Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-204/12-3/JW
z 15 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-204/12-3/JW
Data
2012.05.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gmina
kanalizacja
opodatkowanie
stawka
stawka preferencyjna
stawki podatku
świadczenie usług


Istota interpretacji
Od dnia 1 stycznia 2011r. usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na konserwacji i bieżącym utrzymaniu kanalizacji sanitarnej są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 212 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22.02.2012 r. (data wpływu 23.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla usług konserwacji i bieżące utrzymanie kanalizacji sanitarnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla usług konserwacji i bieżące utrzymanie kanalizacji sanitarnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Według jakiej stawki podatku VAT należy opodatkować roboty polegające na konserwacji kanalizacji sanitarnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie Gminy. Kanalizacja obsługuje budownictwo mieszkaniowe i inne podmioty tzn. obiekty. Usługi te zaklasyfikowane zostały przez Organ statystyczny do grupowania PKWiU 45.21.41- 00.00. W uzupełnieniu wniosku z dnia 21.03.2012 r. (data wpływu 23.03.2012 r.) Wnioskodawca wskazał, iż otrzymał klasyfikację PKWiU z Urzędu Statystycznego, a wykonywane przez Stronę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 – „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Wnioskodawca wyjaśnia, że we wniosku błędnie podał symbol PKWiU. W załączeniu przesyła również odpowiedz Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wnioskodawca zaznacza, że są to usługi polegające na czyszczeniu kanalizacji sanitarnej i przepompowaniu ścieków zlokalizowanych poza bryłą budynku. Usługa zlecana jest przez Urząd Gminy. Sieć kanalizacyjna obsługuje całą Gminę tzn. budownictwo mieszkaniowe i podmioty gospodarcze – budynki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku VAT Wnioskodawca winien obciążać Urząd Gminy za konserwację i bieżące utrzymanie kanalizacji sanitarnej na terenie całej Gminy ...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest to usługa opodatkowana stawką 23% podatku, gdyż usługa taka nie występuje w wykazie preferencyjnych stawek podatku.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż do tej pory uważał, że usługę tą należy opodatkować stawką podatku w wysokości 23 %. Po odrzuceniu oferty Wnioskodawcy ze względu na błędne opodatkowanie przedmiotowej usługi, gdyż Urząd Gminy twierdzi, że usługę tą należało opodatkować stawką podatku w wysokości 8 % - Wnioskodawca prosi o interpretację.

Jeszcze raz Wnioskodawca podkreśla, że są to usługi konserwacji sieci poza bryłą budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %; (…).

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 142 wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie zapisu ex przy symbolu PKWiU ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do danego wyrobu z danego grupowania.

Użycie przedrostka "ex” oznacza zatem, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

W związku z powyższym zapis "ex 37” oznacza, że z całego działu PKWiU 37 pod nazwą „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu stawką 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z opisu sprawy wynika, iż Urząd Gminy zleca Wnioskodawcy wykonanie usługi polegającej na konserwacji i bieżącym utrzymaniu kanalizacji sanitarnej. Wnioskodawca zaznacza, że są to usługi polegające na czyszczeniu kanalizacji sanitarnej i przepompowaniu ścieków zlokalizowanych poza bryłą budynku. Wnioskodawca zgodnie z uzyskaną klasyfikacją z Urzędu Statystycznego z Łodzi wskazał, iż przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 – „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że pod poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, wymienione zostały „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” – PKWiU 2008 ex 37 opodatkowane preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%, to do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków polegających na czyszczeniu kanalizacji sanitarnej i przepompowaniu ścieków zlokalizowanych poza bryłą budynku, sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 37.00.11.0 ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8%.

Reasumując, od dnia 1 stycznia 2011r. usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na konserwacji i bieżącym utrzymaniu kanalizacji sanitarnej są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi polegające na konserwacji i bieżącym utrzymaniu kanalizacji sanitarnej poza bryłą budynku (PKWiU 37.00.11.0) są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23% należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Końcowo należy wskazać, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę we wniosku.

Ponadto dodatkowo nadmienia się, iż w myśl w art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj