Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/443-6/07
z 11 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/443-6/07
Data
2007.01.11



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany


Pytanie podatnika
W dniu 11.10.2006 r. do tut. Organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki (bez znaku) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Ze skierowanego do tut. Organu pisma wynika, że Wnioskodawca przystąpił do projektu realizowanego w ramach Priorytetu 2 - "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 współfinansowanego ze środków pochodzących w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz środków pochodzących w 25% z Budżetu Państwa (jako krajowy wkład publiczny).Celem głównym Projektu: Klaster restauratorów filarem promocji Lubelszczyzny jest powstanie wym. Klastru, który poprzez realizację swoich celów podniesie konkurencyjność regionu i w znaczący sposób wpłynie na realizację przyjętej strategii rozwoju Lubelszczyzny. Na drodze do powstania Klastru restauratorzy uczestniczyć będą w spotkaniach i szkoleniach podnoszących ich wiedzę z zakresu praktycznej realizacji zasad wdrażania Dobrej Praktyki Higienicznej oraz Dobrej Praktyki Cateringowej (zbiorowego żywienia), a także wdrażania systemu HACCP. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006 został przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745).Na pokrycie kosztów wykonania projektu Spółka otrzymuje dotację jako dofinansowanie realizacji projektu. Dotacja jest przyznawana do wysokości poniesionych wydatków, uznanych za koszty kwalifikowane zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi rozliczenia ZPORR.Dofinansowanie jest przekazywane transzami na podstawie złożonego przez Beneficjenta wniosku o płatność. Firma zwraca się z zapytaniem czy VAT naliczony od kosztów kwalifikowanych można odliczać w deklaracji VAT-7 na zasadach ogólnych czy na wniosek podatnika zgodnie z § 23-25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z p. zm.).


Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z p. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124. Z treści tego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje podatnikowi jedynie „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych”. Przedstawiona zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, w przypadku ich wykorzystywania do wykonywania czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl zasady nr 7 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10.03.2004 r. (Dz. U. UE L nr 193, poz. 39 z 29.07.2000 r. z p. zm.) ustanawiającego szczególne zasady wprowadzenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym. W drodze wyjątku podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany tylko wówczas, gdy jest poniesiony przez podmiot realizujący projekt. Sytuacja taka ma miejsce gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu. W myśl § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowane bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 6 ust. 3 rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczpospolitej Polskiej, dotyczących:1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej ( PHARE ), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej ( ISPA ). Natomiast w myśl ust. 4 powołanego przepisu za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:1. umów zawartych z Rządem Rzeczpospolitej Polskiej2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowanych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka nie dokonuje nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w powołanym § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów. Środki, z których korzysta pochodzą z funduszy Unii Europejskiej przeznaczonych dla krajów członkowskich na realizację programów społecznych. Dla polskich podmiotów środki te stały się dostępne po dacie akcesji Polski do Unii Europejskiej tj. po dniu 1 maja 2004 r. Z wniosku wynika, iż Spółka nie posiada zaświadczenia, o którym mowa w § 27 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia tj. o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umów przewidujących finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia. W związku z powyższym iż Strona nie będzie dokonywała nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w cytowanym wyżej § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia. ( umowy zawarte po dniu 01.05.2004 r. ) nie będzie jej również przysługiwał zwrot podatku naliczonego przewidziany w wyżej wymienionym § 23 ust. 1 rozporządzenia. Jednocześnie Firmie nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją przedstawionych czynności, gdyż wydatki poniesione na realizację projektów nie służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz unormowania prawne mające zastosowanie w niniejszej sprawie należy stwierdzić, iż podatek od towarów i usług winien zostać uznany za koszt kwalifikowany jeżeli z natury przedsięwzięć finansowanych ze środków ww. projektu wynika, iż nie generują one opodatkowanych przychodów. Powyższej informacji udzielono na podstawie przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszego postanowienia. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj