Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-336/13-5/MH
z 26 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07 maja 2013 r. (data wpływu 07 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem środków trwałych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem środków trwałych.

Wniosek uzupełniono w dniu 20 czerwca 2013 r. o doprecyzowanie pytania, przedstawienie własnego stanowiska w kontekście sformułowanego pytania oraz doprecyzowanie opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Firma, której Wnioskodawca jest właścicielem jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zajmuje się działalnością w zakresie, m.in. szkoleń medycznych. Głównym celem działalności firmy są szkolenia medyczne przeznaczone dla osób i instytucji związanych podmiotowo z Państwowym Ratownictwem Medycznym (PRM), tj. WOPR, GOPR, PSP, OSP, MON, Policja, Straż Graniczna, a także Pogotowie Ratunkowe, SOR–y, LPR.

Pracownicy i członkowie tych organizacji są ustawowo zobligowani do odbycia stosownych szkoleń i kursów zakończonych egzaminem państwowym w ramach samokształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wymogi dotyczące konieczności ukończenia szkolenia w ramach doskonalenia zawodowego określone zostały w ustawie o Państwowym ratownictwie medycznym z dnia 8 września 2006 r., rozporządzeniu Ministra Zdrowia dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie doskonalenia zawodowego ratowników medycznych, rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 16 kwietnia 2007 r. w sprawie doskonalenia zawodowego dyspozytorów medycznych, rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Firma organizuje szkolenia dla instytucji, grup, jak i dla indywidualnych klientów. Szkolenia prowadzi wykwalifikowana kadra instruktorska posiadająca przygotowanie pedagogiczne oraz wieloletnie doświadczenie w ratownictwie medycznym. Trzon kadry stanowią instruktorzy (lekarze specjaliści z zakresu medycyny ratunkowej, ratownicy medyczni, pielęgniarki, psycholodzy). Szkolenia prowadzone są w różnych formach kształcenia, z naciskiem na zajęcia praktyczne, co sprawia, że materiał jest łatwiej przyswajany przez uczestnika kursu.

Firma realizuje także projekt szkoleniowy, współfinansowany ze środków UE pn. „…”, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie współfinansowanego, Poddziałanie 8.1.1 „…”, wdrażanego na terenie Województwa przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt w 85% jest finansowany ze środków Unii Europejskiej, pozostałe 15% pochodzi ze środków Skarbu Państwa.

W 2013 roku Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu systemowego realizowanego pn. „…”. Projekt ten jest współfinansowany przez UE w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Za realizację usług szkoleniowych mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników i członków współpracujących, firma wystawia faktury VAT ze stawką „zw” na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dalej ustawa o VAT, § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392), dalej rozporządzenie.

W ubiegłym roku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Działanie III.6 pn. „…” na lata 2007-2013, Wnioskodawca zakupił środki trwałe w postaci innowacyjnych fantomów ze sterowaniem komputerowym do szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego służb ratowniczych. Manekiny te były prawie w 70% finansowane przez UE w ramach Regionalnej Pomocy Inwestycyjnej (RPI). Pozostałe 30% stanowi wkład własny. Z uwagi na fakt, iż będą one wykorzystywane tylko i wyłącznie w działalności zwolnionej, z faktur VAT za zakup ww. manekinów Wnioskodawca nie odliczył podatku VAT. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest właścicielem projektu. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją tego projektu są wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy przy zakupie środków trwałych, Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), usługi szkoleniowe, które Wnioskodawca opisał we wniosku, świadczone przez firmę Wnioskodawcy są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które w co najmniej 70% finansowane są ze środków publicznych, a zatem ww. usługi szkoleniowe oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami powiązane są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Zatem przy zakupie środków trwałych nie przysługuje Wnioskodawcy prawo odliczenia podatku VAT. Dlatego też przy zakupie manekinów nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT. Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe?

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Firma zajmuje się działalnością w zakresie, m.in. szkoleń medycznych. Głównym celem działalności firmy są szkolenia medyczne przeznaczone dla osób i instytucji związanych podmiotowo z Państwowym Ratownictwem Medycznym (PRM), tj. WOPR, GOPR, PSP, OSP, MON, Policja, Straż Graniczna, a także Pogotowie Ratunkowe, SOR–y, LPR. Firma organizuje szkolenia dla instytucji, grup, jak i dla indywidualnych klientów. Szkolenia prowadzi wykwalifikowana kadra instruktorska posiadająca przygotowanie pedagogiczne oraz wieloletnie doświadczenie w ratownictwie medycznym. Trzon kadry stanowią instruktorzy (lekarze specjaliści z zakresu medycyny ratunkowej, ratownicy medyczni, pielęgniarki, psycholodzy). Szkolenia prowadzone są w różnych formach kształcenia, z naciskiem na zajęcia praktyczne, co sprawia, że materiał jest łatwiej przyswajany przez uczestnika kursu. W ubiegłym roku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Działanie III.6 pn. „…” na lata 2007-2013, Wnioskodawca zakupił środki trwałe w postaci innowacyjnych fantomów ze sterowaniem komputerowym do szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego służb ratowniczych. Z uwagi na fakt, iż będą one wykorzystywane tylko i wyłącznie w działalności zwolnionej, z faktur VAT za zakup ww. manekinów Wnioskodawca nie odliczył podatku VAT. Wnioskodawca jest właścicielem projektu. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związku z realizacją tego projektu są wystawione na Zainteresowanego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż środki trwałe – fantomy nabyte w ramach realizacji projektu, jak wskazał Wnioskodawca, są związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z zakupem środków trwałych.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem środków trwałych - fantomów, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, poniesione wydatki służą czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym Wnioskodawca wskazał, iż zakupione środki trwałe – fantomy będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj