Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
US34/DD1/415/18D/06/TK
z 5 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US34/DD1/415/18D/06/TK
Data
2006.08.05
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dofinansowanie
Europejski Fundusz Społeczny
koszty uzyskania przychodów
przychód
wydatek
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
- Czy uzyskiwane kwoty dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego do realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) 2004-2006, stanowią dochód (przychód) przedmiotowo wolny od podatku dochodowego
- czy z chwilą otrzymania dofinansowania , należy wystornować, z podatkowej księgi przychodów i rozchodów, poniesione wydatki na realizacje w/w projektu, jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej
P O S T A N O W I E N I E
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 09.12.2005 r. zawarła Pani umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w Warszawie ul. Pańska 81/83 zwaną dalej "Instytucja Wdrażającą", o dofinansowanie projektu "Program rozwoju kadry zarządzającej i pracowników Sokołów S.A. oraz kontrahentów spółki" - w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) 2004-2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Na podstawie zawartej umowy, Instytucja Wdrażająca (PARP) przyznała Pani środki finansowe z EFS w kwocie nie większej niż 71,45 % kosztów kwalifikowanych realizowanego projektu. Pierwsza transza dofinansowania (nie więcej niż 20 % kwoty przewidzianej na pierwsze 12 miesięcy) przekazana zostaje Firmie po 60 dniach od dnia złożenia poprawnego wniosku i spełnienia dodatkowych warunków. Kolejne wypłaty będą dokonywane transzami co 1 miesiąc, o ile spełnione zostaną liczne warunki m.in.: Firma rozliczy conajmniej 80 % już otrzymanej transzy, projekt zaawansowany będzie w odpowiednim stopniu. W sytuacji gdy Firma wykorzysta środki niezgodnie z przeznaczeniem, pobierze je w nienależnej lub nadmiernej wysokości lub w przypadku gdy w okresie pięciu lat od dnia podpisania umowy projekt ulegnie znaczącej modyfikacji, Firma zobowiązana jest do zwrotu odpowiedniej części lub całości otrzymanych środków wraz z odsetkami. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Firma osiąga przychody z wielu innych projektów nie objętych żadną umową o dofinansowanie.Przychody realizowane przez Firmę bezpośrednio od uczestników współfinansowanych szkoleń wynoszą 28,55 %. Na moment ponoszenia kosztów podatnik nie wie czy będą one refundowane czy też będą służyć jego przychodom opodatkowanym. Umowa zastrzega sobie, że w sytuacji gdy 15 % uczestników nie ukończy formy wsparcia, wydatków poniesionych w tym zakresie nie uznaje się za kwalifikowane. Zdaniem Pani Firma spełnia wszystkie przesłanki do zwolnienia od podatku na podstawie umowy zawartej z Instytucja Wdrażająca PARP, a zatem; 1. otrzymane kwoty dofinansowania do realizowanego projektu w wysokości nie większej niż 71,45 %, są na podstawie art. 21 ust.1 pkt.46 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, przedmiotowo wolne od podatku dochodowego 2. ponoszone koszty związane z projektem współfinansowanym z EFS w momencie uzyskania przychodu zwolnionego tj. w momencie fizycznego otrzymania środków, należy wystornować z kosztów działalności gospodarczej i ująć informacyjnie w rubryce 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w rubryce tej należy również wykazać otrzymaną kwotę dotacji. Działając na podstawie art. 14 a, wymienionej na wstępie ustawy Ordynacja podatkowa Organ podatkowy informuje: Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zmianami) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli: - pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz - podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zatem zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną dwie przesłanki: - środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, oranizacji międzyrządowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...); dotyczy to także sytuacji, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, - prace wykonywane przez podatnika służą realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy. Z przepisu tego wynika, iż dochody na podstawie zawartej umowy z podmiotem, który ( pierwszy) otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, spełniają przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 do powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołane wyżej zwolnienie nie dotyczy środków pochodzących z funduszy strukturalnych. Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacane w ramach wsparcia kadrowego m.in. dla beneficjentów końcowych, pochodzą z funduszy strukturalnych i stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Przepis art. 21 ust. 1 pkt. 46 w/w ustawy o pdof nie może mieć zatem zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były środki własne. Z tych względów przychody otrzymywane przez osoby realizujące w/w projekt, finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, w związku z czym poniesione wydatki na realizacje projektu, zgodnie z art. 22 ust. 1 updof. - w myśl którego kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23, stanowią koszty uzyskania przychodu z działalności gospodarczej, a otrzymana refundacja stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podarku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym dnia 31.05.2006 r. (wpływ do tut. organu 05.06.2005r.). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.