Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-359/12/WN
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-359/12/WN
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
odliczenie podatku od towarów i usług
podstawa opodatkowania
stawki podatku
szkolenie
środki publiczne


Istota interpretacji
- opodatkowania otrzymanego dofinansowania na usługi doradcze,
- sposób rozliczania z beneficjentem ostatecznym oraz
- prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących realizowanego projektu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012r. (data wpływu 22 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania otrzymanego dofinansowania na usługi doradcze,
  • sposobu rozliczania z beneficjentem ostatecznym oraz
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących realizowanego projektu
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2012r. (data wpływu 22 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na usługi doradcze, sposobu rozliczania z beneficjentem ostatecznym oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) realizuje (na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy) projekt doradczy bez wkładu własnego „Nowoczesna firma …” polegający na świadczeniu usług doradczych w dziedzinie finansów i controllingu prawa, ekonomii, rachunkowości i zarządzania oraz przez wykwalifikowanych konsultantów Wnioskodawcy na rzecz przedsiębiorców mających status MŚP. Uczestniczące MŚP są beneficjentami ostatecznymi pomocy opartej o zasadę de minimis w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu realizowanego przez Spółkę dofinansowane jest 100% kosztów kwalifikowanych projektu, do których zaliczają się głównie: koszty osobowe konsultantów świadczących usługi doradcze, koszty osobowe personelu zarządzającego, koszty marketingu i reklamy, koszty zakupu sprzętu komputerowego. Beneficjent ostateczny (przedsiębiorca MŚP korzystający z dofinansowania) nie wnosi żadnego wkładu własnego. Po wykonaniu usługi doradczej Wnioskodawca wystawia beneficjentowi ostatecznemu tylko zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis, nie wystawia żadnej faktury VAT.

Dodatkowo w piśmie z dnia 19 czerwca 2012r. Wnioskodawca oświadczył, iż jest czynnym podatnikiem VAT, w zakresie swojej działalności wykonuje usługi doradcze z zakresu prawa, finansów, rachunkowości, IT. Świadczone dotychczas usługi w całości są opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana kwota dofinansowania na usługi doradcze w ramach projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Czy Wnioskodawca poprawnie rozlicza się z beneficjentem ostatecznym nie wystawiając żadnej faktury VAT za wykonane usługi...
  3. Czy VAT naliczony zawarty w fakturach dotyczących wyżej wymienionego projektu będzie podlegał odliczeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki kwota dofinansowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: ustawą o VAT) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie zaś do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

W niniejszym przypadku środki z dotacji przeznaczone są wyłącznie na sfinansowanie kosztów Spółki poniesionych w związku z realizacją projektu. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż nie ma kwoty należnej. Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę, tylko zwrot poniesionych kosztów w postaci dotacji.

Zatem, skoro dotacja ta nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt l ustawy o VAT.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro przyznana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, nie istnieje obowiązek wystawienia faktury VAT na objęte nią usługi. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należą podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi, a jedynie zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu w formie dotacji. Realizując projekt będący przedmiotem dofinansowania Spółka nie świadczy odpłatnie usług, a zatem nie ma obowiązku wystawiania faktury VAT.

Ad. 3.

Zdaniem Spółki, ma ona prawo do odliczenia VAT od wszystkich zakupów, gdyż zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną jaką Spółka generalnie świadczy dla klientów. Usługi świadczone przez Spółkę nie są zwolnione od podatku VAT.

Na podstawie art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny.

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2010r. (znak: IPPP3-443-1111/09-4/JF), z przepisów ustawy o VAT wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni zachodzi wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe, lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego zapewnia neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku. W szczególności pokrycie wydatków na nabycie towarów i usług dotacjami nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia (tak: A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, LEX 2012).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe:

  • w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na usługi doradcze,
  • w zakresie sposobu rozliczania z beneficjentem ostatecznym oraz
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących realizowanego projektu.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Z przestawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje (na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy) projekt doradczy bez wkładu własnego „Nowoczesna firma …” polegający na świadczeniu usług doradczych w dziedzinie finansów i controllingu prawa, ekonomii, rachunkowości i zarządzania oraz przez wykwalifikowanych konsultantów Wnioskodawcy na rzecz przedsiębiorców mających status MŚP. Uczestniczące MŚP są beneficjentami ostatecznymi pomocy opartej o zasadę de minimis w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu realizowanego przez Spółkę dofinansowane jest 100% kosztów kwalifikowanych projektu, do których zaliczają się głównie: koszty osobowe konsultantów świadczących usługi doradcze, koszty osobowe personelu zarządzającego, koszty marketingu i reklamy, koszty zakupu sprzętu komputerowego. Beneficjent ostateczny (przedsiębiorca MŚP korzystający z dofinansowania) nie wnosi żadnego wkładu własnego. Po wykonaniu usługi doradczej Wnioskodawca wystawia beneficjentowi ostatecznemu tylko zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis, nie wystawia żadnej faktury VAT. Wnioskodawca oświadczył, iż jest czynnym podatnikiem VAT, w zakresie swojej działalności wykonuje usługi doradcze z zakresu prawa, finansów, rachunkowości. Świadczone dotychczas usługi w całości są opodatkowane podatkiem VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. „Nowoczesna firma …” pokrywające 100% kosztów kwalifikowanych projektu. Dofinansowanie pokrywa 100% kosztów kwalifikowanych projektu do których zaliczają się koszty osobowe konsultantów świadczących usługi doradcze, koszty osobowe personelu zarządzającego, koszty marketingu i reklamy, koszty zakupu sprzętu komputerowego.

We wniosku Wnioskodawca wyraźnie wskazał, iż dotacja pozyskana na projekt obejmuje koszty kwalifikowane projektu. W związku z tym pozyskana dotacja nie jest przeznaczona jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizacji projektu. Dotacja ta ma charakter zakupowy, a nie jest dotacją mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

W konsekwencji, należy uznać, iż o ile w związku z realizacją projektu w części dofinansowania otrzymana dotacja faktycznie będzie stanowiła jedynie zwrot ponoszonych kosztów związanych z realizacją projektu i nie będzie miała wpływu na świadczone usługi, dotacja ta nie będzie stanowiła obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Tym samym, nie ma powodu wystawiania faktury VAT. Faktury VAT dokumentują bowiem zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego takie czynności w przedmiotowej sprawie nie miały miejsca, bowiem beneficjent ostateczny nie dokonuje wpłaty wkładu własnego, gdyż projekt jest w 100% finansowany z dotacji.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 uznaje się za prawidłowe.

Kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje przepis art. 86 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć towarów i usług, muszą one być te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W art. 88 ustawy o VAT zostały wymienione wyłączenia dotyczące prawa do odliczenia. W przedmiotowej sprawie, aby ustalić prawo do odliczenia, należy rozstrzygnąć, czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjenta ostatecznego nieodpłatnie, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. W przypadku gdy celem nieodpłatnego świadczenia jest przede wszystkim udzielenie danemu podmiotowi korzyści w postaci bezpłatnego wsparcia prawnego, usługi takie podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przestawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach projektu realizowanego przez Spółkę dofinansowane jest 100% kosztów kwalifikowanych projektu. Po wykonaniu usługi doradczej Wnioskodawca wystawia beneficjentowi ostatecznemu tylko zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis, nie wystawia żadnej faktury VAT. Ostateczny beneficjent nie dokonuje wpłaty żadnego wkładu własnego w związku z nabywanymi od Wnioskodawcy usługami.

Przenosząc przedstawiony stan faktyczny na grunt przepisów ustawy od towarów i usług należy wskazać, że art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem celem nieodpłatnego świadczenia jest udzielenie przez Wnioskodawcę ostatecznemu beneficjentowi porady w zakresie doradztwa prawnego z zakresu prawa, finansów i rachunkowości. Tym samym czynności wykonywane, co prawda nieodpłatnie, należy uznać za czynności podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stawką podstawową 23%.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT, w zakresie swojej działalności wykonuje usługi doradcze z zakresu prawa, finansów, rachunkowości. Usługi wykonywane w ramach projektu są również usługami doradczymi. Świadczone usługi są opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją świadczonych usług doradczych, bowiem świadczone usługi doradcze są opodatkowane podatkiem VAT. Zatem nabyte towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych, w zakresie w jakim będą one służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia, a w szczególności, gdyby otrzymana dotacja miała wpływ na cenę świadczonych w ramach projektu usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj