Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415-24/07
z 12 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415-24/07
Data
2007.07.12



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dojazdy
dokształcanie
przejazdy pracowników
ryczałty
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Kwestia zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych wypłat ryczałtów pieniężnych na rzecz pracowników.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy- Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 217, poz. 1590 ) Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku z dnia 17 kwietnia 2007 r. (data wpływu do Urzędu 20.04.2007 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych wypłat ryczałtów pieniężnych na rzecz pracowników - strażaków na dojazdy do miejsca nauki lub przeszkolenia poza miejscem pełnienia służby lub stałego zamieszkania jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 17 kwietnia 2007 roku jednostka zwróciła się do tut. Organu podatkowego z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wątpliwość jednostki budzi ustalenie czy należy naliczać podatek dochodowy od osób fizycznych od ryczałtu finansowego na dojazdy ( w ramach delegacji ) strażakowi skierowanemu do szkoły, na przeszkolenie lub studia poza miejscem pełnienia służby lub stałego zamieszkania. Aktualnie ryczałt finansowy jednostka traktuje jako przychód ze stosunku służbowego, który podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 19%.

Zdaniem jednostki ryczałt finansowy na dojazdy do miejsca nauki jako należność pieniężna przysługująca strażakom skierowanym do szkoły poza miejscem pełnienia służby lub stałego zamieszkania powinna być traktowana jako zwrot kosztów przejazdów z tytułu podróży służbowej odbywanej na obszarze kraju.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej ( t. j. Dz. U. z 2002 roku Nr 147 poz. 1230 z póź. zm ) strażak może być skierowany do szkoły, na przeszkolenie lub na studia. Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 marca 2003 roku w sprawie rodzaju placówek do których może być skierowany strażak PSP, oraz należności pieniężnych przysługujących w przypadkach skierowania strażaka do szkoły, na przeszkolenie lub studia ( Dz. U. z 2003 r. Nr 61 poz. 54 ) strażakowi skierowanemu do szkoły poza miejscem pełnienia służby lub stałego zamieszkania przysługuje ryczałt finansowy na dojazdy do miejsca nauki i z powrotem w wysokości cen biletu II klasy pociągu pośpiesznego. Funkcjonariusze do rozliczenia kosztów za dojazdy przekładają bilety potwierdzające poniesione wydatki. Jeżeli strażak nie załącza biletów, wypłacany jest ryczałt finansowy w wysokości cen biletu II klasy pociągu pośpiesznego.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktyczne tut. Organ informuje:

Stosownie do zapisu art. 21 ust.1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm. ) wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.

Odrębnymi przepisami regulującymi zasady dokształcania i doskonalenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej jest ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej ( Dz. U. z 2006 roku Nr 96 poz. 667 z póź. zm. ) oraz Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 marca 2003 roku w sprawie rodzaju placówek, do których może być skierowany strażak Państwowej Straży Pożarnej, oraz należności pieniężnych przysługujących w przypadku skierowania strażaka do szkoły, na przeszkolenie lub na studia ( Dz. U. z 2003r. Nr 61, poz. 546 ).

Natomiast w myśl art. 106 wyżej cytowanej ustawy strażak może być skierowany do szkoły, na przeszkolenie lub na studia. Z kolei z § 3 ust. 1 wspomnianego Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, że strażakowi skierowanemu do szkoły, na przeszkolenie lub na studia poza miejscem pełnienia służby lub stałego zamieszkania przysługuje ryczałt finansowy na dojazdy do miejsca nauki lub programowej praktyki i z powrotem w wysokości cen biletu II klasy pociągu pośpiesznego, z uwzględnieniem posiadanego uprawnienia do ulgowych przejazdów, bez względu na to, z jakiego tytułu uprawnienie to przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2. Stosownie do ust. 2 w razie braku możliwości dotarcia do miejsca nauki lub programowej praktyki środkiem transportu, o którym mowa w ust. 1, ryczałt finansowy na dojazdy przysługuje w wysokości ceny biletu najtańszego środka transportu, który umożliwia to dotarcie.

W związku z powyższym w ocenie tutejszego Organu podatkowego wymienione świadczenia pieniężne na rzecz pracowników udzielane są na mocy art. 21 ust. 1 pkt 90 cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem przedmiotowe świadczenia korzystają ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90, a nie art. 21 pkt 16 w/w ustawy, który odnosi się do sytuacji związanej z podróżą służbową pracownika lub osoby nie będącej pracownikiem i świadczeniami wypłacanymi przez pracodawcę w związku z podróżą tych osób. Tym samym art. 21 ust. 1 pkt 16 miałby zastosowanie w sytuacji, gdyby dana osoba wykonywała swoje czynności w ramach polecenia wyjazdu służbowego.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

. Ponadto informuje się, iż w myśl art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa informacja dotyczy przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszego postanowienia przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj