przedmiotową inwestycją Gmina ponosi szereg nakładów, m. in. koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, wykonania prac budowlanych, itp. W odniesieniu do ponoszonych wydatków związanych z budową obiektu Gmina otrzymuje od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku. Po zakończeniu budowy Gmina będzie również ponosić bieżące wydatki dotyczące sali, tj. np. media, remonty, zakup wyposażenia. Dotychczas poniesione wydatki Gmina sfinansowała ze środków własnych, jednakże Gmina rozważa również pozyskanie dofinansowania do przedmiotowej inwestycji ze źródeł zewnętrznych.

Zakończenie przedmiotowej inwestycji planowane było pierwotnie na rok 2012. Niemniej jednak, z uwagi na trudności finansowe, Gmina podjęła decyzję o tymczasowym zaprzestaniu realizacji inwestycji, co w konsekwencji może wydłużyć termin jej ukończenia. Inwestycja będzie jednakże dalej realizowana i zakończona.

Po zakończeniu inwestycji Gmina planuje, że pozostawi salę sportową w swym władaniu i będzie prowadzić samodzielnie działalność w zakresie odpłatnego udostępniania na rzecz korzystających. Zgodnie z zamiarem Gminy, sala będzie przeznaczona do udostępniania przez Gminę wyłącznie odpłatnie, tj. zarówno na rzecz szkół gminnych (tj. jednostek budżetowych Gminy) jak i lokalnej społeczności, firm, instytucji, etc.

W związku z tym, Gmina przygotuje i oficjalnie zatwierdzi szczegółowy regulamin funkcjonowania sali sportowej, w którym określone zostaną w szczególności godziny otwarcia sali oraz cennik usług za korzystanie z sali sportowej.

Czynności związane z administrowaniem sali sportowej, tj. np. jej otwieranie i zamykanie, czuwanie nad przestrzeganiem regulaminu, pobieranie opłat, wystawianie faktur i/lub paragonów, etc. będą wykonywane przez pracowników Gminy lub też Gmina zleci te czynności innemu podmiotowi, np. jednej ze swych jednostek organizacyjnych (np. szkole). Jednakże nawet w tym drugim przypadku czynności te będą wykonywane przez jednostkę organizacyjną w imieniu i na rzecz Gminy, tj. w szczególności Gmina będzie widniała jako sprzedawca usługi wynajmu sali sportowej na wystawianych paragonach i/lub fakturach VAT, Gmina będzie wykazywała te usługi w rejestrach i deklaracjach VAT oraz będzie rozliczała z tego tytułu VAT należny (podobnie jak miałoby to miejsce w przypadku, gdyby to Gmina całkowicie samodzielnie wynajmowała salę na rzecz zainteresowanych).

Ponadto, w piśmie z dnia 14 sierpnia 2012 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż Gmina od roku 2009 ponosi wydatki na budowę sali gimnastycznej przy Gimnazjum nr 2 w Wilkanowie. Zakończenie przedmiotowej inwestycji planowane było pierwotnie na rok 2012, niemniej jednak, z uwagi na trudności finansowe, Gmina podjęła decyzję o tymczasowym zaprzestaniu realizacji tego zadania. Inwestycja ta będzie dalej realizowana, jednakże zostanie zakończona w późniejszym terminie. Ponadto, Gmina wskazała, iż, po zakończeniu inwestycji planuje, że pozostawi salę sportową w swym władaniu i będzie prowadzić samodzielnie działalność w zakresie jej odpłatnego udostępniania na rzecz korzystających. Zgodnie z zamiarem Gminy, sala będzie przeznaczona do udostępniania przez Gminę wyłącznie odpłatnie, tj. zarówno na rzecz szkół gminnych (tj. jednostek budżetowych Gminy,) jak i lokalnej społeczności, firm, instytucji, etc.

Z powyższego, zdaniem Gminy wynika, iż przedmiotowa sala sportowa dopiero powstanie (obecnie jest bowiem na etapie budowy). Zatem Gmina na chwilę obecną nie udostępnia tego obiektu żadnym podmiotom. Usługi te nie zostały również jeszcze sklasyfikowane według PKWiU, bowiem Gmina nie może ich jeszcze świadczyć (budowa sali nie została jeszcze ukończona). W konsekwencji, Gmina nie jest w stanie na chwilę obecną podać ostatecznych ustaleń.

