Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1839/08-3/JB
z 9 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1839/08-3/JB
Data
2008.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
odliczanie podatku naliczonego
premia pieniężna
świadczenie usług
usługi


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT z tytułu udzielonych premii pieniężnych



Wniosek ORD-IN 398 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2008r. (data wpływu 29 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca/Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizowania kampanii reklamowych. Spółka otrzymuje od Klientów zlecenia polegające na świadczeniu pomocy przy opracowywaniu i przeprowadzeniu kampanii, a następnie nabywa od dostawców mediów (Kontrahentów) odpowiednią ilość czasu antenowego w telewizji, radiu lub powierzchni reklamowej w prasie/reklamie zewnętrznej, etc. Zgodnie z zapisami umów, które są podpisane z dostawcami mediów, Spółka uprawniona jest do otrzymywania od nich premii pieniężnych, gdy wartość zleceń złożonych przez Wnioskodawcę przekroczy w ciągu ustalonego okresu czasu (np. roku) pewne progi kwotowe. Zasady udzielania powyższych premii są szczegółowo określone w powyższych umowach i mogą stanowić w szczególności określony procent wartości netto dokonanych zakupów u określonego Kontrahenta.

Natomiast na podstawie porozumień/umów zawartych z niektórymi Klientami, Spółka zwraca im premie pieniężne otrzymane od dostawców mediów w części przypadającej na danego Klienta, za złożone przez tego Klienta zlecenia i zrealizowany przez Spółkę w mediach obrót w danym roku kalendarzowym.

Ww. premia pieniężna dla Klienta traktowana jest jako wynagrodzenie za usługę, zgodnie z wyjaśnieniem Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. nr PP3-812/1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom. W związku z powyższym, Klienci wystawiają faktury VAT na rzecz Spółki z zastosowaniem 22% stawki podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji otrzymania przez Wnioskodawcę faktury VAT dokumentującej wypłaconą/zwróconą przez Spółkę premię pieniężną, Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takiej fakturze...

Zdaniem wnioskodawcy zamówienia złożone przez Klientów Spółki wpływają na wartość zleceń złożonych przez Wnioskodawcę u dostawców mediów, a tym samym na wysokość premii pieniężnych otrzymywanych przez Spółkę od Kontrahentów. Zamówienia te decydują o dostarczonym i zrealizowanym przez Spółkę obrocie i mają na niego bezpośredni wpływ. Otrzymanej przez Spółkę od dostawców mediów, a zwracanej Klientom premii nie można odnieść do konkretnych dostaw. Premia pieniężna związana pozostaje zatem ze ściśle określonymi przez obie strony stosunku prawnego zachowaniami nabywcy.

W ocenie Spółki istnieją zatem podstawy do uznawania zachowań Klienta jako usługi, a wypłacanie/zwracanie przez Spółkę przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Należy je uznać za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT. Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust.10 i art. 120 ust 16.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych tj. według 22% stawki podatku VAT oraz powinno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę faktury VAT na rzecz nabywcy usługi tj. Spółki będącej Wnioskodawcą w niniejszej sprawie.

Spółka w takiej sytuacji ma prawo przyjąć fakturę VAT, a następnie zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 i 2 Ustawy o VAT, skorzystać z przysługującego jej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze dokumentującej wypłaconą na rzecz Klienta premię pieniężną.

Wnioskodawca wskazuje, iż nadal w obrocie funkcjonuje interpretacja Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. nr PP3-812/1222/2004/AP/4026.

Spółka ponadto otrzymała interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 czerwca 2008r. nr IP-PP2-443-546/08-2/SAP, z której wynika, że premie pieniężne otrzymywane przez Spółkę od jej Kontrahentów za dokonanie przez Spółkę określonej ilości zakupów, a w szczególności za przekroczenie danego progu kwotowego zakupów w ciągu ustalonego okresu czasu są wynagrodzeniem za określone zachowanie się Wnioskodawcy i należy je uznać za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak m.in. na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Ograniczenie to nie dotyczy jednakże następujących sytuacji (art. 88 ust. 3):

  1. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,
  2. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku,
  3. wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane,
  4. podatku od importu towarów oraz od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowiących wkłady niepieniężne (aporty) do spółek handlowych,
  5. wydatków na nabycie towarów celem oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu, jeżeli zgodnie z przepisami o podatku dochodowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający,
  6. nabycia towarów przez komisanta na rzecz komitenta w wykonaniu umowy komisu,
  7. nabycia towarów przez komisanta od komitenta w ramach umowy komisu,
  8. podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, o którym mowa w art. 11.


Nadmienić należy, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług został uchylony z dniem 1 grudnia 2008r. ustawą z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 209, poz. 1320). Oznacza to, że od 1 grudnia 2008r. przy ocenie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie będzie mieć znaczenia okoliczność zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Klientów z tytułu udzielonych im przez Wnioskodawcę premii pieniężnych (które stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług i są czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), o ile wydatki te związane są z prowadzoną działalnością i nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania wypłacanych Klientom premii pieniężnych został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.IN



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj