Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-594/12-3/AS
z 10 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-594/12-3/AS
Data
2012.10.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy


Słowa kluczowe
aktywa
certyfikat inwestycyjny
certyfikat rezydencji
likwidacja
płatnik
podatek dochodowy
przekształcanie
spółka kapitałowa
spółka komandytowo-akcyjna
uczestnicy
udział w zyskach osób prawnych
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
wypłata
Zamknięty Fundusz Inwestycyjny
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że na skutek przekształcenia Wnioskodawcy ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S.K.A. nie powstanie w Spółce przychód podlegający opodatkowaniu?4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że po przekształceniu Spółki w S.K.A., nie będzie ona zobowiązana, jako płatnik, pobrać i wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku z tytułu dochodu Funduszu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w związku z wystąpieniem w Spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia?5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w związku przychodami uzyskiwanymi przez Fundusz z udziału w Spółce (po przekształceniu Wnioskodawcy w S.K.A.), Spółka nie będzie zobowiązana, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Fundusz na rachunek właściwego urzędu skarbowego?



Wniosek ORD-IN 983 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.07.2012 r. (data wpływu 16.07.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 03.10.2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • braku powstania u Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu na skutek przekształcenia Wnioskodawcy ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S.K.A. (pytanie Nr 2) - jest prawidłowe,
  • określenia obowiązków Spółki jako płatnika po przekształceniu Wnioskodawcy w S.K.A. z tytułu dochodu Funduszu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w związku z wystąpieniem w Spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia (pytanie Nr 4) - jest prawidłowe,
  • określenia obowiązków Spółki jako płatnika w związku z przychodami uzyskiwanymi przez Fundusz z udziału w Spółce po przekształceniu Wnioskodawcy w S.K.A. (pytanie Nr 5) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowoprawnych planowanej restrukturyzacji.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca - ”XXX” sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) wskazał, że:

  1. XYZ GmbH (dalej: „Spółka XYZ” lub „Spółka Austriacka”):
    1. jest spółką utworzoną według prawa austriackiego, określaną jako „Gesellschaft mit beschränkter Haftung”,
    2. posiada siedzibę na terytorium Austrii,
    3. jest rezydentem podatkowym Austrii w rozumieniu umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 roku (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921; dalej „UPO”),
    4. nigdy nie był rezydentem podatkowym Polski w rozumieniu UPO,
    5. nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu art. 5 UPO,
    6. jest 100% udziałowcem w spółce ”XXX” sp. z o.o. (dalej: „XXX”, „Spółka” lub „Wnioskodawca”).

  2. Wnioskodawca:
    1. jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością utworzoną według prawa polskiego,
    2. posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    3. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, który podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
    4. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,
    5. nie jest spółką nieruchomościową, tj. jej majątek nie składa się głównie, bezpośrednio lub pośrednio, z majątku nieruchomego położonego w Polsce lub z praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego.

  3. XXX Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (dalej: „Fundusz”):
    1. jest zamkniętym funduszem inwestycyjnym mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2. działa na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r., Nr 146, poz. 1546 ze zm.; dalej: „UFI”).

  4. Planowana jest następująca restrukturyzacja:
    1. certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Fundusz zostaną wydane Spółce Austriackiej w zamian za wpłaty: (i) gotówkowe i (ii) w postaci wniesienia do Funduszu udziałów w Spółce,
    2. polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Komplementariusz) nabędzie dwa udziały w Spółce,
    3. następnie Spółka zostanie przekształcona w spółkę komandytowo-akcyjną (S.K.A.) w trybie art. 551 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.; KSH), przy czym na dzień przekształcenia w Spółce mogą występować niepodzielone zyski w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 UPDOP.

  5. W konsekwencji powyższej restrukturyzacji:
    1. Fundusz zostanie akcjonariuszem Spółki, a Komplementariusz zostanie komplementariuszem i akcjonariuszem Spółki,
    2. do Spółki nie przystąpi żaden nowy podmiot,
    3. nie dojdzie do zwiększenia majątku Spółki - w szczególności:
      1. w związku z przekształceniami nie będą wnoszone żadne nowe wkłady (tym samym Spółka przekształcona w S.K.A. nie otrzyma żadnego dodatkowego majątku w wyniku przekształcenia w porównaniu do majątku tej spółki przed przekształceniem),
      2. kapitał zakładowy Spółki przekształconej w S.K.A. nie będzie wyższy od kapitału zakładowego tej spółki istniejącego na dzień poprzedzający dzień przekształcenia,
    4. po przekształceniu Spółka będzie nadal miała siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

  6. Po dokonaniu restrukturyzacji:
    1. Fundusz oraz Komplementariusz mogą uzyskiwać przychody z udziału w Spółce (przekształconej w S.K.A.),
    2. posiadacze certyfikatów inwestycyjnych mogą otrzymywać wypłaty z Funduszu na skutek:
      1. wykupienia przez Fundusz certyfikatów na podstawie art. 139 UFI,
      2. wypłat przez Fundusz dochodu na podstawie brzmienia statutu Funduszu w związku art. 18 ust. 2 pkt 13 UFI,
      3. wypłaty przychodu ze zbycia lokat funduszu zgodnie z art. 190 UFI na podstawie odpowiednich postanowień statutu Funduszu,
      4. umorzenia certyfikatów w związku z likwidacją Funduszu, zgodnie z art. 249 UFI.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przekształcenie Spółki w S.K.A. nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC)...
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że na skutek przekształcenia Spółki ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S.K.A. nie powstanie w Spółce przychód podlegający opodatkowaniu...
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przekształcenie Spółki ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S.K.A. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że po przekształceniu Spółki w S.K.A., nie będzie ona zobowiązana, jako płatnik, pobrać i wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku z tytułu dochodu Funduszu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w związku z wystąpieniem w Spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia...
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w związku przychodami uzyskiwanymi przez Fundusz z udziału w Spółce (po przekształceniu Spółki w S.K.A.), Spółka nie będzie zobowiązana, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Fundusz na rachunek właściwego urzędu skarbowego...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytania Nr 2 oraz Nr 4-5 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Odpowiedź na pytanie Nr 1 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych została udzielona w odrębnej interpretacji Nr IPPB2/436-337/12-2/AF z dnia 02.10.2012 r.) , natomiast odpowiedź na pytanie Nr 3 w zakresie podatku od towarów i usług została udzielona w interpretacji Nr IPPP2/443-680/12-2/KOM z dnia 13.09.2012 r.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. pytanie Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy na skutek przekształcenia Spółki ze spójki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną (S.K.A.) nie powstanie w Spółce przychód podlegający opodatkowaniu.

  1. Zgodnie z:
    1. art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej: „UORD”), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej lub przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Przepis ten stosuje się odpowiednio m.in. do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej,
    2. art. 7 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „UPDOP”), przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania albo przy ustalaniu straty nie uwzględnia się m.in. strat przedsiębiorców przekształcanych w razie przekształcenia formy prawnej, z wyjątkiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,
    3. art. 10 ust. 1 pkt 8 UPDOP, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w analizowanej sprawie, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia,
    4. art. 16g ust. 9 i 18 UPDOP, w razie przekształcenia formy prawnej dokonywanej na podstawie odrębnych przepisów wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podmiotu przekształcanego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi. Przepis ten ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego,
    5. art. 16h ust. 3 UPDOP, podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony.

  2. Zgodnie z:
    1. art. 552 KSH, spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia),
    2. art. 553 § 3 KSH spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej, a wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

  3. Biorąc pod uwagę, że:
      a) zgodnie z powyższymi przepisami
    1. przekształcenie spółki uznawane jest za zmianę formy prawnej przy zachowaniu jej podmiotowości prawnej,
    2. spółka przekształcona staje się sukcesorem prawnym i podatkowym spółki przekształcanej,
    3. na skutek przekształcenia Spółka nie uzyskuje żadnego przysporzenia,
    4. Spółka ma obowiązek kontynuować zasady amortyzacji przyjęte przed przekształceniem,
    5. przepisy UPDOP nie zawierają szczególnej regulacji dotyczącej opodatkowania spółki przekształcanej (przewidują jedynie opodatkowanie udziałowców lub akcjonariuszy spółki przekształcanej w przypadku wystąpienia zysków niepodzielonych),- przekształcenie Spółki w S.K.A. nie będzie skutkować powstaniem jakiegokolwiek przychodu po stronie Wnioskodawcy.

  4. W konsekwencji, nie ulega wątpliwości, że na skutek przekształcenia Spółki ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną (S.K.A.) nie powstanie w Spółce przychód podlegający opodatkowaniu.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje całkowite potwierdzenie w świetle istniejącej praktyki organów podatkowych. W szczególności w interpretacji Dyrektora IS w Katowicach z 29 czerwca 2010 roku, IBPBI/2/443-532/10/PK, w której potwierdzono, że: „przekształcenie Spółki kapitałowej (Spółki z ograniczoną odpowiedzialności) w Spółkę jawną nie spowoduje powstania przychodu w rozumieniu art. 12-14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), a zatem nie wystąpi też dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych”.

Ad. pytanie Nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, po przekształceniu Spółki w S.K.A. nie będzie ona zobowiązana, jako płatnik, pobrać i wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku z tytułu dochodu Funduszu z udziału w zyskach osób prawnych, w związku z potencjalnym wystąpieniem w Spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia.

  1. Zgodnie z:
    1. art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP, zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów UFI,
    2. art. 10 ust. 1 pkt 8 UPDOP, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w analizowanej sprawie, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia,
    3. art. 22 ust. 1 UPDOP, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu,
    4. art. 26 ust. 6 UPDOP, w przypadku dochodu, o którym mowa m.in. w art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, spółka powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana jako płatnik, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić podatek, o którym mowa w art. 22 ust. 1 UPDOP, na rachunek urzędu skarbowego. Podatnik jest obowiązany przed tym terminem przekazać płatnikowi kwotę tego podatku,
    5. art. 8 UORD, płatnikiem jest m.in. osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

  2. W świetle powołanych powyżej przepisów, co do zasady, w sytuacji przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową (np. w spółkę komandytowo-akcyjną), jeżeli na dzień przekształcenia spółki wystąpią niepodzielone zyski, ich wartość stanowi dochód (przychód) udziałowca (udziałowców) z udziału w zyskach osób prawnych, w związku z którym spółka po przekształceniu jest zobowiązana, jako płatnik, wpłacić kwotę podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

  3. Jednakże w sytuacji objętej niniejszym wnioskiem, skoro:
    1. podatnikiem, na którym mógłby potencjalnie ciążyć obowiązek podatkowy z tytułu wystąpienia w Spółce na dzień przekształcenia niepodzielonych zysków jest Fundusz będący polskim funduszem inwestycyjnym spełniającym przesłanki określone w art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP, a zatem podmiot, który jest podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych (wszystkie przychody osiągane przez Fundusz, który spełnia dyspozycję art. 6 ust. 1 pkt 10, niezależnie od tytułu, z jakiego zostają osiągnięte, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych),
    2. podatnik (Fundusz), będąc podmiotowo zwolnionym, nie jest zobowiązany do uiszczenia przedmiotowego podatku, ani też z tych samych względów nie jest zobowiązany do przekazania kwoty tego podatku Spółce po jej przekształceniu w S.K.A.,
    3. działanie określonego podmiotu w charakterze płatnika nie może być rozpatrywane w oderwaniu od praw i obowiązków podatkowych podatnika, ponieważ byłoby to sprzeczne zarówno z literalnym brzmieniem powołanych powyżej przepisów (zgodnie z którymi płatnik oblicza i pobiera podatek od podatnika), jak i z ratio legis funkcjonowania tej instytucji na gruncie prawa podatkowego, której istotą jest ustalenie w określonych sytuacjach podmiotu odpowiedzialnego za obliczenie, pobór i wpłacenie podatku od podmiotu zobowiązanego do jego uiszczenia (podatnika)- to zdaniem Spółki, po jej przekształceniu w S.K.A. nie będzie ona zobowiązana, jako płatnik, pobrać i wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku z tytułu dochodu Funduszu z udziału w zyskach osób prawnych, w związku z potencjalnym wystąpieniem w Spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje całkowite potwierdzenie w świetle istniejącej praktyki organów podatkowych, w szczególności:

  • w interpretacji indywidualnej z dnia 19 listopada 2009 r. (sygn. IPPB3/423-566/09-2/PD) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stanął na stanowisku, że: Zwolnienie podmiotowe zamieszczone w art. 6 UPDOP ma charakter bezwzględny. Oznacza to, że zwolnienie podmiotowe nie jest uzależnione ani od wielkości przychodów uzyskiwanych przez podmioty zwolnione, ani od źródła uzyskania przychodu. Zwolnienie podmiotowe obejmuje wszystkie rodzaje dochodów podatnika, w tym również dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Mając powyższe na uwadze, wszystkie dochody Funduszu inwestycyjnego, wypełniającego dyspozycję art. 6 ust. 1 pkt 10, w tym również niepodzielone zyski z działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę kapitałową podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 19 listopada 2009 r. (sygn. ITPB3/423-486/09/AM) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdził stanowisko podatnika, że: „po przekształceniu w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną) Spółka nie będzie zobowiązana wpłacić, jako płatnik, podatku z tytułu dochodu (przychodu) Funduszu z udziału w zyskach osób prawnych na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w związku z występowaniem w Spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2009 r. (sygn. ILPB3/423-691/09-2/MM) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stanął na stanowisku, że: „Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku fundusze Inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546). Zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków. Reasumując powyższe, Spółka nie będzie zobowiązana wpłacić, jako płatnik, zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu dochodu (przychodu) funduszu z udziału w zyskach osób prawnych na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w związku z występowaniem w Spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2009 r. (sygn. IPPB3/423-508/09-2/JG) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził stanowisko podatnika, że po przekształceniu w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną) spółka nie będzie zobowiązana wpłacić, jako płatnik, podatku z tytułu dochodu (przychodu) funduszu z udziału w zyskach osób prawnych na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w związku z występowaniem w spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia”.

Ad. pytanie Nr 5)

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku przychodami uzyskiwanymi przez Fundusz z udziału w Spółce (po przekształceniu Spółki w S.K.A.), Spółka nie będzie zobowiązana, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Fundusz na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

  1. Zgodnie z:
    1. art. 1 ust. 2 UPDOP, przepisy ustawy nie mają zastosowania do spółek niemających osobowości prawnej,
    2. art. 5 ust. 1 UPDOP, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału),
    3. art. 5 ust. 2 UPDOP, powyższą zasadę stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku,
    4. art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP, zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów UFI,
    5. art. 10 UPDOP, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w analizowanej sprawie, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji),
    6. art. 22 ust. 1 UPDOP podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu,
    7. art. 26 ust. 1 UPDOP, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 22 ust. 1 UPDOP, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat,
    8. art. 8 UORD, płatnikiem jest m.in. osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

  2. Zgodnie z KSH, spółka komandytowo-akcyjna jako spółka osobowa nie posiada osobowości prawnej (art. 4 § 1pkt 1 oraz art. 125).

  3. Zgodnie z wskazanymi powyżej ogólnymi zasadami opodatkowania spółek osobowych, jasno wynikającymi z przepisów UPDOP:
    1. spółki osobowe nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych,
    2. dochody tych spółek są opodatkowane na poziomie ich wspólników,
    3. w przypadku osób prawnych będących wspólnikami spółek osobowych, wspólnicy partycypują w przychodach i kosztach spółki osobowej proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału).

  4. Ponadto, przychody uzyskiwane przez wspólników (akcjonariuszy) S.K.A. z udziału w tej spółce nie stanowią dochodu (przychodu) z zysków osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 UPDOP. Przyjęcie odmiennego stanowiska pozostawałoby w oczywistej sprzeczności z intencją ustawodawcy, który jednoznacznie określił kategorie dochodów objętych regulacją art. 10 ust. 1 UPDOP. Przychody uzyskiwane przez wspólników (akcjonariuszy) z udziału w tej spółce nie są objęte definicją dochodów z udziału w zyskach prawnych, gdyż spółka komandytowo-akcyjna nie jest osobą prawną.

  5. W rezultacie, do przychodów uzyskiwanych przez wspólników (akcjonariuszy) S.K.A. z udziału w tej spółce nie znajdują zastosowania odpowiednie przepisy UPDOP, które nakładają na podmioty dokonujące wypłat dochodów z udziału w zyskach osób prawnych obowiązek poboru podatku w momencie dokonania tych wypłat. W szczególności nie znajdzie zastosowania art. 26 ust. 1 UPDOP.

  6. Dodatkowo należy wskazać, że nawet w przypadku zajęcia stanowiska odmiennego od zaprezentowanego powyżej (co zdaniem Wnioskodawcy stałoby w oczywistej sprzeczności z zasadami opodatkowania spółek osobowych na gruncie UPDOP), tj. uznania, że przychody uzyskiwane przez wspólników (akcjonariuszy) S.K.A. z udziału w tej spółce stanowią jednak dochody z udziału w zyskach osób prawnych, należy stwierdzić, że bez względu na taką klasyfikację przychody te nie rodziłyby obowiązku pobrania i zapłaty przez Spółkę po przekształceniu w S.K.A. podatku dochodowego. W analizowanej sytuacji podatnikiem, na którym mógłby potencjalnie ciążyć obowiązek podatkowy z tytułu dokonywanych wypłat (obliczanych i pobieranych przez płatnika) byłby bowiem Fundusz - podmiot, który jest podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

  7. Konsekwentnie, skoro w analizowanej sytuacji podatnik (Fundusz) jest podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, nie sposób logicznie przyjąć, by w związku z przychodami uzyskiwanymi przez Fundusz z udziału w Spółce (po przekształceniu Spółki w S.K.A.), Spółka mogła być zobowiązana, jako płatnik, do obliczenia i pobrania od tegoż podatnika podatku, a następnie przekazania go na rachunek właściwego urzędu skarbowego, skoro podatnik (Fundusz) będąc podmiotowo zwolnionym, nie jest zobowiązany do uiszczenia przedmiotowego podatku.

  8. Na zakończenie należy podkreślić, że zajęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby, iż działanie określonego podmiotu w charakterze płatnika rozpatrywane jest w oderwaniu od praw i obowiązków podatkowych podatnika, co byłoby sprzeczne zarówno z literalnym brzmieniem przepisów (zgodnie z którymi płatnik oblicza i pobiera podatek od podatnika), jak i z ratio legis funkcjonowania tej instytucji na gruncie prawa podatkowego, której istotą jest ustalenie w określonych sytuacjach podmiotu odpowiedzialnego za obliczenia, pobór i wpłacenie podatku od podmiotu zobowiązanego do jogo uiszczenia (podatnika).

  9. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że w związku z przychodami uzyskiwanymi przez Fundusz z udziału w Spółce (po przekształceniu Spółki w S.K.A.), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać i wpłacić podatku z tytułu dochodu osiąganego przez Fundusz na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje całkowito potwierdzenie w świetle istniejącej praktyki organów podatkowych, w szczególności:

  • w interpretacji Dyrektora IS w Łodzi z dnia 11 października 2011 roku, znak IPTPB3/423-139/11-2/IR, zgodnie z którą: „wypłata zysku przez spółkę komandytowo-akcyjną na rzecz akcjonariuszy nie będzie stanowić dywidendy ani innego przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co skutkuje brakiem po jej stronie obowiązku pobrania i wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego określonego w art. 26 ust. 1 ustawy”,
  • w interpretacji Dyrektora IS w Warszawie z dnia 12 września 2011 roku, znak IPPB3/423-614/11-2/JG, w której organ podatkowy - odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska podatnika - uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko, zgodnie z którym: „w przypadku wypłaty w przyszłości przez S.K.A. zysku na rzecz jej akcjonariusza nie będzie na niej ciążył obowiązek płatnika wynikający z art. 26 ust. 1 UPDOP. Powyższy przepis nakłada na podmioty dokonujące wypłaty dochodów z udziału w zyskach osób prawnych obowiązek poboru podatku w momencie dokonania tych wpłat, a więc nie obejmuje on swoją hipotezą spółek komandytowo-akcyjnych, których zyski nie stanowią zysków osób prawnych”,
  • w interpretacji Dyrektora IS w Warszawie z dnia 19 października 2011 roku, znak IPPB3/423-569/11-2/DP, w której organ podatkowy - odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska podatnika - uznał za prawidłowe w pełnym zakresie stanowisko, zgodnie z którym: „Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP zwalnia się od podatku dochodowego fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów UFI (ustawy o funduszach inwestycyjnych - przypis Spółki). Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że przysługuje mu prawo do zwolnienia z opodatkowania tak ustalonego dochodu na podstawie zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 UPDOP. Wymienione zwolnienie ma charakter bezwzględny, co oznacza że nie jest ono uzależnione ani od wielkości przychodów uzyskiwanych przez podmioty zwolnione, ani od źródła uzyskania przychodów. Zwolnienie to obejmuje wszystkie rodzaje dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji zwolnieniu z opodatkowania podlegać będą również przypadające na Wnioskodawcę dochody spółek komandytowo-akcyjnych, których akcjonariuszem (bezpośrednio lub pośrednio) będzie Wnioskodawca (nie będą one opodatkowane ani w momencie powstania, ani przy późniejszej wypłacie)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych w zakresie:

  • braku powstania u Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu na skutek przekształcenia Wnioskodawcy ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S.K.A. (pytanie Nr 2) - uznaje się za prawidłowe,
  • określenia obowiązków Spółki jako płatnika po przekształceniu Wnioskodawcy w S.K.A. z tytułu dochodu Funduszu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w związku z wystąpieniem w Spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia (pytanie Nr 4) - uznaje się za prawidłowe,
  • określenia obowiązków Spółki jako płatnika w związku z przychodami uzyskiwanymi przez Fundusz z udziału w Spółce po przekształceniu Wnioskodawcy w S.K.A. (pytanie Nr 5) - uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy poinformować, iż w dniu 3 lipca 2012 r. w Dzienniku Ustaw poz. 125 opublikowane zostało obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 10 maja 2012 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749).

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj