Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR1/443-77/07/IK
z 31 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR1/443-77/07/IK
Data
2007.08.31



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
stawka preferencyjna podatku
transport kolejowy
transport międzynarodowy
transport morski
tranzyt


Pytanie podatnika
„Czy wykonywany w całości na terenie kraju transport towarów przemieszczonych z lub do kraju trzeciego za pośrednictwem polskich portów morskich jest częścią usługi międzynarodowego transportu towarów w rozumieniu § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w związku z art. 83 ust.1 pkt 23 ustawy o VAT, a w konsekwencji dokumentem pozwalającym na zastosowanie stawki 0%, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, jest międzynarodowy kolejowy list przewozowy CIM oraz faktura wystawiona przez przewoźnika, a w przypadku towarów importowanych ( tj. gdy odprawa celna ma miejsce w Polsce) dodatkowo dokument SAD?”


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 22.06.2007r. (wpływ do Urzędu 25.06.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj.; „Czy wykonywany w całości na terenie kraju transport towarów przemieszczonych z lub do kraju trzeciego za pośrednictwem polskich portów morskich jest częścią usługi międzynarodowego transportu towarów w rozumieniu § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w związku z art. 83 ust.1 pkt 23 ustawy o VAT, a w konsekwencji dokumentem pozwalającym na zastosowanie stawki 0%, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, jest międzynarodowy kolejowy list przewozowy CIM oraz faktura wystawiona przez przewoźnika, a w przypadku towarów importowanych ( tj. gdy odprawa celna ma miejsce w Polsce) dodatkowo dokument SAD?”, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka jest przewoźnikiem ładunków w transporcie krajowym i międzynarodowym. Świadczy usługi transportowe polegające m.in. na przewozie z lub do portu morskiego położonego na obszarze kraju towarów, które przewożone są drogą morską z państwa trzeciego do polskiego portu morskiego i po przeładowaniu ze statku są dalej transportowane koleją do miejsca przeznaczenia na terytorium innego państwa członkowskiego lub (i) są transportowane do polskiego portu morskiego koleją z terytorium państwa członkowskiego, a następnie po załadowaniu na statek transportowane są drogą morską do państwa trzeciego. Transport ten odbywa się także w ramach procedury tranzytu. Usługi dokumentowane są za pomocą kolejowego listu przewozowego CIM. W dokumencie tym jako miejsce przeznaczenia /nadania wskazywane są odpowiednio port morski oraz miejscowość na terytorium Unii Europejskiej, w której transport kolejowy się rozpoczyna lub kończy. Ponadto dokument CIM zawiera oświadczenie, w którym wskazany jest odpowiednio kraj nadania lub przeznaczenia transportowanych towarów – państwo trzecie.

Zdaniem Strony posiadane przez nią dokumenty (tj. faktura VAT za świadczone usługi oraz międzynarodowy list przewozowy CIM, a w przypadku importu również dokument SAD lub jego kopia) spełniają przesłanki art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT i w konsekwencji są wystarczające do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do świadczonych usług transportowych będących częścią usługi transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 3 w/w ustawy, należy rozumieć:

1.przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. W myśl ust. 2 w/w § 7 przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Stosownie do art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 w/w ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt. 2 ;

2.towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

W związku z powyższym zastosowanie 0% stawki podatku VAT przy usłudze transportu towarów stanowiącego część usługi transportu międzynarodowego uzależnione zostało od posiadania przez podatnika w/w dokumentów. Zatem jeśli Spółka na dzień powstania obowiązku podatkowego nie posiada powyższych dokumentów potwierdzających, iż wykonana usługa transportu stanowi część usługi transportu międzynarodowego winna potraktować świadczoną usługę jako transport krajowy i zastosować stawkę 22%.

Reasumując podatnik może zastosować stawkę 0% dla usługi transportu odbywającego się na terytorium kraju, a stanowiącego część usługi transportu międzynarodowego, o ile posiada w/w dokumenty potwierdzające wykonanie usługi transportu międzynarodowego.

W ocenie Naczelnika Urzędu posiadana przez Spółkę dokumentacja wskazana w opisie stanu faktycznego jest wystarczająca, aby uznać, że wykonana przez podatnika usługa transportu odbywająca się w całości na terytorium kraju, towarów przemieszczonych z lub do kraju trzeciego za pośrednictwem polskich portów morskich, jest częścią usługi międzynarodowego transportu towarów w rozumieniu § 7 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów. W wyżej powołanym art. 83 ust. 5 pkt 1 w/w ustawy o VAT ustawodawca podkreślił, że dokumentem stanowiącym dowód, że dana usługa dotyczy transportu międzynarodowego jest m.in. dokument, (list przewozowy lub dokument spedytorski) stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej. W przypadku braku takiego dokumentu inny dokument, z którego wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Międzynarodowy list przewozowy CIM oraz zawarte w nim oświadczenie, a także faktura wystawiona przez przewoźnika, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu, są dokumentami upoważniającymi Stronę do zastosowania stawki 0% dla przedmiotowej usługi.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy-Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj