Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-179/10/EJ
z 3 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-179/10/EJ
Data
2010.03.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
inwestycje
odliczenie podatku od towarów i usług
powiat
prawo do odliczenia
projekt
środki finansowe
zadania własne


Istota interpretacji
brak prawa do otrzymania przez Powiat zwrotu podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji w jednostkach organizacyjnych Powiatu”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2010r. (data wpływu 2 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „...” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „...”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2010r

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, sprawujący zarząd nad jednostkami organizacyjnymi. Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług będzie głównym beneficjentem w umowie o dofinansowanie projektu pn. „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 4 – Ochrona środowiska, 4.3 – Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii. Głównymi realizatorami projektu będzie osiem jednostek organizacyjnych Powiatu. Ww. projekt zostanie złożony do dofinansowania w naborze od dnia 1 marca do 15 marca 2010r.

Stan faktyczny:

  1. Zespołu Szkół w P.:
    • budynek szkoły 3-kondygnacyjny, niepodpiwniczony, kotłownia olejowa zlokalizowana w wydzielonym pomieszczeniu w piwnicy budynku internatu,
  2. Domu Pomocy w P.:
    • istniejący budynek DPS jest obiektem zabytkowym (pałac) 3-kondygnacyjnym, częściowo podpiwniczonym,
    • źródłem ciepła dla budynku jest kotłownia opalana paliwem stałym (eko groszek) zlokalizowana w wydzielonym pomieszczeniu przyziemia budynku.
  3. Zespołu Szkół w O.
    • obiekt jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony, zawierający pomieszczenia dydaktyczne, techniczne i warsztaty,
    • w budynku znajdują się oprócz sal lekcyjnych pomieszczenia biurowe, higieniczno-sanitarne, sala gimnastyczna z zapleczem,
    • stolarka okienna i drzwiowa drewniana i stalowa w części warsztatowej. Stan techniczny starej stolarki okiennej i drzwiowej jako bardzo zły.
  4. Domu Dziecka w T.
    • budynek 3-kondygnacyjny, całkowicie podpiwniczony, dobudowane dwa skrzydła 1- i 2-kondygnacyjne,
    • kotłownia z piecem gazowym
    • budynek szkoły jest obiektem 3-kondygnacyjnym, częściowo podpiwniczonym.
  5. Zespołu Szkół w N
    • źródłem ciepła dla budynku jest kotłownia gazowa zlokalizowana w wydzielonym pomieszczeniu w piwnicy budynku
  6. Dom Dziecka w C.
    • w istniejącym budynku na poddaszu usytuowano centralę wentylacyjną nawiewno-wywiewną pracującą z odzyskiem ciepła obsługującą układ wentylacyjny
  7. Zespół Szkół w C.
    • budynek składa się z dwóch zróżnicowanych wysokościowo segmentów: północny i południowy, ze wspólną klatką schodową
    • północny segment nie podpiwniczony, 2 kondygnacje użytkowe i nieużytkowe poddasze
    • wyższy południowy segment posiada 2 kondygnacje użytkowe i poddasze użytkowe, piwnice z kotłownią
    • obiekt całkowicie pozbawiony wentylacji grawitacyjnej, a wentylację pomieszczeń przeprowadza się okresowo za pomocą otwierania okien oraz w związku z infiltracją strumienia powietrza wentylacyjnego poprzez stolarkę okienną i drzwiową starego typu
  8. Zespół Szkół w T.
    • budynek internatu z wentylacją grawitacyjną
    • budynek basenu i hali sportowej, 3 kondygnacje użytkowe
    • budynek szkoły, 2-kondygnacyjny, nie podpiwniczony
    • cały kompleks budynków posiada jedną kotłownię olejową.

Zdarzenie przyszłe:

  • Zespołu Szkół w P
    • montaż i instalacja kolektorów słonecznych
    • wymiana instalacji c.o. dla budynku szkoły
    • wentylacja mechaniczna dla pomieszczeń kuchni
  • Domu Pomocy w P.
    • wymiana instalacji c.o.
  • Zespołu Szkół w O.
    • wymiana instalacji c.o. dla budynku warsztatów
    • wykonanie termomodernizacji obiektu warsztatów – docieplenie ścian zewnętrznych, stropodachu, wymiana okien i drzwi zewnętrznych
  • Domu Dziecka w T.
    • montaż i instalacja kolektorów słonecznych
  • Zespół Szkół w N.
    • wymiana instalacji c.o. dla budynku szkoły
  • Dom Dziecka w C.
    • wykonanie wentylacji mechanicznej
  • Zespół Szkół w C.
    • wykonanie wentylacji mechanicznej
  • Zespół Szkół w T.
    • montaż i instalacja kolektorów słonecznych dla obiektu internatu i krytej pływalni
    • wymiana pokrycia dachowego dla obiektu szkoły.

Na zadanie zakwalifikowane do RPO 2007-2013 jednostka przeprowadzi postępowania przetargowe w celu wyłonienia wykonawców, z którymi zostaną podpisane umowy. Wykonawcy za wykonanie usług obciążać będą jednostki organizacyjne Powiatu objętych inwestycją fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej tj. Powiatu środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy RPO 2007-2013 i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego. Okres realizacji przedsięwzięcia planuje się na lata 2010 – 2011. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 1 marca 2010r. Wnioskodawca wskazał, że rola Powiatu w realizowanym projekcie polega na:

  • wystąpieniu z aplikacją o dofinansowanie
  • otrzymaniu dofinansowania
  • monitorowaniu realizacji przedsięwzięcia oraz osiąganiu zakładanych wskaźników
  • składaniu sprawozdań z realizacji przedsięwzięcia
  • składaniu wniosków o płatność
  • promocji projektubr
  • końcowym rozliczeniu przedsięwzięcia.

Środki otrzymane z dofinansowania zostaną przekazane jednostkom organizacyjnym uczestniczącym w przedsięwzięciu, które będą odpowiedzialne za jego rzeczową realizację. Wnioskodawca nie będzie sprzedawał jednostkom organizacyjnym towarów i usług. Faktury VAT za wykonanie robót w ramach przedsięwzięcia będą wystawiane bezpośrednio na jednostki organizacyjne, które je uregulują.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji zadania istnieje możliwość otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma prawa do otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej oraz pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym). Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat będzie głównym beneficjentem w umowie o dofinansowanie projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji w jednostkach organizacyjnych powiatu”. Głównymi realizatorami projektu będzie osiem jednostek organizacyjnych Powiatu. Środki otrzymane z dofinansowania zostaną przekazane jednostkom organizacyjnym uczestniczącym w przedsięwzięciu, które będą odpowiedzialne za jego rzeczową realizację. Wnioskodawca nie będzie sprzedawał jednostkom organizacyjnym towarów i usług. Faktury VAT za wykonanie robót w ramach przedsięwzięcia będą wystawiane bezpośrednio na jednostki organizacyjne, które je uregulują.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie Wnioskodawca.Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać:
-imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
-numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu pn. …”, albowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inne podmioty, tj. jednostki organizacyjne Powiatu. Tym samym nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dająca podatnikowi (nabywcy) z tytułu nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w całości ani w części.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do jednostek organizacyjnych Powiatu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj