Skorowidz hasłowy interpretacji
Hasło: towar

 

towar 2033 / 481753  │  a   b   c   d   e   f   g   h   i   j   k   l   m   n   o   p   q   r   s   t   u   v   w   z  

58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68

2004.06.07 - Urząd Skarbowy w Olsztynie - US IV/II/443-27/2004
     ∟W sprawie sposobu wystawienia faktur VAT dokumentujących otrzymaną zaliczkę przed wydaniem towaru, przekraczającą 70% ceny brutto towaru. Odpowiadając na zapytanie z dnia 30.04.2004 r. (data wpływu 04.05.2004 r.), uzupełnione pismem z dnia 07.06.2004 r., w sprawie sposobu wystawiania faktur VAT dokumentujących otrzymaną zaliczkę przed wydaniem towaru, przekraczającą 70% ceny brutto towaru, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 maja 2004 r.,

2004.05.20 - Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu - PDII/415-31-2/2004
     ∟Zaliczanie w poczet kosztów uzyskania przychodów w roku 2004 , zakupionychw 2003roku samochodów stanowiących towar handlowy

2004.05.18 - Małopolski Urząd Skarbowy - PP-II/443/8/04/HK
     ∟Czy przysługuje odliczenie podatku należnego od zakupu towarów, które zostały skradzione w czasie transportu? W odpowiedzi na pismo - zapytanie z dnia 25.03.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 26.03.2004 r.) z zakresu podatku od towarów i usług,

2004.05.17 - Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze - PP/443/527/V/04
     ∟Dotyczy odsprzedaży małżonkowi towarów handlowych w związku z likwidacją działalności gospodardczej.

2004.04.26 - Izba Skarbowa w Białymstoku - PBI/005-14/MS/04
     ∟dot. zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na ubezpieczenie demonstracyjnych samochodów osobowych, bedących towarem handlowym i służących demonstracji Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku wykonując dyspozycję arty-kułu 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) dokonuje zmiany informacji

2004.04.21 - Urząd Skarbowy w Legnicy - US-PD-I/415-33/04
     ∟W jaki sposób zaliczyć do środków trwałych samochód osobowy będący towarem handlowym ?Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej ustawą – kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.Towar nabyty w celu odsprzedaży (osiągnięcia przychodu ze sprzedaży) stanowi, w myśl powołanego wyżej przepisu, u podatników prowadzących księgi podatkowe, koszt uzyskania przychodu z chwilą zakupu.Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy, nie uw...

2004.04.19 - Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy - PP2-443-5/04
     ∟Dotyczy świadczenia usług w zakresie opracowania dokumentacji architektoniczno - budowlanej na rzecz podmiotów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państw trzecich

2004.04.07 - Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie - DUS-PBO/423-5/04
     ∟czy dochód ze sprzedaży gruntu będzie opodatkowany 19 % podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też przedmiotem opodatkowania będzie łączny dochód,czy ze środków pieniężnych ze sprzedaży gruntu można obniżyć stratę w najbliższych pięciu latach podatkowych z tyt. działalności gospodarczej,kiedy należy wykazać dochód ze sprzedaży gruntu w CIT-2,w jaki sposób należy rozliczyć sprzedaż gruntu w deklaracji VAT-7? Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychod

2004.04.06 - Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście - US35/PP1/443-25/04/ACz
     ∟Czy podlega opodatkowaniu VAT-em sprzedaż w trybie art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) nieruchomości na rzecz wieloletniego dzierżawcy, który zabudował ja na podstawie pozwolenia na budowę. Budynek został wzniesiony ze środków własnych dzierżawcy. W związku z powyższym na poczet ceny zostana zaliczone pełne nakłady poniesione na wybudowanie budynku. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Podatnik wskazuje, iż przedmiotem sprzedaży jest oddany w dzierżawę grunt wraz z wybudowanym na tym gruncie ze środków własnych dzierżawcy budynkiem. Pozwolenie na budowę udzielone zostało decyzj

2004.03.22 - Izba Skarbowa w Rzeszowie - IS.II/1-0050/5/03
     ∟Czy sprzedaż powierzchni w czasopismach i gazetach należy traktować jako sprzedaż towaru? Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w oparciu o art. 14b ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) zmienia stanowisko

2004.03.01 - Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna - III-1/443/28/2003/2004/JL
     ∟W związku z zakończeniem działalności gospodarczej w dniu 30.11.2003r., Podatnik sprzedał kiosk LOTTO innej firmie. Kiosk był użytkowany przez okres powyżej 5 lat od końca roku, w którym zakończono jego budowę, a więc, wg Podatnika, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług staje się towarem używanym i jest zwolniony od podatku VAT. Jednocześnie w ocenie Podatnika przedmiotowa sprzedaż nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług, kiosk bowiem nie spełnia warunków określonych w art. 4 ust. 1 pkt 7 przedmiotowej ustawy i jest tylko naniesieniem.Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8.01.1993r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11,...

2004.02.17 - Izba Skarbowa w Gdańsku - PI/005-576/03/CIP/01
     ∟Podatnik zapytuje czy program komputerowy, bez nośnika, który zostanie bezpośrednio zainstalowany na dysku twardym komputera nabywcy może być kwalifikowany jako towar w rozumieniu art. 4 pkt. 1 ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) Zdaniem Podatnika program komputerowy nie może być kwalifikowany jako towar w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Stan faktyczny:Podatnik zamierza zakupić od partnera zagranicznego na własny użytek program komputerowy, bez prawa dystrybucji tego programu i możliwości świadczenia za jego pomocą usług na rzecz osób trzecich. Ocena prawna stanu faktycznego:Art. 2 ust. 1 ustawy...

2004.02.16 - Izba Skarbowa w Białymstoku - PB.I/005-13/KG/04
     ∟dot. kwestii zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez prowadzącego jednoosobowo działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego samochodami, na zakup paliwa, części samochodowych, usług lakierniczo-blacharskich i ubezpieczenia samochodów osobowych wykorzystywanych do jazd próbnych Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku na podstawie art. 14b § 2 ustawyz dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz.926 ze zm.) prostuje pisemną informację o zakresie stosowania prawa podatkowego udzieloną przez

2004.02.05 - Urząd Skarbowy w Tucholi - PP-443-01/04
     ∟podanie obowiązującej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży nw. towarów, jednocześnie podając symbol statystyczny wyrobu: - zbiorników do mleka oraz części do dojarek mechanicznych przewodowych (symbol statystyczny wg PKWiU – 29.53.21-30), - dojarek do mleka jedno i dwustanowiskowych (symbol statystyczny wg PKWiU – 29.32.62.00-10), - dojarek wielostanowiskowych (symbol statystyczny wg PKWiU – 29.32.62.00-20). W odpowiedzi na złożone dnia 08 stycznia 2004 r. żądanie (pismo z dnia 08 stycznia 2004 r.) w sprawie udzielenia w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U nr 137 poz. 926 ze zm.) sprostowane pismem z dnia 13 s...

2004.01.15 - Urząd Skarbowy w Dębicy - PO III/443-1/04
     ∟uzupełnić

2004.01.12 - Urząd Skarbowy w Elblągu - PP/443-70J/2004
     ∟- dotyczy kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, W odpowiedzi na zapytanie z dnia 30 listopada 2003 r. (data wpływu 1 grudnia 2003 r.)

2003.12.17 - Urząd Skarbowy w Mielcu - US.VI/443-41/03
     ∟uzupełnić

2003.09.29 - Urząd Skarbowy w Żarach - USX-443/29/MC/03
     ∟1. Czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT:- odpłatność za internat- najem pomieszczeń mieszkalnych oraz najem sali gimnastycznej i auli do prowadzenia zajęć dydaktycznych- wsparcie finansowe na festiwale, projekty dydaktyczne- wpływy darowizn od sponsorów- noclegi w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym- odpłatność rodziców na rzecz szkoły? W odpowiedzi na pismo z dnia 11.07.2003r. (data wpływu 04.09.2003r.) w którym zwraca się z zapytaniem odnośnie interpretacji przepisów podatkowych

2003.09.19 - Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze - PP-443/126/03
     ∟Czy prowadząc działalność pod jednym adresem ale w dwóch różnych lokalach można ewidencjonować obrót przy użyciu jednej kasy? W dniu 18.08.2003 r. złożył Pan w tut. Urzędzie wniosek z prośbą o wyjaśnienie czy prowadząc działalność pod jednym adresem ale w dwóch różnych lokalach może Pan ewidencjonować obrót przy użyciu jednej kasy.Z pisma uzupełniającego złożonego w dniu 15.09.2003 r. wynika, iż w budynku mieszkalnym posiada Pan warsztat jubilerski oraz prowadzi kiosk spożywczy, w którym jest zainstalowana kasa fiskalna. Ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych podlega całość obrotu podatnika, o którym mowa w art. 29 ust. l ustawy z dnia 8 stycznia 1...

2003.09.11 - Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze - PD-1/415/102/03
     ∟Czy w spisie z natury należy uwzglednić wartość towaru będącego przedmiotem sporu w toczącym się postępowaniu przed sądem?W odpowiedzi na pismo z dnia 11.08.2003 r. (data wpływu: 12.08.2003 r.) uzupełnione dnia 05.09.2003 r., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.)

2003.08.19 - Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik - PP/443/61/03
     ∟Jaka jest stawka podatku od towarów i usług dla zabawek drewnianych - liczydła drewnianego? Urząd Skarbowy Kraków Prądnik działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 30.07.2003 r. uzupełniony pismem z dnia 31.07.2003 r. informuje, że stanowisko zawarte w piśmie tut. Urzędu nr PP/443/74/02 z dnia 22.08.2002 r. jest nadal aktualne. Przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) w zakresie omówionym w piśmie, prócz zmian redakcyjnych, nie uległy zmianie od chwili wydania cytowanego pisma. Konst...

2003.07.24 - Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie - DP/443-27/3/03
     ∟Jaka jest stawka podatku od towarów i usług dla sprzedaży produktu "Original Schwedenbitter - Zioła Szwedzkie"? W odpowiedzi na Pani pismo złożone w tut. Urzędzie w dniu 10.06.2003 r. w sprawie udzielenia informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) zwanej dalej ustawą - Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie działając na zasadzie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia co następuje: W zaistniałej sytuacji zauważyć przede wszystkim należy, iż przepis art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i us

2000.09.28 - Izba Skarbowa w Poznaniu - BD-P/423-14/06/Z
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaBD-P/423-14/06/Z Data2000.09.28AutorIzba Skarbowa w PoznaniuTematPodatek dochodowy od osób prawnych --> PrzychodySłowa kluczowebon towarowybonymoment powstania przychodówpowstanie przychoduprzychódsprzedażtowarPytanie podatnikaPytanie dotyczy rozpoznania przychodu przy sprzedaży bonów towarowych wymienialnych na towary w salonach sprzedaży Podatnika. Pismem z 5 kwietnia 2006r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie, w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w sprawie rozpoznania przychodu przy sprzedaży bonów towarowych wymienialnych na towary w salonach sprzedaży Podatnika. Spółka jest emitentem i akceptantem bonów towarowych. Sprzedaż bonów Podatnik dokumentuje notą księgowo - obciążeniową, na której jest uwzględniony przysługujący nabywcy rabat. Wysokość udzielonego rabatu jest określona przez Spółkę i jest uzależniona od wysokości zamówień na bony towarowe, formy i terminu płatności za nie (gotówka, przelew). W zamian za bony towarowe Spółka otrzymuje zapłatę w wysokości różnicy pomiędzy ich wartością nominalną a ustalonym rabatem. Każdy bon towarowy posiada numer identyfikacyjny, oznaczoną wartość nominalną oraz termin ważności. Podmioty nabywające bony towarowe (jako płatnicy świadczeniodawcy) przekazują je (na zasadach nie znanych Spółce) innym podmiotom - beneficjentom, np. kontrahentom, pracownikom itp. Ostateczni nabywcy (beneficjenci) nie są informowani o faktycznej cenie uiszczanej za poszczególne bony, mogą natomiast je wymienić na dowolny towar w salonie Spółki, zgodnie z jego wartością nominalną. Bon towarowy może być potencjalnie wymieniony na towary/usługi o różnej stawce podatku VAT. W praktyce wygląda to w ten sposób, że za bon towarowy o wartości nominalnej 100 zł, użytkownik tego bonu, może nabyć towar w cenie 100 zł brutto, to jest z podatkiem od towarów i usług. Gdy wartość bonu przewyższa wartość nabywanego towaru, nie istnieje możliwość zwrotu nadwyżki. Natomiast osoba realizująca bon towarowy ma możliwość częściowej zapłaty za nabywany towar bonem a częściowo pieniężnie. Spółka prowadzi dokładną ewidencję bonów towarowych, która pozwala jednoznacznie określić za jaką kwotę został sprzedany bon o określonym numerze identyfikacyjnym oraz kiedy upływa termin realizacji każdego bonu. Bony traktowane są jako druki ścisłego zarachowania i objęte są pozabilansową ewidencją ilościową. Realizacja bonów towarowych, to jest wymiana bonów na towar, jest dokumentowana w kasie fiskalnej, a na paragonie jest wyraźnie oznaczony bon towarowy, stanowiący podstawę nabycia towaru. Zdaniem Spółki, rozpoznanie przychodu należnego, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, związane ze sprzedażą bonów towarowych, w myśl przepisu art. 12 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), następuje w dacie wydania rzeczy (w omawianym przypadku towaru), bądź wykonania usługi. Postanowieniem z dnia 4 lipca 2006r. Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu uznał za nieprawidłowy pogląd Podatnika wyrażony we wskazanym wyżej wniosku. Organ podatkowy, na podstawie przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznał, że przychodem do opodatkowania jest kwota otrzymanych pieniędzy w całości. Natomiast art. 12 ust 4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do opisanego stanu faktycznego nie znajduje zastosowania. W przepisie tym bowiem stanowi się, że do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Podatek należny VAT w omawianej transakcji nie wystąpi. Na postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu Spółka wniosła zażalenie, w którym podtrzymała swoje stanowisko przedstawione w złożonym zapytaniu, wskazując, iż jest ono zasadne na gruncie obowiązujących przepisów, w szczególności przepisu art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Otrzymane kwoty pieniężne przy sprzedaży bonów towarowych są w istocie należnościami otrzymanymi za towary, które zostaną wydane w zamian za realizowane bony. Zdaniem Podatnika nie znajduje podstawy prawnej pogląd organu pierwszej instancji, iż art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy uzasadnia rozpoznanie przychodu uzyskanego ze sprzedaży bonu w dacie otrzymania zapłaty za ten bon. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, postanowienia Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu oraz zażalenia Podatnika, zauważam: W opisanym stanie faktycznym kwestią sporną jest rozpoznanie w Spółce (będącej jednocześnie emitentem i akceptantem) przychodów związanych ze sprzedażą bonów towarowych uprawniających do dokonania zakupów towarów bądź usług, to jest ustalenie czy przychód powstaje w dacie otrzymania zapłaty za sprzedane bony, czy też w momencie realizacji bonu związanym z wydaniem towaru. Stosownie do przepisu art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich ten dochód został osiągnięty. Dochodem jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Oznacza to, iż przychód i koszty uzyskania przychodów mają zasadnicze znaczenie przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przepisach art. 12 nie zawiera definicji przychodu, wskazuje jednakże przykładowe sytuacje skutkujące jego powstaniem (w ust. 1) oraz enumeratywnie reguluje zdarzenia, w których przychód podatkowy nie powstaje (w ust. 4), a także normuje pojęcie przychodów (należnych) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (w ust. 3). Natomiast w art. 12 ust. 3a, 3c-3d powołanej ustawy została określona data, w której ten przychód winien być rozpoznany. Stosownie do regulacji zawartej w przepisie art. 12 ust. 3 ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Powyższe oznacza, że przychody te będą należne nawet jeśli wystąpią takie okoliczności jak: pozostawanie nabywcy rzeczy, praw majątkowych lub usług w zwłoce w zapłacie należności, odroczenie przez podatnika terminu płatności, oraz gdy podatnik zrezygnuje z otrzymania należności. Natomiast, stosownie do przepisu art. 12 ust. 3a wskazanej ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, ( ... ), dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym: 1/ wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub 2/ wykonano usługę, ( ... ) lub 3/ otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach. Z powyższej regulacji wynika, że podstawową przesłanką rozpoznania przychodu należnego jest data wystawienia faktury. W sytuacji natomiast, kiedy faktura nie została wystawiona, ustalenie przychodu należnego jest uzależnione od wskazanych, w punktach od 1-3 tego przepisu, czynności. W przedstawionej we wniosku sytuacji Spółka dokonuje sprzedaży. Przedmiotem sprzedaży nie są natomiast ani usługi ani rzeczy (towary czy produkty Podatnika), o których mowa we wskazanym wyżej przepisie. Spółka sprzedaje bony towarowe, które uprawniają ich posiadacza (beneficjenta) do wymiany na towar w Jej salonach sprzedaży. W omawianym zatem przypadku nie zachodzi żadna z sytuacji wymienionych w art. 12 ust. 3a. Bon towarowy (pomimo, iż jest przedmiotem sprzedaży) nie jest ani rzeczą, ani prawem majątkowym, nie mieści się, także w pojęciu "usługa". Bon towarowy stanowi rodzaj znaku legitymacyjnego. Znaki legitymacyjne stosownie do regulacji zawartych w przepisie art. 92(115) KC są niepieniężnymi środkami (dowodami cywilnoprawnymi) emitowanymi przez podmioty będące jednocześnie akceptantami, bądź na zlecenie tzw. płatnika (podmiotu zamawiającego znaki), uprawniającymi użytkowników tych znaków (beneficjentów) do otrzymania określonego świadczenia (dobra lub usługi). Najczęściej występują w postaci wspomnianych wyżej bonów towarowych, talonów, kuponów żywieniowych, biletów, przepustek, karnetów itp. Ważne jest odróżnienie znaków legitymacyjnych od papierów wartościowych. Znaki legitymacyjne od strony prawnej są jedynie poświadczeniem przysługującego posiadaczowi określonego uprawnienia (najczęściej jest to prawo do uzyskania pewnego świadczenia). Nie są zaś instrumentem, który by to uprawnienie nadawał, jak ma to miejsce w przypadku akcji, czeków, obligacji itp. Określone świadczenie następuje w wyniku okazania, bądź przekazania znaku legitymacyjnego, mimo, iż z punktu prawnego taka procedura mogłaby nie nastąpić. Z definicji znaku legitymacyjnego wynika także, iż w zamian za znaki legitymacyjne nie przysługuje ekwiwalent pieniężny. Innymi słowy znaki legitymacyjne są wyłącznie przeznaczone do uzyskania określonych produktów lub usług, a nie środków pieniężnych. W opisanym stanie faktycznym, każdy ze sprzedawanych przez Spółkę bonów ma określony termin realizacji oraz określoną wartość nominalną. Jednocześnie, bez względu na ten termin realizacji oraz wartość nominalną bonu, Podatnik sprzedając bon otrzymuje określoną kwotę pieniędzy. Bony towarowe nabywane są przez podmioty trzecie za określoną cenę. Cena ta zależy na przykład od tego czy podmiot nabywający płaci za bon gotówką czy też przelewem, zależna może być także od wielkości zamówienia. Oznacza to, że za bon o nominalnej wartości 100 zł, Spółka może otrzymać zapłatę w wysokości 100 zł, może też otrzymać kwotę niższą niż wartość nominalna bonu. Powyższe wskazuje jednoznacznie na fakt, iż przy sprzedaży bonów Podatnik uzyskuje przychód w postaci otrzymanych pieniędzy. Faktu otrzymania zapłaty za sprzedane bony przez Spółkę nie zmieni również okoliczność nie skorzystania przez podmiot trzeci z możliwości zrealizowania bonu, a więc wymiany bonu na towar. Stosownie do regulacji art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, ( ... ), są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe. Organ odwoławczy podzielając pogląd organu pierwszej instancji wyrażony w zaskarżonym postanowieniu, stwierdza, iż wyżej wskazany przepis stanowi podstawę do zwiększenia przychodów Spółki, w momencie otrzymania zapłaty za sprzedane bony towarowe. Skoro sprzedaż bonów jest czynnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - na co wskazuje Podatnik - to przychodem dla celów podatku dochodowego od osób prawnych będzie kwota otrzymanych pieniędzy w całości. Jednocześnie, odnosząc się do podniesionych w zażaleniu zarzutów niewłaściwej wykładni prawa podatkowego, w szczególności naruszenia przez organ pierwszej instancji zasady racjonalnego ustawodawcy, organ odwoławczy zauważa, iż zgodnie z ugruntowanymi w prawoznawstwie regułami wykładni prawa oraz zasadami logiki prawniczej - założenie racjonalności ustawodawcy jest jedynie pomocniczą regułą wykładni. Pierwszeństwo spośród wszystkich sposobów interpretacji norm prawa ma wykładnia językowa, ta zaś w rozpoznawanej sprawie prowadzi do wniosku, iż przychód z tytułu sprzedaży bonów towarowych powstaje w dacie otrzymania zapłaty (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy). Jednocześnie, na podstawie przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż przepis szczególny, jakim jest, wobec art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepis art. 12 ust. 3a określający datę powstania przychodu należnego z działalności gospodarczej, nie znajduje w niniejszej sprawie zastosowania. Zakres jego normowania nie obejmuje takiego stanu faktycznego, jaki przedstawiła Skarżąca, bowiem w opisanej sytuacji nie dochodzi do wydania rzeczy, zbycia prawa (art. 12 ust 3a pkt 1), wykonania usługi (art 12 ust. 3a pkt 2), Skarżąca nie otrzymała także zapłaty za wykonanie świadczenia (art. 12 ust. 3a pkt 3). W sytuacji zatem, gdy nie istnieje przepis prawa, który w sposób szczególny normowałby daną sytuację, należy stosować normę o charakterze ogólnym, a więc w rozważanym stanie faktycznym, przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odnosząc się natomiast do zarzutu, iż rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji w przedmiotowej sprawie, nakazuje rozpoznawać dochód w podatku dochodowym, w innej dacie niż obrót w zakresie podatku od towarów i usług, organ odwoławczy może przychylić się jedynie do opinii wyrażonej przez Podatnika, iż istotnie, przepisy obu ustaw nie są koherentne, niemniej zarzut ów można potraktować li tylko jako wskazówkę pod adresem ustawodawcy. Organ podatkowy dokonując na wniosek Podatnika interpretacji prawa podatkowego, czynił to w oparciu o aktualny stan prawny, a więc de lega lata, nie zaś de lege ferenda, to jest z punktu widzenia pożądanej zmiany lub uzupełnienia istniejącego prawa. Nadto, należy zwrócić uwagę, iż Skarżąca formułując zarzuty odnośnie przedmiotowego rozstrzygnięcia, wskazała jednocześnie, iż cyt.: "zasadne będzie przyjęcie, że jeżeli cały dochód uzyskany ze sprzedaży bonu powstanie w dacie otrzymania zapłaty za bon, to następnie, po zrealizowaniu bonu (wymianie bonu na towar), winien on dokonać korekty przychodu o VAT należny. Bony niezrealizowane będą natomiast już opodatkowane w dacie sprzedaży bonu", co pozwala na stwierdzenie, iż wbrew tym zarzutom, dopuszcza możliwość uznania stanowiska organu podatkowego za prawidłowe. Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.

58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj