Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze
IV/443/46-1/I/05/ZD
z 11 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IV/443/46-1/I/05/ZD
Data
2005.07.11
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Zielonej Górze
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja
Słowa kluczowe
faktura VAT
podatek od towarów i usług
podpis
Pytanie podatnika
Czy faktury nie posiadające podpisu odbiorcy na fakturze spełniają wymogi formalne określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 109, poz. 1245) i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowy (Dz. U. Nr 27, poz. 268).
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze w nawiązaniu do wniosku z dnia 01.04.2005r. (data wpływu do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze 12.04.2005r.) dot. udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług odnośnie wymogów jakie powinny spełniać wystawione faktur VAT w części dotyczącej podpisu odbiorcy na fakturze, stwierdza, iż zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko , że w/w dokumenty są wadliwe i nie spełniają wymogów formalnych, jakie winny spełniać faktury VAT, określonych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.) i Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), gdyż nie posiadają podpisu odbiorcy na fakturze jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Dnia 12.04.2005r. wpłynął do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze wniosek o wydanie interpretacji podatkowej dotyczącej wymogów jakie powinny spełniać wystawione faktur VAT. W/w wniosek został przekazany dnia 29.04.2005r. do tut. Urzędu Skarbowego według właściwości miejscowej do załatwienia w/w wniosku, bez wymienionych w tym wniosku załączników. Z przedstawionego w w/w wniosku stanu faktycznego wynika, iż w okresie od 02.07.1999r. podatnik prowadził działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Przedmiotem działalności była sprzedaż hurtowa wyrobów papierowych. Dnia 05.07.1999r. Strona zawarła umowę dzierżawy na pomieszczenia biurowe i magazynowe z firmą, której uwierzytelnioną kserokopię przedłożyła w dniu 30.06.2005r. Wg w/w umowy przedmiotem dzierżawy były pomieszczenia znajdujące się w miejscowości o powierzchni użytkowej 250 m2 ( §1 umowy). W § 2 tej umowy Dzierżawca zobowiązał się do płacenia wydzierżawiającemu czynszu najmu za pomieszczenia wg stawki umownej w wysokości 3.50 zł netto + 22% VAT płatne w ciągu 14 dni od daty otrzymania faktury. W § 3 umowy podano, iż umowę zawiera się na czas nieokreślony od dnia 06.07.1999r. Strona podaje, iż ani w umowie, ani na odrębnym dokumencie nie udzielała tej firmie upoważnień do wystawiania faktur bez podpisu osoby upoważnionej do odbioru. W uzupełnieniu w/w zapytania dnia 30.06.2005r. Strona przedłożyła uwierzytelnioną kserokopię: W świetle opisanego stanu faktycznego Strona prosi o informację czy te dwa dokumenty opisane powyżej spełniały wymogi stawiane przez ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) dotyczące terminów wystawiania faktur oraz wymogi stawiane przez Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.) i Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) dotyczące warunków, jakie winny spełniać faktury VAT. Jednocześnie Strona wyraża opinie, iż jej zdaniem w/w dokumenty są wadliwe i nie spełniają wymogów formalnych określonych n/w przepisach tj. Tut. Organ podatkowy mając na uwadze powyższe zważył co następuje: W art. 32 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) ustawodawca zawarł materialno-prawne wymogi dotyczące informacji jakie winny zawierać faktury VAT. W przepisie tym mowa jest, że Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, obwiązani są wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności sprzedaż towarów, jej datę, cenę jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Informacje jakie powinna zawierać faktura VAT wskazane w w/w art. 32 są warunkiem koniecznym dla zachowania przez podatnika uprawnień wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług przyjmującego bądź wystawiającego fakturę. Ponadto Ustawodawca w delegacji ustawowej zawartej w art. 32 ust. 5 cyt. ustawy o VAT upoważnił Ministra Finansów do wydania rozporządzenia wykonawczego do określenia między innymi zasad wystawiania faktur i danych, które winny zawierać. Minister Finansów korzystając z w/w upoważnienia określił w drodze rozporządzenia dane jakie powinna zawierać c faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży. W myśl § 37 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.) obowiązującego w dniu wystawienia faktury z dnia 20.12.2001r. oraz § 35 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) obowiązującego w dniu wystawienia faktury z dnia 02.12.2002r, określono, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej: 1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, W myśl ust. 8 cyt. § 37 cyt. Rozporządzenia M F z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT i ust. 8 § 35 ust. 1 Rozporządzenia M F z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT faktura nie musi zawierać danych dotyczących nabywcy, o których mowa w ust. 1 pkt 13, jeżeli nabywca złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, w którym upoważni go do wystawiania faktur bez podpisu osoby uprawnionej do otrzymania faktury. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez stronę wynika, iż w w/w umowie dzierżawy na pomieszczenia biurowe i magazynowe z firmą XXX, ani na odrębnym dokumencie Strona nie udzielała tej firmie upoważnień do wystawiania faktur bez podpisu osoby upoważnionej do odbioru. Wymóg zamieszczania podpisu na fakturze wynikający z przepisu § 37 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia M F z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT i § 35 ust. 1 pkt. 13 Rozporządzenia M F z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT był spowodowany tym, że do 31 grudnia 1999r. istniał podział na podmioty upoważnione do odbierania faktur i takie, które takiego uprawnienia nie mając, otrzymywały rachunki uproszczone. W takiej sytuacji odbiorca składając swój podpis na fakturze deklarował, że jest podmiotem uprawnionym do otrzymania tej faktury. W przypadku braku takiego obowiązku, na podmiocie wystawiającym fakturę ciążyłby obowiązek sprawdzenia, czy odbiorca, ma prawo do otrzymania faktury. Tak więc składając podpis na fakturze odbiorca uwalniał od odpowiedzialności dostawcę gdyby okazało się, że odbiorca nie był podmiotem uprawnionym do jej otrzymania i wykorzystał ją niezgodnie z prawem do obniżenia swojego podatku należnego. W przedmiotowym przypadku faktury stwierdzające dokonanie sprzedaży zostały, jak podaje strona , przesłane stronie bez czytelnych podpisów osób uprawnionych do otrzymania faktur lub podpisów oraz imion i nazwisk tych osób, mimo iż strona nie złożyła sprzedawcy pisemnego oświadczenia, w którym upoważniałaby go do wystawiania faktur bez podpisu osoby uprawnionej do otrzymania faktury co wskazuje, iż w/w faktury nie spełniają wymogów cyt. Rozporządzenia M F z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT i Rozporządzenia M F z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT. Jednak w przedmiotowym przypadku brak tych podpisów mógłby jedynie rodzić jakąkolwiek odpowiedzialność sprzedawcy w przypadku gdyby nabywca, tj. Strona nie była podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonałaby odliczenia od podatku należnego VAT podatku naliczonego w tych fakturach. Określona w art. 32 ust 5 cyt. ustawy o VAT delegacja umożliwiła wprowadzenie przepisów ułatwiających dokonywanie kontroli faktur poprzez rozszerzenie treści przepisu art. 32 ust.1 cyt. ustawy o VAT mających znaczenie pomocnicze dla ustalenia zakresu praw i obowiązków podatnika w zakresie podatku od towarów i usług. Brak podpisu na fakturze zaliczany jest do błędów formalnych, a nie merytorycznych, które mogą powodować skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, oraz prowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku naliczonego w szczególności do jego zawyżenia. Nie wywierają natomiast w/w skutków materialnych braki faktury, w zakresie w jakim dotyczą innych wymogów niż określone w art. 32 cyt. ustawy o VAT, które odnoszą się jedynie do strony formalnej faktury, gdyż w tym przypadku stanowią jedynie błędy formalne stanowiące niedostatek techniczny tych faktur Brak podpisu nie wpływa na prawidłowość wystawionej faktury. Powyższe potwierdza pismo Podsekretarza stanu Ministerstwa Finansów skierowane 12 grudnia 1994r. do Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej wyjaśniające niektóre kwestie związane z fakturami. Wg w/w pisma za wadliwości faktur mniejszej wagi należy uznać: 1. brak na fakturze imienia i nazwiska podatnika (sprzedawcy lub kupującego) będącego osobą fizyczną, jeśli została podana nazwa zgłoszonej do ewidencji firmy prowadzonej przez tę osobę, która również podana została w zgłoszeniu rejestracyjnym, W przedmiotowym przypadku jest to brak podpisu odbiorcy, który nie powoduje skutku materialnego w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, oraz nie prowadzi do niewłaściwego określenia wysokości podatku naliczonego. Z powyższego wynika, iż o prawidłowości faktur VAT wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują w/w wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur VAT wyłącznie z powodu wspomnianych braków mających charakter wadliwości mniejszej wagi. To, iż omówione nieprawidłowości i braki faktur stanowią wadliwość mniejszej wagi potwierdza również fakt, iż rozporządzeniem M.F. z dnia 21.12.1995r. w sprawie wykonania przepisów (Dz. U. Nr 154, poz. 797 ze zm.) ustawodawca wprowadził instytucję noty korygującej, którą należy stosować od 01.02.1996r. właśnie w przypadku wadliwości faktur mniejszej wagi. Zatem w przypadku gdy Strona będąc podatnikiem podatku od towarów i usług chciałaby sprostować lub uzupełnić braki formalne na w/w fakturach winna wystawić zgodnie z § 45 ust. 1 cyt. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i z § 43 ust. 1 cyt. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym NOTĘ KORYGUJĄCĄ , którą zgodnie z w/w przepisami nabywca może wystawić w przypadku pomyłek dotyczących jakiekolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach od 1 do 12 faktur określonych w § 37 ust. 1 cyt. Rozporządzenia M F z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT i § 35 ust. 1 cyt. Rozporządzenia M F z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, co oznacza iż w przypadku nieprawidłowości występujących w zakresie podpisu odbiorcy o którym mowa w ust. 13 w/w paragrafów skorygowanie danych poprzez wystawienie noty korygującej również ma zastosowanie. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż: Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.