Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1/524/134/05
z 2 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1/524/134/05
Data
2006.03.02



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja
usługi konsultingowe
wniosek


Pytanie podatnika
Wątpliwości Podatnika dotyczą możliwości odliczenia kwoty nalicznego podatku od towarów i usług wykazanej na fakturze dokumentującej nabycie usług konsultingowych mimo, iż nie są one kosztem podatkowym.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku, który do tut. organu wpłynął dnia 19 grudnia 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie usług konsultingowych związanych z przygotowaniem wniosku o dotację jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2005 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 6 lutego 2006 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku uzupełnione zostały pismem z dnia 9 lutego 2006 r. (data wpływu do tut. organu 13 luty 2006 r.).

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Podatnik otrzymał fakturę za usługi konsultingowe związane z przygotowaniem wniosku o dotację unijną SPO WKP na inwestycje. Jak wyjaśnia Spółka, przedmiotowa dotacja zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym, dotyczy czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług dlatego, zdaniem Spółki, koszty poniesione w związku z tą dotacją nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

Zdaniem Spółki, zgodnie z treścią art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, dlatego też według Podatnika ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury za usługi konsultingowe związane z przygotowaniem wniosku o dotację.

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w sprawie jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

W myśl regulacji art. 7 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

W oparciu o przytoczone powyżej regulacje prawne należy wskazać, iż wydatek poniesiony na sporządzenie przedmiotowego wniosku o dotacje unijną SPO WKP na inwestycje, tj. nabycie usług konsultingowych, z ekonomicznego punktu widzenia jest wydatkiem związanym z pozyskaniem źródeł finansowania tego zadania inwestycyjnego. Jednak, z uwagi na to, iż jest to wydatek poniesiony w celu pozyskania dotacji unijnej, a zatem dochodu, o którym mowa w treści art. 17 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy, jako zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, dlatego nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów.

Jednakże należy zauważyć, iż pomimo braku możliwości zaliczenia wydatków związanych z nabyciem przedmiotowych usług do kosztów uzyskania przychodów, Spółka posiada prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku od towarów i usług wykazanej na fakturze dokumentującej ich nabycie. Powyższe wynika bowiem z treści art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, jak wskazano powyżej, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się co prawda do nabywanych przez Podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, jednak za wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Wówczas Podatnik zachowuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej nabycie tego rodzaju usług, jednakże z zastrzeżeniem treści cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając zatem przytoczone regulacje prawne oraz stan faktyczny sprawy należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie, wydatki dotyczące nabycia usług konsultingowych związane z przygotowaniem wniosku o dotację unijną na inwestycje stanowią wydatki bezpośrednio związane z dotacją, która w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych objęta jest zwolnieniem od podatku dochodowego. Dlatego też w tej sytuacji Podatnik nie traci prawa do odliczenia kwoty naliczonego podatku od towarów i usług wynikającej z faktury dokumentującej nabycie usług konsultingowych związanych z przygotowaniem wniosku o dotację.

Ponadto, jak wskazuje Spółka, przedmiotowa dotacja na inwestycje "dotyczy czynności opodatkowanych VAT", a zatem wypełniona zostaje dyspozycja art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie istnienia związku pomiędzy nabyciem usług, a wykorzystaniem ich do wykonywania czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy również zaznaczyć, iż podatek od towarów i usług zgodnie z podstawową zasadą obciąża konsumpcję. W związku z tym ciężarem podatku nie powinni być obciążani podatnicy VAT w tym zakresie, w jakim wykorzystują zakupione towary i usługi do prowadzenia działalności opodatkowanej. W takim przypadku nie występują oni bowiem w charakterze konsumentów zakupionych dóbr. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednak związek pomiędzy podatkiem naliczonym (zakupami), a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi może mieć również charakter pośredni. Nie zawsze istnieje bowiem konieczność wskazania bezpośredniego związku danego zakupu towaru lub usługi z konkretną transakcją opodatkowaną. W przypadku zakupów wykorzystywanych w toku prowadzonej działalności Podatnika istnieje konieczność uwzględnienia tych czynników, które zachodzą pomiędzy nabyciem usługi, a jej wykorzystaniem w realizacji czynności opodatkowanej.

Reasumując, Spółka ma prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku od towarów i usług wynikającej z przedmiotowej faktury.

W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj