Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-433/13-5/KOM
z 24 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28.04.2013 r. (data wpływu 10.05.2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 28.04.2013 r. (data wpływu 10.05.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnych występów zespołu ludowego działającego w obrębie stowarzyszenia (pyt.1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.05.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnych występów zespołu ludowego działającego w obrębie stowarzyszenia.

Wniosek został uzupełniony pismem przesłanym przez Wnioskodawcę w dniu 7.05.2013 r. (data wpływu 10.05.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku i uzupełnieniu do niego zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie działa w branży oświatowej, na podstawie wpisu do KRS w rejestrze stowarzyszeń i w rejestrze przedsiębiorstw. Posiada NIP i REGON. Po otrzymaniu postanowienia z KRS o wpisie, Stowarzyszenie wystąpiło do Rady Gminy z wnioskiem o przekazanie Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola z dniem 1.09.2012 r.

W drodze uchwały podjętej przez Radę Gminy, Publiczna Szkoła Podstawowa została przekazana w drodze umowy Stowarzyszeniu na podstawie art. 5 ust. 5g-5r ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2512 z poźn. zm.).

Zgodnie z w/w Umową Gmina przekazuje, a Stowarzyszenie przejmuje z dniem 1.09.2012 r. Publiczną Szkołę Podstawową, stając się tym samym organem prowadzącym. Przekazana Szkoła nie przestała być szkołą publiczną i nadal musi spełniać wszystkie wymagania zapisane w art. 7 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.

Na prowadzenie Szkoły Gmina zobowiązuje się przekazywać Stowarzyszeniu dotację zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Wszelkie inne koszty związane z wykonaniem umowy i prowadzeniem Szkoły ponoszone są przez Stowarzyszenie i z tego tytułu nie przysługują mu jakiekolwiek roszczenia wobec Gminy.

Przekazanie Szkoły nastąpiło z jednoczesnym przekazaniem - w drodze odrębnej umowy użyczenia - do bezpłatnego używania na czas prowadzenia Szkoły - wszystkich środków majątkowych będących w jej posiadaniu. Szkoła Podstawowa posiada odrębny statut, zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Kierownictwo nad Szkołą ma Dyrektor Szkoły Podstawowej zatrudniony na podstawie umowy o pracę, podpisanej przez Zarząd Stowarzyszenia. Zgodnie z umową Szkoła Podstawowa posiada majątek, na który składają się środki trwałe o niskiej wartości oraz wyposażenie niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, takie jak: meble, pomoce naukowe, sprzęt komputerowy.

Dotację przekazuje jednostka samorządu terytorialnego, właściwa do prowadzenia danego typu szkoły, tj. Gmina, na terenie której prowadzona jest Szkoła. Sposób wypłacania dotacji przekazanej Stowarzyszeniu określa art. 80 ust. 3 ustawy oświatowej. Zgodnie z tą regulacją dotacje są przekazywane w 12 częściach, w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, na rachunek bankowy Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową nieodpłatną, statutową odpłatną oraz gospodarczą, z której dochód przeznaczany jest na realizację celów statutowych.

Celami działalności statutowej Stowarzyszenia są:

  1. zakładanie i prowadzenie przedszkoli (85.10.Z), szkół (85.20.Z, 85.31.Z) i placówek doskonalenia nauczycieli,
  2. rozwijanie kultury pedagogicznej społeczeństwa poprzez organizowanie szkoleń,
  3. nauka języków obcych (85.59.A),
  4. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane 85.59.A
  5. prowadzenie szeroko rozumianej działalności kulturalnej, w tym działania na rzecz popularyzowania polskiej kultury ludowej, zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury poprzez:
    1. prowadzenie działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych orkiestr, zespołów muzycznych, zespołów ludowych, piosenkarzy i innych 90.01.Z,
    2. prowadzenie działalności wspomagającej wystawianie przedstawień artystycznych 90.02.Z,
    3. prowadzenie działalności obiektów kulturalnych 90.04.Z
    4. prowadzenie bibliotek 91.01 .A
    5. organizowanie atrakcji rozrywkowych i rekreacyjnych, takich jak: gry, pokazy, wystawy tematyczne, imprezy plenerowe i inne 93.21.Z
    6. organizowanie pozostałej działalności rozrywkowej i rekreacyjnej 93.29.Z
    7. pozaszkolne formy edukacji artystycznej 85.52.Z
    8. działalność wspomagająca edukację 85.60.Z.

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

  1. pozaszkolne formy edukacji w zakresie nauki jazdy i pilotażu 85.53.Z,
  2. obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania 55.20.Z,
  3. pola kempingowe i pola namiotowe 55.30.Z,
  4. ruchome placówki gastronomiczne 56.10.B,
  5. pozostała usługowa działalność gastronomiczna 56.29.Z,
  6. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi 68.20.Z,
  7. wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek 77.11.Z,
  8. wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego 77.21.Z,
  9. pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach 47.19.Z,
  10. sprzedaż detaliczna owoców i warzyw prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach 47.21.Z,
  11. sprzedaż detaliczna pieczywa, ciast, wyrobów ciastkarskich i cukierniczych, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach 47.24.Z,
  12. sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach 47.89.Z.

Koszty funkcjonowania Stowarzyszenia, pokrywane są ze składek członkowskich, darowizn członków Stowarzyszenia, osób fizycznych i osób prawnych prowadzących działalność i częściowo z dotacji otrzymywanej od Gminy. Dotacja przeznaczona jest na prowadzenie Publicznej Szkoły i przedszkola i częściowo na obsługę księgową i administracyjną Stowarzyszenia. Obsługa księgowa prowadzona jest przez Biuro Rachunkowe, z którym Stowarzyszenie podpisało umowę, gdyż jako organ prowadzący jest zobowiązane do zapewnienia takiej obsługi.

Ponadto Stowarzyszenie prowadzi odpłatną działalność statutową poprzez organizowanie:

  1. Atrakcji rozrywkowych/rekreacyjnych takich jak: festyny, imprezy plenerowe.

Organizacja w/w imprez polega na: 1. występach charytatywnych lub odpłatnych zaproszonych zespołów muzycznych, zespołów ludowych, 2. organizowanie przedstawień przez uczniów szkół podstawowych, 3. zapraszaniu wesołych miasteczek, straganów z lodami, watą cukrową, zabawkami, które w zamian za ustaloną odpłatność przekazaną Stowarzyszeniu sprzedają swoje towary i usługi.

Urząd Statystyczny w Łodzi pod PKWiU 93.29 sklasyfikował następująco usługi: Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją, organizowanie festynów i imprez plenerowych, obejmujące m.in. obsługę artystyczną, zapewnienie występów zespołów muzycznych ludowych, organizowanie przedstawień przez uczniów szkół podstawowych oraz zapewnienie stoisk i straganów z przekąskami i zabawkami, organizowanie imprez okolicznościowych (tj. bale noworoczne, choinkowe, Dzień Nauczyciela, Dzień Matki) obejmującej m.in. zapewnienie sali i oprawy muzycznej-bez wyżywienia.

  1. Występów Zespołu Ludowego działającego w ramach Stowarzyszenia, sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod PKWiU 90.01.10.0 „Usługi artystów wykonawców”.

Organizowanie odpłatnych lub nieodpłatnych występów Zespołu Ludowego, który działa w ramach Stowarzyszenia i jest prowadzony nieodpłatnie przez członka Stowarzyszenia. Działalność Zespołu Ludowego polega m.in. na występach na różnego rodzaju uroczystościach organizowanych przez Urzędy Gminy (dożynki, odpusty, festyny), firmy prywatne. Zespół Ludowy zajmuje się także oprawą artystyczną korowodów dożynkowych. Dochody z występów Zespołu przeznaczone są na działalność statutową (wyposażenia zespołu w stroje ludowe, pokrycie kosztów dojazdu Zespołu, koszty obsługi muzycznej typu akordeony i inne). Choreografia występów i oprawa artystyczna imprez gminnych przygotowywana jest indywidualnie przez osobę, która prowadzi Zespół. Scenariusz i choreografia są utworami autorskimi osoby prowadzącej Zespół, stanowią przejaw działalności twórczej i posiadają indywidualny charakter. Członkowie Zespołu Ludowego nie pobierają żadnych opłat. Usługi całego Zespołu Stowarzyszenie będzie świadczyło w ramach działalności statutowej nieodpłatnie i odpłatnie.

  1. Imprez okolicznościowych typu: bale noworoczne, choinkowe, które obejmują zapewnienie oprawy muzycznej i poczęstunku dla dzieci i dorosłych. Wstęp na takie imprezy dla dzieci szkolnych i poczęstunek jest bezpłatny, a dla dorosłych jest ustalona odpłatność od osoby. Pieniądze z takich imprez przeznaczone są na cele statutowe Stowarzyszenia, tj. remont sali gimnastycznej, szkoły, świetlicy i inne.

Prowadząc działalność Stowarzyszenie nabywa usługi i towary opodatkowane podatkiem VAT. Wydatki te będą dotyczyć nabywania usług i towarów, które będą wykorzystywane zarówno w zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT i nieopodatkowanej. Stowarzyszenie nie świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług zwolnionych z podatku VAT.

  1. Działalność gospodarcza Stowarzyszenia polega na:
    1. przygotowaniu i sprzedaży ciast, lodów, kiełbasek, karkówki z grilla w punkcie gastronomicznym, sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod PKWiU 56.10.2 Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych,
    2. sprzedaży wyrobów gotowych typu: słodycze, chipsy, napoje, soki, lody wcześniej zakupione od kontrahenta zewnętrznego, sprzedaży różnego rodzaju wyrobów (produktów żywnościowych, napojów, produktów regionalnych, ekologicznych) na straganach i targowiskach sklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod PKWiU 47.00 jako Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi,
    3. wynajmie nieruchomości, którą w części użytkuje Stowarzyszenie na podstawie umowy użyczenia z Gminą. Pozostałą część budynku też na podstawie umowy użyczenia użytkuje Szkoła. Stowarzyszenie bezpłatnie lub odpłatnie wynajmuje pomieszczenia, a pozyskane z tego tytułu środki przeznacza na cele statutowe Stowarzyszenie.
  2. Drugą grupę stanowią zakupy związane z działalnością nieodpłatną - Szkoła, przedszkole (opłaty za energię, wywóz nieczystości, telefony zakupy materiałów biurowych, naprawy, serwis i remonty urządzeń w lokalu, zakup wyposażenia lokalu (meble), zakup materiałów eksploatacyjnych i części do komputerów, drukarek, skanerów, zakup usług księgowych, informatycznych, prawnych, zakup licencji, utrzymanie domen internetowych, opłaty notarialne, sądowe i administracyjne).
  3. Trzecią grupę stanowią zakupy, które związane są zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak również z działalnością nieodpłatną (zakupy materiałów biurowych, naprawy, serwis i remonty urządzeń w lokalu, zakup wyposażenia lokalu (meble), zakup materiałów eksploatacyjnych i części do komputerów, drukarek, skanerów, zakup usług księgowych, informatycznych, prawnych, zakup licencji, utrzymanie domen internetowych, opłaty notarialne, sądowe i administracyjne, remont sali gimnastycznej, malowanie klas itd).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy występy Zespołu Ludowego, które będą prowadzone w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia odpłatnie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się prawo do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania utworów.

W świetle art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczonych usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit a lub,
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 18, zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tym przepisie, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług kulturalnych, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, bądź też indywidualnym twórcą i artystą, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do której odwołuje się ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór).

Biorąc pod uwagę powyższe, świadczone przez Stowarzyszenie usługi polegające na przygotowywaniu występów Zespołu Ludowego na różnego rodzaju uroczystości organizowane przez Urząd Gminy (dożynki, odpusty, festyny), mają związek z kulturą. Jednak z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie będące czynnym podatnikiem podatku VAT, w ramach którego działa Zespół Ludowy nie jest:

  1. podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury,
  2. nie jest indywidualnym twórcą i artystą wykonawcą, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, to świadczone przez Stowarzyszenie w ramach prowadzonego Zespołu Ludowego usługi taneczne nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a i b ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pyt.1 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Natomiast na podstawie art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od towarów i usług (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 ze zm.) państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika zatem z tego, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT.

Zatem warunkiem zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), jak i przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Stosownie do art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kulturalne oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jak wynika z wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33, zwalnia się od podatku usługi kulturalne (…). Ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności.

W sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, np. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna, w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, działalność kulturalna, określona w art. 1 ust. 1, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem działającym w branży oświatowej, na podstawie wpisu do KRS w rejestrze stowarzyszeń i w rejestrze przedsiębiorstw. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową nieodpłatną, statutową odpłatną oraz gospodarczą, z której dochód przeznaczany jest na realizację celów statutowych. Organizuje m.in. odpłatne lub nieodpłatne występy Zespołu Ludowego działającego w ramach Stowarzyszenia, który jest prowadzony nieodpłatnie przez członka Stowarzyszenia. Działalność Zespołu Ludowego polega m.in. na występach na różnego rodzaju uroczystościach organizowanych przez Urząd Gminy (dożynki, odpusty, festyny), firmy prywatne. Zespół Ludowy zajmuje się także oprawą artystyczną korowodów dożynkowych. Dochody z występów Zespołu przeznaczone są na działalność statutową (wyposażenia zespołu w stroje ludowe, pokrycie kosztów dojazdu Zespołu, koszty obsługi muzycznej typu akordeony i inne). Choreografia występów i oprawa artystyczna imprez gminnych przygotowywana jest indywidualnie przez osobę, która prowadzi Zespół. Scenariusz i choreografia są utworami autorskimi osoby prowadzącej Zespół, stanowią przejaw działalności twórczej i posiadają indywidualny charakter. Członkowie Zespołu Ludowego nie pobierają żadnych opłat. Usługi całego Zespołu Stowarzyszenie będzie świadczyło w ramach działalności statutowej nieodpłatnie i odpłatnie. Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT, w ramach którego działa Zespół Ludowy nie jest: 1. podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury oraz 2. nie jest indywidualnym twórcą i artystą wykonawcą, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy tego, czy występy Zespołu Ludowego, które będą prowadzone w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia odpłatnie, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie przygotowywania odpłatnych występów Zespołu Ludowego działającego w ramach Stowarzyszenia, choć mają związek z kulturą i jej krzewieniem, to nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Wnioskodawca nie jest bowiem podmiotem zidentyfikowanym w ww. przepisie, bowiem nie może być uznany za podmiot prawa publicznego, gdyż jak wynika z opisu sprawy nie jest podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora, będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury, w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zgodnie z art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury. Wnioskodawca nie stanowi żadnej z wymienionych wyżej form organizacyjnych.

Wnioskodawca nie jest również podmiotem uznanym, na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym. Sam fakt prowadzenia działalności związanej z kulturą, nie przesądza o uznaniu danego podmiotu za instytucję o charakterze kulturalnym. Instytucjami takimi są niewątpliwie państwowe i samorządowe instytucje kultury, określone w art. 8 i art. 9 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz podmioty, które na podstawie innych przepisów prawa uznawane są za instytucje i świadczą usługi kulturalne na warunkach określonych w tych przepisach. Wnioskodawca nie spełnia zatem przesłanek podmiotowych do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Wnioskodawca nie spełnia również przesłanki podmiotowej, określonej w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, odnoszącej się do usługodawcy będącego indywidualnym twórcą lub artystą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Reasumując, opisane we wniosku usługi świadczone przez Stowarzyszenie w zakresie przygotowywania występów Zespołu Ludowego, nie spełniają przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt.1 należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie pytań 2-4 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj