Interpretacja Urzędu Skarbowego w Opatowie
PP/443-5/05
z 9 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-5/05
Data
2005.05.09



Autor
Urząd Skarbowy w Opatowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
brak prawa do odliczenia
fundusz unijny
gmina
inwestycje
jednostka samorządu terytorialnego
obniżenie podatku należnego
podatnik zwolniony
program pomocowy (SAPARD)
przekazanie nieodpłatne
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
roboty budowlane
środki pomocowe
zadania inwestycyjne
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Czy jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu robót budowlanych i modernizacyjnych dotyczących realizacji zadań inwestycyjnych, współfinansowanych ze środków Programu SAPARD ?


Wnioskiem z dnia 27.04.2005 r. Burmistrz Miasta i Gminy w X zwrócił się o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, a mianowicie czy Gmina X będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu robót budowlanych i modernizacyjnych, dotyczących realizacji zadań inwestycyjnych, współfinansowanych ze środków programu SAPARD.

Gmina X ubiega się o pozyskanie w/w środków na realizację inwestycji pod nazwą "modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w X". Umowa określająca tryb i warunki udzielenia pomocy finansowej pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a Gminą X została zawarta w dniu 15.08.2004 r. Natomiast umowa na wykonanie robót budowlanych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach programu SAPARD pomiędzy Gminą X, a wykonawcą zawarta została w dniu 14.08.2004 r. Zgodnie z umową termin rozpoczęcia robót budowlanych miał nastąpić w dniu 01.09.2004 r. a termin zakończenia prac budowlanych i wykonania przedmiotu umowy nastąpi w dniu 31.10.2005 r. W uzupełnieniu wniosku, pismem z dnia 09.05.2005 r. gmina wyjaśnia, że wniosek w sprawie interpretacji przepisów dotyczy robót wykonanych w oczyszczalni ścieków do dnia 31.12.2004 r.
Zdaniem wnioskodawcy, gmina nie będzie mogła odzyskać naliczonego podatku VAT. Po zakończeniu budowy inwestycja zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w X, a gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opatowie informuje, że możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podatników podatku od towarów i usług wynika z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Ponadto w myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opatowie stwierdza, że dokonanie rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług powoduje powstanie dla podatnika określonych uprawnień. Tylko podatnik zarejestrowany, ma prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Jednakże podstawową przesłanką dla skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wymóg związku dokonywanych zakupów z dokonywaniem czynności opodatkowanych.

Z uwagi na fakt, że Gmina X w momencie dokonywania zakupu usług budowlanych związanych z realizacją w/w inwestycji nie była zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz prowadzone przez gminę inwestycje nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy VAT.
Nie jest możliwe również odzyskanie podatku naliczonego na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), ponieważ umowa pomiędzy ARiMR a Gminą zawarta została w dniu 15.08.2004 r.
Zgodnie z § 27 a w/w rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Wobec powyższego tutejszy organ potwierdza stanowisko podatnika, że od nabycia usług budowlanych i modernizacyjnych w okresie do dnia 31.12.2004 r., związanych z realizacją w/w inwestycji Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego wynika, że Gmina X, jako jednostka samorządu terytorialnego zwolniona jest z podatku dochodowego od osób prawnych i nie ma możliwości odzyskania (w całości lub w części) nierozliczonego podatku od towarów i usług poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiadającej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj