Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-14/12/AD
z 19 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-14/12/AD
Data
2012.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
inwestycje
odliczenia


Istota interpretacji
Opodatkowanie dostaw nieruchomości oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ponoszonymi nakładami.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostaw nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z ponoszonymi nakładami – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostaw nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z ponoszonymi nakładami.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach długofalowego programu inwestycyjnego doprowadziła do powstania na Jej terenie G. Parku Przemysłowego (dalej: GP). GPP to obszar gruntów położony ok. 3 km od miasta G., który został w pełni uzbrojony i przygotowany pod lokalizację nowych inwestycji przemysłowych. W latach 2002-2008 część gruntów GP (ponad 160 ha) zostało zakupionych przez inwestorów m. in. z Danii, Belgii, Holandii, Włoch, Korei i Polski pod budowę zakładów przemysłowych. Działalność na terenie GP prowadzą firmy zajmujące się przetwórstwem rolnym, produkcją żywności, obróbką skór, konfekcjonowaniem i obróbką kamieni dekoracyjnych, produkcją przędzy dywanowej, tapet, artykułów higienicznych, produkcją naczep i przyczep, kadłubów do jachtów, montażem sprzętu komputerowego oraz łopat dla siłowni wiatrowych. Pozostały obszar GP jest w dalszym ciągu dostępny do nabycia, stanowiąc ofertę Gminy dla potencjalnych inwestorów zainteresowanych lokowaniem swojego zakładu na Jej terenie. GPP posiada systematycznie rozbudowywaną sieć dróg wewnętrznych przeznaczonych dla ciężkiego transportu kołowego. Ponadto na terenie GP funkcjonuje Specjalna Strefa Ekonomiczna będąca podstrefą K-S SSE. Powstanie GP i jej funkcjonowanie wiąże się z ponoszeniem przez Gminę różnego rodzaju kosztów, których celem było i jest przystosowanie terenów GP na potrzeby potencjalnych inwestycji, jak również zachęcenie inwestorów do nabywania gruntów na terenie GP pod budowę zakładów produkcyjnych. Jednym z wydatków ponoszonych w celu utworzenia lub też powiększenia obszaru GP było nabywanie gruntów, które miały stanowić obszar GP. Jako przykład takiej transakcji Gmina wskazała nabycie w 2010 r. niezabudowanych nieruchomości od Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo w miejscowości K., w celu powiększenia obszaru GP. Mimo, iż nieruchomości te figurowały w ewidencji gruntów, jako grunty leśne, to z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynikało, iż są one przeznaczone na powiększenie GP, tj. są przeznaczone pod realizację inwestycji związanych z przemysłem (a zatem są przeznaczone pod zabudowę). Sprzedaż przedmiotowych gruntów została opodatkowana podatkiem od towarów i usług i udokumentowana fakturą z dnia 29 października 2010 r., na której wykazano należną kwotę podatku obliczoną przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku.

Innym rodzajem wydatków poniesionych przez Gminę, w związku z utworzeniem GP, były wydatki na podstawie umowy z dnia 29 grudnia 2004 r. zawartej z Miastem K. nad rzeką O. i umowy z dnia 4 lipca 2005 r. zawartej ze Specjalną Strefą Ekonomiczną pn. „S.” S.A. Według stanu prawnego na dzień zawarcia umów dzierżawy, wynikającego z art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600), Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, w drodze rozporządzenia, mogła znieść strefę, zmienić jej obszar lub połączyć strefy, biorąc pod uwagę, że łączny obszar wszystkich stref nie może przekroczyć dotychczas ustalonego łącznego obszaru stref. Podejmując działania w kierunku utworzenia w GP specjalnej strefy ekonomicznej, zważywszy, że łączny obszar stref nie mógł być zwiększony, po przeanalizowaniu prawnych możliwości działań stwierdzono, że ścieżką dającą największe prawdopodobieństwo realizacji wytyczonego celu jest „przeniesienie” uprawnień wynikających z faktu użytkowania gruntu zaliczonego do istniejącej już strefy, na grunty będące własnością Gminy. Warunkiem ubiegania się o stworzenie na terenie GP strefy ekonomicznej było zatem „pozyskanie” gruntów w już istniejącej strefie. Zawarcie umów dzierżawy, na podstawie których Gmina stała się dzierżawcą gruntów w K-S SSE, których właścicielem było Miasto K. nad rzeką O., a następnie w S. Specjalnej Strefie Ekonomicznej, których użytkownikiem wieczystym i właścicielem była Specjalna Strefa Ekonomiczna pn. „S.” S.A., było podstawą do wystąpienia o „przeniesienie” przywilejów strefowych na grunty w GP. Przyjęty tryb działania okazał się skuteczny, gdyż Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia z dnia 15 marca 2005 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie K-S Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 56, poz. 488), objęła strefą ekonomiczną grunty położone w GP, tworząc Podstrefę G. K-S SSE, a następnie rozporządzeniem z dnia 30 sierpnia 2005 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie K-S Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 181, poz. 1501), rozszerzyła jej obszar.

Istotny przy tym jest fakt, iż jedynym ekonomicznym celem zawarcia przez Gminę umów dzierżawy i ponoszenia wskazanych kosztów było umożliwienie przeniesienia pozwoleń strefowych z dzierżawionych gruntów na grunty znajdujące się w GP. Działanie to miało zapewnić większą atrakcyjność gruntów położonych w GP dla potencjalnych inwestorów, a przez to przyczynić się do wzrostu ich wartości w przypadku ich późniejszej sprzedaży.

Działania zmierzające do objęcia terenów GP pozwoleniami strefowymi doprowadziły również do podjęcia przez Gminę szerszej współpracy ze spółką K-S SSE S.A. W dniu 18 stycznia 2005 r. strony zawarły umowę o współpracy dotyczącą lokowania inwestycji na terenach należących do Gminy, a objętych podstrefą K-S SSE. Umowę aneksowano w dniu 7 kwietnia 2006 r. w związku z włączeniem nowych terenów do Podstrefy G. W ramach tej umowy, w przypadku sprzedaży nieruchomości objętych umową, Gmina zobowiązała się do uiszczania na rzecz K-S SSE S.A. wynagrodzenia stanowiącego 5% ceny transakcyjnej netto (4% w przypadku gruntów objętych aneksem). Wynagrodzenie to było związane z usługami świadczonymi przez K-S SSE S.A. na rzecz Gminy, tj. działaniami podejmowanymi przez K-S SSE S.A. w celu pozyskiwania nowych inwestorów, w tym działaniami marketingowymi, promocyjnymi, informacyjnymi, negocjacyjnymi, a także wydawaniem zezwoleń na działalność na terenie K-S SSE.

Oprócz powyżej opisanych kosztów Gmina przeprowadziła lub zamierza przeprowadzić szereg prac, które miały/mają umożliwić prowadzenie inwestycji na terenach GP. I tak, dokonała nakładów na budowę rowów melioracyjnych, sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, a także przyłączeń do poszczególnych działek. Ponadto w ramach projektu pn.: „Odwodnienie G. Parku Przemysłowego” planuje się budowę zbiornika retencyjnego wód opadowych wraz z obiektami towarzyszącymi i rurociągiem tłocznym prowadzonym wzdłuż drogi powiatowej Nr 0704Z oraz Nr 0706Z do miejscowości I. i odprowadzającym wody opadowe do rzeki I. Budowany system odwodnienia będzie zapewniał odbiór wód deszczowych z północno-zachodniego obszaru GP, bez powodowania podtopień nawet przy deszczach wieloletnich pojawiających się raz na 10 lub więcej lat. Wszelkie inwestycje związane z infrastrukturą techniczną miały na celu uatrakcyjnienie terenów zarówno dla obecnie działających, jak i przyszłych inwestorów oraz zapewnienie stosownej infrastruktury umożliwiającej lokowanie na tych terenach zakładów produkcyjnych.

W związku z tym, iż grunty położone na obszarze GP w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zostały przeznaczone pod zabudowę. Gmina opodatkowuje ich dostawę podatkiem od towarów i usług.

Gmina stwierdziła, że sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi na terenie GP zarządza jej spółka celowa, tj. G. Wodociągi i Kanalizacja sp. z o.o., do której zostały wniesione przez Gminę w drodze aportu. GWiK jest zatem w chwili obecnej właścicielem sieci (dokonuje dostaw wody i świadczy usługi odprowadzania ścieków oraz pobiera stosowne opłaty w tym zakresie). Wskazała, że z uwagi na fakt, iż kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z ww. sieciami była przedmiotem odrębnych wniosków o wydanie interpretacji (interpretacje nr ITPP2/443-1556/11/EK i nr ITPP2/443-1555/11/AP), wnosi o wyłączenie tego zagadnienia (wycofuje pytanie w odniesieniu do tego rodzaju inwestycji w GP). Zatem wnosi o wydanie interpretacji jedynie w stosunku do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego obejmującego wydatki wskazane w treści wniosku o interpretacje inne niż wskazane wyżej, tj. inne niż infrastruktura kanalizacyjna i wodociągowa. Gmina zaznaczyła, że stan faktyczny przedstawiony w uzupełnieniu wniosku, a także zadane pytania dotyczą wydatków poniesionych po 1 maja 2004 r. oraz inwestycji zakończonych po tej dacie.

Stwierdziła, że zamierza realizować takie transakcje również w przyszłości.

W związku z powyższym zadano pytania sprowadzające się do kwestii:


  • Czy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu dokonywania dostaw nieruchomości znajdujących się na terenie GP i czy czynności te podlegają opodatkowaniu tym podatkiem...

  • Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze wskazanymi nakładami (wydatkami ponoszonymi w związku z funkcjonowaniem GP, tj. w szczególności w związku z nabywaniem gruntów, które miały stanowić obszar GP, dzierżawą nieruchomości na podstawie umów z Miastem K. nad rzeką O. i Specjalną Strefą Ekonomiczną pn. „S.” S.A., nakładami na budowę rowów melioracyjnych oraz planowaną inwestycją polegającą na odwodnieniu GP)...


Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane dostawy nieruchomości stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług i jest z tego tytułu podatnikiem tego podatku. Z tego względu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w związku z funkcjonowaniem GP. Gmina, po powołaniu treści art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdziła, że w świetle powyższych regulacji w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych, posiada status podatnika podatku od towarów i usług. Dokonując dostaw gruntów położonych na terenie GP na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych postępuje w sposób tożsamy do innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami. W konsekwencji w przypadkach dostawy nieruchomości w wyniku zawarcia umowy cywilnoprawnej, występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Prezentowany przez Gminę pogląd odnośnie statusu gmin, jako podatników podatku od towarów i usług, w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych znajduje również potwierdzenie między innymi w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 sierpnia 2010 r. sygn. akt. I FSK 1303/09 oraz z dnia 23 marca 2010 r. sygn. akt. I FSK 273/09. Gmina, po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdziła, że zawierane przez nią umowy przewidują przejście prawa własności nieruchomości na nabywcę za wynagrodzeniem, a zatem czynności te stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ponieważ sprzedawane przez Gminę tereny GP stanowią niezabudowane grunty przeznaczone, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, pod zabudowę, ich sprzedaż nie korzystała/nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina stwierdziła, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Z przytoczonej powyżej regulacji wynika jednakże, iż odliczenie to przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Gmina stwierdziła, że przenosząc powyższe na grunt przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stoi na stanowisku, iż w przypadku odpłatnej dostawy gruntów w GP przysługiwało/będzie przysługiwało Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z nakładami powiązanymi ze sprzedażą gruntów. Przedmiotowe wydatki były/będą bowiem związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W opinii Gminy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługiwać będzie z faktur dokumentujących nabywanie nieruchomości w celu utworzenia lub powiększenia obszaru GP. Nabycie takich nieruchomości wiąże się bowiem bezpośrednio z późniejszym ich zbyciem inwestorom, które jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W szczególności prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje z faktury z dnia 29 października 2010 r. dokumentującej nabycie niezabudowanych nieruchomości od Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo w miejscowości K. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego nieruchomości te figurowały w ewidencji gruntów, jako grunty leśne, jednak z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynikało, iż są one przeznaczone na powiększenie GP, tj. są przeznaczone pod realizację inwestycji związanych z przemysłem (a zatem są przeznaczone pod zabudowę).

W ocenie Gminy, innym rodzajem wydatków poniesionych przez nią w związku z utworzeniem GP były przykładowo wydatki na podstawie umowy z dnia 29 grudnia 2004 r. zawartej z Miastem K. nad rzeką O. i umowy z dnia 4 lipca 2005 r. zawartej ze Specjalną Strefą Ekonomiczną pn. „S.” S.A. Gmina zauważyła, iż jedynym ekonomicznym celem zawarcia wskazanych umów i ponoszenia z tym związanych kosztów było uatrakcyjnienie oferty inwestycyjnej, a przez to zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu gruntów w GPP oraz przyczynienie się do wzrostu ich wartości w przypadku sprzedaży. Czynności te związane zatem były z prowadzoną sprzedażą nieruchomości na terenie GP. Według Gminy, z tego względu wydatki na dzierżawę gruntów od Miasta K. i SSE pn. „S.” S.A. dawały prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wydatkami dającymi prawo do odliczenia podatku naliczonego były również wydatki związane z wynagrodzeniem K-S SSE S.A. należnym z tytułu świadczonych usług. W przypadku tych wydatków związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych - sprzedażą gruntów w GP - jest bezpośredni, bowiem działania podejmowane przez K-S SSE S.A. miały przyczyniać się do zwiększenia zainteresowania ofertą inwestycyjną Gminy oraz zachęcać inwestorów do podpisywania umów inwestycyjnych.

Bezpośredni związek ze sprzedażą gruntów miały/mają również nakłady na budowę rowów melioracyjnych oraz planowanej inwestycji dotyczącej odwodnienia terenów GP. Jedynym celem ww. inwestycji miało być/ma być przygotowanie nieruchomości pod nowe inwestycje, a także uatrakcyjnienie terenów GP dla obecnie działających, jak i przyszłych inwestorów. Należy bowiem mieć na uwadze, iż tereny nieposiadające stosownej infrastruktury (np. odpowiedniego systemu odwadniania terenu) położone w GP mogą w ogóle nie być brane pod uwagę przez konkretnych inwestorów, dla których jest to jeden z decydujących warunków co do lokalizacji inwestycji na danym terenie. Z tego względu Gmina uważa, iż realizacja przedmiotowych projektów będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez nią na terenie GP.

W podsumowaniu Gmina stwierdziła, iż sprzedając grunty w GP działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i dokonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w związku z funkcjonowaniem GP takimi jak: koszty nabycia gruntów na utworzenie lub powiększenie GP, dzierżawę terenów w celu umożliwienia przeniesienia pozwoleń strefowych, usług świadczonych przez K-S SSE S.A., budowy rowów melioracyjnych oraz systemu odwadniania terenów GP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

I tak, zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych – opodatkowane są tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. odnoszących się do zakupów, które muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań własnych gminy został zawarty w art. 7 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

    3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. ochrony zdrowia,
  6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

    6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

  7. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  8. edukacji publicznej,
  9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkam
  10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  11. zieleni gminnej i zadrzewień,
  12. cmentarzy gminnych,
  13. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  14. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  15. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  16. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  17. promocji gminy,
  18. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),
  19. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.


Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w ramach długofalowego programu inwestycyjnego doprowadziła do powstania na Jej terenie G. Parku Przemysłowego, który został w pełni uzbrojony i przygotowany pod lokalizację nowych inwestycji przemysłowych. W latach 2002-2008 część gruntów zostało zakupionych przez inwestorów pod budowę zakładów przemysłowych. Pozostały obszar GP jest w dalszym ciągu dostępny do nabycia, stanowiąc ofertę Gminy dla potencjalnych inwestorów zainteresowanych lokowaniem swojego zakładu na Jej terenie. Gmina w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia poniosła wydatki związane z nabyciem gruntów, dzierżawą terenów w celu umożliwienia przeniesienia pozwoleń strefowych, nabyciem usług polegających na działaniach podejmowanych w celu pozyskiwania nowych inwestorów (marketingowych, promocyjnych, informacyjnych, negocjacyjnych, wydawaniu zezwoleń na działalność). Oprócz przedmiotowych wydatków Gmina przeprowadziła i zamierza przeprowadzić szereg prac, które miały/mają umożliwić prowadzenie inwestycji na terenach GP(budowa rowów melioracyjnych, sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, przyłączeń do poszczególnych działek oraz systemu odwadniania).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Gmina w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych (sprzedaż gruntów), jest i będzie podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym dokonana i planowana sprzedaż nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę (powstanie zakładów produkcyjnych) była opodatkowana do 31 grudnia 2010 r. według 22 % stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, natomiast po tej dacie podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 tej ustawy, gdyż zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy).

W konsekwencji w odniesieniu do zakupów związanych z nabyciem nieruchomości, dzierżawą terenów oraz usług świadczonych przez K-S SSE Gminie przysługiwało i będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile nie wystąpiły i nie wystąpią negatywne przesłanki określone w art. 88 ustawy.

Odnosząc się do kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z budową rowów oraz inwestycji polegającej na odwodnieniu GP należy zauważyć, że wykonanie tych prac należy do zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. W konsekwencji Gmina nie ma i nie będzie mieć prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z ww. zakupami, ponieważ efekty tych prac nie służyły i nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie nie działa w charakterze podatnika.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj