Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD3/415-65/05
z 26 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD3/415-65/05
Data
2006.01.26
Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dojazdy
opodatkowanie
przychód
zwrot kosztów
Pytanie podatnika
- dotyczy opodatkowania zwrotu kosztów dojazdu do pracy osobie zatrudnionej na podstawie umowy zlecenie
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Płatnika - Pani (...) zam. w (...) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania zwrotu kosztów dojazdu do pracy osobie zatrudnionej na podstawie umowy zlecenie - postanawia uznać stanowisko strony za nieprawidłowe. Pismem z dnia 25.11.2005 r. (data wpływu do Organu podatkowego 30.11.2005r.) Pani (...) zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z wnioskiem o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii opodatkowania zwracanych zleceniobiorcy kosztów dojazdu. Zgodnie z treścią art 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pani (...) zawarła umowę zlecenie z osobą nie będącą pracownikiem. W umowie tej zobowiązała się do wypłaty zleceniobiorcy wynagrodzenia brutto oraz zwrotu kosztów dojazdu do pracy. Zdaniem Strony zwrot zleceniobiorcy poniesionych przez niego kosztów dojazdu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje: Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) za przychód z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Natomiast zgodnie z art. 11 ust 1 w/w ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W związku z tym, że przychód w formie zwracanych zleceniobiorcy kosztów dojazdu nie mieści się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 w/w ustawy, świadczenie to podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją zakwalifikowania przedmiotowego świadczenia do przychodu jest możliwość stosowania kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy pdof w wysokości 20% uzyskanego przychodu (z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe). Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stanowisko strony w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu kosztów dojazdu postanawia uznać za nieprawidłowe. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli podatkowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Zgodnie z art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 1 i § 2. Zgodnie z przepisami art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające te żądanie. Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z w/w przepisu organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia. W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w wysokości 5 zł. od wniosku oraz po 0,50 zł. od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.