Niemniej jednak, Gmina wyjaśnia, iż zamierza udostępniać wybudowaną salę sportową innym podmiotom (w tym również swym jednostkom budżetowym, tj. np. szkołom), wyłącznie odpłatnie, według ustalonego cennika, zasadniczo na podstawie odpowiednich umów/porozumień najmu. W niektórych przypadkach będą to umowy/porozumienia dotyczące dłuższych okresów (np. kilka godzin w tygodniu przez cały rok), w innych jednorazowe bilety wstępu. Gmina natomiast nie zamierza w tym zakresie wydzierżawiać całego obiektu innemu podmiotowi.

Udostępnianie sali sportowej szkole będzie związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami, jednakże czynność ta będzie wykonywana przez Gminę także odpłatnie na podstawie odpowiedniej umowy/porozumienia.

W opinii Gminy świadczone usługi udostępniania sali sportowej będą klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0 jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przeznaczeniem sali sportowej po oddaniu jej do użytkowania do wyłącznie odpłatnego udostępniania Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz bieżących związanych z utrzymaniem sali sportowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, jak wykazano w uzasadnieniu pytania 1, w świetle powyższych regulacji, w przypadku czynności wykonywanych przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, występuje ona w roli podatnika VAT.

Jako, że Gmina zamierza odpłatnie udostępniać budowaną salę sportową - będzie ona działać w analizowanym przypadku na podstawie umowy cywilnoprawnej pomiędzy Gminą a korzystającymi z sali sportowej. Jednocześnie sala sportowa będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, tj. odpłatnego udostępniania na rzecz korzystających.

Konsekwentnie, w ocenie Gminy, stosownie do art. 86 ust 1 ustawy o VAT, w powyższym przypadku powinno jej przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego zarówno od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z salą sportową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Od roku 2009 Gmina ponosi wydatki na budowę sali gimnastycznej. W związku z przedmiotową inwestycją, Gmina ponosi szereg nakładów, m. in. koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, wykonania prac budowlanych, itp. W odniesieniu do ponoszonych wydatków związanych z budową obiektu Gmina otrzymuje od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku. Po zakończeniu budowy Gmina będzie również ponosić bieżące wydatki dotyczące sali, tj. np. media, remonty, zakup wyposażenia. Dotychczas poniesione wydatki Gmina sfinansowała ze środków własnych, jednakże Gmina rozważa również pozyskanie dofinansowania do przedmiotowej inwestycji ze źródeł zewnętrznych. Zakończenie przedmiotowej inwestycji planowane było pierwotnie na 2012 r. Niemniej jednak, z uwagi na trudności finansowe, Gmina podjęła decyzję o tymczasowym zaprzestaniu realizacji inwestycji, co w konsekwencji może wydłużyć termin jej ukończenia. Inwestycja będzie jednakże dalej realizowana i zakończona.

Po zakończeniu inwestycji Gmina planuje, że pozostawi salę sportową w swym władaniu i będzie prowadzić samodzielnie działalność w zakresie odpłatnego udostępniania na rzecz korzystających. Zgodnie z zamiarem Gminy, sala będzie przeznaczona do udostępniania przez Gminę wyłącznie odpłatnie, tj. zarówno na rzecz szkół gminnych (tj. jednostek budżetowych Gminy) jak i lokalnej społeczności, firm, instytucji, etc. W związku z tym, Gmina przygotuje i oficjalnie zatwierdzi szczegółowy regulamin funkcjonowania sali sportowej, w którym określone zostaną w szczególności godziny otwarcia sali oraz cennik usług za korzystanie z sali sportowej.

Zatem, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż jak stwierdzono w wydanej w dniu 13 września 2012 r. interpretacji nr ILPP1/443-546/12-6/AI, odpłatne udostępnianie sali sportowej przez Gminę będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku. Wobec powyższego, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz bieżących związanych z utrzymaniem sali sportowej.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego. W trakcie realizacji danej inwestycji odliczanie podatku naliczonego ma charakter prognozowany i planowany. Tym samym to Wnioskodawca w związku z planowanymi w przyszłości działaniami jest zobowiązany do stwierdzenia, czy będzie miał lub nie prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją.

Reasumując, w związku z przeznaczeniem sali sportowej po oddaniu jej do użytkowania do wyłącznie odpłatnego udostępniania, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz bieżących związanych z utrzymaniem sali sportowej.

Informuje się ponadto, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast wniosek w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępniania sali sportowej został załatwiony w dniu 13 września 2012 r. interpretacją nr ILPP1/443-546/12-5/AI.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj