IBPBI/1/415-851/12/ESZ, Dyrektor - IBPBI/1/415-858/12/ESZ">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-858/12/ESZ
z 27 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-858/12/ESZ
Data
2012.07.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
działalność gospodarcza
kapitał ludzki
zwolnienie


Istota interpretacji
możliwość zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektu pt. „” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej złożonej za lata 2008, 2009 i wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. Biura 19 kwietnia 2012r.), uzupełnionym w dniach 05 i 06 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu pt. „” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej złożonej za 2011 rok, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku – jest prawidłowe,
  • możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej za 2012 rok, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku – jest bezprzedmiotowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją m.in. projektu pt. „” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej złożonej za 2011 rok, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 27 czerwca 2012r. Znak: IBPBI/1/415-466/12/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 05 i 06 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej, opodatkowanym tzw. podatkiem liniowym. Prowadzi działalność gospodarczą dotyczącą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, świadczy usługi szkoleniowe i jest czynnym podatnikiem VAT. Od 01 lipca 2008 roku, w ramach zawieranych przez Wnioskodawcę umów z: Wojewódzkimi Urzędami Pracy, Urzędem Marszałkowskim oraz (...) Biurem Rozwoju Regionalnego realizował i nadal realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, w tym m.in. projekt „”, realizowany w okresie 01 maja 2011r. – 28 lutego 2013r. Ww. projekt finansowany był (jest) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.

Wnioskodawca jest beneficjentem otrzymywanych środków oraz bezpośrednio realizuje cele projektów. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Wnioskodawca zobligowany był do otwarcia wyodrębnionych rachunków bankowych, na które były lub są przekazywane środki stanowiące dofinansowanie w ramach realizowanych projektów. Wnioskodawca zobligowany był i obecnie jest również do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków na rzecz projektów zgodnie z "Zasadami finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki". Realizowane projekty, co do zasady nie przynoszą zysku. Oznacza to, że Wnioskodawca, jako beneficjent projektów otrzymuje środki finansowe na finansowanie ściśle określonych i zaakceptowanych przez właściwą Instytucję Pośredniczącą kosztów. Koszty służą w całości realizacji założonych celów projektów i nie są związane z komercyjną działalnością spółki prowadzonej przez Wnioskodawcę. Poniesione koszty podlegają szczegółowemu rozliczeniu i są ponoszone do wysokości przyznanego dofinansowania. Niewydatkowana kwota w całości podlega zwrotowi na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie. Wydatki ponoszone w ramach realizowanych projektów są ściśle określone w budżetach projektów i podlegają zatwierdzeniu przez właściwą Instytucję Pośredniczącą. Wszelkie zmiany w budżecie projektu wymagają uprzedniej zgody właściwej Instytucji Pośredniczącej.

W ramach projektów Wnioskodawca realizował i nadal realizuje zadania przewidziane w budżetach projektów, jako kierownik projektów lub zarządzający projektami, członek komisji oceny biznes - planów, członek komisji rekrutacyjnych, członek oceny wniosków. Z tego tytułu otrzymywał wynagrodzenia, na podstawie wystawianych not księgowych - obciążających poszczególne projekty. Wynagrodzenia te ujęte są w budżetach projektów, jako koszty kwalifikowane i wypłacane są z rachunków bankowych przeznaczonych do obsługi projektów. Wynagrodzenia traktowane były i nadal są jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, od którego odprowadzony był podatek, a aktualnie zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 05 lipca 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż projekt „” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,

  • realizowany jest w okresie: 01 maja 2011 – 28 lutego 2013r.,
  • w ramach Priorytetu VII promocja integracji społecznej, Działania 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałania 7.2.2 Wsparcie ekonomii społecznej,
  • Umowa została zawarta w dniu 08 czerwca 2011r.
  • Instytucja Pośrednicząca Wojewódzki Urząd Pracy,
  • Funkcja w projekcie: Wnioskodawca pełnił i pełni funkcję zarządu w projekcie, członka komisji rekrutacyjnej oraz członka komisji oceny biznes-planów,
  • Podstawa prawna otrzymania środków finansowych:
    • Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999,
    • Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999(D. Urz. UE L 210 z 31.7.2006),
    • Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (sprostowanie Dz. Urz. UE L 45 z 15.2.2007),
    • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.157, poz.1240 z późn. zm.),
    • Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.),
    • Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. Nr 223, poz. 1786),
    • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności (Dz. U. Nr 220, poz. 1726).
  • Wypłata środków otrzymywanych w związku z realizacją projektu była i jest dokonywana w formie transz płatniczych przeciętnie co trzy miesiące w okresie 01 maja 2011 – 28 lutego 2013r.
  • Źródła finansowania projektu:
    • 15% - współfinansowanie krajowe - dotacja celowa przekazywana przez Wojewódzki Urząd Pracy,
    • 85% - współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego przekazywane przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie zleceń płatności wystawionych przez Wojewódzki Urząd Pracy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przychód uzysk(iw)any przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu, podlega(ł) zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Czy Wnioskodawca może dokonać korekty złożonych zeznań podatkowych i zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot nienależnie zapłaconego podatku za te lata...

(pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedzi na obydwa pytania są twierdzące.

Odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Niego, jako wspólnika spółki cywilnej, w związku z realizacją ww. projektu, są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307). Wynagrodzenia Wnioskodawcy wypłacane były bezpośrednio z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi projektu. Wnioskodawca w ramach realizowanych projektów pełnił i pełni obecnie funkcje: kierownika projektów lub zarządzającego projektami, członka komisji oceny biznes - planów, członka komisji rekrutacyjnej, członka oceny wniosków. Jednakże działalność wykonywana w związku z realizacją projektów nie była wynagrodzeniem na gruncie przepisów kodeksu pracy, lecz przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskiwany w związku z realizacją projektów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie można utożsamiać go z wynagrodzeniem za pracę. Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskujący wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, osiąga z tego tytułu przychód zaliczany do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie ze wskazanego powyżej tytułu nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz jest przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, który jest zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157 póz. 1240 z późn. zm.), dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana na realizację projektów w latach 2010-2012, w tym także wypłacane w ramach projektu wynagrodzenie dla Wnioskodawcy (związane z realizacją zadań w projekcie) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Dofinansowanie ze środków europejskich, stosownie do art. 184 i następne ustawy o finansach publicznych, realizowane jest w formie płatności. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy płatności otrzymane na realizację projektów w ramach POKL, w tym także wypłacane w ramach projektów wynagrodzenie dla beneficjenta - związane z realizacją zadań w projekcie są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zwolnienie na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wprowadzone przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych i obowiązuje od 1 stycznia 2010 r. Tym samym, środki otrzymane w latach 2010-2012 z Europejskiego Funduszu Społecznego, a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, są wolne od podatku na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są m.in. środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa. Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Zdaniem Wnioskodawcy, od 01 stycznia 2010r.:

  • środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki" są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • środki otrzymane z budżetu państwa w formie dotacji celowej, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy.

Odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) może skorygować złożone deklaracje roczne za lata 2008-2012 i zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o stwierdzenie nadpłaty oraz dokonanie zwrotu nienależnie zapłaconego podatku zgodnie z art. 75 § 2 pkt 2a cyt. ustawy.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 05 lipca 2012r., Wnioskodawca sprecyzował swoje stanowisko dotyczące projektu „”, wskazując, iż Jego zdaniem, przychody uzyskiwane przez Niego jako wspólnika spółki cywilnej w związku z realizacją projektu, są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307). Wynagrodzenia Wnioskodawcy wypłacane były bezpośrednio z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi projektu a działalność wykonywana w związku z realizacją projektu nie była wynagrodzeniem na gruncie przepisów kodeksu pracy, lecz przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskiwany w związku z realizacją projektu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie można utożsamiać go z wynagrodzeniem za pracę. Zdaniem Wnioskodawcy: środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki" są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast środki otrzymane z budżetu państwa w formie dotacji celowej, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca, jako wspólnik spółki cywilnej prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której m.in. w 2011r. zawarł umowę o dofinansowanie projektu realizowanego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach tej umowy, Wnioskodawca pełnił i pełni funkcję zarządzającego projektem, członka komisji rekrutacyjnej oraz członka komisji oceny biznes-planów i jako beneficjent otrzymał i otrzymuje m.in. kwoty określone, jako wynagrodzenie.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodane zostały pkt 136 i 137, obowiązujące od 1 stycznia 2010r.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków, europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż ta część otrzymanego dofinansowania, która pochodzi ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej, stanowi dla Wnioskodawcy, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bowiem jak wskazano we wniosku Wnioskodawca, jest beneficjentem środków pochodzących z Unii Europejskiej, co tym samym wyłącza możliwość zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, dotyczącego wyłącznie uczestników projektów realizowanych z ww. środków.

Zatem środki, otrzymane w latach 2011 - 2013 z Europejskiego Funduszu Społecznego a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, otrzymane w latach 2011 - 2013 w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zauważyć jednakże należy, iż jeżeli otrzymane środki finansowe Wnioskodawca przeznaczy(ł) na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych np. na zakup lub wytworzenie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), wówczas, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe, w tej części, nie stanowią przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zauważyć należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe związane z realizacją wskazanego we wniosku projektu, w tym również wynagrodzenie Wnioskodawcy otrzymane w związku z pełnieniem funkcji zarządzającego projektem, członka komisji rekrutacyjnej oraz członka komisji oceny biznes-planów, wskazanego we wniosku projektu, stanowią dla Niego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (a nie wynagrodzenie), zwolniony z opodatkowania (z ww. zastrzeżeniem dot. wydatków inwestycyjnych) na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Praca wykonywana przez Wnioskodawcę na rzecz projektu była (jest) pracą wykonywaną w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie stanowi przychód (dochód) z działalności gospodarczej, od którego jako zwolnionego od opodatkowania, Wnioskodawca nie ma obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jako przychód zwolniony, środki te nie podlegają również ujęciu w prowadzonej przez spółkę, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, ewidencji księgowej.

Odnosząc się natomiast do możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej za 2011r., zauważyć należy, iż zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Zgodnie z art. 72 § 1 Ordynacji Podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

W przypadku gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, stosownie do treści art. 75 § 2 pkt 1 i § 3 Ordynacji podatkowej, korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (w którym to wniosku winna być określona kwota nadpłaty).

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w myśl art. 79 § 2 Ordynacji podatkowej wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a Ordynacji podatkowej.

Jeżeli zatem uzyskane przez Wnioskodawcę w 2011r., środki finansowe, o których mowa we wniosku (lub ich część) zostały wykazane w złożonym za ten rok zeznaniu podatkowym, jako dochód do opodatkowania, a w związku z tym Wnioskodawca wykazał kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do dochodzenia zwrotu nadpłaconego podatku.

W zakresie dotyczącym 2012r. stwierdzić natomiast należy, iż skoro Wnioskodawca nie złożył jeszcze zeznania podatkowego za 2012r. to w tym zakresie odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pozostałych projektów realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj