Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-325/10/EB
z 16 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-325/10/EB
Data
2010.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
podatek od towarów i usług
projekt


Istota interpretacji
Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.



Wniosek ORD-IN 508 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 kwietnia 2010 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, o celach niezarobkowych. Działa na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. nr 79, poz. 855 ze zm.). Stowarzyszenie działa jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu przepisów w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L277 z 21 października 2005 r.). Stowarzyszenie realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, które skierowane są do ludności obszarów wiejskich, objętej programem Leader. W ramach tych działań finansowane jest funkcjonowanie Stowarzyszenia na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania”, objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. nr 103 poz. 660 z 2009 r., nr 129, poz. 1063). Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 212, poz. 1336). Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych PROW 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zalicza się również podatek od towarów i usług uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektów, jeżeli nie przysługuje prawo jego odliczenia lub zwrotu. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Przychodami Stowarzyszenia były i są wyłącznie składki członkowskie oraz dotacje, które zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie mają wpływu na cenę usług świadczonych przez Stowarzyszenie, tak więc nie są wliczane do obrotu nakładającego obowiązek zapłaty podatku oraz rejestracji Stowarzyszenia jako podatnika podatku od towarów i usług. Koszty jakie poniosło i będzie ponosiło w kolejnych latach, mają być zgodne z wymienionym rozporządzeniem z dnia 23 maja 2008 r., zrefundowane na podstawie złożonego wniosku. Są to m. in. koszty bieżące (wynagrodzenie pracowników i członków rady, najem biura, zakup sprzętu biurowego, materiałów biurowych, usług pocztowych, prowadzenia strony internetowej), koszty realizacji badań dotyczących obszaru objętego LSR; koszty informowania o obszarach objętych LSR (doradztwo, wydanie folderu, reklama prasowa i telewizyjna); koszty szkolenia pracowników i członków zarządu, członków rady; koszty realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związanych z obszarem LSR (wynagrodzenie osób prowadzących, najem sprzętu, lokalu, nagrody, upominki, opracowanie i druk materiałów). Projekt będzie realizowany w ramach działalności statutowej, ostateczny jego odbiorca uczestniczy w nim nieodpłatnie. W związku z jego realizacją Stowarzyszenie nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie występować sprzedaż opodatkowana.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy realizując projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach PROW 2007-2013, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego zawartego w wydatkach poniesionych w związku z realizacją wyżej opisanego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), mając na uwadze ww. przepis oraz fakt, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym a nabywane towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu. Stowarzyszenie nie może również ubiegać się o zwrot podatku na mocy rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., gdyż dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. powyższą kwestię regulowały przepisy działu 10 w związku z § 8 ust. 3 i 4, powołanego przez Stowarzyszenie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 212, poz. 1336).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność niezarobkową, na którą pozyskuje środki m. in. z funduszy unijnych w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania”, a także ze składek członkowskich oraz dotacji. Wskazano, iż ponosi koszty bieżące związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem biura, koszty związane z realizacją badań dotyczących obszaru objętego LSR oraz informowaniem o obszarach objętych LSR, a także koszty realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych dotyczących obszarów LSR. Projekt realizowany jest w ramach działalności statutowej, a ostateczny jego odbiorca uczestniczy w nim nieodpłatnie. Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów, tym samym nie będzie występować sprzedaż opodatkowana. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu, które nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie istnieje związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie stanowią środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj