Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-634/09/MM
z 26 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-634/09/MM
Data
2009.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
kapitał ludzki
pomoc bezzwrotna
pomoc de minimis
środek trwały
środki pomocowe
wyposażenie
zakup
zaniechanie poboru podatku
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy otrzymana dotacja w ramach umowy na otrzymanie wsparcia finansowego jest przychodem i czy zakupy sfinansowane z tej dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu?
2. Czy otrzymana dotacja w ramach umowy o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego jest przychodem i czy zakupy sfinansowane z dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu?
3. Czy składki na ubezpieczenie zdrowotne sfinansowane z dotacji pomostowej można odliczyć od podatku?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dotacji uzyskanych w ramach projektu „Zostań swoim szefem” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2009 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dotacji uzyskanych w ramach projektu „Zostań swoim szefem” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Dnia 19 czerwca 2009 roku Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej i uzyskała dotację z projektu „Zostań swoim szefem” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Agencję Rozwoju Regionalnego S.A., na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, zawartej z Instytucją Pośredniczącą II stopnia. Instytucją Pośredniczącą dla wskazanego działania jest Urząd Pracy. Następnie Wnioskodawczyni zawarła umowę na otrzymanie wsparcia finansowanego w ramach Priorytetu VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Z uzyskanych środków finansowych przeznaczonych na rozwój przedsiębiorczości zakupiono komputery, oprogramowanie, meble biurowe. Zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym wydatkowania środków finansowanych na rozwój przedsiębiorczości, koszty jednostkowe kształtowały się następująco:


  • zakup komputera stacjonarnego – 2.580 zł,
  • zakup monitora – 990 zł,
  • zakup komputera przenośnego – 3.047 zł 54 gr,
  • zakup urządzenia wielofunkcyjnego, laserowego, skanowanie, drukowanie, fax -2.745 zł,
  • zakup oprogramowania Microsoft Small Business 2007 (2 sztuki) – 2.005 zł 54 gr,
  • zakup dysku do archiwizacji danych – 376 zł 23 gr,
  • zakup oprogramowania Buchalter – dla obsługi firm – 449 zł,
  • zakup zestawu Biuro rachunkowo-płacowe wraz z oprogramowaniem – 3.370 zł,
  • zakup UPS Active Power, technologia Line interactive - 240 zł 49 gr,
  • zakup biurka dużego – 509 zł 76 gr,
  • zakup biurka małego – 431 zł 10 gr,
  • zakup kontenera pod biurko – 340 zł 80 gr,
  • zakup szafki przybiurkowej – 297 zł 60 gr,
  • zakup szafy dużej – 949 zł 44 gr,
  • zakup szafy – 396 zł 48 gr,
  • zakup szafy – 565 zł 44 gr,
  • zakup komody – 1.210 zł 56 gr,
  • zakup 2 pulpitów pod biurko za 201 zł 60 gr,
  • zakup 2 krzeseł biurowych za 837 zł 40 gr,
  • zakup 2 foteli gabinetowych za 812 zł 60 gr.


Dotacja na wsparcie finansowe wyniosła 22.356 zł 58 gr.

Ponadto Wnioskodawczyni w ramach ww. projektu uzyskała dotację na wsparcie pomostowe, którą można sfinansować wydatki na: opłacenie składek do ZUS, koszty administracyjne (np. czynsz), koszty opłat telekomunikacyjnych, koszty związane z ubezpieczeniem osób i/lub mienia związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, koszty usług prawnych, koszty drobnych materiałów biurowych i drobnego wyposażenia biurowego. Dotacja na wsparcie pomostowe wyniosła 900 zł x 6 m-cy, co daje łącznie kwotę 5.400 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy otrzymana dotacja w ramach umowy na otrzymanie wsparcia finansowego jest przychodem i czy zakupy sfinansowane z tej dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu...
  2. Czy otrzymana dotacja w ramach umowy o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego jest przychodem i czy zakupy sfinansowane z dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu...
  3. Czy składki na ubezpieczenie zdrowotne sfinansowane z dotacji pomostowej można odliczyć od podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane dotacje nie stanowią przychodu, a wydatki sfinansowane z dotacji nie stanowią kosztu uzyskania przychodów, ponieważ zamknięty katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zamieszczony został w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zawiera m. in. wyłączenie dotyczące wydatków i kosztów finansowanych z dotacji.

Tym samym – w ocenie Wnioskodawcy - składek na ubezpieczenia zdrowotne, które sfinansowane zostaną z dotacji pomostowej nie można odliczyć od podatku. Zatem przedmiotowe dotacje – według Wnioskodawcy – są obojętne dla przedsiębiorcy.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129.


Natomiast zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 roku w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od środków przyznawanych podatnikom – uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:


  1. rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą do wysokości 40 tys.,
  2. wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres od 6 do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej – stanowiącej pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 roku w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


Ponadto Wnioskodawczyni wskazuje, że z rozporządzenia wynika, że ww. zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 roku do dnia 31 grudnia 2009 roku.

Wnioskodawczyni zwraca również uwagę na zapis art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawczyni powołuje się na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 21 czerwca 2006 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z art. 14 ust. 1 ww. ustawy wynika, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.


Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj. :


  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni skorzystała ze wsparcia w ramach projektu „Zostań swoim szefem”. Projekt powyższy realizowany jest przez Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich” Działanie 6.2. „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienie” na podstawie umowy zawartej z Urzędem Pracy.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.


Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509) wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:


  1. rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,
  2. stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).


Przy czym powyższe zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem środki w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne, otrzymane przez Wnioskodawczynię w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki przeznaczone na rozwój przedsiębiorczości oraz wsparcie pomostowe stanowią dochód Wnioskodawczyni od którego zaniechano poboru podatku. Natomiast środki przeznaczone na cele inwestycyjne – zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie stanowią przychodu.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:


  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.


wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym nie mogą być również odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a–22o, z uwzględnieniem art. 23. Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jednak wskazać należy, że zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Zatem w przypadku składników majątku, których cena nabycia nie przekracza 3.500 zł możliwe jest niezaliczenie ich do środków trwałych (zaliczenie do wyposażenia).

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Wobec powyższego wydatki poniesione na zakup wyposażenia oraz wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy przez okres sześciu miesięcy (tj. przez okres otrzymywania wsparcia pomostowego) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej jako nie objęte wyłączeniem zawartym w ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dotacja uzyskana przez Wnioskodawczynię w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), w części przeznaczonej na nabycie wyposażenia, tj. składników majątku które nie zostaną zaliczone do środków trwałych np. z uwagi na to, że cena ich nabycia nie przekracza 3.500 zł, a także na wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy przez okres sześciu miesięcy, stanowi przychód z prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej. Wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. środkami finansowymi jako nie objęte wyłączeniem zawartym ww. art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Od dochodu z tego tytułu zaniechano poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów).

Natomiast gdyby dotacja przeznaczona została na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, to na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zakupione z dotacji, winny zostać jednak - bez względu na źródło ich finansowania - ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej w takiej części, w jakiej nabycie to zostało sfinansowane otrzymaną dotacją.

Odnosząc się natomiast do możliwości odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne Wnioskodawczyni opłacanej z kwoty przyznanej dotacji, należy mieć na uwadze treść art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027); opłacanej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 2 ww. ustawy, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że składki zdrowotne które opłacone zostaną przez Wnioskodawcę z przedmiotowej dotacji, nie przekraczające 7,75% podstawy wymiaru tej składki, mogą zostać odliczone od podatku, pod warunkiem, że podstawy wymiaru tej składki nie stanowi dochód, od którego zaniechano poboru podatku na podstawie Ordynacji podatkowej (dotacja). Wskazać jednak należy, że zgodnie z art. 27b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość wydatków na składki na ubezpieczenie zdrowotne ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę postanowienia w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że wydane zostało w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Wobec powyższego nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że uzyskana dotacja jest obojętna podatkowo dla przedsiębiorcy. Nieprawidłowo stwierdzono we wniosku, że sfinansowane z dotacji wydatki za zakup wyposażenia nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, oraz że składki na ubezpieczenie zdrowotne nie podlegają odliczeniu od podatku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj