Interpretacja Izby Skarbowej w Kielcach
PD1-4151-40/05
z 3 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD1-4151-40/05
Data
2005.08.03
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
diety
obowiązek obywatelski
obowiązek społeczny
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy diety wypłacane członkom gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w 2005 r. objęte są zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 18.05.2005 r. Urzędu Gminy Piekoszów na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach znak: OG-005/54/2005/PD II/415-12/05 z dnia 06.05.2005 r. w sprawie opodatkowania przychodów wypłacanych członkom gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w 2005 r. - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia. Wnioskiem z dnia 24.02.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 18.04.2005 r., Urząd Gminy Piekoszów zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z zapytaniem dotyczącym opodatkowania przychodów osiąganych przez członków gminnej komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi z tytułu udziału w posiedzeniach komisji. W złożonym wniosku strona przedstawiła własne stanowisko dotyczące w/w zagadnienia. Zdaniem wnioskującego przychody osiągane przez członków gminnej komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi z tytułu udziału w posiedzeniach komisji korzystają ze zwolnienia z opodatkowania wynikającego z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Dokonując oceny stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach, po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, postanowieniem znak: OG-005/54/2005/PD II/415-12/05 z dnia 06.05.2005 r., stwierdził, że stanowisko Urzędu Gminy Piekoszów w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów osiąganych przez członków gminnej komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi z tytułu udziału w posiedzeniach komisji jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy stwierdził, iż wypłacane członkom w/w komisji wynagrodzenie za udział w pracach komisji stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 5 wymienionej ustawy podatkowej. Wskazał także, że na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy podatkowej zwolnieniu z opodatkowaniu podlegają jedynie diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, które zostały określone (tak nazwane) w ustawie. Natomiast ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie upoważnia rady gminy do przyznawania diet oraz zwrotu kosztów członkom komisji, a jedynie ma ona prawo określać zasady wynagradzania członków tych komisji. W związku z powyższym w ocenie organu podatkowego wypłacane członkom wymienionej komisji wynagrodzenia nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy podatkowej. Pismem z dnia 18.05.2005 r. Urząd Gminy Piekoszów wniósł do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach zażalenie na powyższe postanowienie, w którym żąda jego zmiany i orzeczenia w drodze decyzji zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Gminy. Zaskarżonemu postanowieniu Urząd Gminy Piekoszów zarzuca błędną wykładnię art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy podatkowej w związku z art. 41 ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwościi przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2002 r., Nr 147, poz. 1231 ze zm.). W uzasadnieniu zażalenia nie przedstawia nowych okoliczności, a jedynie powtarza i rozbudowuje argumentację zawartą we wniosku z dnia 24.02.2005 r., dodatkowo przytaczając definicje słów "dieta" i "wynagrodzenie". W wyniku rozpatrzenia zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach zważył, co następuje: Zażalenie Urzędu Gminy Piekoszów nie zasługuje na uwzględnienie. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.) prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W ramach realizacji powyższych zadań, na podstawie art. 41 ust. 3 cytowanej ustawy, wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych. W skład powyższych komisji wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 41 ust. 4 powołanej ustawy). Zasady wynagradzania członków gminnych komisji rozwiązywania problemów U alkoholowych określa, zgodnie z art. 41 ust. 5 cytowanej ustawy, rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych. Na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności (...). Zatem wynagrodzenia otrzymywane przez osoby wchodzące w skład gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych stanowią przychód, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie ustawy. Jednocześnie należy zauważyć, iż stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 powołanej ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem zwolnionych z opodatkowania wolą ustawodawcy (wymienione w art. 21, 52, 52a) oraz od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) zaniechano poboru podatku. Wskazany przez Urząd Gminy Piekoszów przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2.280,00zł. Przepis ten jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania - powinien być interpretowany ściśle, a więc w sposób, w jaki został wyraźnie określony (tak nazwany) w ustawie. Powołany wyżej przepis art. 41 ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości(...), jak wynika z jego literalnego brzmienia, nie upoważnia rady gminy do przyznawania diet oraz zwrotu kosztów członkom komisji, a jedynie do określania zasad wynagradzania członków tych komisji. Jak stwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 25 listopada 1997r. sygn. akt TKU 6/97 - do uznania określonego świadczenia za dietę bądź kwotę stanowiącej zwrot kosztów nie wystarczy takie nazwanie tego świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób, nazwane w ustawie i następowało w wykonywaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia. W związku z powyższym, Dyrektor tut. Izby Skarbowej w pełni podziela stanowisko zajęte w zaskarżonym postanowieniu, według którego wynagrodzenia otrzymywane przez członków komisji do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych przyznane przez radę gminy nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatkowej. Końcowo należy nadmienić, że w wydanym postanowieniu, organ podatkowy I-szej instancji zakwalifikował przychody członków w/w komisji do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 zamiast do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże uchybienie to nie ma wpływu na treść rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy. W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji. Decyzja niniejsza jest ostateczna. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.