Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-251/10-4/JF
z 28 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-251/10-4/JF
Data
2010.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
usługi związane z kulturą


Istota interpretacji
Miejscem świadczenia wskazanych usług jest miejsce faktycznego wykonywania koncertów.



Wniosek ORD-IN 353 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09.03.2010 r. (data wpływu 12.03.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 08.04.2010 r. (data wpływu12.04.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi współorganizacji koncertów poza terytorium Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi współorganizacji koncertów poza terytorium Polski.

Złożony wniosek zawierał braki formalne. W związku z powyższym pismem z dnia 01.04.2010 r. znak IPPP3-443-251/10-2/JF tutejszy Organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnieniu przedmiotowego wniosku. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (samorządowa instytucja kultury), osoba prawna wpisana do rejestru instytucji artystycznych, na podstawie zawartego z Fundacją porozumienia, współorganizuje cykl koncertów odbywających się w trakcie 2010 r. poza terytorium RP.

Rolą Wnioskodawcy jest przygotowanie repertuaru koncertowego zgodnie z zamówieniem zagranicznego kontrahenta, a zatem próby sekcyjne artystów muzyków, próby w pełnym składzie Orkiestry, a w konsekwencji wypracowanie artystycznej interpretacji dzieła oraz koncerty.

Z kolei rolą Fundacji jest zawarcie kontraktów na przeprowadzenie koncertów Orkiestry, w poszczególnych miejscach, tj. odpowiednich salach koncertowych znajdujących się poza terytorium RP, jak również organizacja transportu muzyków, instrumentów i sprzętu, bazy logistycznej, noclegów itp.

Zarówno Fundacja, jak też Wnioskodawca nie dokonują sprzedaży biletów, ta bowiem jest przeprowadzana przez teatry, sale koncertowe i filharmonie, w których Wnioskodawca wystąpi.

Wnioskodawca obciąża Fundację kosztami przygotowania repertuaru koncertowego oraz kosztami diet z tytułu podróży służbowych, które zostaną przez Wnioskodawcę wypłacone muzykom biorącym udział w zagranicznych tournée odbywających się poza terytorium RP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy współorganizując serię koncertów odbywających się w trakcie 2010 r. poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawca powinien wystawić na współorganizatora, tj. Fundację fakturę VAT, w której kwota należnego Wnioskodawcy wynagrodzenia zostanie określona jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy przygotowanie Wnioskodawcy do występów (próby) oraz samo wykonanie koncertów, które odbędą się poza terytorium RP, stanowią świadczenie usług w zakresie kultury, dla których w art. 2 ustawy z 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ustalono na okres do 31 grudnia 2010 r., szczególne miejsce świadczenia tego typu usług.

Tak więc, zgodnie z treścią wspomnianego art. 2, w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

W konsekwencji uznajemy, iż należność fakturowana przez Wnioskodawcę na Fundację z tytułu przygotowania i wykonania koncertów odbywających się do 31.12.2010 r. poza terytorium RP powinna być uznana za niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z kolei podstawą prawną wskazaną w treści wystawianych przez Wnioskodawcę faktur VAT powinien być wskazany art. 2 ustawy z 23 października 2009 r. lub art. 53 Dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwana dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504) z dniem 1 stycznia 2010 r. zmienione zostały przepisy regulujące kwestie dotyczące m.in. miejsca świadczenia usług. Na mocy ww. nowelizacji uchylone zostały art. 27 i 28 ustawy o podatku od towarów i usług, które zastąpiono nowymi regulacjami zawartymi w art. 28a-28o.

W art. 28g ust. 2 ustawy postanowiono, że miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Zaznaczenia wymaga fakt, iż na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, art. 28g w powyższym brzmieniu wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. Do tego dnia miejsce świadczenia dla tych usług określa przepis przejściowy - art. 2 ww. ustawy zmieniającej, zgodnie z którym, w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Przedstawione zdarzenie przyszłe wskazuje, że Wnioskodawca na rzecz Fundacji świadczy usługi współorganizowania koncertów odbywających się w 2010 roku poza terytorium RP. W ramach usługi współorganizowania koncertów, zgodnie z zamówieniem zagranicznego kontrahenta, przygotowuje repertuar, organizuje próby sekcyjne artystów muzyków, próby w pełnym składzie Orkiestry, a w konsekwencji wypracowuje artystyczną interpretację dzieła oraz przygotowuje koncerty. Wnioskodawca obciąża Fundację również kosztami diet z tytułu podróży służbowych, które zostaną przez Wnioskodawcę wypłacone muzykom biorącym udział w zagranicznych tournée. Usługi nie polegają na sprzedaży biletów, co wykonywane jest przez teatry, sale koncertowe i filharmonie, w których Wnioskodawca wystąpi.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę należy uznać za usługi wymienione w art. 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. W konsekwencji na podstawie art. 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia wskazanych usług jest miejsce faktycznego wykonywania koncertów. Skoro Wnioskodawca jako miejsce organizowania koncertów wskazuje teatry, sale koncertowe i filharmonie położone poza terytorium kraju, zatem miejscem świadczenia świadczonych przez Wnioskodawcę usług współorganizowania tournee nie jest terytorium kraju.

Następstwem powyższego opodatkowanie i udokumentowanie przedmiotowej usługi winno odbyć się zgodnie z przepisami kraju miejsca świadczenia usługi. Przepisy te określą sposób rozliczania podatku oraz podmiot, który jest do tego zobowiązany.

Wobec powyższego, jeżeli Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rejestracji i rozliczenia podatku na mocy przepisów kraju świadczenia usługi, wówczas w zakresie wystawienia faktury zastosowanie znajdą przepisy krajowe.

Na mocy art. 106 ust. 2 ustawy zobowiązani do wystawienia faktury VAT są zarejestrowani na terytorium kraju podatnicy podatku VAT czynni lub zwolnieni dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usługi, dla których miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium kraju członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium kraju trzeciego oraz jeżeli dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub w przypadku kraju trzeciego – podatku o innym charakterze.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zgodnie z § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Z powyższych przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie jest zarejestrowany dla podatku o charakterze podobnym do podatku od towarów i usług na terytorium państwa świadczenia usługi, innym niż terytorium kraju, wówczas ma obowiązek wystawić fakturę zgodnie z powyżej wskazanym przepisem § 25 rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. świadczy usługi poza terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w tej sytuacji kiedy Wnioskodawca będzie zobowiązany do rejestracji i rozliczenia podatku na terytorium kraju miejsca świadczenia usługi, wówczas o sposobie rozliczania podatku i jego wysokości przesądzają przepisy tego kraju. Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie zarejestrowany dla podatku o charakterze podobnym do podatku od towarów i usług na terytorium państwa świadczenia usługi wówczas dla udokumentowania świadczonych usług, winien wystawić fakturę VAT, stosownie do regulacji zawartych w art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 25 ust. 1 – ust. 3 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. Faktura taka nie zawiera stawek i kwot podatku oraz kwot należności wraz z podatkiem.

Dodać należy, iż na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy wystawiona przez Wnioskodawcę faktura powinna zawierać odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy tylko w przypadku świadczenia usług, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0 %, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca. A zatem wystarczające będzie wskazanie na fakturze ww. art. 2 ustawy zmieniającej.

Reasumując: Wnioskodawca obciążając Fundację kosztami przygotowania repertuaru koncertowego oraz kosztami diet wypłacanych muzykom z tytułu podróży służbowych w związku z organizowanym w roku 2010 tournée świadczy na rzecz Fundacji usługę współorganizowania koncertów opodatkowaną poza terytorium kraju określoną w przepisie art. 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

W sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest zarejestrowany dla podatku o charakterze podobnym do podatku od towarów i usług na terytorium państwa świadczenia usługi wówczas ma obowiązek wystawić fakturę zgodnie z przepisem § 25 ww. rozporządzenia. Faktura dokumentująca świadczoną przez Wnioskodawcę usługę nie zawiera stawek i kwot podatku oraz kwot należności wraz z podatkiem.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj