Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zawierciu
PP III/4409/443/13/IK/05
z 17 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP III/4409/443/13/IK/05
Data
2005.03.17



Autor
Urząd Skarbowy w Zawierciu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
koszt
program pomocowy (SAPARD)


Pytanie podatnika
czy można zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowanych zadania dot.dostosowania budynku do celów agroturystycznych, realizowanego w ramach programu SAPARD.


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zawierciu z dnia ................Nr ....................... stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania dostosowania budynku do celów agroturystycznych, realizowanego w ramach programu SAPARD do kosztów kwalifikowanych oraz stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia ................ jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia ............. Pani ................ zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zawierciu o wydanie pisemnej interpretacji potwierdzającej fakt, iż podatek VAT zapłacony w fakturach zakupu związanych z zadaniem dostosowania budynku do celów agroturystycznych, realizowanego w ramach programu SAPARD, nie podlega odliczeniu i zwrotowi z Urzędu Skarbowego.

Postanowieniem z dnia ................. Nr ....................... Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu uznał za prawidłowe stanowisko strony w przedmiotowej sprawie.

Dyrektor Izby Skarbowej postanowieniem z dnia .................. nr ..................... stwierdził, iż w.w. rozstrzygnięcie organu I instancji pozostaje w oczywistej sprzeczności z przepisami prawa i wszczął z urzędu postępowanie w sprawie uchylenia postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Po rozpoznaniu sprawy Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza co następuje:

Zgodnie z §1 ust.2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 maja 2002r w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań oraz sposobów realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji I Modernizacji Rolnictwa w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej (Dz. U. nr 102, poz.928), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach realizacji programu SAPARD może udzielać pomocy finansowej na określone w tym programie działania. Zgodnie z ust.3 Agencja udziela pomocy finansowej , o której mowa w ust.2 , w formie refundacji części lub całości kosztów , które mogą być objęte pomocą finansową w ramach programu SAPARD , zwanych dalej „kosztami kwalifikowanymi”(...).Stosownie do zapisu ust.4 §1 tegoż rozporządzenia refundacja całości lub części kosztów , o których mowa w ust.3 obejmuje koszty ponoszone na materiały , towary i usługi pochodzące z państw wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Zgodnie z ust.4a nie podlegają refundacji koszty: 1/zakupu materiałów lub towarów używanych , w szczególności maszyn i urządzeń, 2/ogólne danego przedsiębiorstwa , w tym koszty: honorariów architektów , inżynierów i konsultantów , opłaty związane z dokonywaniem czynności prawnych , koszty studiów wykonalności, przygotowania lub realizacji przedsięwzięć , nabycia patentów oraz licencji dotyczących bezpośrednio danego przedsięwzięcia , które przekraczają 12% pozostałych kosztów kwalifikowanych , przez które rozumie się całkowite koszty kwalifikowane pomniejszone o koszty ogólne, 3/podatku od towarów i usług , jeżeli jest odliczany lub zwracany na zasadach określonych w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.

Zgodnie z zasadą nr 7 załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1685/2000 (Dz. U. L 193) w sprawie szczegółowych zasad wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art.87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi przy zastosowaniu jakichkolwiek środków nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady.

W świetle powyższego podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD w przypadkach beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania VAT-u w jakikolwiek inny sposób.

W przedmiotowej sprawie strona pisze, iż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie stwierdza, iż umowę o pomoc finansową jako beneficjent Programu SAPARD podpisała 27.04.2004r.

Zgodnie z postanowieniem §27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz.970 ze zm.) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Okoliczność, iż strona oświadcza w złożonym wniosku, iż nie skorzysta ze zwrotu przewidzianego w §27a cyt. rozporządzenia nie przesądza o tym, że zwrot ten jej nie przysługuje, a tym samym że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie można zaliczyć podatku VAT do kosztów kwalifikowanych zadania dostosowania budynku do celów agroturystycznych, realizowanego w ramach Programu SAPARD.

W związku z powyższym rozstrzygnięcie organu I instancji zapadłe w przedmiotowej sprawie pozostaje w oczywistej sprzeczności z przepisami prawa.

Zatem organ odwoławczy zmienia z urzędu wadliwe postanowienie I instancji , stwierdzając iż stanowisko strony przedstawione we wniosku strony z dnia ........................ jest nieprawidłowe.

Na mocy art. 143 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, niniejsza decyzja wydana została z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Od decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach – Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku- Białej, ul. Traugutta 2a), w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj