Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-39/09/PH
z 31 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-39/09/PH
Data
2009.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpisy na zakładowy fudusz świadczeń socjalnych
podział zysku
środek obrotowy
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Istota interpretacji
„Czy dodatkowe wpłaty na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dokonane przez Spółkę ze środków obrotowych zostały prawidłowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.?”



Wniosek ORD-IN 753 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 stycznia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 02 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dodatkowe wpłaty na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dokonane przez Spółkę ze środków obrotowych zostały prawidłowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dodatkowe wpłaty na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dokonane przez Spółkę ze środków obrotowych zostały prawidłowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 21 stycznia 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 02 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996 r. nr 70 poz. 335 ze zm.) jest zobowiązana do tworzenia Z.F.Ś.S. Zgodnie z zapisem w regulaminie Z.F.Ś.S. § 2 pkt 2 obowiązującym w Spółce, fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego naliczonego w Spółce w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników. Środki Funduszu zwiększa się o odsetki od środków Funduszu oraz w trakcie roku w zależności od swojej kondycji finansowej Spółka może zasilić konto Funduszu socjalnego o dodatkowe środki pieniężne pochodzące ze środków obrotowych firmy.

W 2008 r. Spółka w związku z dobrą kondycją finansową firmy, zarządzeniem Prezesa Spółki z dnia 20 sierpnia 2008 r., 18 września 2008 r. oraz 15 października 2008 r. trzy razy dokonała dodatkowych wpłat na rachunek Z.F.Ś.S. ze środków obrotowych (30.000,-+20.000,-+10.000,-) w sumie 60.000,-zł celem zasilenia tego rachunku zgodnie z ww. zapisem w regulaminie Z.F.Ś.S.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) Spółka zaliczyła kwotę 60.000,-zł jako koszt uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo zaliczono kwotę 60.000,-zł do kosztów uzyskania przychodów...

Spółka uważa, że słusznie zaliczyła 60.000,-zł do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ został spełniony warunek wynikający z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pieniądze zostały wpłacone na rachunek Funduszu, jest to zgodne zwiększenie z zapisem w regulaminie o Z.F.Ś.S. obowiązującym w firmie oraz art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu uznaje się za prawidłowe.

Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie pkt 4, a nie jak wskazała Spółka pkt 9 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Biorąc pod uwagę, iż jest to oczywista omyłka, która nie ma wpływu na ocene stanowiska wnioskodawcy, należy przyjąć, iż jest ono prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj