Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-910/13-2/IZ
z 28 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22.08.2013 r. (data wpływu 28.08.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi jako osoba fizyczna działalność gospodarczą od 1995 roku, w przeważającym zakresie sklasyfikowanym w PKD pod numerem 45.19.Z - sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. Pozostała działalność określona we wpisie CEDG to 45.11.Z – sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek oraz 45.19.Z - transport drogowy towarów.

Ze względu na specyfikę sprzedawanego przez Wnioskodawcę towaru, transakcje są zawierane sporadycznie, a każda z nich jest dokumentowana fakturą VAT lub fakturą VAT marża. Wysokość osiągniętych obrotów z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i rolnikami ryczałtowymi we wcześniejszych latach nie zobowiązywała Wnioskodawcy do zainstalowania kasy rejestrującej do końca 2012 roku.


W ramach działalności w 2012 roku Wnioskodawca osiągnął obrót w wysokości 44.500 zł, dokonując sprzedaży dwóch pojazdów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

  1. w dniu 25-03 2012 r. na kwotę 24.500 zł, udokumentowana fakturą VAT marża,
  2. w dniu 31-12-2012 r. na kwotę 20.000 zł, udokumentowana fakturą VAT marża, tym samym już pierwsza sprzedaż (w marcu 2012 roku) spowodowała przekroczenie kwoty uprawniającej do zwolnienia w 2013 roku z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29-11-2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W 2013 roku Wnioskodawca nie dokonał jeszcze żadnej sprzedaży.


Według spisu z natury przeprowadzonego w dniu 31-12-2012 r. na stanie towarów pozostał jeden pojazd, który Wnioskodawca zamierzam sprzedać osobom prowadzącym działalność gospodarczą.


Jednocześnie Wnioskodawca planuje rozwinąć działalność usługową w zakresie sklasyfikowanym w PKD pod numerem 49.41 Z - transport drogowy towarów (objęty wpisem w CEIDG) podpisując umowę o współpracy z firmą kurierską. Działalność będzie polegała na wykonywaniu usług transportowych tylko i wyłącznie na rzecz tej i innych firm.


W związku z tym Wnioskodawca nie planuje żadnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy wobec tego Wnioskodawca jest zwolniony z obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej7

Czy Wnioskodawca nie narusza obowiązku określonego w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11-03-2011 r. o podatku od towarowi usług?


Zdaniem Wnioskodawcy


Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11-03-2011 r. o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca doszedł do wniosku, że jeżeli w ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej podlega sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, a Wnioskodawca takiej sprzedaży w 2013 roku nie przeprowadził i nie zamierza w przyszłości przeprowadzić to instalacja kasy rejestrującej jest bezcelowa i jest z tego obowiązku zwolniony. Wnioskodawca nie narusza obowiązku określonego w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11-03-2011 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ww. ustawy.


W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.


Kwestie szczególne dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.


Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte zostało w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Ze złożonego wniosku wynika, że od 1995 roku. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów osobowych i furgonetek oraz transportu drogowego towarów. W ramach działalności w 2012 roku Wnioskodawca osiągnął obrót w wysokości 44.500 zł, dokonując sprzedaży dwóch pojazdów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej: w dniu 25.03.2012 r. na kwotę 24.500 zł, udokumentowana fakturą VAT marża, w dniu 31.12.2012 r. na kwotę 20.000 zł, udokumentowana fakturą VAT marża.


W 2013 roku Wnioskodawca nie dokonał jeszcze żadnej sprzedaży.


Według spisu z natury przeprowadzonego w dniu 31.12.2012 r. na stanie towarów pozostał jeden pojazd, który Wnioskodawca zamierzam sprzedać osobom prowadzącym działalność gospodarczą.


Jednocześnie Wnioskodawca planuje rozwinąć działalność usługową w zakresie transportu drogowego towarów podpisując umowę o współpracy z firmą kurierską. Działalność będzie polegała na wykonywaniu usług transportowych tylko i wyłącznie na jej rzecz tej i innych firm. W związku z tym Wnioskodawca nie planuje żadnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących należy uznać, iż ze względu na przekroczenie obrotu w wysokości 20.000 zł Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca, co do zasady obowiązany jest do zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, każdej sprzedaży nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania.


Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy jednak zauważyć, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, tj. na rzecz podmiotów wskazanych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem jeżeli nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej.


W sytuacji więc, gdy Wnioskodawca, mimo że przekroczył w 2012 r. roku kwotę obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 20.000 zł, ale w 2013 r. nie dokonał i nie zamierza - jak wskazano we wniosku - dokonywać sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Instalacja kasy rejestrującej do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych byłaby bezcelowa. W takim przypadku kasa rejestrująca stanowiłaby urządzenie bezużyteczne.


Tym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj